Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 60, 61, 62   >>
20 besök idag (323910 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Svår garageångest just nu, saknar motivation att dra igång med det som behöver göras, lite för mycket att göra på bilen och utgifter därefter, samtidigt ledsnat lite igen på racehetsen...

Vi har rivit motorn iallafall, har inte hittat något direkt fel till den varma motoroljan eller kraftiga vevhusventilationen. Misstänker fortfarande lite för stort kolvspel/ ringspel i loppen men tycker det är ok när vi mäter... tba.
Oljepumpen har varit lite sliten i sugsidan, kört förut med det och det så lika ut som alla år.
Nån undra över hur pumpen ser ut:




Sitter på originalplats på sista ramlagret och drivs med samma axel som fördelaren. Det är två pumpar på samma axel, den undre suger från tråget och pumpar till oljetank via anslutningen i sidan på pumpen ( som ansluts genom tråget.) Den övre delen suger från tanken och pumpar in i motorn ( via en kanal i ramlagret till stamkanal) som original.



Reservpumpen jag hade har några hack:



Vad tros? ( den är finare än gamla pumpen...🙄)

För övrigt har en stund spenderats med att börja gå igenom en bekants Richmond super t10 vxllåda, som inte ville längre på 2ans växel... nåt annat att tänka på och några slantar in..


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Björn Davidsson skrev:
Svår garageångest just nu, saknar motivation att dra igång med det som behöver göras, lite för mycket att göra på bilen och utgifter därefter, samtidigt ledsnat lite igen på racehetsen...

Ibland måste man ta en paus, få lite omväxling och ladda om. En litet sidoprojekt är ju perfekt!

OK, detta är livsfarligt, för jag tänkte bli lite filosofisk och djuplodande i ett rejsa-inlägg. Hojta till om du tycker jag är för närgången, så raderar jag!!
Du har ju inte kört en full säsong på ganska länge nu (eller hur?). Och du har inte riktigt varit entusiastisk och på topp på ett tag. Den där riktiga lusten saknas, det har i alla fall jag ett starkt intryck av. Är det inte dags att överväga ändring av konceptet? Jag säger inte att du måste gå från din Monster-Ponny till att köra MX5-Standard-cupen, men....... kanske skruva ned den till Modsport 2? Kan du droppa i en bone-stock Chevy 350 eller t o m en V6a? Färre hästar och smalare (billigare!) däck? En billig originalmotor som kan börja skramla, tappa oljetryck och ha sig utan att ångesten kommer krypande? Något enkelt, så du kan börja älska racingen igen, utan att släpa på frustrations-bördan som just nu är din bil. (No offence!)

Eller är det dags att köpa in sig i en annan bil under ett år, bara för att få lite nytändning och testa en annan smak?

En enkel jämförelse: Jag saknar fortfarande min Westfield med jämna mellanrum. Den var en miljon gånger coolare än Miatan och jag saknar att jag fick den där känslan av "spektakulär!" varje gång jag startade den. Och, jag erkänner - det var också ganska kul att åka på trackday och piska Porschar, ferraris och allt mellan himmel och jord. Ljudet, prestandan och maskineriet var underbart......... men det är jävligt skönt att inte ha strulet också. Visst kan en Miata strula - det kan väl alla bilar? Men jämförelsevis är mängden problemlöst körande den levererar förbaskat tacksamt. Visst, bilen är inte så häftig, men man kan fokusera mer på själva racingen, njuta av en helg på banan med polarna och slappna av.

En annan jämförelse: Vi i Roadsport C har redan påbörjat vårt smack-talk inför säsongen (per mer privata kanaler, som tur är!) och jag ser fram emot att racingen ska börja helt utan stress eller press. Visst beror det delvis på att vi är en samling svårt störda individer. Men det faktum att vi alla kör små billiga symaskins-bilar med legendarisk kvalitet hjälper också till! Det borde finnas någon form av jänke/V8/gjutjärns/redneck-setup med rätt prestanda/kostnad/hållbarhet du kan applicera?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Heja Björn

Motivation går i vågor så det kommer bli bra det här med

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Ta en liten extra paus och njut av stödet du får! Du är grym och bilen är underbar. Bra råd att tag ett omtag och bara köra med nåt med nån. Köra kan du ju! Kollar många gånger på video från kullen och jämfört med alla mina varv i karten. Så olika men så underbar mjuk attack!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Ta en liten extra paus och njut av stödet du får! Du är grym och bilen är underbar. Bra råd att tag ett omtag och bara köra med nåt med nån. Köra kan du ju! Kollar många gånger på video från kullen och jämfört med alla mina varv i karten. Så olika men så underbar mjuk attack!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Björn Davidsson skrev:
Svår garageångest just nu, saknar motivation att dra igång med det som behöver göras, lite för mycket att göra på bilen och utgifter därefter, samtidigt ledsnat lite igen på racehetsen...


Björn, förstår att det ibland känns motigt. Ta det lugnt, andas, umgås med familjen varvat med garage-mek.

Jag har ju precis börjat kolla när årets Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp 2022 går av stapeln

I år ska vi ha ÄNNU snabbare däckstemp-mätningar


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Torkel K skrev:
prova nåt annat, kör med oss, raggarbilracing, etc..


Tack Torkel för dina ord. Mycket stämmer ju helt klart.

Jag vill bara säga att det egentligen inte är så illa men hamnat i en liten formsvacka, det är ju brist på dem två sakerna som alla andra nästan saknar oxå: tid och pengar...

Men typ, man kommer till garaget en tisdagskväll, en av få tider i familjelivet det finns tid för "övrigt", lite småkallt i garaget, det är ju en gammal hangar. Bilen står under ett dammigt täcke. Motorn i delar bredvid... stökigt i garaget, man är ju inte själv där.. Hahaha
Sedan påminns man om liksom själva rejsandet. planera, lasta, köra 50-120 mil för en racehelg eller träning. Jäkla dyrt har det blivit med 4000 spänn nästan bara för anmälnings avgiften. Sen nästan lika mycket till i drivmedel, mat logi etc. så 7-9000 spänn för en racehelg, ex. uppdatering på racebil..Men väl på plats är det ju kul såklart..
Du undrar varför det var länge sen jag inte körde en hel säsong? Men nä, det går inte varken ekonomiskt eller tidsmässigt. Hur klarar ni andra det? Jag har 2 småbarn, frun jobbar heltid, villa, fritidsaktiviteter, ungarna går på dans/simning etc etc.. Badrum/kök behöver renoveras. semester planeras. Etc. Jag har kul jobb som är fritt men blir inte rik där.

Rejsingen är ju 5-6 helger, 7-8000 tusen minst per helg samt dagarna omkring med lastning/avlastning, fixa det sista på bilen etc..
Klart jag vill köra en hel säsong.
Rätta mig gärna men har svårt att se att mindre stålar ut eller tid även om jag har en enklare bil som bara går. Och tro mig, jag överväger klart en std miata, en aquilia, eller bara en helt std golf eller nåt och köra typ ssk klass 1 eller nåt..

ojojoj, nu skrev jag av mig här...


Benjamin/ Pelle/ Eddie: Tack för påhejningen, det värmer såklart..
Självklart har jag oxå planerat inför Sportvagnsmeeting, (med eller utan racebil). Du är självklart välkommen med om du önskar. Däcktemp mätningen var den bästa på länge så det skall du ta åt dig.

Jag rev ner det sista på motorn igår, för att verkligen gå igenom allt. Och Jag hittade faktiskt lite grejor som kan förklara det dåliga oljetrycket och även vevhusventileringen. Jag lämnar det så.. Men att jag nu hittade lite fel gjorde att lite gnista kom tillbaka vilket behövdes.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Fan, man får ju dåligt samvete när man vill att du ska skicka ut typ 50.000:- per säsong och sedan kan man se ungefär ett rejs och säga hej i 15 minuter i depån.

Jag har en lösning. Du får flytta hela familjen till Varberg i stället, här finns allt du behöver. Nära till Falkenberg, Sportvagnsklubben i Göteborg, inga problem att hitta kompisar. Sedan köper du en Skoda Fabia och har hur kul som helst.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Fan, man får ju dåligt samvete när man vill att du ska skicka ut typ 50.000:- per säsong och sedan kan man se ungefär ett rejs och säga hej i 15 minuter i depån.

Jag har en lösning. Du får flytta hela familjen till Varberg i stället, här finns allt du behöver. Nära till Falkenberg, Sportvagnsklubben i Göteborg, inga problem att hitta kompisar. Sedan köper du en Skoda Fabia och har hur kul som helst.


HahahaHahahaHahaha

Jag vill att du skall veta att det har övervägt (och görs fortfarande)


(flytten, inte fabian...)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Björn Davidsson skrev:
Och Jag hittade faktiskt lite grejor som kan förklara det dåliga oljetrycket och även vevhusventileringen. Jag lämnar det så.. Men att jag nu hittade lite fel gjorde att lite gnista kom tillbaka vilket behövdes.

Gnista är bra! Och missförstå mig rätt här: Jag försöker verkligen inte övertala dig till att sälja av bilen, eller så. Tvärt om tycker jag du är en frisk fläkt och att det vore kul med fler jänkebilar i klassen!

Sedan är vi nog ganska olika i ett avseende: För mig är det viktigt att vara med och fightas. I Folkrace gör det mig inget att komma sist, men i Roadsport skulle jag aldrig klara att "det är kul att bara vara med och köra - det är inte så viktigt var i startfältet jag hamnar, etc". Barnsligt? Säkerligen, men sådan är jag och att förneka det vore ännu barnsligare.

Vad menar jag då? Jo, alltså... Om något är dyrt eller inte beror ju i högsta grad på vad man får för pengarna. Veckan efter en tävlingshelg ska man ju vara glad och tillfredsställd. Man ska gå och kännas sig lite sådär mysigt nykn****d och nöjd. Inte bitter och trött och ha ångest över att det kliar på fel ställen. Eller att man lagt en massa stålar på något som inte var särskilt kul ändå...

Anmälningsavgiften och milkostnaden till banan är det ju liksom inte mycket att göra åt - den är densamma oavsett vilken bil du väljer. Men kostnaden per varv varierar ju beroende på vad du åker i.

- En uppsättning enhetsdäck i Roadsport C kostar oss ca 6000kr (eller hälften av det första året, pga rabatter). Även om du kör 3 helger per år så kommer du klara dig på en uppsättning däck och du kommer inte ha sämre grepp än vi andra på banan.
- Bromsar är billigare på Miatan.
- Om din motor säker KNACK KNACK KNACK på fredag kväll kan vi i Roadsport stoppa i en ny åt dig över natt. För 10lax har du en frisk begagnad motor på plats och hänger med i fältet.
- Går något sönder finns det oftast delar i depån, samt gott om folk som haft sönder samma sak tidigare och kan hjälpa till. Risken att en racinghelg ska ta slut halvvägs för att något banalt har gått sönder är mycket liten.
- Du kommer alltid ha någon att köra med/mot/bredvid! I Modsport 1 händer det ju inte sällan att du kör 90% av racet utan att vara i närheten av någon annan bil. Det kommer liksom inte hända i Roadsport C.

Åter igen: Jag vill bara hjälpa, inte spä på frustrationen över bilen/situationen! Min poäng är att man kan komma hem efter en racehelg och känna:
- "Jaha, nu har jag spenderat en massa stålar på att mixtra med en strulande bil i depån och köra solo runt banan ett par varv. Suck, hur fan har de andra råd med sina jävla monstermaskiner?"
Eller:
- "Jaha, nu har jag spenderat en massa stålar på en racehelg igen... men satan vad kul det där sista racet var! Nästa gång ska jag fan ta Fredrik, oavsett hur mycket han vågar mata på genom Kvarnkurvan. Fan, det är lockande att köra Falkenberg ändå.... undrar om jag kan övertala farsan att dela på dieselkostnaden. Nu ska jag ladda ned filmen från kameran!"
Även om de spenderade summorna är detsamma så är det ju en enorm skillnad i vad man får för stålarna!

OK, nu ska jag sluta. Oavsett vad du väljer: Kämpa på!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Jag lämnar motorn därhän så länge tills jag bestämt väg att gå. Har nog hittat grundfelen som sagt till oljestrulet men måste bestämma väg med motor.
Bilen sätts ihop iallafall. Har lite plastjobb men tar det sist. Inget fel med popnit och silvertape.

Fortsatt genomgång av diverse, idag var det den ena oljekylarens tur. Har en Laminova värmeväxlare som behövs gås igenom..

Den var nästan FUBAR



Den har nog fungerat mer som sil än oljekylare... Lite tryckluft och försiktiga drag med stålborste så blev kärnan som ny. Men gängpressade m6 skruv, fyfan usch. Det var gängsallad i 4 av 8 skruv i gavlarna.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,vad är problemet med motorn?
Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Hej Peter
Lågt oljetryck när oljan börjar bli varm och kraftig vevhusventilation..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Blir glest med häftiga uppdateringar med allt vabbade och jobb just nu.
Har iallafall skaffat ämnen för att laga de två fälgarna jag körde sönder på kullen.



Hoppas kunna bränna av det i helgen.


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
PerJohan
Örnsköldsvik
Här sen Apr 2019
Inlägg: 18



Vet du om dom där Barnes oljepumparna använder drev från nån orginalpump eller om det är helt egna grejor? Har flera såna pumpar och dreven är mer eller mindre fula i alla.

_________________
Johan Edlund
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
PerJohan skrev:
Vet du om dom där Barnes oljepumparna använder drev från nån orginalpump eller om det är helt egna grejor? Har flera såna pumpar och dreven är mer eller mindre fula i alla.


Ok, trevligt! Bra att veta...🙂
Nja, har hittat lite info om dem men mest tester från olika ovaltrack tidningar. Men det står bara " chrysler internals" . Kollar på olika moparpumpar och de har samma gerotor design, fast dreven ser inte lika ut... har tänkt kolla vidare med Jari Konola, som ju är moparduktig, men inte hunnit än. Har funderat på att försiktigt hårdlöda skadorna och sedan putsa dreven...


Kommer du på något så får du gärna höra av dig!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
PerJohan
Örnsköldsvik
Här sen Apr 2019
Inlägg: 18



Okej, då ska jag fördjupa mig lite i Chrysler pumpar å se om jag hittar nåt som kan passa. Säger till om ja blir nå klokare 🙂

[/img]

_________________
Johan Edlund
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Johan:

Klicka för större bilder!



Mello.🤯

Lika bra lägga upp lite bilder...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
PerJohan
Örnsköldsvik
Här sen Apr 2019
Inlägg: 18



Tackar, då har jag nåt att läsa ikväll 😁

_________________
Johan Edlund
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Johan:

Det är mopar BB/440 pump! Var hos Jari konola precis, han hade en högvolymspump till 440 på hyllan.



Det är samma gerotordrev! Det är scavenge dreven på bild, och det är High Volume pumpen. Då lär tryckdreven vara samma som originalpumpen!
Kul, då går det sätta ihop en renoverad pump för småpengar.
Persåkers tar 2000 spänn för en ny pump.

Fasicken vad glad jag blir hittade detta! Kul att OEM grejor används och man hittar vad man skall leta.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
PerJohan
Örnsköldsvik
Här sen Apr 2019
Inlägg: 18



Perfekt, då finns det hopp om livet för alla mina pumpar! Är drevet pressat fast på axeln?

_________________
Johan Edlund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 60, 61, 62   >>
20 besök idag (323910 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande