Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... , 62, 63, 64 >> 22 besök idag (331655 totalt) |
Har gnetat på med kylproblematiken/symtomen sedan sist.
Har googlat som en tok och hört mig för i jänkerace kretsar. Smallblock v8an har ju några feltänk ( för att kunna raca i 20 min på fullgas iaf) inbyggt i konstruktionen... Rev av insuget för att få ut flöde i bak på topparna, normalt går allt vatten ut i framkant. De flesta ovalbilarna monterar i nipplar i insuget och tar även ut vatten i bakkant på topparna. ( toppana är liksidiga och passar både höger/vänster) riktiga racegubbarna matar även in vatten mellan avgasportarna på de mittre cylindrarna, (varmast där) så långt har jag inte gått dock. Fräsa, borra, gänga 3/8 npt. Nipplar i, bara 10mm nu men provar.. Sedan ville jag ta bort kylarlockshalsen som jag kört med, den har varit monterad direkt på insuget, ovanför termostaten. Tror inte det är en vettig placering, högsta punkten förvisso, men trycker locket ut gaser/ luft följer vatten med. Sett att många banracebilar i usa på 80-90 talet körde med en variant av expansionskärl/ swirl pot monterad på slangen från insuget till kylaren, med kylarlock monterad på den. Byggde mig en egen sådan burk på några kvällar, snabbt och grovt bara, se om det gör nån skillnad. Blev i tunnplåt, ihoplödd med hårdlod, tät och fint dock😁 Lite fräsning, fixa rörstosar med radie ser ut så här i bilen nu (rörig bild kanske...) monterat ett vanligt termostathuslock på insuget, en kort slang till burken. Sen ca 1,4 liters volym för vatten, som sen går till toppen av kylaren ( kylarn ligger lägre) En slang på andra sidan toppen på kylaren avluftar den, och går till toppen på burken ( syns dåligt) Kylarlocket sitter sedan på en egen rörstos på sidan burken, högts upp. Fick inte plats uppepå burken ,tight mot huven. Inte snyggt men... Sedan har jag monterat 2 st vanliga biltema elektriska tempgivare, en precis bredvid den mekanska tempgivare jag kört med, och en i ena toppen, mellan de två bakre cylindrarna. ( originalplacering) . Kokade båda givare/ mätare hemma för att kolla de visade lika. Tillfällig montering av mätare ( såklart) Jag har även strypt av returflödet mellan insug/ intag vattenpump. Egentligen kretsen som går till bilens värmeelement. Jag har ju inget element så här har jag nog gjort en tabbe med att bara ha en slang emellan dessa nipplar. Tror det flödat alldelles för mycket varmt vatten tillbaks till pumpen. monterade en strypning i slangen med ett 3mm hål i, vill fortfarade ha lite cirkulation så länge termostaten är stängd. Köpte även på mig en sån high flow termostat, provade koka både den och den gamla, båda funkade bra men tror att den high flow varianten öppnar för mycket area.. Har satt tillbaka dem gamla.. gamla till vänster, high flow höger, öppna på bilden, är en sån variant som öppnar en hylsa/ sleeve istället. Många kör med bricka ist för termostat men vet inte...Läst på lite och det krävs high flow vattenpump oxå med den termostaten. Dock skall den ha fördelen att vara okänslig för vattentrycket från pumpen som kan hålla igen en vanlig design.. jag vet inte.. Provstartat och varmkört bilen några gånger i veckan här nu och det verkade tätt, givarna funkade och det gick inte varmt. Så, för att knyta ihop inlägget lastade jag cirkusen och åkte till 5100s körning i fredags på Mantorp. Lite grått på himlen men torrt! Lastade av, besiktade bilen och väl tillbaka o depån såg jag att det läckte vatten! Efter lite sökande upptäcktes ett litet hål vid den lilla nippeln till avluftningen på burken. helt galet, hade både provtryckt burken, sen varmkört bilen flera ggr utan läck, nu sprutade det ut vatten! jag var nära att brinna av här... Men, för att vara på säkra sidan ( nåt skit kommer ju läcka) hade jag faktisk köpt på mig en minisvets! syrgas och brännargas, 1100 spänn på hornbach! går ju inte svetsa med men hårdlöda, det gick utmärkt!! Hade med flusspinnar, så skruvade loss burken och löde ihop skiten! SÅ JÄVLA NÖJD! Burkarn är som fogskum burkar! Nu var det tätt! Hann bara 2 stinter innan driftingen och lunchen, men fick 6 varv på båda. Temp låg bra men det skaka i ratten vid bromsning. Ett styrstag glappade men gick att dra åt. Servot skriker och går tungt vid sväng. Kom på jag startade bilen första gången utan olja i behållaren, tvungen ta bort den när jag höll på med kyleriet. sög ur den då och slangen ner till pumpen. det var ju inte torrt men, undra om den tog stryk? Farsan får sitta hålla bilen här, tur det med hans knän... Fläskfile med sås och potatis var kanongott på möllers denna gång, det har man inte varit bortskämd med. Efter lunch var allt fixat och nu jävlar. Blev min tur och ställde mig först. Laddade på hårt i och körde 12 varv med lite trafik. Tempmätarna i insuget följde varandra och gick aldrig över 95 grader / 190 F (matchar inte riktigt) mätarn i toppen låg på 100- 110 grader hela tiden. Lite mer men är som sagt varmaste stället.. Har fattigloggat allt så får sätta ihop ett diagram.. Väl i depån har inget vatten tryckts ut heller!. Valde att inte köra mer här, kändes bra och skönt komma hem tidigt fredag kväll. Det hanns med lite fika och prat med depågrannarna oxå! Men, iden att kunna åka SSM på knutan lever fortfarande! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Bra jobbat Björn! Både med att studera andras erfarenheter vad gäller kylningsproblem och sen omsätta det i praktiken med egen tillverkning.
Håller med Janne - hoppas problemet är ur världen för dig nu. Verkar ju onekligen som det! _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
Hehe! tänk om det vore så enkelt... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Anmäld till Sportvagnsmeeting! Vi får se vad det bjuder på! Skall bli kul!
Har jagat lite däck och fått tag på 4st Porsche cup framdäck, 300/65-18". De satt bra på fälgarna, Och lite mer bredd än de 260 jag testade med. Verkade fräscha, hoppas det funkar. (jäkla korvar slicksen på bilen fångade upp på invarvet på Mantorp, det var dåligt sopat efter driftingen... ) Bilder med hjulen monterade kommer, såg lite trevligare ut nu iaf. Har oxå pågåt lite enklare genomgång av bilen sedan Mantorpskörningen. Haft bilen på lyften och kollat igenom lite. Det var skitigt, men allt verkar vara ok inför Knutan. Gjorde en rejäl underredstvätt nu i veckan så det ser bättre ut. Har lite tvätt och fixjobb kvar.. Depåmattan måste tvättas, husbilen städas/tvättas, Ett racetält har ett krokigt ben.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Framme på knutan och kunde göra depå, faktiskt i torrt! Rejäla skurar på vägen ner.
Fin kvällsol! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
De skurarna har nog varit över hela skåne kan jag rapportera om. Även ända ute på Österlen...
Lycka till i helgen! Ser fram emot rapport! Bjuder på fika nästa gång våra vägar korsas |
||
Ber om ursäkt, skulle förvarnat. Mina föräldrar och syster med familj var på semester i Österlen, garanterat regn när mer än en i vår familj samlas för semester... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag hade siktat på Sportvagnsmeeting hela våren. Farsan ville med och bokade hotel med morsan i närheten. 3 veckor innan tävlingen var han på Tierp arena och kollade dragracing, snubblade på väg ner från läktaren och föll ned för trappen! Otroligt nog klarade han sig med ett brutet revben, några lårkakor och blåslagna armbågar! Men han hade för ont och hoppade att åka ned. Jag lyckades inte få med någon kompis ned så morsan åkte med i alla fall, inte illa!
Bilen verkade funka bra på Mantorp så det såg bra ut inför SSM. Började lasta allt på måndagen efter jobbet, men drabbades av nån jäkla blackout här. hade svårt att sortera upp vad som skulle med och inte.. Tungt på jobbet lägger verkligen huvudet i sank.. Samtidigt lovades det rövarväder hela helgen på knutan, 3 dar regn, "då skiter jag i det" tänkte jag. Men ju mer det närmade sig , desto bättre såg det ut. Nåväl, bestämde mig, och kom iväg med allt på torsdag morgon och började kuska neråt i landet. Regnade rejält på vägen ner, och vid Ljungby var det en singelolycka, en bil som gått in i mitträcket. Blev stående ett tag.. Anlände vid 18.00 snåret på Knutstorp och tog favoplatsen , bredvid Mx5 träsket i övre depån. Brorsan skulle komma ner oxå, han går på kryckor, och ville ha nära muggen och sin bil. Gjorde depå och förberedde lite inför morgondan. Blev fin kvällsol! Det var dålig uppslutning i Modsport 1-2, bara 3 bilar i i min klass och 2st i 2an! Trist! Vi slogs ihop alla modsport 1-2-3 till samma heat. Mod 3 var 8st. Det är inte helt lyckligt, det är (oftast) rejäl fartskillnad på mod 3 bilarna. Nåväl, förstår absolut. Började förbereda för test 1 på fredagen, det var fortfarande torrt men det lovades regn till lunch. Blåste i 1,6 bar i Porschen slicksen jag köpt. "De gillar lägre tryck och max 1.95 bar varma!" hade jag fått till mig. Tar några varv och känner på allt, sedan in kolla luft etc. Körde några varv, halt första varvet innan det börjar betta. Sedan gick en mod3 bil av illa och det rödflaggades. Vänta i depå en stund innan vi fick fortsätta. Körde några varv till. Bilen kändes helt ok men inte helt ok med däcken. Försökte stå på lite och sedan in kollade lufttryck, 2,2 bar i fram.. De blåste upp sig lite. Tömde ur till 1.9 och sedan ombads vi lämna depån.. Körde upp, och gjorde lunch. Korv me bröd! Hann inte så mycket mer här för sedan kom regnet och en sådan jäkla väderfront så tält och allt höll på att gå åt. Tur jag han spänna fast allt. Bilen funkade ok på testet iaf förutom möjligen att jag tyckte servot högg lite i hårnålen, tungstyrt under nån sekund. Däcken han jag inte känna på jättemycket men körde iaf 1 sekund långsammare än pb. Sedan var det på med regndäcken, Regnade rejält under nån halvtimme så blev översvämning i depån. Det slutade regna precis när vi åkte ut på test2, dock var det fortfarande rejält blött. Tänkte först strunta i test 2 men tänkte att "fan måste ju testa bilen om det skall regna mer" . Körde ett 10 tal varv i blötan och allt funkade bra! Tyckte faktiskt det ganska kul och njöt lite. Galet vad det håller i ändå med regndäck på! Sedan kom solen och det blev kanonväder några timmar. Passade på att åka ner och besiktade bilen här. Tog av huven och vinge/baklucka uppe i depån. Det är ju de grejorna de vill att man tar av först inne i beshallen. Men ajabaja det fick man inte göra, bilen skall vara i startklart skick då den kommer till besiktningen... Fick i alla fall inget anmärkning förutom att de såg att det fanns några torrsprickor i regndäcken som satt på... men kom igen. Åkte upp igen och då kom ovädret igen med regn och blåst och tom hagel! Blev sitta hålla ut i husbilen tills det lagt sig. Började förberedda för middag, grillning på nyinköpt elgrill, julas variant. Funkade kanon! God middag i husbilen, sedan lättare depåpromenad innan det dags för natti. Regn under natten, mardrömmar om att racebilen skulle börja rulla i blåsten! Vi hade kval först ut kl 9.00 på lördag morgon, det var uppehåll men ganska blött ute när jag gick upp vid 7 snåret. Förarmöte vid 8 utan konstigheter. Körde ut på kval, gick väl sådär. Körde några varv med konstant understyrning. Det var fuktigt på rakan fortfarande sedan natten så däcken blev inte varma riktigt. In kollade luftryck/ temp. 50 grader fram med 1.9 bar men bakdäcken hade 60 grader och blåst upp sig till modiga 2.4bar. vafan! Sen kom jag på att vi aldrig kollade trycket bak dan innan, vi blev avbrutna. Nöjde mig här och körde inga fler kvalvarv. Nånting hugger i servot också, tyckte det var sämre än igår, fick bryta runt bilen i hårnålen. Upp till depå. Här minns jag inte så mycket mer än att det börjar regna igen, och blåsa- så in i helvete. Blir inget fixat på bilen förutom tanka, tar av huven och skall kolla servot men regnar för mycket. Kommer inte åt extraremmarna heller som ligger i lastutrymmet på husbilen när det regnar så mycket. Sa jag att det regnar som fan? Några stackars förkrigsbilar är ute och kör i det här.. Det slutar regna vid 12.40 snåret, solen kommer fram och det blir stekhett. Kommer vi få köra race vid 14 på slicks? Ser ut så.. Det torkar upp blixtsnabbt. Roadsport kör vid 13 och rensar upp banan, sedan är det två heat och vi. 17 varv. Hinner kolla servot, remmen sitter och hyffsat spänd, hmm. Körde jag sönder pumpen där i provstarten i våras? Kollar remmarna, fan jag har missat ta med en 700 mm till servot, har tre st 763mm till vattenpumpen med mig istället.. Fan. Det får sitta, laddar för race 1 istället. Får sockerfall här, diabetiker som man är. proppar i mig dextrosol, macka och mjölk. Det var väl tusan då! Åker ner, kroppen känns bra. Ställer upp oss i formation och rullar sedan ut på uppvärmningsvarv, vi kör rullande start. Roligare med stående men säkrare med rull. Ganska odramatiskt start, missar lite så Mikael i sin (supersnygga) Mod 2 alfa GTV hinner före. Jagar honom något varv men brakar förbi på rakan. Sedan är det faktiskt ganska odramatiskt in i mål. Styrservot hugger mer o mer i hårnålen och bromsarna börjar bli dåliga, får dubbeltrampa inför kurvorna. Håller position men ser sedan Cobrabengt svänga av banan framför mig på de sista varven. Håller i och går i mål som total 3. Skönt. Blir invinkad för vägning(!) 1210kg med mig i. Sedan är det prisutdelning direkt framför restaurangen! Kul! Som det skall vara! Blir då 2a i modsport 1 och total 3a i racet... Ingen jättebedrift med det startfältet men jag är otroligt nöjd att bilen fungerade efter allt värmestrul! Tempnålen har stått på 87 grader hela racet! Och Föraren har orkat hela racet! Väldigt nöjd ! (Det skulle absolut fotas här, lagom mör chaufför..) Upp till depån igen! Servo remmen kändes ok, men möjligen lite tunnsliten, tyckte inte den bottnade dock. Tänker att jag byter i alla fall och plockar fram en 763mm. Det visar sig att den är för lång, även med max utjusterat fäste. Börjar klura på att bygga om fästet lite, samtidigt som jag går runt kollar om nån har en kortare rem, men nej. Börjar klura lite på att bygga om fästet men brorsan hindrar mig " skärp dig, nu åker vi köper rätt rem istället, hålla på där tar hela kvällen." Åkte köpte två remmar istället! Sedan grillades det i depån! Kollade över bromsarna, Beläggen har slitits rejält från kval/race och har blivit sådär kilformade igen (tunnare i skivans rotationsriktning) som hänt förr. Konstigt. Hade belägg med men bara den sorten med sämre bett. Fixade till dessa som jag gjorde sist på Gelleråsen, svetsade på små shims på dem. Blev bra! Får kolla det här framåt.. Det varnades för rejält åskoväder med stormvindar under kvällen/ natten så vi plockade ihop tälten. Vi hörde åskan komma dånande från sydväst, konstant mullrande! Aldrig hört nåt liknande, lät som när det smäller och dundrar den där 10-15minuterna på nyårsafton fast mycket "tyngre". Kom några rejäla blixtar i närheten men det värsta vädret gick norr om oss under natten, dock rejäl blåst så husbilen gungade på natten. Fin kvällshimmel när det dragit över Fin morgon på söndagen! Käkade frukost och började göra iordning bilen för race 2. Tankade och klurade lite på däcken. Jag tycker jag inte fick ordning riktigt på Porsche slicksen. Fick inte upp tempen riktigt på kvalet och racet ca 65 grader fram. Körde så hårt det gick. Men hade inte riktigt det bett som jag tycker de borde ge. Misstänker såklart chassit behöver ställas om lite för dessa däck. Vet inte riktigt åt vilket håll dock...Hårdare fjädrar? Bestämde mig att montera på paret med Goodyear Biasply slicksen som nästan var nya fram inför racet. De vaknar fort. Hade 4e startposition i racet. Plockade ihop lite i depån och gjorde iordning för race 2. Rullande start igen och kom iväg bättre denna gång, fick de tre snabbare bilarna framför mig, Bosse med Chevronen, Andreas med G50in och Bengt med v8 seven. Goodyear mackorna fram bettade nästan direkt, underbart! Men Porsche slicksen hängde inte med och det blev ruskigt överstyrt första varvet, så pass så att jag gjorde en piruett i högern i kvällsposten och hamnade mot körriktningen. Mikael i gtv:n och nån mod 3 bil han passera. Som tur var stod jag kvar på asfalten och kunde komma igång direkt. Nu var det bara börja jaga! Mikael kör ju mod 2 men spelar ingen roll, kul att ha en bil som kör någorlunda jämnfort att jaga. Porsceslicksen vakande till och kom ikapp Mikael efter 2 varv och passerade på rakan. Nu var det bara hålla i in i mål! Däckskombon fungerade hjälpligt men bromsarna mådde sådär, bettade bra men fick dubbeltrampa. Däremot fungerade servot igen! Seger, det verkade vara remmen ändå! Fick kontakt med Bengt i seven efter ett par varv till, han hade fått problem med misständningar så bilen gick inget bra. Passerade honom på sista varvet och låg därmed 2a igen. Höll det in i mål och sedan var det prisutdelning direkt igen och glada miner i i depån! Så trevligt! alla räserbilar samlade, svettiga chaufförer och gött snack efter racet! Tackade Alfa-Mikael för ett gött race! Upp i depån igen och började packa ihop! Mycket folk som kom fram och tyckte det var fint kört och undrade över bilen. Många kommentarer om varför "din bil inte låter men de andra låter?" Stod och njöt en stund och kollade på lite racing också! väldigt nöjd det här funkar igen. Packade ihop och började åka hemåt vid 14 snåret, skönt att få tidigt race nångång. Var hemma vid 22.30 igen. (fyfan vad långt det är...) Blev en väldigt trevlig helg på SSM, trots lite väder. Mycket folk som tittar och undrar över bilen och bra organiserat. Jag är otroligt nöjd att bilen fungerar och njuter varje sekund. Otroligt mekanisk känsla att köra med den motorn och växellådan just nu! Ända smolket den här helgen var Lucy's hamburgar vagnar som stod och kolgrillade hamburgare mitt i depån. fyllde på kol en gång i timmen och det rykte som fan. Kocken stod med gasmask på och grillade. Grillröken välde in över depån, och vi stod såklart närmast. Vi överlevde såklart det också men nu luktar allt i husbilen grillos.=) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Mycket underhållande läsning!
Ang belägg. Har du olika stora kolvar i oken? Om detta är fallet, kan de sitta upp och ner. Om du inte redan har koll på detta, kan det vara värt att kontrollera. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Tack! japp, har olika stora kolvar i oken. De sitter med de mindre kolvarna först i skivans rotationsriktnin så det borde vara rätt Jag brukar vända beläggen efter varje helg, men nu slet det väldigt mycket på kval och ett race... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Har gått igenom kopplingen på bilen. Inget fel, men gått en stund nu. Ville bara kolla. Den är ju lite dum iochmed den är "sluten" så det mesta dammet stannar i huset... Såg bra ut dock. så bara slänga upp allt ingen. Bortskämd med lyft så det låter sig göras på några timmar. Även fått hem nya belägg ifram som monterades. De gamla planfräses och hamnar på reserv hyllan och sedan troligen i bak på bilen.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Var förbi AVL MTC i Jordbro på deras "uddafordonsdag"!
Blev tyvärr bara ett 20 tal "fordon" ( mest bilar) men trevligt i solen och några nya bekantskaper. Fick bjuda på några torrgasningar och råkade, tyvärr, halka med foten på gaspedalen, två gånger tom. när jag skulle lasta, och fick ta omvägen på gatan utanför, till släpet... Novan är inte min, men en kopia... Snabbaste rullatorn? Min kollega har monterat gamla elsparkcykel drivlinor istället för bakhjul på rullatorn. Jag provkörde faktisk! Läskigt! Avlastning i underbar solnedgång! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Missat båda höstrace i år...
Har lucka nu till helgen och nu blev det svårt.. lördagen erbjuder: KM5 på knutan med mscc eller Tracklife på kinnekulle Tusan väljer man? MSCC kul på knutan, men långt att åka. Tracklife, närmare men "bara" trackday. Dock mer körtid. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... , 62, 63, 64 >> 22 besök idag (331655 totalt) |