Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 60, 61, 62
12 besök idag (324339 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Länge sedan uppdate nu men det har inte stått helt stilla trots 3 tjejer hemma och fullt på jobbet..
Dock har mesta garagetiden ägnats åt att försöka förstå problemet med kylvattnet.
Varför den trycker ur sig några dl kylvatten men inte suger tillbaka det när motorn svalnar, som det skall göra i ett "recovery" system. Det är förstås något läckage någonstans eller förbränningstryck som kommer in kanske.
Vattenslangarna blir hårda samt att det som sagt trycks ut någon/några dl vatten efter ett race (eller en rejäl varmkörning.) Den går inte varmt och inget vatten förvinner.
(Den gick varmt på sista racet men troligen för att jag i felsökdesperation inte hällt tillbaka något vatten som tryckts ur sedan racet innan samt lät det som kom ur under dagen på knutan vara kvar i pukekärlet. Det gick i ca 2 liter sedan när jag provade hemma igen..)

När motorn sedan svalnat helt är det trycklöst igen, dock sugs inget tillbaka då inget undertryck verkar uppstå som det skall göra.
Normalt brukar det bero på att kylarlocket är trasigt (där ventilen sitter som öppnar vid undertryck)
Systemet är samma som de flesta jänkare har samt många japanska bilar. Jag har bytt allt som kan ha med detta att göra; Lock, Lock"hus", slangar etc.

Det har blivit några turer där det varmkörts utanför garaget sena nätter i minusgrader samt i snöväder.






Jag har provtryckt, både med övertryck och undertryck, provat koppla bort delar av systemet etc. Dock utan att hitta något.
Med vetskap om att förbränningstryck är bra mycket högre än såhär har jag ändå pluggat både motorn i sig samt resten av kylsystem och provat med lufttryck.

Blocket och kylarkrets håller (både ihopmonterade och åtskilda) ca 1 bars tryck i flera dagar utan att läcka ut.




De håller oxå ca 500mbar absoluttryck,alltså undertryck, i flera dagar utan att läcka.
Har även provat att haft undertryck i blockets kylsystem samtidigt som jag (med stängda ventiler) kopplat tryckluft (10 bar, vred upp kompressorn ) in i tändstiftshålet.
Tanken var såklart att se om det är något med toppackning eller, som strulat förut, den omfodrade cylindern.
Men även här inget utslag.
Jag tror dock fortfarande på toppackning, foder, sprícka i topp (förbränningstryck in i kylsystemet)
men tycker att när sådant hänt att systemet borde ha tryck även när det svalnar (adderar gaser i systemet).

Kvar att göra är att prova med att mäta förekomst av avgaser i kylvattnet men måste bygga om lite då högsta punkten (kylarlocket) är placerat
på utgående fläns på blocket. Kommer spruta duktigt när motorn går annars..

Får återkomma till denna huvudvärk.....





Har satt ihop två st av de Richmond/Borg Warner Vxlådor jag hade och sålt dem.
Bra att få tillbaka några kulor iaf.


Sedan lite grovsmide!

Som aktuell punkt är behovet att få till ett ytterligare set 18" fälgar.
Tänkte göra som tidigare att tillverka nav från stålfälgar och montera BBS rimmar på. Jag bad tidigare min lokale vattenskärare att skära ut flera sådana stålringar, som sedan svetsas på navet.

Har inte fått tag på "äkta" basset nascarfälgar (sinnesjuk frakt), men raggat tag på några vanliga eftermarknads stålfälgar med 5x5 bultmönster, inte fina men gratis.
Tyngre än basset fälgarna med tyvärr, fast det mesta skall ju kapas bort så hoppas komma under 12 kg per fälg. Måtten blir 10x18 samt 12x 18 med de rimmar jag har nu. Blir nog regndäck på dessa och slicks på dem fälgar jag redan har.

Börjar med att såga till en kvadrat av en rejäl bräda (55x170mm) och borra hål i mitten.
Sedan monterat den på min hemgjorda medbringare till fräsen.
Sen är det bara köra!

Träsvarvning i fräs!? Jårå!



Sen ser den ut såhär:



Pefekt diameter för att centrera i centrumhålet på fälgen samt en rak yta att dra fälgen emot. Min medbringare är lite krokig med det spelar ingen roll eftersom jag svarvar träbiten perfekt centrerat. (Plankan är skruvad från baksidan )



Tråkig fälg men men..

Finborrning samt försänkning av 96st hål i ringarna...



Av någon anledning går bara gängtapparna av när jag kör med gängapparaten, trots provat med olika tappar.
Tycker inte materialet borde vara så hårt..
Så blir att handgänga alla hål. Det gjorde jag sist med. Snittar på ca 40 sek per hål nu, är försiktig.




Fortsättning följer ..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



beroende på vad du har för gängapparat kan du behöva justera lite för att inte döda tappar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Nivån i kylsystemet rör sig inte alls när då går från -1bar till -0,5 bar som det borde on det är nån luftficka?
Men det borde ju oavsett suga tillbaka.
Blir det dubbelt med vatten i expkärlet efter två omgångar var körning?

Jag löste aldrig mitt liknande problem (innan jag löste det med en mur) men då var det en liter per körpass.

Tryck mot temp i kylsystemet (mäta bägge):kan hjälpa diagnosen om det är nåt som trycks in innan det beror helt på temperaturen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Nivån i kylsystemet rör sig inte alls när då går från -1bar till -0,5 bar som det borde on det är nån luftficka?

Men det borde ju oavsett suga tillbaka.
Blir det dubbelt med vatten i expkärlet efter två omgångar var körning?

Jag löste aldrig mitt liknande problem (innan jag löste det med en mur) men då var det en liter per körpass.

Tryck mot temp i kylsystemet (mäta bägge):kan hjälpa diagnosen om det är nåt som trycks in innan det beror helt på temperaturen.


Jag ser ju nte nivån i systemet vid provtryck, men har provat flera ggr med olika nivå av fyllt system. proppfullt med bra avluftat och med upp till 2 liter mindre.

ja, blir dubbelt efter två körningar. ca 2-5dl per pass beroende på tid och temp.

har inte mätt trycket vid under varmkörning, bara uppskattat genom klämma slangar.
vid 60-70 grader börjar slangarna hårdna. Det börjar trycka ut vatten efter termostatöppning och tempen börjar närma sig 90 grader ( mätt i kanalen på insuget där topparnas utlopp är och pressar på termostaten.)
stänger jag av motorn strax innan termostat öppningstemp kommer inget vatten ut men slangarna är hårda. termostat 82 grader ( har provat bytt såklart)

Kollat ventilen i kylarlocket, som öppnar vid undertryck. den öppnar om man bara suger med munnen lite, dvs väldigt känslig för undertryck . Ett steg till är såklart montera en givare så jag ser trycket.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Var tar du ut vattnet till expansionskammaren?
Om du tar ut det vid kylarlocket så sugs det nog inte tillbaka.
Normalt är en expansionskammare som är kopplad till kylaren direkt.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Erland Cox skrev:
Var tar du ut vattnet till expansionskammaren?
Om du tar ut det vid kylarlocket så sugs det nog inte tillbaka.
Normalt är en expansionskammare som är kopplad till kylaren direkt.

Erland


det är ingen expansionskärl, det är en recoverytank.
ett kärl som är avluftat/ ventilerat där anslutningen/slangen till kylarlocket sitter i botten av kärlet.




ser likadant ut i de flesta jänkare, japanare etc

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



OK, Det sitter inte så att kylarlocket måste öppna för att vätskan ska komma ut där?

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Jag har exakt samma lösning på min. Har inte noterat luft i systemet - tvärtom - det rinner i princip alltid över när man öppnar kylarlocket.
Dock har jag noterat att vattennivån rör sig extremt lite. Mitt system är 12-14 liter (minns inte exakt) och nivån i den temporära, genomskinliga, 1,5L PET-flaskan rör sig max 1cm eller så från kall till varm motor. Borde bli 2dl-ish.
Tycker det borde göra sig mer än så utan att vara kemist.

Min förra kylare med tidigare motorsetup var dock aldrig full, trots den borde vara det. Jag hade gissningsvis samma problem som du har nu - fick fylla på i tid och otid. Det är ju dock många år sedan, så jag minns ingen noggrannare felsökning.
När jag byggde ny motor, flyttade jag kylarlocket till termostathuset, så att det verkligen sitter som högsta punkten.

Du har inte spöken i slangen till overflowtanken? Typ att den viker sig eller nåt när den blir varm?
Jag kör en 10mm PUR-slang. Den är inte armerad eller nåt, så man får vara lite försiktig. Har dock buntat den längs kylarslangen och bort till overflow-tanken.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Jag har exakt samma lösning på min.... jag flyttade kylarlocket till termostathuset, så att det verkligen sitter som högsta punkten.

Du har inte spöken i slangen till overflowtanken?


Jag har exakt samma lösning jag med, sån adapter på termostathuset på insuget, så locket sitter som högsta punkt. min kylare ligger ju ner en aning.
slangen till min PET ( ) flaska har jag bytt flera ggr, snedskuren där den möter botten på flaskan osv.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Då har vi identiska system - lutande kylare, termostathuset som högsta punkt.
Petflaska samt snedkuren slang. Great minds think samma saker och sånt där.

Min slang möter aldrig botten dock. slutar väl 5cm ovanför typ. Innerdiameter 8mm på slangen mellan termostatlock och PET-flaskan. Gissningsvis dryga metern lång slang.


Jag har lock av "lilla modellen". 32mm eller vad det nu är.
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Min Cup Camaro har ett sånt system men som på bilden på systemet skaa det vara luft överst i kylaren, den ska inte vara full.
Toppar jag upp så trycker motorn ut och jag får tömma kärlet, det far en avtappningsplugg.
Sen när nivån har stabiliserat sig med kylvätskan en bit ner i kylaren så stannar den där.
Och jag får inga värmeproblem.
Men vattennivån i kylaren är över motorns nivå så det blir inga luftfickor i motorn.
Ska du ha en helt fylld kylare så får du montera en tank med trycklock som Volvo har på 140 till 940 modellerna. Där är expansionskärlet högsta punkten och locket som öppnar för tryck sitter i kärlet.
Om din kylare sitter så långt ner att du får luft i motorn så fungerar inte systemet med expansion i kylaren.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
några timmars kvällsjobb häromdan. Grovsmide.
kapa och centrera in ringarna på "centrumen"
inte helt nöjd med donatorfälgen men det får duga till jag hittar annat.



två framfälg centrum klara för helsvets och sedan lite blästring och färg!😁

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Funkade det bra att använda centrumhålet som referens? Jag köpte nya Cragar plåtfälgar till R-däcken och hjulen gick inte att balansera med centrumhålet som referens. De fick ta fram en spänn-grej som använde skruvhålen som referens istället i balanseringsmaskinen. I slutänden är hålet större än navet på bilen så det blir rätt centrerat som tur är.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Guson skrev:
Funkade det bra att använda centrumhålet som referens? Jag köpte nya Cragar plåtfälgar till R-däcken och hjulen gick inte att balansera med centrumhålet som referens. De fick ta fram en spänn-grej som använde skruvhålen som referens istället i balanseringsmaskinen. I slutänden är hålet större än navet på bilen så det blir rätt centrerat som tur är.

Guson

Hade det i åtanke faktiskt. kvalitén är nog sådär på dessa fälgar. Tänker dock att när jag gör som jag gör nu, använder ett centrerad styrning för centrumhålet, och kapar och svetsar ny bultcirkel till rimmarna och utgår från den, blir det centrerat rätt.

Mina Basset "Nascar" race stålfälgar står det faktiskt ordagrant att " these wheels are LUG centric, not centre bore centric. A propriet adapter must be used when balancing wheels" ( stavning ur minnet)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



OK. Om du inte har passning mot navet på bilen så skulle skruvhålen kunna styra hjulet off center om du har otur alltså.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Förblir imponerad och avundsjuk över att du bygger egna fälgar!


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Grovsmide ikväll igen.
Rikta en av ytterrimmarna som har fått en stukning. De är ju rejält hårda dessa BBS motorsport! Verkligen kvalitet!

klurade hur jag skulle spänna fast banan utan att skada och samtidigt få stumt.
Tillslut sågade jag bara en rejäl bräda halvrund och klämde fast banan på fräsbordet! Det flyttar man inte på för hand!



Gick sedan på försiktigt med största skiftnyckeln (!). Lite väl placerad mässingsplåt emellan käftarna och sedan knycka till några vändor så såg det mycket bättre ut.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Bilen är vagnsbokbesiktad för iår.
Såhär tidigt har jag aldrig haft den klar.
Ny vagnsbok med då den förra gjort sina 5år. Inne på 4e boken nu, dvs år nr 16 som bilen vagnsbesiktas ( har ju haft den längre men var ju några år med småbarn etc då det aldrig togs ut). Galet, besiktingsgubben kunde inte minnas någon bil han gjort som fått en fjärde bok..
Även bensintanken går ut nu i april, men utnyttjade möjligheten att besiktingsgubben faktiskt får förlänga godkännandet 2år till.
Dock måste tanken ur för inspektion.

Riva rumpan för att få ur den



Jäkla jobb stå i bensinångorna och ta ur skummet.
Tank och skum såg ut som nytt dock, så inga problem. Protokoll skrivet ok.

Tank ihop igen


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13275



Snyggt! Jag åker på att skaffa ny tank till 924an innan vagnboksbesiktning. Jag drar mig lite för det då bakstammen är både skruvad och nitad, samt breddarna är skruvade genom bakstammen

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Ligger lite efter känns det som. Pappalivet kommer ofta ivägen alltså...
Har hunnit göra klart de nya splitfälgarna samt gå igenom det gamla setet jag hade.



Ett tag låg det fälgdelar och centrum i hela garaget kändes det som. 2 set fälgar blir 16 rimmar och 8 centrum...
Jag lyckade tillochmed sätta ihop en fälg med fel centrum i virrvaret! Bara ta kväll då, bryta ihop och komma igen.

Nu är de ihop och har montera beg slicks på de fyra fälgarna med "Nascar" centrum.

Chansning såklart om däcken funkar, det är 265/65/18. De är någon cm högre än Goodyear 16" mackorna, men mycket smalare såklart.
Ser ju lite mesigt ut måste jag säga men har gett mig den på att prova.

Fälgarna är nu alla 10" breda i fram och 11" i bak.
Skulle få plats med bredare och högre hjul i bak, men hittade inga så provar det här nu.
Närmast att prova ligger sviestad den 24/4. Får se om det är startklart då.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 60, 61, 62
12 besök idag (324339 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande