Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 64, 65, 66, 67   >>
16 besök idag (349110 totalt)
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 450



Anders Litto skrev:
Hade samma problem när jag krängde på Hankookdäcken vi ska åka på i går. Sjukt hårda... Efter att smörjt flera gånger med däckkrängarsmörja poppade de till slut över kanten...
Men jag var uppe på 4 kg, och lite till ibland, inte kul...

Det är inget ovanligt att behöva ligga över 6 bar för slicks, minst sagt spännande. Sprängbur rekommenderas...

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1609



Ett spännband borde väl funka istället för en pumpring?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 450



Westersund skrev:
Ett spännband borde väl funka istället för en pumpring?


Nej alltså, pumpringen sätter du "ovanpå" däcksidan, mot fälgen. Så det tätar när det är stort mellanrum mellan däcket och fälgen, så att däcket börjar ta luft och puttar successivt undan pumpringen allt eftersom att däcksidan expanderar tills det till slut tätar mot däcket.

Det var extremt svårt att hitta en bild på nätet tydligen, det här var den bästa jag kunde finna;



_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
OscWan skrev:
Anders Litto skrev:
Hade samma problem när jag krängde på Hankookdäcken vi ska åka på i går. Sjukt hårda... Efter att smörjt flera gånger med däckkrängarsmörja poppade de till slut över kanten...
Men jag var uppe på 4 kg, och lite till ibland, inte kul...

Det är inget ovanligt att behöva ligga över 6 bar för slicks, minst sagt spännande. Sprängbur rekommenderas...


Ok, låter som standard då... usch. Jag har monterat egna däck några år nu, det har varit tungt med vissa märken men det här.... Lät ett hjul stå över natten med 6bar, tänkte det ger sig. Men nä. Och det är så lite , bara några millimeter glipa vid tryck i.

Provade även med rejält spännband för att få däcket täta över svulsten. funkade inte.

Edit oscar var snabb..
Däckring inte samma sak, den tätar väl mellan däck och fälg så det sätter sig? Har sett det göras på lastbilsdäck men det här är väl lika jävligt.
Ligger lite pyrt till inför helgen, byta däck brukar ta 2h max, det här har tagit tid och massor energi..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Vilka i stockholm är duktiga/ vana montera dlicks/Rdäck?
Ger upp nu, kommer skada något eller mig själv snart

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Nu ligger hjulen hos Bandhagens däck.. Hoppas de får ordning på det

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 450



Björn Davidsson skrev:
Nu ligger hjulen hos Bandhagens däck.. Hoppas de får ordning på det

Bandhagens däck skall vara duktiga, annars vet jag att Skanstulls Däck köpt en hel del R-däck av oss genom åren. Håller tummarna för att det löser sig utan huvudvärk nu!

Du får passa på att svänga inom när du har skånska visiter så skall jag hjälpa dig

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 139



OscWan skrev:
Björn Davidsson skrev:
Nu ligger hjulen hos Bandhagens däck.. Hoppas de får ordning på det

Bandhagens däck skall vara duktiga, annars vet jag att Skanstulls Däck köpt en hel del R-däck av oss genom åren. Håller tummarna för att det löser sig utan huvudvärk nu!

Du får passa på att svänga inom när du har skånska visiter så skall jag hjälpa dig


Killarna på Skanstull är super. Jag hade en vibration i framvagnen som jag trodde var orsakad av en miss de hade gjort under en hjulinställning, det visade sig vara ett problem som varit där sedan tidigare men som inte hade varit märkbar med kass hjulinställning. De hjälpte till att felsöka hela grejen i närmare en och en halv timme, och vibrationen försvann helt (en bult som ansluter spindeln och fjäderbenet hade inte dragits med korrekt moment och börjat lossna + hjullagren var lite lösa, inte deras fel dvs)

När jag sedan skulle betala tog de typ 300 spänn för det hela, helt otrolig service och då hade de inte ens gjort något fel till att börja med

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Bandhagens fick på däcken, fast det var bökigt sa han...

Nästa huvudvärk är att det är pyspynka på en av hjulen nu. Ganska mycket det är tomt på 1-2 timmar. körde med såpvatten nu efter jobbet och det läcker inte från skarvarna direkt på framsidan fälgen utan på baksidan, mellan tunnan och centrumet. Där är det ju ingen luft men väl att skruvarna går ut där. Skruvade ut skruven där det läckte som mest, gjorde rent med bräkleen, torkade och tryckte sen i nytt silikon i hålet. skruvade ihop men drog skruven bara lätt i botten. Åkte dit nu precis, silconet torkat och drog moment på skruven, provade med luft och såpvatten igen och det bubblade inget!

Hoppas det lirar nu till nästa grej...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1867



Lycka till i helgen! Jag, sonen och farsan (och ett gäng vargar i varierande storlekar) kommer på besök på Söndag och kollar så du sköter dig.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Mantorp nästa!


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 339



Lycka till Björn!!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 561



Lycka till!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Racepremiär 2025 på Mantorp. Fick med mig en kollega som hjälp. Tack Joel!!

Ankom fredag kväll och det var knökfullt i depån, ännu knöfullare på den yta Modsport fått tilldelad. Lyckades få av allt och gjorde depå. Letade 220v uttag men det var brist på det, Mantorp hade ställt ut (alldeles för få) elbjörnar med bara typ 6st 220v uttag men 6 st 380v uttag.. Fick använda alla skarvsladdar jag hade för att kunna koppla in mig 2 elbjörnar bort, haha. Helt ok natt, och en trevlig frukost i husbilen. Anmälde mig och hann precis tillbaka då besiktningspersonal anlände och skulle besikta bilen (gående besiktning). Lite gnäll på sliten högersko. Inte tänkt på men halkskyddet på bromspedalen verkar slita på sulan




Peter på SnickeriPortalen har fixat Beachflaggor och siffror på bilarna! Snyggt!




Gör iordning bilen för test.
Lagningen av pyspunkat på framfälgen verkar funka! Gått ut bara 0.2 bar över dygnet.





Upplining och ut på test! Är vi 30 bilar möjligen? Coolt!
Helt nya slicks har jag på, Snorhalt! åker runt några varv, hmm känns ok men bromsar jag låser jag upp framhjulen hela tiden, trots bara lätt tryck på pedalen.. kör några varv till, det behövs bara lite värme i däcken tänker jag.. Plötsligt försvinner 4ans växel. Spaken känns helt sladdrig. 1an borta också. Men vafan. Lyckas få i 2 an och linkar till depå.. Kollar däcken, 45 grader och blåst upp sig..
Hostar upp till depån, (på 2an och kopplingsslir).
Hissar upp bilen och ser att växelmekanismen lossnat och hänger på en skruv! Va!? Tar lunch och fika med familjen som anlänt. Gräver fram lite skruvar till växelmekanismen och skruvar fast den.



Provväxlar om nollställningen rört sig men är ok.
Dags för kval. Lite laborerande med däckstryck här. Konstigt det där med att det låser upp fram vid bromsning...Vi provar igen.. Ut och kör. Nää, det låser upp igen, känns precis så halt som att köra i regn. Väldigt svårtkört blir det. Känns ok i kurvorna men kan liksom inte bromsa, det bara låser upp och blir väldigt läskigt. Går in i depå efter några varv. Joel kollar däcktemp/tryck. 50 grader men trycket gått upp lite. Fan det brukar ju inte var något problem... Går ner lite i tryck och går ut igen. Känns lite bättre, det låser upp fortfarande men håller i kurvorna. Börjar bromsa säkert vid 300m på långrakan pga det låser upp. Låser upp inför varje kurva tamig tusan. Lyckas inte få stopp i hårnålen och får gå på escapen och vända. Nä, det blir en väldigt medioker kvaltid det här..

Vad tusan har hänt!!??

Tar kväll, Ordförande Ulf bjussar på pilsner och korv. Sen grillar vi lite oxfile med kokt potatis samt lite bea. Häng med modsportgänget en stund på kvällen innan nattning.

Härlig morgon igen, solen lyser! Men is på framrutan på husbilen..
God frulle i värmen i husbilen.
Vi funderar om det är däcken som ställer till det.. Fast jag har inte haft problem att bromsa även med gamla torra slicks...
Chansar kör ut igen på dessa däck. Det kändes ju aningen bättre med lite mindre lufttryck. Lite rörigt i uppliningen men vi är många bilar. Kul!

Ut på uppvärmningsvarv! Helt otroligt dålig sammanhålling i startfältet! Vi måste bli bätte, man kan inte glida ifrån 50 meter i startformation..
Nåväl, ser startlamporna släckas precis när jag går runt depåkurvan ut på startmål rakan. Är mitt i fälten här så ligger ginettor och mx5or runt omring.. Brakar på på rakan och tar några långsammare bilar. Broms eländet fortsätter.. Det låser upp ifram trots justering av tryck.. Nåväl, det är race och jag gör mitt bästa tänker jag. Det är fint väder, bilen går annars bra och det är kul ändå! Kommer ut på rakan igen på andra varvet och passerar precis dragrace tornen.

POFF!!
Huven blåser av! "Men kom igen nu, vad tusan är det om" tänker jag!

Tänker först att jag fortsätter att köra, sen tänker jag att det kanske lossnar nåt annat skit, vevhusventilation eller nåt. Går i depå och ser mina kollegor köra klart. Surt!

I depå utan huv..


Större incident i slutet av heatet där Ekvall med G55an och Eric Ridström med nybyggd Fiero krockar med stora skador. Trist! Några andra kollegor får också problem och kastar in handduken.
Andreas nämner att " jag körde nog över din huv" ...
Joel frågar racecontrol efter min huv. "Vi fick inte in den i safetycaren, ni får hämta den på lunchuppehållet. Ligger ute på gräset"

Fikar med familj och barn som anlänt. De försöker sig på att kolla på Barnens Dag som arrangeras, men det är proppfullt med folk och man ser ingenting.

Några timmars väntan på huven, är den helt förstörd och trasig eller går det laga och använda? Tänker att det går nog lappa ihop. Popnit och några aluplåtar, tejp. Letar plåt, ingen har, kollar skrotcontainern med. Skickar iväg Joel till biltema Linköping...

Varför i helskotta låser det upp i fram!!?? Har ju gjort några ändringar på chassit nu i vår men fattar inte att någon av de ändringarna skulle påverka bromsförmågan. Har inte rört bromsarna alls heller..


Får gå ut hämta min huv tillslut, den ligger på gräset strax efter dragrace tornen. Ser inte så jäklig ut faktisk. Ett hörn slitet och och syns tydligt var andreas kört över den... Dock mjuk, glasfibern internt spruckit samt några förstärkningsribbor trasiga. Vi börjar lappa ihop den, remsor av aluplåt, popnit. Får till det bra! Hade extra hoodpins med också!






Det var ju inte så att den var lappad några ggr förut...

Raceready




Nä nu skiter jag i de här nya slicksen, det måste vara däcken. Har paret Goodyear slicks med, gamla hederliga Biasply. Gick som attan på kullen i höstas.

Står i uppliningen när min bror ringer. "Racetältet har blåst sönder!" Skickar dit Joel som packar ihop skiten.. hur var det med olyckor? kanske går att laga, får se..

Ut på race två. Får starta 3a från slutet, usel tid från racet innan såklart. Väldigt urtunnat startfält, har det förvunnit 10 bilar? Samma igen, mina kollegor grejar inte hålla ihop startfältet... Försöker värma slicksen, men det är samma igen! DET LÅSER UPP FRAM!! Vad tusan har hänt?

Nåväl, kommer iväg och det funkar aningen bättre med dessa däck. Klättrar några placeringar, kommer förbi långsammare bilar.



Gulflagg och sedan Safetycar flera varv. SC gör något konstigt här, släpper förbi bilar och stoppar igen.. Rörigt. Några av mina racekollegor gör samma här, kör inte ihop fältet utan segar 500m bakom. (får lyfta det här.) Blir knäpp! SC släpper oss med bara 2 varv kvar. Nu tusan, får det bära eller brista! Laddar så mycket det går (med oförutsägbara bromsar) och tar 4 bilar bara på varvet. På sista varvet ut kommer jag ikapp Per i sin fina e36 turbo. Jagar ikapp på rakan, går nästan jämt. Men jag har innerspår i Mjölby och lyckas få ner farten (trots att det låser) och är förbi. Får en rejält sladd i Mjölby och räddar det precis. Känner i nästa kurva att det troligen är punka vä bak. Kör i mål och tar mig till depå.
Jorå, tomt däck vä bak, ett rejält hål mitt i slitbanan.

Rejält manfall i Modsport 1. Jag kommer in som 4a.

Lastar ihop allting och kör hemåt. Går fint.
Hyffsat hel bil i alla fall (till skillnad från några andra av mina racekollegor ..) Men ganska många funderingar ang bromsproblemen.

Tänker att en trackday och att plocka bort en grej i taget för att se vad som orsakar bromslåsningen.


För att sammanfatta vinterns små ändringar:
Nya slicks runtom
Justerbara krängare fram och bak. stod på mjukaste både fram bak under helgen.
Monterat hårdare fjädrar bak från 50 till 70 nm.
Justerat rebound ett klick hårdare bak (gula koni, 4 steg totalt)
Skruvat upp coiloversen fram 10mm fram för att få en lite högre RC.

Thats it.


Mycket fina bilder från Bengan på : https://www.spvm.se/nyheter/bilder-fran-mantorp-2025/nggallery/album/2 . . . .

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 561



Kul racerapport trots strul! thumbs up
Kan det vara de 10 mm du höjt i fram som kan ställa till det? Känns otroligt men...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4488



Vilken racerapport!

Här händer precis allt, högt och lågt om vartannat.

Bra kämpat

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1842



Bromsvåg?

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13183



Verkligen nagelbitare! Fantastiskt underhållande skrivet thumbs up

Låser det verkligen upp båda fram, eller är det bara ett hjul som låser upp?
Punka bak - du har inte haft dåligt tryck från början och att CW blivit knasig?
Har du gjort cw utan k-hämmare och sen säkrat att den verkligen inte påverkar?
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 612



Bromsar det nånting överhuvudtaget i bak. Kan bli så då. Bromsvåg som spökar? Bromsreducering på bakre kretsen?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 339



Riktigt bra o spännande rapport Björn!
Känns nästan som att man var med. Jösses vad mycket som kan hända under ett race-evenemang...!
Jag har tyvärr inga idéer om vad som är knas med bromsarna.
Ska bli spännande att höra vad det var, för det kommer du hitta!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Det låser båda fram. Har bromsvåg och vi provade justera bak den. Provkörde med hjulen i luften och det bromsar bak utan problem.

Ställde cw by the book, utan fastskruvade krängare samt en chaufför i stolen. låste fast dem när det var klart. Har lite pyspunka hela tiden på split fälgarna men noga att lufta upp dem innan cw.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 64, 65, 66, 67   >>
16 besök idag (349110 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande