Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 60, 61, 62 >> 11 besök idag (324186 totalt) |
Ok så det sitter en reduktionsväxel före pinongen där man snabbt kan byta bakaxelutväxling? I den där skulle jag köra en syntetisk bakaxelolja av bra kvalitet. / P _________________ /Pär Nyman |
||||||
Garagekväll igår. Provade min nya synkring på drevet.
Nää, den fastnar som bara tusan även bara vid lätt påläggning, trist. Provade att gå på med smärgelduk på både drevkona och synkring. Fortfarande samma, lite mer smärgelduk, samma ändå.. Provade både torrt och olika oljor (på bänk skall tilläggas) men det fastnar så jag får bända isär med mejsel.. tog en sådan gammal, avfilad synkring och det fungerar. Bromsar bra och släpper om jag lyfter drevet i synkringen eller tappar lätt på den radiellt. Det lär ju vara Kinagrejor men fasiken alltså... Rev isär bottenstocken igår oxå och hittade faktiskt ett lagerläge som var skadat. (nållagren rullar direkt på ytan i bottenstocken.) Nu var det i änden för 1ans växel men trist. Hade en hel bottenstock i lådan jag köpte men den växlar ner lite till, frågan är hur jag skall göra? Utväxlingen som jag kört med är "S" typ. 2.43 1.61 1.23 1 Den andra ger: ("W" typ) 2.64 1.75 1.34 1 Undra om man kan hena upp ytan försiktigt i bottenstocken? Nålarna såg fina ut (är väl mycket hårdare än materialet i bottenstocken.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Tråkigt men intressant med synkringen. Låser den så hårt kanske inte konvinklarna matchar varandra helt.
Risken är att nästa växels synk blir överbelastad när den måste vrida loss den fastnade synken. I bästa fall ger det sig med inkörning men det är ju tråkigt att chansa på i en sån här låda i en sån här bil då det kan leda till missat rejs. Nu är det ju svårt att mäta konvinklar på så små grejer i garaget men ett företag du jobbar på har ju mätrum med fina apparater, de kanske gillar fikabröd.. Mäter hen upp konvinkeln på drevet går det kanske att svarva spärrkonan konvinkel till rätt men uppspänning kan vara knepigt och hen får inte ta så mycket att spärrkonan bottnar axiellt. Frågan är om det är värt allt det jobbet.... _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Skickade farsan till DEN stora jänkedels affärn norr om stockholm och kollade lagret av synkringar,, där jag köpte min, men lika dåliga alla..
Nä, sätter ihop lådan med en sådan avfilad, och provar. Märks väl direkt om det inte funkar som karl skrev. Hittat ett drev till 1ans växel oxå, så då får jag ihop både en låda med utväxlingen jag hade och en sådan med lite lägre 3! Roligt! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Hade helt glömt jag köpte en trasig låda av Johan S här på forumet. Rev isär den, bottenstocken trasig på ettans växel den med. Dock fin i övrigt och hela synkringar. Stämplade med original art.nr så inget kina!
Tog en och det funkade perfa. Återanvände min bottestock med trasigt lagerläge. Dessa kluster har två rader nållager längst ut i varje ände. Ligger endast en rörhylsa emellan de två inre lagerlägena. Eftersom det faktisk verkar som både centrumaxeln och innerdiametern på bottestocken är slipade längs hela längden, kapade jag den inre rörhylsan lika mycket som längden på ett lager och flyttade ett lager längre in. Gjorde en ny, kort rörhylsa, att lägga emellan. Då har lagret fått nytt friskt material att snurra på. Fick såklart inga bilder på denna operationen men skönt kunna rädda grejorna. På med fett och montera alla lösa nållager i bottenstocken, pillgöra. Monterade i bottenstocken i huset, passade perfekt. Spände försiktigt upp ingående axeln i fräsen och slipade försiktigt ner diametern för ingående lagret någon hundradel för att slippa pressa på det, vilket skulle kräva specialverktyg. Richmonds originalager som säljs är slipade på innerdiametern istället för samma effekt. På dessa lådor måste ingående axeln monteras på huvudaxeln, och sedan måste hela skiten lyftas in komplett bakifrån in i huset. Ingående axel kan inte monteras framifrån, går ej genom hålet.. Enl. Youtubevideon skulle det bara " slide right in" som gubben sa. Det gjorde det verkligen, trodde man skulle få böka mer. Var lättare sätta tillbaka än ta isär. Ihop Hade lagt ingånde axeln utomhus, och tog in den och monterade den på huvudaxeln precis innan jag lyfte i allt i huset. Den var fortfarande kall när jag monterade lagret, och jäklar, jag behövde bara knacka lite försiktigt med hammaren för att lagret både skulle glida på axeln och sin position i huset. Väldigt nöjd! Låsringar på ! Väntar bara på ett 1ans drev jag köpt så sätter jag ihop en till låda. Sedan står motorn på tur, lyfter nog ur den och fixar till läckan mellan tråg och block som jag fullaga på Kinnekulle. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Härligt att du fick ihop det med friska delar
Ja, det här med att kyla och värma delar med lagerpassning eller presspassning, känns ibland som hokuspokus och man blir lika glatt förvånad varje gång det fungerar lättare än förväntat Ute på fältet som reparatör har man ju testat en del olika "mindre högteknologiska" sätt (främst för att värma) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Åkte iväg i snöyran idag och möte upp farbrorn från dalarna som hade delarna jag behövde till en andra växellåda. Han hade andra ärenden i storstan och vi mötes upp Solna.
Ett fräscht 1ans drev, en fin ingående axel samt en bottenstock, dock med några små skador på 3ans drev så den får vara akutreserv, följde dock med i priset..👍🏁 Hann plocka undan allt i garaget, så bara plocka fram igen och sätta ihop. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Längre 3:a!!! Du som bara växlar ett par ggr/varv som det är i dag. Nu kommer du knappt behöva växla alls känns det som. Det skulle kunna vara ett vinnande koncept. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
hahaha sluta nu! den andra (nya) lådan får 1.31 på trean. den jag har haft har 1.21. Egentligen vill man nog ha tätare växlar, jag känner dock att just nu har jag för dålig fart ut ur kurvorna ( motorvarvet ligger för lågt, så jag vill ha högre varv i motor (på trean) för att komma ur fortare... Annars kan man ju sänka utväxlingen i bakaxeln så växlar du ner allting för att få mer motorvarv, Men tycker att jag har bra vräng nu på 4an i änden på rakorna. det varvar 6600rpm på knutan nu och den här motorn är ingen varvmaskin.. vi provar. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Blev två mekkvällar tillslut så nu är båda lådor ihopsatta, roligt att ha med en extra med annan utväxling att prova med.
Skall göra en speciallavdragare så jag kan ta ur främre lagret utan att ta isär lådan. Hade tänkt börja ta ur motor häromkvällen men upptäckte ( såg det inte förut) att urtrampningslagret har snurrat med och framför allt slitit snett på struten över ingående axeln, syns lite på struten på lådan närmast i bilden ovan. Har bara slitit på ena sidan, precis som om lådan sitter vinklat mot motorn.. Hade tänkt uppdatera med hydrauliskt urtrampningslager nu så .. Måste börja kolla här om kopplinskåpan spruckit eller om nåt bryter. Som sagt tidigare här så är kåpan chevrolet original, ganska klent gods så inte omöjligt den inte klarar det här våldet..🙄 Får prova mäta upp om kåpan är krokig eller ocentrerad mot veven.. Jag har kört hydraulisk slavcylinder med kopplingsgaffel som är lagrad på en punkt i kåpan.. får kolla om det rör på sig.. Hittar inget synligt fel så.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Har en ny strut, så det är lugnt. Men måste såklart kolla varför det blir så här.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Blev inte klokare med motor på plats i bilen, ang snedbelastningen på lagret så gjorde ett ryck och lyfte ur motorn.
Måste ändå åtgärda läckaget från oljetråg och kan mäta bättre med allt ur bil. Lyft Engine out! Lagad främre skarv med silicon, höll tät hela helgen ändå.🙂 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Jag ser hur fästet för lådan ser ut i chassit. Men hur ser det ut på lådan ? Är det ett stumt fäste ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Ok. Det kan bli konstiga brytningar i kåpan med stumma fästen. Och originalkåporna är ju inge unikum av stadighet... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja, intressant! Men jag vill minnas att det är annat bultmönster på lådan för tko vs. T10/ jerico/ muncie? Bild? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Nej, du har rätt. Dags att se sig om efter ny kåpa... Jag har en sån o stål.. men den måste väga typ 15-20 kg😎 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Åker du med gummifäste nu.... så ska det inte vara någon fara. Med motorplåt fram kan det bli ganska mycket rörelser, när chassit flexar. Tittar man på DragRacing så har man ofta två motorplåtar. En fram och en bakom motorn. Sedan har man bara en lite "pinne" som hindrar lådan från att ramla i marken, om det går sönder något... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 60, 61, 62 >> 11 besök idag (324186 totalt) |