Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 60, 61, 62   >>
80 besök senaste veckan (323772 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Tror Daniel skrev till Jeppson

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Tror Daniel skrev till Jeppson

Såklart såg inte på mobilen..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Björn Davidsson skrev:
Nää, har ingen cnc. Bara en gammal hederlig Abene. Hade jag haft det hade det varit gjort för länge sen.

Nu får det kluras istället.

Tänkte egentligen på Jeppson, precis som Johan skrev. Han har väl CNC?

Borde väl inte vara jättesvårt att fräsa fram ett centrum ur en tjockplåt aluminium?
Sen bara skruva på banor från t.ex. BBS.
Tjockplåt går att få i bra höghållfasta legeringar/värmebehandlingar också. thumbs up

Toleranserna borde vara helt OK för rundhet/planhet osv. I värsta fall kan man ju avsluta med att spänna upp monterad fälg i en svarv och ta ett finskär på navhål och anliggningsytan mot navet.

Finns faktiskt firmor som fräser fram hela fälgar ur aluminium-block, så man kan få egen design/dimension på dem. Men de tjocka blocken lär inte ha lika bra hållf.

Nu blev jag lite sugen på att designa eget.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



DJ skrev:
Björn Davidsson skrev:
Nää, har ingen cnc. Bara en gammal hederlig Abene. Hade jag haft det hade det varit gjort för länge sen.

Nu får det kluras istället.

Tänkte egentligen på Jeppson, precis som Johan skrev. Han har väl CNC?

Borde väl inte vara jättesvårt att fräsa fram ett centrum ur en tjockplåt aluminium?
Sen bara skruva på banor från t.ex. BBS.
Tjockplåt går att få i bra höghållfasta legeringar/värmebehandlingar också. thumbs up

Toleranserna borde vara helt OK för rundhet/planhet osv. I värsta fall kan man ju avsluta med att spänna upp monterad fälg i en svarv och ta ett finskär på navhål och anliggningsytan mot navet.

Finns faktiskt firmor som fräser fram hela fälgar ur aluminium-block, så man kan få egen design/dimension på dem. Men de tjocka blocken lär inte ha lika bra hållf.

Nu blev jag lite sugen på att designa eget.


Jag håller på att försöka lösa samma problem till mina regndäcks-fälgar.
Så jag blev väldigt nyfiken på var man kan få tag i passande material...och vad kostnaden för materialet skulle bli..

Jag har en preliminär lösning, som jag kan visa...bara Bussgods får hit grejorna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



DJ skrev:
Björn Davidsson skrev:
Nää, har ingen cnc. Bara en gammal hederlig Abene. Hade jag haft det hade det varit gjort för länge sen.

Nu får det kluras istället.

Tänkte egentligen på Jeppson, precis som Johan skrev. Han har väl CNC?

Borde väl inte vara jättesvårt att fräsa fram ett centrum ur en tjockplåt aluminium?
Sen bara skruva på banor från t.ex. BBS.
Tjockplåt går att få i bra höghållfasta legeringar/värmebehandlingar också. thumbs up

Toleranserna borde vara helt OK för rundhet/planhet osv. I värsta fall kan man ju avsluta med att spänna upp monterad fälg i en svarv och ta ett finskär på navhål och anliggningsytan mot navet.

Finns faktiskt firmor som fräser fram hela fälgar ur aluminium-block, så man kan få egen design/dimension på dem. Men de tjocka blocken lär inte ha lika bra hållf.

Nu blev jag lite sugen på att designa eget.


I denna: http://www.uddeholm.com/files/PB_alumec_english.pdf trevliga pdf finns en kurva över typisk hårdhet i värmebehandlad aluplåt:



Själv har jag den religiösa övertygelsen att man bör välja något med lite bättre duktilitet och konstruera runt det för att undvika sprickbenägenhet. Men det står var och en fritt att göra som de önskar.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Pontus Fyhr skrev:


Själv har jag den religiösa övertygelsen att man bör välja något med lite bättre duktilitet och konstruera runt det för att undvika sprickbenägenhet. Men det står var och en fritt att göra som de önskar.


7075 är ganska duktilt. Går ju att kallbocka t.o.m. i färdigbehandlat tillstånd. -T7351 har jag sett bockas.

Plåtarna i lagom tjocklekar har ju egenskaper som smiden, om jag har rätt siffror i bakhuvudet. Ett fälgcentrum är inte så många cm tjockt. Välj tunnast möjliga platta för så bra egenskaper som möjligt. Fälgcentrumet får heller inga direkta slag då banorna fjädrar/dämpar på lastvägen. Viktigast är nog att inte ha jätteskarpa inre radier som kan ge spänningskoncentrationer. Men jag gissar att spänningarna i centrumet är relativt små, lär ju vara styvhetsdimensionerat och inte hållf-dimensionerat.

Fälgbanorna borde vara mycket mer kritiska.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



ButterflyRacing skrev:


Jag håller på att försöka lösa samma problem till mina regndäcks-fälgar.
Så jag blev väldigt nyfiken på var man kan få tag i passande material...och vad kostnaden för materialet skulle bli..

Jag har en preliminär lösning, som jag kan visa...bara Bussgods får hit grejorna.

Finns väl många firmor som säljer sånt.

Snabb googling:
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/Sortime . . . . - med priser
http://www.alumeco.se/Standardprodukter-1/Tjockpl%C3%A5t.aspx - kräver förfrågan

Annars finns det kanske spill på mekaniska verkstäder.

Jag fick en gång i tiden spons på en plåt till ett privat projekt. Aluminiumkompaniet, tror jag företaget hette. Hittar inte hemsidan nu.

Det är inte jättebilligt med håghållfast plåt, men inte tokdyrt heller om man räknar per centrum. Får ju ut 8st 18"-centrum på en plåt av standardmått.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



DJ skrev:
ButterflyRacing skrev:


Jag håller på att försöka lösa samma problem till mina regndäcks-fälgar.
Så jag blev väldigt nyfiken på var man kan få tag i passande material...och vad kostnaden för materialet skulle bli..

Jag har en preliminär lösning, som jag kan visa...bara Bussgods får hit grejorna.

Finns väl många firmor som säljer sånt.

Snabb googling:
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/Sortime . . . . - med priser
http://www.alumeco.se/Standardprodukter-1/Tjockpl%C3%A5t.aspx - kräver förfrågan

Annars finns det kanske spill på mekaniska verkstäder.

Jag fick en gång i tiden spons på en plåt till ett privat projekt. Aluminiumkompaniet, tror jag företaget hette. Hittar inte hemsidan nu.

Det är inte jättebilligt med håghållfast plåt, men inte tokdyrt heller om man räknar per centrum. Får ju ut 8st 18"-centrum på en plåt av standardmått.


Att det finns hela plåtar att köpa, visste jag. Men mellan 20 och 35.000:- är väl lite overkil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



ButterflyRacing skrev:
DJ skrev:
ButterflyRacing skrev:


Jag håller på att försöka lösa samma problem till mina regndäcks-fälgar.
Så jag blev väldigt nyfiken på var man kan få tag i passande material...och vad kostnaden för materialet skulle bli..

Jag har en preliminär lösning, som jag kan visa...bara Bussgods får hit grejorna.

Finns väl många firmor som säljer sånt.

Snabb googling:
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/Sortime . . . . - med priser
http://www.alumeco.se/Standardprodukter-1/Tjockpl%C3%A5t.aspx - kräver förfrågan

Annars finns det kanske spill på mekaniska verkstäder.

Jag fick en gång i tiden spons på en plåt till ett privat projekt. Aluminiumkompaniet, tror jag företaget hette. Hittar inte hemsidan nu.

Det är inte jättebilligt med håghållfast plåt, men inte tokdyrt heller om man räknar per centrum. Får ju ut 8st 18"-centrum på en plåt av standardmått.


Att det finns hela plåtar att köpa, visste jag. Men mellan 20 och 35.000:- är väl lite overkil.


Men 20000 för en plåt (oprutat) tyckte inte jag var tokdyrt om man får ut 8 fälgar.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
såg först nu att ni hade fortsatt diskutera fälgtillverkningen..

Som DJ skriver är min tanke (när jag nu skall hinna det) att helt enkelt skära ut centrum. Med vattenskärning då jag har finfina kontakter där. 'Sedan ett finskär i svarven för att centrera upp allt...

annars går jag på Nascarfälgarna, skär ut en stålring med BBS rims bultdelning och svetsar fast på centrumen till dessa.


För övrigt har absolut inget hunnits med fram tills nu. Pappa på heltid med hus, trädgård,bruksbilar, kalas , dop mm som tar all tid. + jobbet..
Jag är dock fruktansvärt körsugen... och det har släppt lite på hemmafronten så jag kanske har några kvällar lediga att sätta ihop bilen. Den står fortfarande med riven låda och koppling...
Någon som har tips på något i oktober?


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Säg till om du vill att jag ska ful-skicka dig lite prylar härifrån.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Torkel K skrev:
Säg till om du vill att jag ska ful-skicka dig lite prylar härifrån.


Kalas Torkel, det skall jag komma ihåg! Är du där på kontrakt eller har du flyttat dit?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Var ialla fall igaraget igår kväll och mekade lite räserbil!! Sjukt trevligt som omxäxling, bra många månader sedan..

Monterade ihop koppling samt transkåpa. Låda, kardan och lite kylslangar skall dit efter det . Sen borde bilen vara körklar. Race ready är att ta i, men körklar iallafall...
Har faktiskt anmält mig till SSKs mekhelg 7-8 okt, bara för att få gasa lite och då struntar jag i om cornerweight inte är bra eller att slicksen är gamla..

Får se om det blir av, kan ju bli att man måste vara hemma med familj..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Björn Davidsson skrev:
Torkel K skrev:
Säg till om du vill att jag ska ful-skicka dig lite prylar härifrån.


Kalas Torkel, det skall jag komma ihåg! Är du där på kontrakt eller har du flyttat dit?
Är här på ett kontrakt som kommer vara ett par år. Så får vi se sedan.

Jag kan absolut skicka dig lite grejor om du behöver. Bor i Charlotte, så det finns gott om NASCAR team i faggorna...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Bilen ihopsatt och provstartad iallafall.
Hade byggt nytt spakställ i vintras då det gamla spruckit. Såklart hade jag måttat fel så det inte passade i bilen..Gör om gör rätt. Nya slangar dragna för oljekylning samt ny utväxling monterad!
Blir roligt att prova 3.78 istället för att segdra på 3.52.
Vädret i helgen ser ju sådär ut... vi får se hur det blir.


Blev bara en kort start, hade tänkt varmköra och kolla koppling, växlar mm. Men upptäckte ett litet soppaläckage från filtret så fick stänga ner.
Den låter som den brukar iallafall.



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Hon låter som det ska! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Vi kom iallafall iväg till SSKs mekhelg på Kinnekulle. Jag och farsan stack hemifrån kl 19 på fredagskvällen, nattade barnen bara..



Kolsvart ute men bra körväder, kom till Kullen strax efter 23.30 inklusive stannat o fikat+äta.

Ruskigt nöjd med vår lilla, men praktiska husbil. Alla bekvämligheter fast i mindre format..





Blev rapporterad för högt ljud, 98db, verkar som min ombyggnad låter lite mer. Trist Helt fantastisk sång i raggarbilsmotorn annars... Monterade iallafall på en gammal supertrappdämpare i röret och därefter var det ok med 94db-95db..



Körmässigt gick det sådär. Grymt avdankad förare gjorde sitt till. Något vibrerar i bilen vid lite fart, provade att skifta alla däck men utan förbättring. Vibrerar oavsett last i samma fart ungefär så något håller på att ge sig. Känns som det blir någon egensvängning vid en viss fart, på sista passet var det svårt att se klart när det hände.. =Depå och hemfärd. För övrigt funkade allt kalas. Bilen kändes betydligt kvickare med lite mer utväxling, passade perfekt i varvtal. Ett par hundra varv till i motorn ut ur kurvorna.
Omtag till nästa säsong. Hel bil med sig hem kändes helt fantasktist tillsammans med trevligt ekipage vilket gav bra totalupplevelse!



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Bilen inbaxad i garaget iallafall och genomgång påbörjad.
Olja+vatten tömda och bilen uppställd på servicevagnen. Får se hur mycket som hinns i vinter. 2018 hoppas jag kunna köra något mer race, SSM skulle vara väldigt kul samt någon mer tävling.




Hittade inget direkt, "aha" fel på vibrationerna, men höger framdämp ser ut att ha läckt (fuktig) samt kändes lite väl lös.. Klantigt, tycker jag borde märka det om den pajat.. fortsättning följer, antar att det får bli en sväng till Sellholm med alla 4 för kontroll.

Däcken tömda på luft samt inplastade i påse, regndäcken på tur..
Måste säga att jag upplever det som att däcken "överlever" bra med lufttömning och rejäl inpackning mellan racen och även över vintern. Dessa däck är 3 år gamla och nu när jag körde senast i oktober -17 så hade de legat inpackade sedan oktober -16, ett år. Upplever inte att de hade försämrats nämnvärt sedan dess.



Husbilen urstädad och nerkörd till vinterförvaring.


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Ingen körning under 2018?

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Erland Cox skrev:
Ingen körning under 2018?

Erland


Hej Erland
Nej, ingen tävling iallafall, blir sabbatsår i år, tar för mycket tid med familjen. En provstart lär det bli och ev. SSK mekanikerrace

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
I garaget och mekar lite räserbil för första gången på månader. Helt sjukt, tiden bara försvinner..
Har en liten, bara liten, todo list för att vara körklart till sommaren.
En av sakerna var att byta uniballs på övre staget i 3 linken till bakaxel. De har glappat sedan jag tog hem bilen. De övriga är fräscha.
Det är 3/4" usa-rejsbils-standard leder på denna, dvs sitter överallt på chassit. ??

Passade oxå på att gå igenom en lite skadad gänga på en nascar olje-kylare jag köpte billigt förra året. Till reserv hyllan med den.




Ny fin led i ena änden o bättre beg i andra



Gammalt..





Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 60, 61, 62   >>
80 besök senaste veckan (323772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande