Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 60, 61, 62 >> 79 besök senaste veckan (323771 totalt) |
Ja, det verkae pressat på axeln i moparpumpen. Tänkte inte på om det var kilspår heller. I varje fall är det ju lösbart! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Det var galet vad hela familjen åkte på förkylning, äldsta dottern började med öroninflammation som övergick i kräkningar och sedan feber. Jag hängde på efter ett dygn med feber och halsont. Sedan ögoninflammation för oss båda... nä inget gjort förrens idag...
Var en snabbis idag hos Jari Konola på ingarö och lämnade ett block. Hade som sagt med mig torrsumpspumpen och fick bekräftat att det var Mopar 440/ bigblock grejor. Sedan fick vi lite "now how" med oss gällande diverse grejor och två tips på specialverktyg att ta med oss! Inget blev gjort egentligen men stärkte ordentligt att varit där! Hann en stund i garaget på kvällen. Skar loss två st nya "läppar" till mina fälgar. Tog en stund längre då jag var tvungen svarva en centrerring med annat navmått, de gamla var ju volvofälgar, dessa var peugot. Mina fälgar hade slagit sig mer än jag trodde , även fälgbanan "innanför" däckbanan hade slagit sig. Det skulle blivit svårt att få rakt men lyckades efter lite väl riktade slag med lillsläggan få det bra nog för att kunna skära bort "rakt". Uppspänt och klart för kapning. Tog kväller här så fortsättning följer. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Jag vet inte vilken känsla som är starkast: avundsjukan över maskinparken eller hur impad jag är över dina smides-skills. Riktigt kul att läsa!
Ok, en long-shot-fråga: Jag fick en bit slang av dig på Falkenberg. Bilder finns i min tråd att friska upp minnet med..... kan du kanske möjlighet komma ihåg vad det var för dimension på den slangen? Så jag kan beställa en ny innan jag öppnar upp hela bilen. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||
HAHAHA! Kul du nämner det, jag är nämligen avis på dem som har garaget hemma... Om du kan hålla dig till i eftermiddag/kväll med att riva(!) så kan jag kolla. Jag skall upp till garaget senare. Fick jag inte tillbaka en stump av slangen tillsammans med den oljesuggrunkan? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Jassåminnsann, då är man inte ensam att ha garaget "på annan ort"
Kul med uppdatering _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Måste erkänna att jag genuint älskar och uppskattar mitt garage. Kanske just för att jag genomlevt en lång rad hel- och halv-usla garage så ser jag det som absolut dunderlyxigt. Jag kan hålla mig, inga problem där - har mycket annat att skruva med. Ja, jag tror en stump sitter kvar - snabb koll/mätning skulle stort uppskattas. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Hann någon timme i garaget i eftermiddags.
Kapade bort den trasiga ytterkanten: Fälgen sitter centrerat på en fläns på en axeln i fräsen. Flänsen är svarvad i samma uppspänning, i fräsen, innan jag hänger dit fälgen så den är helt rak/rund och kastar inget. Rengjorde kanten på fälgen. Förlänger sendan gängsstången lite. Lägger dit den nya "läppen" och lägger sedan på ett mdf lock som klämma. Drar ihop allt och grovcentrerar läppen. Sedan är det lite mödosamt att centrera in " läppen men blir bra tillslut.. Färdigcentrerat och punktat Punktat och klart för helsvets: Skulle gjort den andra med, men hade slut på kapskivor... klantigt. Helsvetsar båda senare, uppspända i fräsen. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Hittade ett klipp på när bilen var nyrenoverad och jag provkör första gången utanför garaget!
Det här måste då vara från våren 2008. Extremt dålig bildkvalitet dock, tror brorsan filmande med en (då) jättegammal digitalkamera.. Ingen kaross, ingen vindruta, Inga ljuddämpare... Det gick väldigt fort att skruva ihop resten av bilen efter det här testet, det minns jag. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Väldans massa elände i världen plötsligt. Skit!
Har iallafal helsvetsat mina reparerade fälgar. Var något konstigt skitmaterial i den nya fälgbanan. Svetsen spottade o fräste, så det blir infa bilder på snygga svetsar. Som tur är sitter svetsskarven på insidan.. Franska fälgar.. Efter nån timmes mek med däckmaskinen (såklart..) fick jag på två gamla däck och kunde provlufta o kolla läckage. Bubbelspray... Inget läck! Lite färg på dem där sen så är det klart. Har köpt ny torkarmotor. Det blev Biltemas " Kraftigare Marintorkare" . Ganska rejält kralligare än den jag hade innan. Den passade med enklare tillverkning av en rördistans på originalplatsen. (Fästet med hålband och slangklämma är såklart högst provisorisk... ) Provkörde såklart och den vispar på bra!. Den har högfart, lågfart och faktiskt "återgångsläge". Det är jag inte bortskämd med, har bara haft "av/på" so far. Så nu måste jag ha en ny brytare, tips? Jag har bara kört med en liten vippbrytare av/på. Nu villhöver jag ha tre lägen, hög, låg, samt återgång som oxå skall ha matning. Jag kan inte tänka nu med vabb 3 veckor, corona, krig och jobb. Elhjälp tack. Hittar inga enkla små vippbrytare med 1-1-1 liksom, eller jag tänker säkert helt fel... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Denna har on-on-on
https://www.navinordic.com/el-1/el-i Men ska återgångsläget vara strömlöst när nån av hastgheterna körs? Är det inte frågan om att det "bara" ska ha tändningsström (huvudbrytare) så den kan återgå när hastighet 1 eller 2 blir strömlöst? |
||
Testade inte det, så kan det va kanske. Elschemat säger annat tycker jag.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
https://static.nautec-marine.com/img
om den inte är för stor _________________ Johan Axelsson |
||
Du kan ju ha två brytare också.. En för på/av, och en för fast/slow.
Då kan man dels byta fart på torkaren vid behov utan att behöva någon som helst precision och då behöver du ju bara två brytare efter varandra med on/on, där ena on-läget på första går till nästa brytare som.. Äh skit samma, jag ritar istället. (men jag hade nog också jagat rätt på en 3-läges on-on-on om möjligt) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Men det är konstigt att den inte specar för, som Falk skriver, att ha konstant ström till parkeringsläget. Nästan så man skulle skruva upp den o kolla.. Meeeen.. så hörde en kollega, tillika rejsian, av sig och sade han hade en extra on-on-on vippbrytare, inköpt till sin egen biltema torkarmotor... till sin egen Pontiac Modsportbil... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Hej! Fälgarna är 16x12" och slicksen är 25x13-16". _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Härligt! Lite köra då kanske?👍 jag har nog några äldre, men körbara slicks kvar om du vill prova. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 60, 61, 62 >> 79 besök senaste veckan (323771 totalt) |