Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Erland Cox skrev:

Jag läste nyligen igenom hela tråden...

Erland


Känns hedervärt att proffs läser igenom ens trådar!

//Björn

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Om det är ett Holley så är det ett strip dominator.
Tyckte det stod Team G tidigare i tråden. Strip dominator är riktigt bra.
Jag älskar såna här bilar och vill läsa allt om dom.


Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Erland hade såklart helt rätt, det är ett "Strip Dominator" insug jag har. Jag mindes inte vad jag hade, farsan var däremot helt med. "Det är ett strip dominator insug" sa han när jag ringde honom... HAHA.




Fick några timmar igår, så här kommer några jänke V8a update med bilder för dem som gillar sådant...
Lyftare, vippor installerade. Ventiler ställda och ventilkåpor på. Insug på också så motorn i stort klar. Skönt. Förgasare, tändning, startmotor etc sätter jag i när motorn är i bilen.



Tråget monterat, även uttagen för oljan. Hade egentligen tänkt fixa till dessa anslutningar med lite schysstare tätningar/flänsar som gör man slipper massa silicon. Men får bli senare. Sitter bara AN12 nipplar genom den lilla aluplåten med påträdda oringar, bakom plåten, Oringarna krypper in i "konan" i oljepumpen. väldig fix-lösning men funkar om man är noggrann med att rengöra och silicon.






Lyfte ner motorn från stödet ( i insuget såklart, ping Daniel 😊) och ställde på några bockar på golvet. Next är svänghjul på samt att justera in kopplingskåpan med indikatorklocka så den centrerar


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Björn Davidsson skrev:
Fick några timmar igår, så här kommer några jänke V8a update med bilder för dem som gillar sådant...
JAG! Jag gör det! Hääär borta! Jag vill se sådana bilder!

Meka på nu, så ses vi kanske på Falkenberg? Kanske? Eller?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Torkel K skrev:
Björn Davidsson skrev:
Fick några timmar igår, så här kommer några jänke V8a update med bilder för dem som gillar sådant...
JAG! Jag gör det! Hääär borta! Jag vill se sådana bilder!

Meka på nu, så ses vi kanske på Falkenberg? Kanske? Eller?


Ok, kommer några fler imorrn kväll!

Nää, falkenberg kommer vi inte ses på tyvärr. Inte nu i maj iallfall. Troligen inte i höst heller, det sitter ett spöke där. Det har aldrig funkat på Falkenberg, bara konstatera.

I den här takten kanske vi ses på kullen, fast jag tror inte det heller. Skulle vilja prova bilen ordentligt och bli av med rattrosten innan race..låter det bli som det blir..
Troligen knutan då..Måste hitta en sponsor bara, det är inte ekonomiskt försvarbart hemma riktigt med bränslekostnaderna just nu om det skall rejsas...
Fast något rundningsmärke måste de ju ha i Modsport, så kanske kan få lite spons att agera körande chikan..? Hoho, Mscc? Hyllinge? Hallå?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652



Björn Davidsson skrev:
Lyfte ner motorn från stödet ( i insuget såklart, ping Daniel 😊) och ställde på några bockar på golvet. Next är svänghjul på samt att justera in kopplingskåpan med indikatorklocka så den centrerar.

Med namnet "strip dominator" ingjutet på insuget, är det väldigt tydligt att det klarar vad som helst. thumbs up
Ingen på denna sida atlanten skulle hitta på ett sånt biffigt namn.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Björn Davidsson skrev:
Lyfte ner motorn från stödet ( i insuget såklart, ping Daniel 😊) och ställde på några bockar på golvet. Next är svänghjul på samt att justera in kopplingskåpan med indikatorklocka så den centrerar.

Med namnet "strip dominator" ingjutet på insuget, är det väldigt tydligt att det klarar vad som helst. thumbs up
Ingen på denna sida atlanten skulle hitta på ett sånt biffigt namn.


Är det inte fantastiskt? Snacka om att släppa loss där borta i usa.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Klocka in kopplingskåpan, ska väl egentligen inte behöva göras med originalkåpa som jag kör med. Fast med bearbetat block och gammal sliten kåpa så bör det kollas. Det finns styrpinnar som är "offset" svarvade dvs förskjuten ände, att köpa i olika mått. ( jänkegrejer) andra blocket krävde pinnar med 0.3mm förskjutning för att få det bra. Detta block fick jag till något sånär bra med originalpinnarna.



Vad göra när klockan sitter på svänghjulet fast verktyg för att snurra motorn är i framkant på motorn? Jo, man hämta pappsens enorma reserv sidospegel till cheva suburban och riggar på en kasse trasor.



Nya lameller



Koppling/svänghjul på



Motor låda ihop och klart börja lyfta i. Hejdade mig här dock. Var själv i garaget sent på kvällen. Bättre göra med folk med sig ( hoho Pelle!?)



Med motor/låda klar att lyfta i, rev jag isär den Richmond T10 låda jag tog som extrajobb. Den var trasig.



Behöver pressen för att kunna ta isär alla drev på huvudaxeln. Nu har jag bara en bänkmodell av press så jag brukar ställa den på truckgafflarna och hissa upp i arbetshöjd och så axeln kan hänga mellan gafflarna. Nu blev det ju moment 22 här så gjorde kväll. Forts följer

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Motor ilagd idag, tidiga morgontimmarna innan det skulle iväg och demonstreras
Tack simon!!


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Sakta men säkert.

Truck fram



Touchdown



Av någon anledning hade min växellådskudde bestämt sig att dela på sig. Är helt säkert den var hel när det skruvades bort i höstas..





Blev ett nytt, fast flashigt i polyuretan istället. Fördelen var att dess har inbyggt hårdstopp oxå, pajar gummiskiten hänger den på en rejäl stål"svamp" inplastad däri.



Provstart i helgen??? Nää, vågar inte tro det..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Björn Davidsson skrev:
Hejdade mig här dock. Var själv i garaget sent på kvällen. Bättre göra med folk med sig ( hoho Pelle!?)

Här är jag!

Nästa gång hjälper jag till. Det är både kul och lärorikt att göra saker ihop thumbs up

Skumt att växellåds-fästet separerade bara så där Och håller med, riktig skitkonstruktion. Det separerade på min första Monza en gång också. Blev "intressant studsljud" i kupén när jag skulle dra iväg vid ett rödljus, dels när lådan lättar och slår i kardantunneln, och sen därefter när den landar på balken igen

Det går framåt Björn!!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Det blev faktiskt provstart den helgen! Men finns anledningar det dröjt med uppdatering, men har hämtat mig nu.

Plockade på det sista på bilen och fyllde alla vätskor, och pumpade upp oljetryck med borrmaskin innan start.



Bilen startade ganska direkt, lät ok, kanske missade på nån cylinder... kollade tändning vilket var ok. Jari sade 10-15 minuter strax över tomgång för att köra in heningen i cylindrarna. Sedan låta svala till kall motor innan start igen!

Vi kom dock inte så långt...


Bara efter några sekunder börja det trycka ut kyllvatten och bubbla i evakueringskärlet till kylvätskan. Vattenslangarna var stenhårda. Stängde av.

Skruvade ur alla stift...
Och, sedär, det var vatten i cyl 4!

Såg här ( den lilla) säsongen 2022 passera revy.

I rent ursinne revs toppen av. Toppackning var hel. Såg inget direkt fel någonstans. Provtryckte toppen, var det en spricka? Nä hittade inget. Blocket nästa. Motor fortfarande kvar i bilen så det var knivigt. Pluggade alla vattenkanaler samt genomborrade skruvhål med öronproppar, toppskruvar och muttrar/skruvar till spännjärnsatsen till fräsen med silicon. Allt för att kunna fylla blocket med vatten för att se om det rinner någonstans.






Fyllde vatten..

DÅ Började det komma fram vatten i spalten mellan foder och block ( detta block är fodrat sedan tidigare på cyl 4, kört flera år med det) .

Man ser den lilla vattendroppen på bilden.



Nu är det så att toppackningarna på cheva smallblock inte är helt runda över cylindrarna. De är lite ovala och buktar ut lite i nederkant, för att packningen inte skall ligga inne i förbränningsrummet i toppen. Skitkonstruktion. Nu är det oxå så att det fodret som sitter här verkar vara extra tunt så skarven ligger precis innanför klämytan på toppackningen...
Fodren är presspassning på och dessutom loctitade.

Nu ser det ut såhär så får vi se hur vi fortsätter. ..




_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Så jäkla surt


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



näää.. fy fan vad tråkigt

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Skit!

Nya tag så småningom thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Neeeej! Fy fan och Satan i gatan så surt! thumbs down thumbs down

Kämpa, Björn!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Ja, surt är det. Det var tämligen mycket tappad sug där i garaget då...

jag är dock glad över två grejer:

1. Det hände inte när jag stod på Knutstorp (eller falkenberg, det hade varit dåligt, då hade jag aldrig åkt dit mer.
)

2. Jag hittade felet! Det hade varit surt att inte hitta sådant här, Kunde varit en spricka någonstans som man
aldrig hittar.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Men precis! Det där är ju en sån där vettig och sansad inställning som bara kommer när man ser logiskt på det (ofta för sent).
Just de där felen som bara dyker upp i nåt specialfall är ju inget vidare, typ "när bilen är riktigt varm" eller varför inte min favorit "när bilen stått stilla i tre veckor".

Hoppas några sugar kommer tillbaka hyfsat snart, nu står den ju bra till och du vet vad det är i alla fall.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Björn Davidsson skrev:
Ja, surt är det. Det var tämligen mycket tappad sug där i garaget då...

jag är dock glad över två grejer:

1. Det hände inte när jag stod på Knutstorp (eller falkenberg, det hade varit dåligt, då hade jag aldrig åkt dit mer.
)

2. Jag hittade felet! Det hade varit surt att inte hitta sådant här, Kunde varit en spricka någonstans som man
aldrig hittar.

Bra inställning!! thumbs up

Kör hårt nu Björn, du är snart ute på banan igen

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Riktigt brun sits men som du skriver hade det kunnat varit många resor värre

Heja Björn

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Björn Davidsson skrev:
Ja, surt är det. Det var tämligen mycket tappad sug där i garaget då...

jag är dock glad över två grejer:

1. Det hände inte när jag stod på Knutstorp (eller falkenberg, det hade varit dåligt, då hade jag aldrig åkt dit mer.
)

2. Jag hittade felet! Det hade varit surt att inte hitta sådant här, Kunde varit en spricka någonstans som man
aldrig hittar.

Rätt inställning - starkt psyke. thumbs up Det krävs, som bekant, inte mycket att köra trackdays med en modern bil och en fläskig budget i ryggen. Du tillhör de sanna gearhead-hjältarna.

Jag tycker du ska komma till Kinnekulle och hänga! Lite bärs i solen medan du tittar på racing, grilla och tjöta med oss andra gearheads. Bara ta det lugn, hänga i depån och berätta om hur din bil har dubbelt så många cylindrar och oändligt fler testiklar än Miatan, samt hur sabla fort du hade kört om inte din feta V8 haft en spricka i blocket (vi kommer alla bli fett impade av det, för vi har liksom inte nog med hästar för att skrota block i Roadsport C). Fast, det är väl en bit att köra för dig......

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande