Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 60, 61, 62   >>
269 besök senaste veckan (324143 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Erland Cox skrev:
SSM var inget kul i år. Bara 2 Corvetter och en 928.
Vet inte var modsportfältet är nånstans?

Erland


Var tunt iår.... en bil stod ju hemma hos mig..
Men 2 corvetter och 928? Roadsport du gluttade på ?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



1 modsport och en roadsport Corvette. Samt en roadsport 928 med LS motor.
Jag åkte inte ens dit, blev trött av anmälningslistan.
Körde lite Camaro på Sturup i tisdags och det gick bra med ny koppling men nya fel.
Misständer men det är fördelarlocket så det är lätt fixat.
Men jag körde upp däcken som satt på helt, gick fint på 3/4 gas.
Bromsade den i rullen idag och den kom upp på 390 hästar och 560Nm.
Det var en repa utan misständning.
Får se om det går att bättra med lite service.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Whp?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Ähh nu blev det ju ny sida..
lägger in mitt förra inlägg igen om någon har någon kommentar om vikter (förutom att det är tungt... )

"
Gjorde sådana enkla glidplåtar för framhjulen, klippte 4st 1mm plåtar 40x40 cm. Sedan smörjfett emellan och lade ihop den 2 och 2.



Vilken skillnad!



Våg! Vet att man skall egentligen rulla upp bilen på vågarna, men rullade den lite framochtillbaka över vågarna för att få bort spännet i hjulupphängningarna.

Sedan med gliplattorna lär det ju bli bra mycket bättre.



Hjälp här nu

Här är bilen utan förare. 3/4 tank.



Här är bilen med ca 80kg skrot i förarstolen. ( jag sket i att fininställa här nu)



Notera ingen skillnad höger fram?! Va? Ideer?

Och sedan det jag klurade på att testa var om något i hjulupphängning är noterbart dåligt när jag svänger med hjulet.

Hur mycket ändras vikten på hjulen? blir det helt galet eller..?

Svänger vänster. Ca 1/2 rattvarv


Sen höger



Väl medveten att detta är såklart helt statiska siffror på betonggolvet... Skiljer ju såklart när det kränger och har sig.. men Nä, inget jättekonstigt tycker jag. Breda hjul fram med mycket scrub, blir såklart en del jackingeffekter... vart skall jag ändra?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Nej det är utrullad motoreffekt. Ca 25-30 hästar mindre på hjulen tror jag, kan kolla.
En bra Camaro cup 2000 gav 420 hästar så här fattas lite.
Sen sitter det Torker 2 insug på men rätt insug är med.
Det som satt från början är ett GM 2plans men det är nog ingen större skillnad.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Björn Davidsson skrev:
Ähh nu blev det ju ny sida..
lägger in mitt förra inlägg igen om någon har någon kommentar om vikter (förutom att det är tungt... )

"
Gjorde sådana enkla glidplåtar för framhjulen, klippte 4st 1mm plåtar 40x40 cm. Sedan smörjfett emellan och lade ihop den 2 och 2.

https://rejsa.nu/im/user/5563/2022-07-07-10-47-25_20220706_212521.jpg

Vilken skillnad!

https://rejsa.nu/im/user/5563/2022-07-07-10-47-25_20220706_211331.jpg

Våg! Vet att man skall egentligen rulla upp bilen på vågarna, men rullade den lite framochtillbaka över vågarna för att få bort spännet i hjulupphängningarna.

Sedan med gliplattorna lär det ju bli bra mycket bättre.

https://rejsa.nu/im/user/5563/2022-07-07-10-47-25_20220706_211326.jpg

Hjälp här nu

Här är bilen utan förare. 3/4 tank.

https://rejsa.nu/im/user/5563/2022-07-07-10-47-25_20220706_203230.jpg

Här är bilen med ca 80kg skrot i förarstolen. ( jag sket i att fininställa här nu)

https://rejsa.nu/im/user/5563/2022-07-07-10-47-25_20220706_203809.jpg

Notera ingen skillnad höger fram?! Va? Ideer?

Och sedan det jag klurade på att testa var om något i hjulupphängning är noterbart dåligt när jag svänger med hjulet.

Hur mycket ändras vikten på hjulen? blir det helt galet eller..?

Svänger vänster. Ca 1/2 rattvarv
https://rejsa.nu/im/user/5563/2022-07-07-10-47-25_20220706_203939.jpg

Sen höger

https://rejsa.nu/im/user/5563/2022-07-07-10-55-39_20220706_204049.jpg

Väl medveten att detta är såklart helt statiska siffror på betonggolvet... Skiljer ju såklart när det kränger och har sig.. men Nä, inget jättekonstigt tycker jag. Breda hjul fram med mycket scrub, blir såklart en del jackingeffekter... vart skall jag ändra?


Om dit betonggolv är plant, så ser du att höger fram och vänster bak är tyngre än andra diagonalen.
Alltså måste du sänka antingen hf och/eller vb alternativt höja vf och/eller hb. För att jämna ut diagonal fördelningen.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Homegrown skrev:


Om dit betonggolv är plant, så ser du att höger fram och vänster bak är tyngre än andra diagonalen.
Alltså måste du sänka antingen hf och/eller vb alternativt höja vf och/eller hb. För att jämna ut diagonal fördelningen.


Japp, just det så långt har jag koll. Tänkte mer om varför vikten inte rörde sig alls där höger fram. Men ja, jag borde nog justera in det bättre innan börja fundera... Ja, golvet är plant skulle jag säga.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare


Bilen avtvättad garagedammet och håller på att packa ihop för att ta några varv på gelleråsen ihop med svkg. Kul!

Hoppas det lirar. Högtryck på väg så ser inte ut att behöva regndäck iaf...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Lycka till.
Var har du hittat din vinge?

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Erland Cox skrev:
Lycka till.
Var har du hittat din vinge?

Erland


Tack!
Gick helt ok idag, aaaaningen varmt kanske med 32 grader!

Vingen följde med speedlab corvetten från Canada, så den är Äkta GT1!👍

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Snälla, kom förbi på en konbanekörning. Kul att grejjorna funkade! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Tyckte väl jag kände igen bilen igår på gelleråsen

Jag körde en grå m2

//AL


_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Nu får du ändra rubriken på tråden och sikta på Gelleråsen!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Kul att träffa dig och familjen Björn!!
Vass körning och härlig bil!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Snälla, kom förbi på en konbanekörning. Kul att grejjorna funkade! thumbs up

Haha, ja gärna, får en prova fabian?


AL skrev:
kände igen bilen..

Hej! Jag kände inte igen din bil, tråd här på rejsa? Ser väldigt "business" ut! thumbs up bra drag!


Christian Jansson skrev:
Kul att träffas!

Detsamma, klart trevligt!


Torkel K skrev:

Ja chefen!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Björn Davidsson skrev:
Klingan75 skrev:
Snälla, kom förbi på en konbanekörning. Kul att grejjorna funkade! thumbs up

Haha, ja gärna, får en prova fabian?


Självklart! thumbs up Bilbyten och medåkningar på konbanan är ju standard. Risken är väl bara att du får mersmak och vill byta.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Ett beprövat sätt är att dyka upp på konbanekörning med sma licens och hjälm

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 967



Janne J skrev:
Ett beprövat sätt är att dyka upp på konbanekörning med sma licens och hjälm


Janne har en god poäng.. "någon" *hrrmm* kan ha gjort det.. nån gång.. eller några. (Det är så många hyggliga och trevliga människor i svkg!)
När jag får ordning på mitt åbäke är du välkommen att prova den med såklart. Kan vara lite kö med alla som lånat ut bilar till mig, men tja.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
En kort update om onsdagen då:
Letade trackdays för några veckor sedan och valet föll av diverse anledningar på att köra gelleråsen med Svkg.

Eftersom familjen har semester planerades några dar i husbilen samtidigt.
Bil och husbil lastades och vi stack mot karlskoga hela familjen, jag, fru och två barn.



Efter några glasstopp på vägen parkerade vi i depån dagen innan. Efter lite tjöt lastade jag av och började ta kvälls.



Som av en händelse gick Christian förbi mitt släp och hörde hur det pep från ett av hjulen. Mycket riktigt, pyspunka på ett hjul. Kollade luften innan jag åkte så hänt på vägen. Tog av det hjulet, men hittade inget... hade reservhjul med så bytte direkt.



Lite grillning och hälsade på några av er från SVKG var trevligt. Avslutade sedan kvällen med en trackwalk, det var länge sedan jag gjorde på gelleråsen.





Magisk kväll blev det, vi visste dock att årets värmebölja var på väg...

Bra natt, sjukt trevligt väder på morgonen sedan! Fil o flingor, kaffe o macka i 24 gradig morgon.

Lite besiktning och förarmöte. Sedan gjorde vi iordning för att köra.
Ut och kör, känns ok. På tredje varvet börjar det dåna i bilen. " Fan, avgasröret lossnat elker nåt" tänkte jag. In i depån, kollar.

Jag har dubbla ingångar i första expansionskammaren efter headersen men använder bara ena. I andra hålet sitter en "plugg". En igensvetsad avgasrörsstump. Eller satt, den är borta...
3,5" hål som går rakt ut brummar lite... konstigt, den har suttit med dubbla " öron" och skruvar med låsmutter i flera år..

Tänker att en burk av rätt storlek kan man lägga runt rörflänsen och bara dra åt. Letar burkar i 20 minuter. Hittar i Gelleråsens arenas skrotcontainer, korvkonserburkar. Dock alldeles för stora. Bara klippa ner, om man nu hade en plåtsax, frågar runt, ingen har en plåtsax!
Tillslut säger Anders från klubben att en av miatakillarna åkt till biltema för att köpa nåt, får tag i honom och han köper med sig en plåtsax!

Klippte lite och TADAA! Ny plugg skapad! Satt stenhårt sedan med slangklämma och lite ståltråd som säkerhet.



Härlig kulörskillnaf efter några varv sen..



Sedan kunde det köras.
Det var dock nu omkring 30 grader varmt, jag fick inte igång varken gopron eller gps pucken. Pucken var skitvarm så den fick ligga i skuggan och hämta sig. Den klarade inte värmen i bilen!
Batterimutterdragaren som jag råkat ställa i solen strejkade oxå...

Körde några pass. Allt fungerade, inget oljekladd från bakaxeln trots att tempen låg på runt 90-100 grader på sista passet. Skönt! Vatten temp bra, dock kanske motorolje temp svävade iväg till 120 grader.. det var ju dock skitvarmt ute. Klarade mig ganska bra själv under dagen men drack nog 4 liter vatten bara de timmar jag körde.
Bilen går verkligen som bäst med färska goodyear slicksen ifram och de lite sämre grepp Avon i bak. Då blir bilen verkligen härlig att köra, med bra balans utan nästan ingen understyrning och bara lite överstyrning som man kan hantera med gasen.

Satte en 1.09,2 tid under dan som kändes bra, bilen funkar. Kommer dock på mig själv nästan hela tiden att fegbromsa. Fan bilen HAR bra bett i bromsarna, ändå vågar jag inte inför kurvorna. På rakan får jag nästan stödgasa för att komma till högern! Fasicken svårt att träna bort...

Skippade det sista passet, hade velat prova igen med andra paret däckk som var med men var för varmt, pappsen som tagit egen bil till banan höll på att få värmeslag och barnen var tagna av värmen, trots skugga från husbil och markis.




Kort sagt härlig trackday med nya bekantskaper och väl genomfört evenemang!
Lite trassel som vanlig men inget som inte gick att fixa. Bara vädret var lite väl hett..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Tack för intressant och kul racerapport Björn!
Kul att bilen funkade bra i värmen, hade ju varit trist om gps-puckar, skruvdragare mm hade funkat men inte bilen

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Men alltså....
Det händer grejer, med ynka 2 dar kvar till race på gelleråsen mekas det!





Några smågrejor...
Justerade ner oljetrycket.
Blåste rent oljekylaren från skit ( den luftkylda)
Gjorde snabbt en ny plugg till ljuddämparen:



När jag gjort den klart och monterat så slog det mig att jag kunde gjort den bra mycket mindre...


Lasta o åka fredag !!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 60, 61, 62   >>
269 besök senaste veckan (324143 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande