Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 60, 61, 62   >>
72 besök senaste veckan (323773 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Låter frustrerande som fan...

Ett knep jag använt tidigare är att plocka av hjulen och ställa bilen på pallbockar, men sätta bockarna ute på naven (eller på bakaxeln - du har ju en sådan). Då kan man starta bilen, stoppa i en växel och snurra igång drivlinan med hjulupphängningen belastad till vanlig ride height. Det borde bekräfta eller utesluta om problemet är hjul/däck eller om det sitter i drivlinan. Även om inte bussningar och dylikt är belastade på samma sätt som när man kör så ger det en fingervisning om vad det är som orsakar massagen.

Passa på att gå igenom ramen. Kolla efter sprickor, brustna infästningar och annat trist.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Kolla kardanen för glapp eller stumma knutar eller kanske krökt rör.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Har du stel axel eller är bakvagnen ombyggd? Jag tänker på pinjongvinkeln om du har stel axel, fel vinkel kan ge upphov till hastighetsberoende vibrationer.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Citat:
många bra förslag


Blir att börja med att köra bilen på pallbockar..

Men nu midsommar , vi ses på andra sidan.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Hittade ett fel idag iallafall. Ena bakdämparen verkar trasig. Det är gula koni på denna. När man trycker ihop den går det lätt första 3cm sedan kommer motstånd. När den fjädrar ut sen går det långsamt först men sedan snabbt sista 3 cm. Cykelpump de 3 cm om man bara håller sig där. Orsaken till skakningar? Måste vara det.. vad säger pöbeln ?



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Odämpad rörelse i 3cm kan nog bli intressant

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Björn Davidsson skrev:
Hittade ett fel idag iallafall. Ena bakdämparen verkar trasig. Det är gula koni på denna. När man trycker ihop den går det lätt första 3cm sedan kommer motstånd. När den fjädrar ut sen går det långsamt först men sedan snabbt sista 3 cm. Cykelpump de 3 cm om man bara håller sig där. Orsaken till skakningar? Måste vara det.. vad säger pöbeln ?

Se det såhär: oavsett om den är grundorsaken till bilens Parkinson-symptom eller ej, så bör den allt renoveras eller ersättas. Det är ju helt klart en stark kandidat. thumbs up

Vid ride height rakt fram på 8 sjungande amerikanska, feta och härliga burkar, sitter dämparen nära cykelpumps-nivån? (Varför fick detta mig plötsligt att tänka på "Fat bottom girls"?)

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Har åkt förbi rätt många bilar på motorvägen med dålig stötdämpare på hjul.
Hjulet brukar studsa upp och ner cirka 5 cm.

Så visst kan det skaka ordentligt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Torkel K skrev:


Vid ride height rakt fram på 8 sjungande amerikanska, feta och härliga burkar, sitter dämparen nära cykelpumps-nivån? (Varför fick detta mig plötsligt att tänka på "Fat bottom girls"?)


Ehhh.. om du menar om ride height ligger i nivån där dämparen känns lös..? Nej, det är 8" slag på dämparen och ride height ligger ca 8-10 cm längre ned/ mer komprimerad dämpare..

Nu är det så att just denna modell ej är renoveringsbar som det verkar! Går ej att skruva isär. Trodde de flesta justerbara Koni var renoveringsbara!!

Nu vet jag inte vad jag skall göra. Hinner nog inte få hem en ny. Har ett par bilstien med okända värden som passar, har monterat den ena för att ha bilen rullbar..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Har du nåt tillfälle att återskapa skaket innan SSM?

I så fall skulle en billig kamera placerad inunder (kanske med en ficklampa som extrabelysning) kunna ge nån hint.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,jag tror inte det är stötdämparna,lägg krutet på att kolla kardanen
med dess knutar.

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Körde bilen på pallbockar igår, bakaxeln på bockar för att få rätt rideheight och kardan vinkel. Inget skak vare sig med trasig eller ny dämpare. Inte så bra test men om kardan vore paj borde det väl vibrera då med? Dock är det ju obelastat typ, höll foten på bromsen men svårt att efterlikna verkligheten.
Har tagit ner kardan och känt på knutar och lagren rullar fint i korshattarna. Nyinfettad sedan o vintras. Korsen är några år men inte gått mycket.

Farsan kollat hjulen på däcksfirman idag. Ett bakhjul hade obalans 100gram. Tämligen mycket tillsammans med konstaterat trasig dämpare. ...

Svårt atr provköra racemässigt innan ssm. Halkbanan brevid garaget är för kort, hinner bara dra ur trean sen bromsa..

Kanske arlanda test track på onsdag, men ont om ledig tid..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Björn Davidsson skrev:
Körde bilen på pallbockar igår, bakaxeln på bockar för att få rätt rideheight och kardan vinkel. Inget skak vare sig med trasig eller ny dämpare. Inte så bra test men om kardan vore paj borde det väl vibrera då med? Dock är det ju obelastat typ, höll foten på bromsen men svårt att efterlikna verkligheten.
Har tagit ner kardan och känt på knutar och lagren rullar fint i korshattarna. Nyinfettad sedan o vintras. Korsen är några år men inte gått mycket.

Farsan kollat hjulen på däcksfirman idag. Ett bakhjul hade obalans 100gram. Tämligen mycket tillsammans med konstaterat trasig dämpare. ...

Svårt atr provköra racemässigt innan ssm. Halkbanan brevid garaget är för kort, hinner bara dra ur trean sen bromsa..

Kanske arlanda test track på onsdag, men ont om ledig tid..


Det låter som ett steg frammot,nu har jag för mig att ni skrev att skaket var redan från start,
var det inte så,skulle jag kolla bromsoken så dessa inte trögar+att skivorna är raka.
Lycka till,vill se er på Knutstorp.

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Björn Davidsson skrev:
testa allt möjligt


Fan, klurigt!

Det obalanserade hjulet, satt det på samma hörna som den trasiga dämparen? Om det var så så gäller nog Occam's razor

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Björn Davidsson skrev:
testa allt möjligt


Fan, klurigt!

Det obalanserade hjulet, satt det på samma hörna som den trasiga dämparen? Om det var så så gäller nog Occam's razor


Så där försöker jag alltid tänka med fel, hittar jag bara en grej som visserligen verkar helt fel i förhållande till symtomet är det oftast det ändå.. sen har vi ju lagen om alltings jävlighet, olyckor kommer sällan ensamma osv.

Det dåliga hjulet satt på samma sida som dämparen..

Bromsskivor kollades igår, ingen krokig och inga fläckar vad jag kunde se.. inga oskulder till skivor men..

Apropå provkörning på arlanda på onsdag:



Hahaha...suck.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Björn Davidsson skrev:
Farsan kollat hjulen på däcksfirman idag. Ett bakhjul hade obalans 100gram. Tämligen mycket tillsammans med konstaterat trasig dämpare. ...

100gram lär ju kännas... var det totalt på däcket eller på samma ställe?

Däcket provades inte vridas på fälgen?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Som jag skrev på facebook: Det kan vara värt att kolla diffen. Om en tand på kronhjulet gått av kan det ge en kraftig vibration som varierar med hastighet. Nu hade du iofs inte några skakningar då du körde på pallbockar utan hjul, men det känns inte helt ologiskt. Den extra roterande massan från hjulen kan göra skillnaden som lockar fram skaket igen...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Jag balanserade om hjulen på Bruksbilen i år igen.
typ 10 gram per hjul.
Skakade rätt friskt i ratten med det lilla så 100 gram måste ju bli Pongostylta.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Torkel K skrev:
Som jag skrev på facebook: Det kan vara värt att kolla diffen. Om en tand på kronhjulet gått av kan det ge en kraftig vibration som varierar med hastighet. Nu hade du iofs inte några skakningar då du körde på pallbockar utan hjul, men det känns inte helt ologiskt. Den extra roterande massan från hjulen kan göra skillnaden som lockar fram skaket igen...


Ligger i plan att kolla idag..

Nikel skrev:
hjulen..


Hmm. Väl medveten om hjulvikterna, men 10 gram..
Hade vibrationer bak på brukshinken för ett år sen. Då var stötdämparen helt paj, alltså inget motstånd alls i nån riktning..kollade hjulet då oxå och det låg inom 5g fel. Hmm..

Den här bilen är ett Mecka för skak. Det finns inga gummibussningar öht. Allt är stumt monterat, motor låda. bakvagn, framvagn bara med ståluniballs. Det skakar och lever om normalt oxå, men det här är på riktigt..

Nåväl, får se om jag hinner en testrepa idag på halkbanan. Nybalanserade däck och utbytt dämpare. Lite åtdragna hjullager fram och utbytta uniballs till vä övre bärarm fram...

Tummar hålles tack!!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Stolleprov...




_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Provkört ikväll på den lokala halkbanan. Sjukt dammigt, bara spruta grus i ögonen. Tog några varv och det verkar faktiskt ok! Det är lite kort bana som sagt, hinner bara varva ur trean..





Med detta tror jag det blir lasta och åka..

Ny dämpare beställd igår oxå. Med Fedex Priority skall den komma nu på torsdag! Tre dar!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 60, 61, 62   >>
72 besök senaste veckan (323773 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande