Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 60, 61, 62 >> 18 besök idag (324274 totalt) |
Bra kört att ligga på samma tider som förra året, men med bara två växlar.
Antar att du har ettan vid starten, sen typ hög- & lågväxel. Nu har du "hela vintern" på dig att kolla igenom lådan/länkaget. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Nja, nu har jag kanske skrivit fel här.. Körde warmup och kval på lördagen, då var lådan fortfarande hel och jag körde (lite besviket) samma tider som när jag var här sist. (Kan det varit 2014, tror jag (!)) fast det var bra kallt/blåsigt och på kvalet var det regnstänk i luften... Nu hade jag ju inte särskilt mycket varv i ryggen så.. På söndagen regnade det ju och där kördes båda race utan 3ans växel, funkade ok förutom ut på rakan, där vill man kunna accelerera... Ja ettan är ju bara för start/depå. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Bra depåbild från lördagskvällen. Cobrabengt jobbar på med sin lösa oljepump. Foto Thomas Pihl.
Obligatorisk tvätt av bilen häromkvällen, rejält skitig av två regnrace samt trailad hem i regn bakom husbilen...får tvätta chassit sen när motor o låda är urlyft.. Får se när den kommer ut igen.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
De infästningarna för bärarmarna med justering för camber kommer jag sno konstruktionen på. Edit: Varför syns inte bilderna längre när man citerar? _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
|
||||||||
Ha! Magnus, you have been hacked! _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Kör! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Updaterar med lite smått, som magnus skrev..
Tömt kylvätskan i motorn idag. Går lätt med originalpluggarna kvar, längst ner på blocket båda sidor. Vilket år som helst uppdaterar jag till snabbkopplingsnipplar, så man kan leda vätskan via slang direkt till uppsamlingskärl..🙄 Noterade även att det är dags för renovering av splittern, kanske lite ombyggnad när det ändå ska snickras...😎 Sen blev den inknuffad o hörnet igen.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Tömma kylvätska är ju alltid en sölig tillställning, smart ide att sätta dit snabbkopplingar.
Gillar bilden på splittern, tyder på att bilen körs ordentligt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
|
||||||||
Men det borde sitta små klossar av magnesium där för att åstadkomma ett sånt där spektakulärt gnistregn. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
vore perfa, men räcker det inte med snyggast eld ur skorsten?
enda stället jag märker själv att det skrapar i är tunneln på falkenberg , under banan till/från depån. Där är det väldigt skarp "vinkel" mellan uppförsbackarna och tunnelgolvet. Gör nog en ny till nästa år, Har 8mm skiva nu.. ser många andra köra betydligt tjockare. "ska hålla att stå på" Visst, men luften ger inget sådant punktbelastning. Tjockare är bra mycket tyngre.. Vad tros? Skivan går ända in till ca 10cm innan hjulcentrum. Hade ev. tänkt några venturis (om snickarglädjen kommer..) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Jag har en idé, som någon borde testa: tre eller fyra 4mm skivor ihoplimmade, där skivan eller skivorna i mitten hålborras och skärs ut så du får ett sandwichmaterial. Lite pilligare att tillverka, men borde gå att göra både lätt och styvt med lite eftertanke. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Ja! jag var inne på samma fast en 8mm skiva, hålborrad/ursågad och ett tunt lager glasfiber pålagt på båda sidor..? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Vad tänkte du använda för snabbkopplingar i så fall? Tryckluftshonor? En riktig höjdartråd med snygga meck! Detaljer kring fälgbygget skulle uppskattas _________________ Olle Insulander Alfetta 76, E3 3.0s, V4-75 |
||||||||
Det borde fungera lika bra, möjligen att det är svårare att göra lika avancerade/komplexa utskärningar (med två skivor i mitten kan man ju börja skära ut assymetriskt och annat roligt, för att få "rätt" styvhet på rätt plats) och att det blir lite jobbigare att lägga glasfibern tunt på en ihålig platta. Men det finns ju färdiga glas- och kolfiberark att köpa, om man inte vill gjuta dem separat över glasskiva på egen hand ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Helt klart. I ärlighetens namn slipper jag gärna gjuta just nu, limmar hellre trä! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Dum fråga kanske, men jag funderade på hur glasfiber/trä-plattan skulle fungera när det tar emot som på bilden ovan. Trät har till största delen slipats ner, men med glasfiber/trä-platta är det inte större risk att glasfibret fläks upp och att det lossnar större delar? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Tack! Ang kopplingar var jag inne på sådana kranar först (bla båtmotorerna har dem.. men tänkte sedan på typ tryckluftshanar, inte honor. Det finns Hanar med invändig ventil, har dem på jobbet. Fälgarna. Jo, en gång i tiden byggde jag om de Nascar Basset stålfälgarna jag hade först till bilen, från 15x10" till 16x12", alltså både breddade och en tum större diameter. De blev dock inte tyngre vilket var kul. Det fanns inga bra 15" däck att åka på. Jag har länge tänkt jag skulle gå upp till 18" eftersom tillgången på däck är oändligt mycket större.. Nu tycker jag själv att den här bilen skall ha mycket gummi men med det sagt är det kul att kunna köra lite på fräscha däck oxå.. Iden var sedan länge att använda BBS motorsport 18" split fälgbanor och göra egna centrum. Eftersom budgeten är begränsad och be något fräsa fram centrum ligger en liiiten bit utanför nämnda så blev det att göra egna. Började köpa hem begagnade fälgbanor från blocket, rejsa etc. och tillslut hade jag delar för ett set. Mäte sedan upp BBS rimmarnas hålcirkel och lämnade en skiss till min lokala vattenskärare. Han skar sedan ut 4st ringar i 355 stål, iaf lite bättre än vanligaste. 6mm tjocka. Finborrade och gängade hålen M6. De passade perfekt på BBS rimmarna. Jag hade sedan tidigare 4st sådana Basset fälgar kvar, begagnade som jag köpt för något år sedan. just i detta syfte. Gjorde ett verktyg till fräsen och svarvade det i samma uppspänning, så att jag kunde hänga upp och skruva fast en fälg centrerat. Från det tidigare fälgbygget hade jag kvar hållaren jag gjort för vinkelkapen.. Tog två svälj och började kapa.. Kapade bort den yttre kanten på fälgen (där sidan på däcket vilar). Eftersom fälgen är 15" och hålbilden i BBS rimmen är ca 15,5" så passar det ihop bra, skruvarna kommer hamna strax ovanför den gamla däckbanan. Centrerade sedan upp en stålring och punktade fast, och provmonterade rimmarna. FETT!! Hade ingen bra bild på ringarna svetsade, men här syns den lite grann till vänster. Håller på att kapa bort den inre delen av 15" fälgen, den används inte längre. Här är första fälgen ihopmonterad, med lackat centrum, Den inre svetskarven som syns, är original från Bassetfälgen. Den yttre är där jag fäst stålringen. Vikten på centrumet stannade på 5,1 kg , Fick låna ett original BBS centrum i magnesium (eller vad det nu är för material) och det vägde ca 5,05kg, alltså obetydligt mindre. Knåpade sedan ihop de resterande fälgarna, det gick betydligt fortare. De blev alltså 10" breda nu med ca et0 i fram. Bakhjulen är ca -12 eftersom 2st stålfälgar var annan offset på. Jag har regndäck just nu på dessa fälgar. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 60, 61, 62 >> 18 besök idag (324274 totalt) |