Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 60, 61, 62   >>
79 besök senaste veckan (323771 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag åker med en stående gummikudde på lådan, modell motorkudde. Den håller motorpaketet på plats, med för inte över vridningar från chassit till lådan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Vad nu!!??



Som av en ren tillfällighet och förutsättningarna var helt rätt hamnade motorn i en bromsbänk. Komplett med bilens grenrör, tändsystem, bränslessystem och oljesystem dvs som det ser ut i bilen! Perfekt! Som det skall göras.

Det konstiga orkestappet strax innan 6000 rpm syntes klart o tydligt.

Om felet hittades: ja
Om vi fick ur effekt: ja
Om vi hittade mer effekt: ja
Om motorn gav så mycket
som hoppades: nej
Om den gav som förväntat: ja
Om den trots allt lät bra: ja ( motorljudet fick beröm av motorfarbrorn)

Konstaterande: snabb bil givet motoreffekten!
Lämnar det så..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Björn Davidsson skrev:
Om felet hittades: ja
Om vi fick ur effekt: ja
Om vi hittade mer effekt: ja
Om motorn gav så mycket
som hoppades: nej
Om den gav som förväntat: ja
Om den trots allt lät bra: ja ( motorljudet fick beröm av motorfarbrorn)

Konstaterande: snabb bil givet motoreffekten!
Lämnar det så..


Grattis till de flesta grejerna i listan! (Och vilken skön grej att kunna trycktesta hela rasket!) Men man blir ju lite nyfiken över näst sista meningen där

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Björn Davidsson skrev:
Vad nu!!??



Som av en ren tillfällighet och förutsättningarna var helt rätt hamnade motorn i en bromsbänk. Komplett med bilens grenrör, tändsystem, bränslessystem och oljesystem dvs som det ser ut i bilen! Perfekt! Som det skall göras.

Det konstiga orkestappet strax innan 6000 rpm syntes klart o tydligt.

Om felet hittades: ja
Om vi fick ur effekt: ja
Om vi hittade mer effekt: ja
Om motorn gav så mycket
som hoppades: nej
Om den gav som förväntat: ja
Om den trots allt lät bra: ja ( motorljudet fick beröm av motorfarbrorn)

Konstaterande: snabb bil givet motoreffekten!
Lämnar det så..

5av6 är inte illa! 👍

Snabb bil... eller snabb förare? 🤟😏👍

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Lämnar det så..[/quote]

Hej,tycker ni är lite elak nu,och inte berättar vad det blev
Skulle jära vilja se hur kurvan ser ut.
Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ja, mörtigt att inte säga vad felet var! Hur många hästar var på villovägar?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag är nyfiken på vad felet var runt 6000 rpm och hur det löstes. Köper att man mörkar vad man plockar ut för effekt givet reglementet.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Björn Davidsson skrev:

Det konstiga orkestappet strax innan 6000 rpm syntes klart o tydligt.

Klingan skrev:

Jag är nyfiken på vad felet var runt 6000 rpm och hur det löstes.


Jag är också nästan mest nyfiken på denna punkt! (de andra också iofs)

Hursomhelst, hur coolt som helst att ha möjligheten att ta med alla delar i spisen för mätningen! thumbs up

Björn Davidsson skrev:

Konstaterande: snabb bil givet motoreffekten!


Kul Björn!!! Det visar väl att det finns kvalitéer bakom ratten också!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Ok, såhär: Egentligen tvekade jag om jag skulle nämna något om bromsningen här. Tyvärr mycket diskussioner om effekt och varför man gjort som man gjort etc.. Ni som följt det här vet ju att budget osv är väldigt begränsad och ändå köra i sådan relativt snabb klass... har jag något där att göra etc.. ja, ni vet.
Nu är vi väl medvetna om att det här inte är nån Nascar maskin på 700+hk. Det är bondtrimmad raggarbilsmotor, byggd för att vara driftsäker och bara behöva kolla olja, stift..
Suktade efter riktiga toppar med säkert dubbla flödet mot de som sitter på, för några år sedan, men blev service på Öhlinarna och nya däck istället..
Vill ändå lägga upp då det är väldigt trevligt om inte för en själv att ha som dagbok, logg etc att bläddra tillbaka på.

Nå, nu fick jag det skrivet..

Fick som sagt chansen att köra motorn i broms vilket ju passade bra då den redan var urmonterad. Rev snabbt ur allt som hör till med olja, tändning, avgas, bränsle etc.
8:00 på morgonen skulle vi vara hos Jari Konola!

Vi hjälptes åt att skruva i motorn i bromsbänken, med mina grejor på motorn.


Första repan gav motorn 402 hk vid 5500rpm. Körd exakt som det kördes på Kinnekulle i höstas.
Efter 5800rpm det kom som sagt en rejäl dipp, antydningar till misständningar (momentkurvan fladdrade efter 6000). Skönt tänkte jag, att det faktiskt syntes här med.
Vi kollade då fördelaren i Jaris Fördelarprovbänk, den funkade perfekt till 8000rpm, skönt! Bytte sen tändspole, då förvann misständningarna, dock låg dippen efter 5800 kvar. Vi gav oss på förgasare, både större och mindre munstycken och justeringar. Jari körde såklart med bredbandslamda hela tiden så han visste var det barkade. Vi fick dock inte till något bättre med vår "fina raceförgasare". Något händer efter 6000rpm med den..
"Av med den där skiten " sa han då.. Nu hade vi ju såklart glömt vår egen reservförgasare hemma, så farsan satte sig i bilen och åkte för att hämta...
Under tiden gick vi på med Jaris egna "Blueprintade" förgasare, då hände det grejor! D

Direkt var "dippen" borta och motorn gav 445 hkr vid 6300 rpm och drog fint till 6800rpm!
Skitfel! tänkte jag. Jari sade att dem misständningarna hade jag nog ändå inte kunnat känna i bilen.

Jari labbade lite och monterade på en egentillverkad spacer mellan förgasare och insug, då steppade motorn upp rejält och gav 462hk! Med en spacer! Har sett tester när de kör sådant, men 20 häst har jag inte sett! Egentligen få jag inte plats med spacer nu, men får såga i huven...
Justerade bränslet och sänkte tändningen 1 grad så gav den då tillslut 466hk.

med och utan spacer:



Medans vi väntade på farsan diskuterades det såklart bromsbänk, flöden, maskine etc, och såklart privat visning av Barracudan Jari kör historik racing med.
Farsan kom tillbaka tillslut och vi monterade på vår reservförgasare (med spacer) som den var, skitig och lätt ärgad i trottelhusen, ena spjällaxeln glapp etc..

Drog en repa, justerade in bränslet provade igen några gånger och då:



445 hk.. "fixa till den där förgasaren, servicekit, ultraljudstvätt, och polera trottelhusen/venturis så ger den 15hk till, inga problem" sa Jari.. Jag tror varenda ord..
Annars ville Jari ha 12000 kr för sin förgasare, tackade dock nej, men vet inte alltså... Åkte ändå därifrån med den fina förgasarspacern.
Sen var dagen slut och det dags att packa ihop.
så 466hk och 590nm i vrid ger den snälla raggarmotorn. Framför allt hittat 1000 rpm till och faktisk kört motorn som den faktiskt sitter i bilen. "Du kommer märka rejäl skillnad även om 60hk inte låter så mycket " sa Jari.
Sen Tyckte han såklart att vi borde sätta på ett par riktiga toppar, och att han kunde beställa direkt...

Vi fick faktiskt beröm för det fantastiskt fina motorljudet med det Speedlab-ärvda grenröret. Inte illa att få beröm på något av Jari Konola!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Björn Davidsson skrev:
snabb klass... har jag något där att göra etc..
466hk och 590nm - snäll raggarmotor


Först och främst, det går ju väldigt fint för att vara ett bonnmeck med en raggarspis.. Förarmaterialet kanske inte är att förakta heller hörru? Klart som fasen att du har där att göra, du är en av favoritbehållningarna i våldsklassen.

Sen, det var väl inte alls illa pinkat! varken siffran eller ökning med 60.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Tack Johan!

Nåväl, väldigt nöjd med tanke på tidsbrist som småbarnsförälder att ta denna genväg och hitta felet och lite bättre grundinställt!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Måste ju vara extremt väl investerad tid och pengar att hitta både 60hk (=+15%) och mer register i befintlig maskin på detta förhållandevis enkla sätt!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
En liten snutt från en av dagens körningar. Osäker vilken nu..



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
dubbel..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Björn Davidsson skrev:
Ok, såhär: Egentligen tvekade jag om jag skulle nämna något om bromsningen här. Tyvärr mycket diskussioner om effekt och varför man gjort som man gjort etc.. Ni som följt det här vet ju att budget osv är väldigt begränsad och ändå köra i sådan relativt snabb klass... har jag något där att göra etc.. ja, ni vet.
Respekt! thumbs up

Björn Davidsson skrev:
Första repan gav motorn 402 hk vid 5500rpm. Körd exakt som det kördes på Kinnekulle i höstas.
Alltså... det måste ju ses som något bra ändå. Det hade ju varit värre om du hittills presterat dina varvtider med mycket MER hk än du trodde!

Björn Davidsson skrev:
Jari labbade lite och monterade på en egentillverkad spacer mellan förgasare och insug, då steppade motorn upp rejält och gav 462hk! Med en spacer!
Det är vänner och kontakter med denna sortens kunskaper som är den BÄSTA sortens vänner och kontakter. [/quote]

Den låter ju superskönt!! Tänk om ändå min fjoll-Miata kunde sjunga så... Tankarna gick genast till Freiburger och Dulcich i Engine Masters när jag såg den filmen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Så jäkla gött att hitta felen och få 60 kusar till ( när förgasaren lirar ordentligt ).
Bådar gott inför säsongsstarten!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kul att se! Tycker det var bra att motorn inte gav mer från början, då har du ju förbättringspotential Kan du sen hitta nån spons på andra toppar så vet du att det kommer ge mer effekt.

Hoppas på att se framgångar på banorna framöver, jag kommer heja

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



thumbs up Alltid kul att läsa i den här tråden!

_________________
Johan Lekås
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Björn Davidsson skrev:
Ok, såhär: Egentligen tvekade jag om jag skulle nämna något om bromsningen här. Tyvärr mycket diskussioner om effekt och varför man gjort som man gjort etc.. Ni som följt det här vet ju att budget osv är väldigt begränsad och ändå köra i sådan relativt snabb klass... har jag något där att göra etc..


Jag skiter i vilken effekt du har och kommer aldrig att säga att du har för lite/för mycket eller ifrågasätta varför du har gjort något på ett visst sätt (men jag kommer att fråga varför, för att lära mig).
Det jag tyckte var riktigt intressant här var två saker:
* Du hintade om att orkestappet var löst, jag blev jättenyfiken på vad orsaken var och tycker det är toppen att du delade med dig
* distansen som gav 20hk

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Tack Marcus!!

Spacer ala Konolaracing:



Finns liknande att köpa, men denna har jag ju papper på resultatet! Bara betala 🙂🏁

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Wow vilken härlig resa. Tycker det är riktigt fascinerande med raggarmotorn faktiskt. De är ju inga under av precision men styrkan är att kunskap finns och det går ju att styra upp skärpan i prylarna. Just precis du visat med bänkingen thumbs up Verkligen kul att läsa Spacern förtjänar definitivt uppmärksamheten i sitt egna inlägg

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 60, 61, 62   >>
79 besök senaste veckan (323771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande