Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 60, 61, 62   >>
18 besök idag (324274 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3685



Bra kört att ligga på samma tider som förra året, men med bara två växlar. thumbs up
Antar att du har ettan vid starten, sen typ hög- & lågväxel.

Nu har du "hela vintern" på dig att kolla igenom lådan/länkaget.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Bra kört att ligga på samma tider som förra året, men med bara två växlar. thumbs up
Antar att du har ettan vid starten, sen typ hög- & lågväxel.

Nu har du "hela vintern" på dig att kolla igenom lådan/länkaget.


Nja, nu har jag kanske skrivit fel här.. Körde warmup och kval på lördagen, då var lådan fortfarande hel och jag körde (lite besviket) samma tider som när jag var här sist. (Kan det varit 2014, tror jag (!)) fast det var bra kallt/blåsigt och på kvalet var det regnstänk i luften... Nu hade jag ju inte särskilt mycket varv i ryggen så..

På söndagen regnade det ju och där kördes båda race utan 3ans växel, funkade ok förutom ut på rakan, där vill man kunna accelerera...
Ja ettan är ju bara för start/depå.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Bra depåbild från lördagskvällen. Cobrabengt jobbar på med sin lösa oljepump. Foto Thomas Pihl.



Obligatorisk tvätt av bilen häromkvällen, rejält skitig av två regnrace samt trailad hem i regn bakom husbilen...får tvätta chassit sen när motor o låda är urlyft..



Får se när den kommer ut igen..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Björn Davidsson skrev:
Fortsatt arbete med att göra nya fästen o chassit för bärarmarna. Lite flottig lins på mobilen såklart...

Påsvetsade stopp för excenterbrickorna på skruven





De infästningarna för bärarmarna med justering för camber kommer jag sno konstruktionen på. thumbs up

Edit: Varför syns inte bilderna längre när man citerar?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Klingan75 skrev:
Edit: Varför syns inte bilderna längre när man citerar?
Magnus gjorde en grunka som inte gör img taggar runt bilder när du citerar fler än nåt antal. Detta för att minska scrolleländet när någon citerade en jättebildpost med 20 bilder den tredje gången (då blir det svårt att hitta den där lilla tummen up som var det enda som skrevs).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Niklas Falk skrev:
Klingan75 skrev:
Edit: Varför syns inte bilderna längre när man citerar?
Magnus gjorde en grunka som inte gör img taggar runt bilder när du citerar fler än nåt antal. Detta för att minska scrolleländet när någon citerade en jättebildpost med 20 bilder den tredje gången (då blir det svårt att hitta den där lilla tummen up som var det enda som skrevs).


Ha! Magnus, you have been hacked!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Björn Davidsson skrev:
Fortsatt arbete med att göra nya fästen o chassit för bärarmarna. Lite flottig lins på mobilen såklart...

Påsvetsade stopp för excenterbrickorna på skruven





De infästningarna för bärarmarna med justering för camber kommer jag sno konstruktionen på. thumbs up



Kör!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Updaterar med lite smått, som magnus skrev..

Tömt kylvätskan i motorn idag.
Går lätt med originalpluggarna kvar, längst ner på blocket båda sidor. Vilket år som helst uppdaterar jag till snabbkopplingsnipplar, så man kan leda vätskan via slang direkt till uppsamlingskärl..🙄




Noterade även att det är dags för renovering av splittern, kanske lite ombyggnad när det ändå ska snickras...😎



Sen blev den inknuffad o hörnet igen..




_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Tömma kylvätska är ju alltid en sölig tillställning, smart ide att sätta dit snabbkopplingar.

Gillar bilden på splittern, tyder på att bilen körs ordentligt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Janne J skrev:
Gillar bilden på splittern, tyder på att bilen körs ordentligt
Den visar även slitstyrkan i träfiberlaminat, jämfört med alu eller epoxibaserade laminat thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3685



Niklas Falk skrev:
Janne J skrev:
Gillar bilden på splittern, tyder på att bilen körs ordentligt
Den visar även slitstyrkan i träfiberlaminat, jämfört med alu eller epoxibaserade laminat thumbs up

Men det borde sitta små klossar av magnesium där för att åstadkomma ett sånt där spektakulärt gnistregn.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Niklas Falk skrev:
Janne J skrev:
Gillar bilden på splittern, tyder på att bilen körs ordentligt
Den visar även slitstyrkan i träfiberlaminat, jämfört med alu eller epoxibaserade laminat thumbs up

Men det borde sitta små klossar av magnesium där för att åstadkomma ett sånt där spektakulärt gnistregn.


vore perfa, men räcker det inte med snyggast eld ur skorsten?

Niklas Falk skrev:
..slitstyrkan i träfiberlaminat..


enda stället jag märker själv att det skrapar i är tunneln på falkenberg , under banan till/från depån. Där är det väldigt skarp "vinkel" mellan uppförsbackarna och tunnelgolvet.

Gör nog en ny till nästa år, Har 8mm skiva nu.. ser många andra köra betydligt tjockare. "ska hålla att stå på" Visst, men luften ger inget sådant punktbelastning. Tjockare är bra mycket tyngre.. Vad tros? Skivan går ända in till ca 10cm innan hjulcentrum. Hade ev. tänkt några venturis (om snickarglädjen kommer..)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Björn Davidsson skrev:
Niklas Falk skrev:
..slitstyrkan i träfiberlaminat..


enda stället jag märker själv att det skrapar i är tunneln på falkenberg , under banan till/från depån. Där är det väldigt skarp "vinkel" mellan uppförsbackarna och tunnelgolvet.

Gör nog en ny till nästa år, Har 8mm skiva nu.. ser många andra köra betydligt tjockare. "ska hålla att stå på" Visst, men luften ger inget sådant punktbelastning. Tjockare är bra mycket tyngre.. Vad tros? Skivan går ända in till ca 10cm innan hjulcentrum. Hade ev. tänkt några venturis (om snickarglädjen kommer..)


Jag har en idé, som någon borde testa: tre eller fyra 4mm skivor ihoplimmade, där skivan eller skivorna i mitten hålborras och skärs ut så du får ett sandwichmaterial. Lite pilligare att tillverka, men borde gå att göra både lätt och styvt med lite eftertanke.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Himlar skrev:
Björn Davidsson skrev:
Niklas Falk skrev:
..slitstyrkan i träfiberlaminat..


enda stället jag märker själv att det skrapar i är tunneln på falkenberg , under banan till/från depån. Där är det väldigt skarp "vinkel" mellan uppförsbackarna och tunnelgolvet.

Gör nog en ny till nästa år, Har 8mm skiva nu.. ser många andra köra betydligt tjockare. "ska hålla att stå på" Visst, men luften ger inget sådant punktbelastning. Tjockare är bra mycket tyngre.. Vad tros? Skivan går ända in till ca 10cm innan hjulcentrum. Hade ev. tänkt några venturis (om snickarglädjen kommer..)


Jag har en idé, som någon borde testa: tre eller fyra 4mm skivor ihoplimmade, där skivan eller skivorna i mitten hålborras och skärs ut så du får ett sandwichmaterial. Lite pilligare att tillverka, men borde gå att göra både lätt och styvt med lite eftertanke.


Ja! jag var inne på samma fast en 8mm skiva, hålborrad/ursågad och ett tunt lager glasfiber pålagt på båda sidor..?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Olleinsulander
Enköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 28



Björn Davidsson skrev:

Vilket år som helst uppdaterar jag till snabbkopplingsnipplar, så man kan leda vätskan via slang direkt till uppsamlingskärl..🙄


Vad tänkte du använda för snabbkopplingar i så fall? Tryckluftshonor?

En riktig höjdartråd med snygga meck! Detaljer kring fälgbygget skulle uppskattas

_________________
Olle Insulander Alfetta 76, E3 3.0s, V4-75
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Björn Davidsson skrev:
Himlar skrev:

Jag har en idé, som någon borde testa: tre eller fyra 4mm skivor ihoplimmade, där skivan eller skivorna i mitten hålborras och skärs ut så du får ett sandwichmaterial. Lite pilligare att tillverka, men borde gå att göra både lätt och styvt med lite eftertanke.


Ja! jag var inne på samma fast en 8mm skiva, hålborrad/ursågad och ett tunt lager glasfiber pålagt på båda sidor..?


Det borde fungera lika bra, möjligen att det är svårare att göra lika avancerade/komplexa utskärningar (med två skivor i mitten kan man ju börja skära ut assymetriskt och annat roligt, för att få "rätt" styvhet på rätt plats) och att det blir lite jobbigare att lägga glasfibern tunt på en ihålig platta. Men det finns ju färdiga glas- och kolfiberark att köpa, om man inte vill gjuta dem separat över glasskiva på egen hand ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Himlar skrev:


Det borde fungera lika bra, möjligen att det är svårare att göra lika avancerade/komplexa utskärningar (med två skivor i mitten kan man ju börja skära ut assymetriskt och annat roligt, för att få "rätt" styvhet på rätt plats) och att det blir lite jobbigare att lägga glasfibern tunt på en ihålig platta. Men det finns ju färdiga glas- och kolfiberark att köpa, om man inte vill gjuta dem separat över glasskiva på egen hand ...


Helt klart. I ärlighetens namn slipper jag gärna gjuta just nu, limmar hellre trä!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Björn Davidsson skrev:
Himlar skrev:


Det borde fungera lika bra, möjligen att det är svårare att göra lika avancerade/komplexa utskärningar (med två skivor i mitten kan man ju börja skära ut assymetriskt och annat roligt, för att få "rätt" styvhet på rätt plats) och att det blir lite jobbigare att lägga glasfibern tunt på en ihålig platta. Men det finns ju färdiga glas- och kolfiberark att köpa, om man inte vill gjuta dem separat över glasskiva på egen hand ...


Helt klart. I ärlighetens namn slipper jag gärna gjuta just nu, limmar hellre trä!


Dum fråga kanske, men jag funderade på hur glasfiber/trä-plattan skulle fungera när det tar emot som på bilden ovan. Trät har till största delen slipats ner, men med glasfiber/trä-platta är det inte större risk att glasfibret fläks upp och att det lossnar större delar?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Olleinsulander skrev:
Björn Davidsson skrev:

Vilket år som helst uppdaterar jag till snabbkopplingsnipplar, så man kan leda vätskan via slang direkt till uppsamlingskärl..🙄


Vad tänkte du använda för snabbkopplingar i så fall? Tryckluftshonor?

En riktig höjdartråd med snygga meck! Detaljer kring fälgbygget skulle uppskattas


Tack! Ang kopplingar var jag inne på sådana kranar först (bla båtmotorerna har dem.. men tänkte sedan på typ tryckluftshanar, inte honor. Det finns Hanar med invändig ventil, har dem på jobbet.

Fälgarna.
Jo, en gång i tiden byggde jag om de Nascar Basset stålfälgarna jag hade först till bilen, från 15x10" till 16x12", alltså både breddade och en tum större diameter. De blev dock inte tyngre vilket var kul. Det fanns inga bra 15" däck att åka på.

Jag har länge tänkt jag skulle gå upp till 18" eftersom tillgången på däck är oändligt mycket större..
Nu tycker jag själv att den här bilen skall ha mycket gummi men med det sagt är det kul att kunna köra lite på fräscha däck oxå..

Iden var sedan länge att använda BBS motorsport 18" split fälgbanor och göra egna centrum.
Eftersom budgeten är begränsad och be något fräsa fram centrum ligger en liiiten bit utanför nämnda så blev det att göra egna. Började köpa hem begagnade fälgbanor från blocket, rejsa etc. och tillslut hade jag delar för ett set. Mäte sedan upp BBS rimmarnas hålcirkel och lämnade en skiss till min lokala vattenskärare.



Han skar sedan ut 4st ringar i 355 stål, iaf lite bättre än vanligaste. 6mm tjocka. Finborrade och gängade hålen M6. De passade perfekt på BBS rimmarna.

Jag hade sedan tidigare 4st sådana Basset fälgar kvar, begagnade som jag köpt för något år sedan. just i detta syfte.

Gjorde ett verktyg till fräsen och svarvade det i samma uppspänning, så att jag kunde hänga upp och skruva fast en fälg centrerat.
Från det tidigare fälgbygget hade jag kvar hållaren jag gjort för vinkelkapen..
Tog två svälj och började kapa..



Kapade bort den yttre kanten på fälgen (där sidan på däcket vilar). Eftersom fälgen är 15" och hålbilden i BBS rimmen är ca 15,5" så passar det ihop bra, skruvarna kommer hamna strax ovanför den gamla däckbanan.

Centrerade sedan upp en stålring och punktade fast, och provmonterade rimmarna.



FETT!!

Hade ingen bra bild på ringarna svetsade, men här syns den lite grann till vänster. Håller på att kapa bort den inre delen av 15" fälgen, den används inte längre.



Här är första fälgen ihopmonterad, med lackat centrum,



Den inre svetskarven som syns, är original från Bassetfälgen. Den yttre är där jag fäst stålringen.
Vikten på centrumet stannade på 5,1 kg , Fick låna ett original BBS centrum i magnesium (eller vad det nu är för material) och det vägde ca 5,05kg, alltså obetydligt mindre.
Knåpade sedan ihop de resterande fälgarna, det gick betydligt fortare. De blev alltså 10" breda nu med ca et0 i fram. Bakhjulen är ca -12 eftersom 2st stålfälgar var annan offset på.

Jag har regndäck just nu på dessa fälgar.


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Snyggt!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Coolt och kreativt användande av maskinparken!
Fräsen är svarv och vinkelslipen är en fräs (typ)...
Resultatet ser ju bra ut också! thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 60, 61, 62   >>
18 besök idag (324274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande