Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Lycka till thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752




_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Otroligt vackert!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Björn Davidsson skrev:
Men alltså....
Det händer grejer, med ynka 2 dar kvar till race på gelleråsen mekas det!





Några smågrejor...
Justerade ner oljetrycket.
Blåste rent oljekylaren från skit ( den luftkylda)
Gjorde snabbt en ny plugg till ljuddämparen:



När jag gjort den klart och monterat så slog det mig att jag kunde gjort den bra mycket mindre...


Lasta o åka fredag !!


Med lite tur så släcker du ner lite oljud med den, prova en längre plugg också

_________________
Roland Johansson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Torkel: thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Allt packat (förhoppningsvis) och vi är på väg mot Gelleråsen 🙂

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nu väntar jag med spänning på de egna orden om vad som hände på Gelleråsen , man har en del frågor efter att tittat på Youtube
Riktigt bra Kämpat

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Nu väntar jag med spänning på de egna orden om vad som hände på Gelleråsen , man har en del frågor efter att tittat på Youtube
Riktigt bra Kämpat


Du kan vara lugn , det kommer.. det var tämligen händelserikt må jag säga..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Hela familjen drabbades av covid två veckor innan detta racet. Jag kom lindrigt undan med 1 dygns feber och lite muskelvärk några dagar.
Ungarna snoriga några dygn, men pigga i övrigt.
Men frugan drabbades värre, 5 dagars feber och sedan en elak hosta som håller i sig fortfarande när jag skriver detta.
Var lite osäker på att faktiskt åka alls på rejs här. Med det sagt blev det inte mycket alls förberedelse inför racet. Fick agera heltidspappa hemma istället.

Bilen stod som den var efter trackdayen med SVKG, endast lite småfix hade hunnits.
Jag hann, medans jag packade, fixa lite med den hala bromspedalen jag skrev om i "skruva banåkabil".
Hittade en snutt hålad plåt i garaget, med hål som ser ut som "fyrklöver". Tog ett dorn och slog utt de små "hörnorna" i fyrklövern så de stack ut aningen.

Sedan bockade jag bara plåten och skruvade fast den på bromspedalen. Snabbt och grovt, men kändes bra!
De upphöjda hörnorna syns inte jättenbra på bilden men ni fattar.



Grym skillnad!

Per "Tinsfci" var ganska lättövertalad att följa med som teamchef denna gången också, vilket är klart tacksamt.
Lastade, snålt (men tillräckligt, kommer till det... ) och stack på fredag em mot Karlskoga, middag och lite inhandling av mat på vägen.
Sket i regndäcken, såg ju faktiskt ut som om det skulle vara helt torrt hela helgen.
Note to self: Ica Maxi Karlskoga har alldeles för liten parkering för att ge sig in och snurra på med husbil+släp...

Depån var nästan full när vi kom dit, men var ledigt framför Ginetta G50 killarna, Andreas och Björn, så parkerade där, nära toa och påfyllning av vatten..



Underbar sommarkväll att göra depå. Fick till allt och lade oss för natten.
23.30 började någon att starta kompressor och köra med vad som lät som tryckluftssticksåg i karossplåt... Helt otroligt!!

Underbar morgon på lördagen, sitta ute i solen, i depån, och äta frulle är inte dumt. Förberede lite på bilen, tanka, torka rutan, bälten, GPS, etc.
Monterade de nyare Goodyear slicksen i bak istället för Avon, skrubba liv i dem igen...



Pappsen och brorsan joinar teamet

Ut och kör, testrunda. Nää, går inte alls bra. Halt och dåliga bromsar. Fast bromspedalen har bra grepp, Wow, skillnad! skönt!
Tänker jag inte alls hunnit gå igenom bilen och lufta av systemet efter trackdayen etc .
Nåväl, bilen går bra, temperaturer och tryck ser ok ut, men tusan varmt att köra. In o kollar däcken, bra temp och jämt men såklart blåst upp sig i värmen, 2.4bar! Halkigt
Per sänker däcktrycket, ut och kör igen men nä, nu går bromspedalen nästan i botten, och bromsar dåligt, ingen ide.

Upp i depån. Man får bokstavligen slita av sig det genomsvettiga understället.
Åker och besiktar, Besiktningsgubbarna ser aningen matta ut i värmen. Sitta där i plåtskjulet i värmen.. Inga probs på besiktningen iallafall.

Går och käkar i restaurangen. Pannbiffar med svampsås och potatis, Mums!
Och AC på restaurangen! Avslutar med fika under depåtältet!
Depåtält förresten, Grymt skönt att ha, ger skugga varma dagar..

Började lufta alla bromsar, byte vätska helt i både fram och bakkrets. Tyckte dock pedalen svampade aningen ändå...Luftar som vanligt med sugverktyg ur nipplarna på oken.
Gör iordning allt för att köra kval. På med Avon däcken i bak igen.

Ut på kval! Är lite trafik de första två varven, släpper inför varv tre, börjar stå på lite.
Bromsarna känns aningen bättre. Lite svampigt men bromsar aningen bättre (fast inte som det gjorde på trackdayen)

Svänger runt Ejes och gasar på igen ut på lilla rakan. Nu kör vi!
Men är det inte märkligt understyrt tycker jag? känns halt... igen..
Däcktrycket tänker jag..

DÅ smäller det till i bilen! Låter som om något slår hårt vid minsta gaspådrag. Kopplingen funkar, alla växlar går i... hmm.
Hankar mig försiktigt runt, in i depå. Låter inget vid bara rull, vid minsta gaspådrag smäller det. Lådan gått? Kardan? Kopplingen?

Tusan!

Kör försiktigt upp till depåplats, alla glor då det smäller i bilen... men den går för egen maskin.
Sliter av mig förarkläderna, dricker en halvliter vatten i värmen..

Jahaja, börjar felsöka. Hissar upp bilen och kollar under. Rycker och sliter i grejorna men inget löst iallafall.
Startar bilen på pallbockar och konstaterar ganska fort det låter om växellådan. Skit då!
Här kunde ju helgen tagit slut...

När jag, stressad och svettig, lastade där på fredagen tänkte jag skita i att ta med reservlådan. "Släpa på den tunga.." "Varför skulle lådan paja.." osv.

Farsan kontra "Fast du vet ju hur sur du skulle bli om lådan går sönder och du inte har med reserven..."
Gubben har ju klart rätt, fasicken vad sur jag skulle bli.

Vi tittar på varandra där i teamet. " Jag har extralådan med" säger jag.
(Tänker ändå , tusan orkar jag byta låda här, 30 grader varmt och har ändå inget att hämta här i modsport... Det hade ju gått dåligt på test och kval..)

Per säger " Du, var inte jag utsedd Teamchef?" Jo, säger jag...
"Har du alla grejor för att byta låda?" Ja, säger jag.
"Då Bestämmer jag att vi byter låda", säger Per!

Underbart väder, gott sällskap, all tid i världen, inget att förlora, klart vi byter lådan!

Nu var jag ju inte helt oförberedd på att byta lådan.
Har ju förberett bilen genom åren, alla fästen är åtkomliga, växellådsbalken är delbar, spakstället förberett för att snabb kunna justeras etc.
Motorn behöver inte hängas upp utan står på plats mha hasplåten fäst i transkåpan.
Har med den mycket enkla, ihopfällbara, fixturen jag gjort till domkraften för att kunna ta ner/upp lådan rakt och utan att behöva jonglera på domkraften.

Det enda jag inte har med är växellådsolja! Har reservlådan torr så den inte dräller i husbilen. Har glömt ta med olja!
Springer bort till kollegerna i modsport, nä ingen har olja. Chansar på Mx5.. Torkel!! Jomen visst, killen har flera liter redline MT!
Får köpa en flaska!
Tar ned lådan, känns som det går på 20 minuter. Fixturen funkar perfekt!



Note to self 2: Fixa liiiite högre pallbockar att ha med..

Skruvar nyfikna av sidokåpan på trasiga lådan. Ser ok ut vid först anblicken, vafan! Sedan ser vi att två kugg är borta på bottenstocken, drevet som möter ingående axeln.



Kuggarna sitter på magnetpluggen! Allt annat verkar helt! Får se när jag river lådan sen om allt annat klarat sig. Lite billigare om bara bottenstocken pajat..

Tar fram reservlådan, fyller på olja.
Kommer sedan på att reservlådan fortfarande har tumskruvar, 1/2", till växellådskudden, den trasiga lådan har jag gängat om med helicoil till m12.

Gräver i skruvlådan efter 1/2" skruvar men hittar inga. Fan! Tar lite tid här..
Drar låda och kudde med genomgående M8 med mutter istället, aningen klent men tänker säkra sedan med spännband runt växellådsbalken.
Hissar upp nya lådan, skulle haft liiite högre pallbockar som sagt. Men går utomordentligt bra ändå.

Teamet börjar bli hungriga och det är dags för middag. Farsan envisas att försöka grilla på elgrillen som är med.
Det konstateras snart att jordfelsbrytaren går hela tiden, grillen trasig. Viss irritation uppstår i teamet....

Pausar lådbytet en stund och går och tänder kolgrillen istället (på gräset utanför depån..)
Kycklingfile grillas som inmundigas tillsammans med sallad och smörstekt tärningsskuret formbröd samt Erik Lallerstedts "Ceasardressing". (kan verkligen rekommderas!)samt kall dryck. Ljuvlig kväll, temperaturen har fallit lite och det är, minst sagt, behagligt!

Skruvar ihop det sista lite fort och provstartar bilen på pallbockarna, kl 19.30. Allt funkar och inget missljud!

Här tas det kväll!

Duschar och fixar iordning för natten.



SSK klass 2 har dans på kvällen och det skrålas från Modsportcorvetternas team men bangar inbjudan, aningen trötta går vi och lägger oss 22.00

Ljuvlig morgon igen. Lite flingor, kaffe och macka i morgonsolen!
Börjar göra iordning för race 1. Tänkte jag skulle föröka få till bromsarna lite.

Börjar skruva av hjulen, konstigt, ingen luft i höger framhjul- punka!
Konstaterar glasbit i däcket, var det därför det understyrde på kvalet, strax innan lådan gick?..
Trycker i en daggmask och det är tätt.



Har fått problem förut med svampig padal när beläggen blir lite slitna (alltså inte jättemycket, när de har kanske 60-70% Kvar)
Beläggen slits lite snett, trots ok med kolvar i olika diameter slits beläggen mer i "början". Har löst det förut genom att byta plats på dem så de får börja
slita på andra "hållet". Problemet ligger väl i att det blir "byrålåda" i kolvarna.

Försökte mig på samma nu igen men blev inte bra , beläggen var lite för slitna tyckte jag.. Hade inga nya belägg med men väl ett set bra beggade.

Medans vi håller på ser brorsan att det läcker från en kolv! Gaaahh!

Jodå bubblar bromsvätska vid pedaltryck...

Håller på lite till och ser plötsligt att det fuktar från oken på andra sidan med! Paniken stiger!!
Plötsligt droppar det från oken!! Men vad i helvete händer!? Blir små pölar på mattan, fattar ingenting.
Per får hoppa in i bilen. Tar bort beläggen och han får pumpa ut kolvarna så långt som möjligt så får jag tvätta rent. Sagt och gjort.
Kolvtvätt båda sidor med bromsrent.

Har nästan svårt att komma ihåg när jag skriver nu, var en sådan surrealistiskt upplevelse, vi har bytt låda på bilen, punka, och skulle bara kolla bromsarna.

Plötsligt står jag med Bromsok som blöder! Race 1 närmar sig!

Tar fram de belägg som är tjockast och monterar, slutar droppa tycker jag. Hittar lite metallskrot som jag punktsvetsar fast på baksidanav ett belägg för att göra det tjockare.

Slutar droppa på höger ok, men hittar bara material till ett belägg. Slutar droppa från vänster ok, fast ser att det fuktar lite när man trycker hårt på pedalen.
belägget är aningen snedslitet, kan det vara byrålådseffekten som gör det ändå? Pedalen känns någotsånär okej ändå.
Nu måste jag göra klart, racet börjar strax! AAAA! vi måste tanka oxå!! Dock är tidschemat försenat, vi hinner. Tankar bilen och går för att byta om.

Hinner ner till uppliningen för race 1. Lådan känns bra. Bromsarna aningen svampiga, måtte det hålla.

Får starta sist, urusel kvaltid eftersom jag inte hann köra något.
Ut på formationsvarv, har placering bakom en kille som kör på prov hos oss i modsport "Wildcard".

BMW med turbomaskin. Han hänger inte på klungan i formationsvarvet utan ligger 100m bakom.



Jag får ju inte köra om honom innan starten går men brakar förbi när starten går.

Det är kö nere i första kurvan så kommer ikapp alla.



Tar mig förbi jimmy i en Thundercar i Ejes, sedan Per i LS-BMWn ut på rakan.

Det var verkligen skönt..

Bromsarna funkar dåligt fortfarande så får verkligen planera körningen...

Hänger på bra Julia i sin thundercar men hon får upp ångan samtidigt som mina usla bromsar gör sig påminda. Får börja bromsa vid 150m på rakan och det är verkligen precis det går.
Även inför ejes får jag passa mig. Lådan fungerar bra men denna låda har en annorlunda, lägre växling på 3an vilket gör att det varvar ut tidigare. Normalt kan jag köra 3an hela baksidan men varvar ur nu inför ejes. Provar några gånger lägga i 4an, funkar men går nog åt mer tid. Loggen säger 7400 rpm något varv här...

Bosse snurrar med Chevronen, Safetycar åker ut. Trist men behövligt, bromsarna går varmt och motoroljan sticker iväg av allt varvande. Blir något varv bakom SC. Laddar på inför omstarten och behåller min plats, skönt.

Ligger bara o bevakar de sista varven innan mål. Tar mig i mål och känner mig då inte helt nöjd, fasicken det skall strula.
Såhär i efterhand känns det såklart bra. Bokstavligen rann ur bilen, fytusan vad varmt det var.



Brorsan påminde mig och skällde på mig, de negativa tonerna. "Fan, Du stod ju svetsade bromsbelägg 20 minuter innan start och kom ändå ut! Skärp dig"

Pustade ut lite och gick på lunch. Skinkstek med sås o Potatis! Mums!

Väl tillbaka i depån klurade vi lite på bromsarna. Det såg inte ut som något ok läckte längre, var helt torrt runt kolvarna.
Vi gjorde samma sak på de andra beläggen. Dvs svetsade på några "shims" för att göra beläggen tjockare och få bort "byrålådan".
Efter några försök kändes pedalen helt stum igen. Precis som det skall vara!
Gjorde iordning bilen inför race 2 , sedan kollade vi faktiskt på något race, fikade och pratade med intresserade åskådare.
Började packa ihop depån lite grann.

Sedan dags för race 2!
Slapp stå längst bak nu, men 4 från slutet...
Var lite rörigt i starten här, jag var inne och nosade på jimmys Thundercar i ejes igen, men, ja, jag blev inte insläppt denna gång




(nu måste jag nog såga en ny splitter, eller?)
Men jag var förbi i nästa kurva.
Bromsarna fungerade faktiskt denna gång! Skönt att lyckas fixa det! Så kändes lite bättre i körningen och gick lite snabbare oxå.





Höll positionen bra här tycker jag men bilen började överhetta kylvattnet på varv 6 så slog faktiskt av, det hjälpte inte så blev depå och DNF här.

Lastade tivolit och började röra oss hemåt.Hände en märklig grej på vägen hem, det började låta konstigt från husbilen.
Ett ljud typ som en flaggstångslina slår mot flaggstången. Per gick runt i husbilen medans jag körde. Vi upptäckte att en list, som går längsmed
hela taket hade lossnat och slog mot taket. Stannade innan arboga och klättrade upp och skar bort den..


Blev en Jureskogs i Eskilstuna till middag sedan.


Lite bilder från Per ! Tack för all hjälp!👍






]

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Klart man bara byter lite växellåda med all tid i världen på en raceweekend.

Bra kämpat och tack för en kul läsning.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



Som vanligt levererar du nagelbitande racerapport i världsklass! thumbs up
Bra skrivet, shit vilken helg. Att du orkar
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651



Med sådan här rapporter behöver man inte köra själv. Nervkittlande untan att ens ha en enda rörlig bild.

Jag lyfter på hatten och konstaterar att jag blir matt bara av att läsa om helgen. Mycket bra jobb att komma till start efter såna prövningar. Och ditt största klagomoment var att pallbockarna var för korta.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Håller med, grymt kul läsning. Skriver sällan men uppskattar verkligen dina racerapporter!
När du skrev om bromsarna tänkte jag att jag skulle föreslå att du borde svarva fram distanser för att hålla kolvarna långt inne i oken. Jag hann inte läsa klart innan du löst det med svetsen på plats... Snyggt! thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Björn, du är grym thumbs up

Vilken jäkla berättelse, pulsen går upp bara av att läsa den, hur nervigt var det inte i verkligheten?

Att du inte bara lägger av och åker hem när lådan kraschar är makalöst!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jisses! Sicken kämpainsats! thumbs up thumbs up thumbs up

Hyperventilerar bara jag läser!

Som skrivits tidigare - hatten av!!

Överhettningen var inget allvarligt hoppas jag?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Tack för era kommentarer!

Ja det blev utförlig racerapport, och lite extra spännande denna gång. Men har kommit framtill att det är kul att både skriva och läsa själv alla äventyr. Kommer på mig själv ibland läsa tråden från början.
Viktigt kanske att inte bara ta med det som är bra/roligt... Men i efterhand blir det mesta ju roligt och bra.

Ähh, växellådsbytet var väl inget. Det felet gick ju ändå att "ta" på och grejor var med. Hade det ösregnat och 8 plugrader hade jag nog skitit i det... Hade ju ändå betalt helgen och klockan var bara fyra på eftermiddan. Kanonväder. Sen är det ju ingen jätteavancerad bil...

Nu blev det ingen uppdrepning av PB på 1.09 från några veckor sedan på trackdayen. Bromsarna fungerade ju inte.. Men ruskigt nöjd att tagit mig imål på ett race (och inte sist )
Tycker oxå att uppdaterade motorn går riktigt bra, Nöjd!

Nu letas ny bottenstock till lådan samt renoveringssats till Oken för fullt!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Har inget mer att tillägga än det som tidigare skrivits

Bra kämpat, mycket kul läsning

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Superkul att läsa rejsrapporten!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Benjamin E skrev:
Superkul att läsa rejsrapporten!

+1 thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



matfo skrev:
Benjamin E skrev:
Superkul att läsa rejsrapporten!

+1 thumbs up


+1

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Marcus Gustafsson skrev:
matfo skrev:
Benjamin E skrev:
Superkul att läsa rejsrapporten!

+1 thumbs up


+1

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande