Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 60, 61, 62 >> 70 besök idag (324326 totalt) |
Jag åker med en stående gummikudde på lådan, modell motorkudde. Den håller motorpaketet på plats, med för inte över vridningar från chassit till lådan.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Vad nu!!??
Som av en ren tillfällighet och förutsättningarna var helt rätt hamnade motorn i en bromsbänk. Komplett med bilens grenrör, tändsystem, bränslessystem och oljesystem dvs som det ser ut i bilen! Perfekt! Som det skall göras. Det konstiga orkestappet strax innan 6000 rpm syntes klart o tydligt. Om felet hittades: ja Om vi fick ur effekt: ja Om vi hittade mer effekt: ja Om motorn gav så mycket som hoppades: nej Om den gav som förväntat: ja Om den trots allt lät bra: ja ( motorljudet fick beröm av motorfarbrorn) Konstaterande: snabb bil givet motoreffekten! Lämnar det så.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Grattis till de flesta grejerna i listan! (Och vilken skön grej att kunna trycktesta hela rasket!) Men man blir ju lite nyfiken över näst sista meningen där _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
5av6 är inte illa! 👍 Snabb bil... eller snabb förare? 🤟😏👍 _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Jag är nyfiken på vad felet var runt 6000 rpm och hur det löstes. Köper att man mörkar vad man plockar ut för effekt givet reglementet.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Jag är också nästan mest nyfiken på denna punkt! (de andra också iofs) Hursomhelst, hur coolt som helst att ha möjligheten att ta med alla delar i spisen för mätningen!
Kul Björn!!! Det visar väl att det finns kvalitéer bakom ratten också! _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
Ok, såhär: Egentligen tvekade jag om jag skulle nämna något om bromsningen här. Tyvärr mycket diskussioner om effekt och varför man gjort som man gjort etc.. Ni som följt det här vet ju att budget osv är väldigt begränsad och ändå köra i sådan relativt snabb klass... har jag något där att göra etc.. ja, ni vet.
Nu är vi väl medvetna om att det här inte är nån Nascar maskin på 700+hk. Det är bondtrimmad raggarbilsmotor, byggd för att vara driftsäker och bara behöva kolla olja, stift.. Suktade efter riktiga toppar med säkert dubbla flödet mot de som sitter på, för några år sedan, men blev service på Öhlinarna och nya däck istället.. Vill ändå lägga upp då det är väldigt trevligt om inte för en själv att ha som dagbok, logg etc att bläddra tillbaka på. Nå, nu fick jag det skrivet.. Fick som sagt chansen att köra motorn i broms vilket ju passade bra då den redan var urmonterad. Rev snabbt ur allt som hör till med olja, tändning, avgas, bränsle etc. 8:00 på morgonen skulle vi vara hos Jari Konola! Vi hjälptes åt att skruva i motorn i bromsbänken, med mina grejor på motorn. Första repan gav motorn 402 hk vid 5500rpm. Körd exakt som det kördes på Kinnekulle i höstas. Efter 5800rpm det kom som sagt en rejäl dipp, antydningar till misständningar (momentkurvan fladdrade efter 6000). Skönt tänkte jag, att det faktiskt syntes här med. Vi kollade då fördelaren i Jaris Fördelarprovbänk, den funkade perfekt till 8000rpm, skönt! Bytte sen tändspole, då förvann misständningarna, dock låg dippen efter 5800 kvar. Vi gav oss på förgasare, både större och mindre munstycken och justeringar. Jari körde såklart med bredbandslamda hela tiden så han visste var det barkade. Vi fick dock inte till något bättre med vår "fina raceförgasare". Något händer efter 6000rpm med den.. "Av med den där skiten " sa han då.. Nu hade vi ju såklart glömt vår egen reservförgasare hemma, så farsan satte sig i bilen och åkte för att hämta... Under tiden gick vi på med Jaris egna "Blueprintade" förgasare, då hände det grejor! D Direkt var "dippen" borta och motorn gav 445 hkr vid 6300 rpm och drog fint till 6800rpm! Skitfel! tänkte jag. Jari sade att dem misständningarna hade jag nog ändå inte kunnat känna i bilen. Jari labbade lite och monterade på en egentillverkad spacer mellan förgasare och insug, då steppade motorn upp rejält och gav 462hk! Med en spacer! Har sett tester när de kör sådant, men 20 häst har jag inte sett! Egentligen få jag inte plats med spacer nu, men får såga i huven... Justerade bränslet och sänkte tändningen 1 grad så gav den då tillslut 466hk. med och utan spacer: Medans vi väntade på farsan diskuterades det såklart bromsbänk, flöden, maskine etc, och såklart privat visning av Barracudan Jari kör historik racing med. Farsan kom tillbaka tillslut och vi monterade på vår reservförgasare (med spacer) som den var, skitig och lätt ärgad i trottelhusen, ena spjällaxeln glapp etc.. Drog en repa, justerade in bränslet provade igen några gånger och då: 445 hk.. "fixa till den där förgasaren, servicekit, ultraljudstvätt, och polera trottelhusen/venturis så ger den 15hk till, inga problem" sa Jari.. Jag tror varenda ord.. Annars ville Jari ha 12000 kr för sin förgasare, tackade dock nej, men vet inte alltså... Åkte ändå därifrån med den fina förgasarspacern. Sen var dagen slut och det dags att packa ihop. så 466hk och 590nm i vrid ger den snälla raggarmotorn. Framför allt hittat 1000 rpm till och faktisk kört motorn som den faktiskt sitter i bilen. "Du kommer märka rejäl skillnad även om 60hk inte låter så mycket " sa Jari. Sen Tyckte han såklart att vi borde sätta på ett par riktiga toppar, och att han kunde beställa direkt... Vi fick faktiskt beröm för det fantastiskt fina motorljudet med det Speedlab-ärvda grenröret. Inte illa att få beröm på något av Jari Konola! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Först och främst, det går ju väldigt fint för att vara ett bonnmeck med en raggarspis.. Förarmaterialet kanske inte är att förakta heller hörru? Klart som fasen att du har där att göra, du är en av favoritbehållningarna i våldsklassen. Sen, det var väl inte alls illa pinkat! varken siffran eller ökning med 60. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Tack Johan!
Nåväl, väldigt nöjd med tanke på tidsbrist som småbarnsförälder att ta denna genväg och hitta felet och lite bättre grundinställt! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
En liten snutt från en av dagens körningar. Osäker vilken nu..
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Den låter ju superskönt!! Tänk om ändå min fjoll-Miata kunde sjunga så... Tankarna gick genast till Freiburger och Dulcich i Engine Masters när jag såg den filmen. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Så jäkla gött att hitta felen och få 60 kusar till ( när förgasaren lirar ordentligt ).
Bådar gott inför säsongsstarten! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Kul att se! Tycker det var bra att motorn inte gav mer från början, då har du ju förbättringspotential Kan du sen hitta nån spons på andra toppar så vet du att det kommer ge mer effekt.
Hoppas på att se framgångar på banorna framöver, jag kommer heja _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Jag skiter i vilken effekt du har och kommer aldrig att säga att du har för lite/för mycket eller ifrågasätta varför du har gjort något på ett visst sätt (men jag kommer att fråga varför, för att lära mig). Det jag tyckte var riktigt intressant här var två saker: * Du hintade om att orkestappet var löst, jag blev jättenyfiken på vad orsaken var och tycker det är toppen att du delade med dig * distansen som gav 20hk _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Tack Marcus!!
Spacer ala Konolaracing: Finns liknande att köpa, men denna har jag ju papper på resultatet! Bara betala 🙂🏁 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Wow vilken härlig resa. Tycker det är riktigt fascinerande med raggarmotorn faktiskt. De är ju inga under av precision men styrkan är att kunskap finns och det går ju att styra upp skärpan i prylarna. Just precis du visat med bänkingen Verkligen kul att läsa Spacern förtjänar definitivt uppmärksamheten i sitt egna inlägg
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 60, 61, 62 >> 70 besök idag (324326 totalt) |