Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 60, 61, 62 >> 72 besök senaste veckan (323773 totalt) |
Låter frustrerande som fan...
Ett knep jag använt tidigare är att plocka av hjulen och ställa bilen på pallbockar, men sätta bockarna ute på naven (eller på bakaxeln - du har ju en sådan). Då kan man starta bilen, stoppa i en växel och snurra igång drivlinan med hjulupphängningen belastad till vanlig ride height. Det borde bekräfta eller utesluta om problemet är hjul/däck eller om det sitter i drivlinan. Även om inte bussningar och dylikt är belastade på samma sätt som när man kör så ger det en fingervisning om vad det är som orsakar massagen. Passa på att gå igenom ramen. Kolla efter sprickor, brustna infästningar och annat trist. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
|
||||
Har du stel axel eller är bakvagnen ombyggd? Jag tänker på pinjongvinkeln om du har stel axel, fel vinkel kan ge upphov till hastighetsberoende vibrationer.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Blir att börja med att köra bilen på pallbockar.. Men nu midsommar , vi ses på andra sidan. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Hittade ett fel idag iallafall. Ena bakdämparen verkar trasig. Det är gula koni på denna. När man trycker ihop den går det lätt första 3cm sedan kommer motstånd. När den fjädrar ut sen går det långsamt först men sedan snabbt sista 3 cm. Cykelpump de 3 cm om man bara håller sig där. Orsaken till skakningar? Måste vara det.. vad säger pöbeln ?
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Se det såhär: oavsett om den är grundorsaken till bilens Parkinson-symptom eller ej, så bör den allt renoveras eller ersättas. Det är ju helt klart en stark kandidat. Vid ride height rakt fram på 8 sjungande amerikanska, feta och härliga burkar, sitter dämparen nära cykelpumps-nivån? (Varför fick detta mig plötsligt att tänka på "Fat bottom girls"?) _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
Har åkt förbi rätt många bilar på motorvägen med dålig stötdämpare på hjul.
Hjulet brukar studsa upp och ner cirka 5 cm. Så visst kan det skaka ordentligt. |
||||
Ehhh.. om du menar om ride height ligger i nivån där dämparen känns lös..? Nej, det är 8" slag på dämparen och ride height ligger ca 8-10 cm längre ned/ mer komprimerad dämpare.. Nu är det så att just denna modell ej är renoveringsbar som det verkar! Går ej att skruva isär. Trodde de flesta justerbara Koni var renoveringsbara!! Nu vet jag inte vad jag skall göra. Hinner nog inte få hem en ny. Har ett par bilstien med okända värden som passar, har monterat den ena för att ha bilen rullbar.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Har du nåt tillfälle att återskapa skaket innan SSM?
I så fall skulle en billig kamera placerad inunder (kanske med en ficklampa som extrabelysning) kunna ge nån hint. |
||||
Körde bilen på pallbockar igår, bakaxeln på bockar för att få rätt rideheight och kardan vinkel. Inget skak vare sig med trasig eller ny dämpare. Inte så bra test men om kardan vore paj borde det väl vibrera då med? Dock är det ju obelastat typ, höll foten på bromsen men svårt att efterlikna verkligheten.
Har tagit ner kardan och känt på knutar och lagren rullar fint i korshattarna. Nyinfettad sedan o vintras. Korsen är några år men inte gått mycket. Farsan kollat hjulen på däcksfirman idag. Ett bakhjul hade obalans 100gram. Tämligen mycket tillsammans med konstaterat trasig dämpare. ... Svårt atr provköra racemässigt innan ssm. Halkbanan brevid garaget är för kort, hinner bara dra ur trean sen bromsa.. Kanske arlanda test track på onsdag, men ont om ledig tid.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Det låter som ett steg frammot,nu har jag för mig att ni skrev att skaket var redan från start, var det inte så,skulle jag kolla bromsoken så dessa inte trögar+att skivorna är raka. Lycka till,vill se er på Knutstorp. Mvh Peter _________________ Peter Infang |
||||
Så där försöker jag alltid tänka med fel, hittar jag bara en grej som visserligen verkar helt fel i förhållande till symtomet är det oftast det ändå.. sen har vi ju lagen om alltings jävlighet, olyckor kommer sällan ensamma osv. Det dåliga hjulet satt på samma sida som dämparen.. Bromsskivor kollades igår, ingen krokig och inga fläckar vad jag kunde se.. inga oskulder till skivor men.. Apropå provkörning på arlanda på onsdag: Hahaha...suck. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
100gram lär ju kännas... var det totalt på däcket eller på samma ställe? Däcket provades inte vridas på fälgen? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Som jag skrev på facebook: Det kan vara värt att kolla diffen. Om en tand på kronhjulet gått av kan det ge en kraftig vibration som varierar med hastighet. Nu hade du iofs inte några skakningar då du körde på pallbockar utan hjul, men det känns inte helt ologiskt. Den extra roterande massan från hjulen kan göra skillnaden som lockar fram skaket igen...
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||
Jag balanserade om hjulen på Bruksbilen i år igen.
typ 10 gram per hjul. Skakade rätt friskt i ratten med det lilla så 100 gram måste ju bli Pongostylta. |
||||
Ligger i plan att kolla idag..
Hmm. Väl medveten om hjulvikterna, men 10 gram.. Hade vibrationer bak på brukshinken för ett år sen. Då var stötdämparen helt paj, alltså inget motstånd alls i nån riktning..kollade hjulet då oxå och det låg inom 5g fel. Hmm.. Den här bilen är ett Mecka för skak. Det finns inga gummibussningar öht. Allt är stumt monterat, motor låda. bakvagn, framvagn bara med ståluniballs. Det skakar och lever om normalt oxå, men det här är på riktigt.. Nåväl, får se om jag hinner en testrepa idag på halkbanan. Nybalanserade däck och utbytt dämpare. Lite åtdragna hjullager fram och utbytta uniballs till vä övre bärarm fram... Tummar hålles tack!! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Provkört ikväll på den lokala halkbanan. Sjukt dammigt, bara spruta grus i ögonen. Tog några varv och det verkar faktiskt ok! Det är lite kort bana som sagt, hinner bara varva ur trean..
Med detta tror jag det blir lasta och åka.. Ny dämpare beställd igår oxå. Med Fedex Priority skall den komma nu på torsdag! Tre dar! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 60, 61, 62 >> 72 besök senaste veckan (323773 totalt) |