Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 60, 61, 62   >>
79 besök senaste veckan (323771 totalt)
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Lär ju bli go'a toner redan vid 7500...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Farsan och jag håller på för fullt och hade såklart hoppats på att vara klara till SLC premiären, men nu blev det inte så pga bla kopplingsproblem.
Dock är det löst och jag var faktiskt förra helgen ute och puttrade med bilen på kringvägarna vid garaget.
Brorsan filmade lite med mobilen men lyckades i upphetsningen hålla den åt fel håll så filmen blev vriden 90 grader! Inte så mycket att visa upp då...

Jaha, ett litet klantigt problem vi fått är att huven liggger för nära förgasaren så att få plats med nån sorts luftrenare eller dyligt är bara att glömma. Blir tyvär att kapa upp huven, jäkligt synd då den var väldigt slank o fin.



I övrigt är mycket klart:

Fläkt monterad. Ska sätta en list att täta mellan kylare och fläkt.



Fönsternät klart



Framrutan provmonterade vi idag. Tungt med glasruta, visst, men skönt att slippa en plastruta som blir repig direkt.
Blir en helt ny bil med framrutan monterad.





Varvräknare, Autometer Monster...

Kolla blänket, jäkligt skönt att kunna stå och jobba i garaget med porten öppen. Våren är här!



För tillfället är vi mitt uppe i avgasrörsbygge. Gjorde ett y-rör att användas där headersena går ihop till ett. Inte helt optimalt flödesmässigt men tror att man kommer ha annat att bekymmra sig för
Använde det helt suveräna gratisprogrammet som fanns här på rejsa för att kunna kapa upp där rören möts.
Rören är i dimensionen 3 3/4"





Det programmet är en såndär grej som man blir glad över att använda, blir perfekt varje gång! thumbs up

Såhär långt har vi kommit, blir nån sorts ormbo för att få lite längd på systemet:
Y-rör på plats, fotat underifrån, headers till höger.



Allt fortsätter genom en Flowmaster och vänder sedan 180 grader genom en andra Flowmaster...



Tyvärr kunde vi inte använda de fina mandrelböjda Hooker krökarna på bakre böjen då den är lite för snäv.

Forsättning följer...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



hur sitter avgasystemet igentligen? på sidan brevid föraren?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
StefanN
Blåögd 08
Här sen Dec 2002
Inlägg: 37




_________________
Stefan Nord
Citera
StefanN
Blåögd 08
Här sen Dec 2002
Inlägg: 37




_________________
Stefan Nord
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kanon..!!

Men...tyvärr kommer det inte att räcka med två Flowmaster. Jag har provat på Novan.
Ha en Simons eller en Appel i reserv.
Jag hade Flowmaster....pluss en gigantisk Appel. Och låg på grensen iallafall.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johan@speedlab
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 218



ButterflyRacing skrev:
Kanon..!!

Men...tyvärr kommer det inte att räcka med två Flowmaster. Jag har provat på Novan.
Ha en Simons eller en Appel i reserv.
Jag hade Flowmaster....pluss en gigantisk Appel. Och låg på grensen iallafall.


Grabbarnas koncept är utprovat på en viss gul Corvette Gäller att slå ihop rören och dra ut på högersida (bort från mikrofonen). Vi körde detta koncept utan ljud problem. (värme problem däremot..)

/Johan

_________________
Johan Björkegren

www.speedlab.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



johan@speedlab.se skrev:

Grabbarnas koncept är utprovat på en viss gul Corvette


ok. Det kanske är värt att köpa ett par dämparedå...och prova igen...för jag ska till USA den 8 maj.
Ljudet blir ju jävligt fränt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Problemet är att få dämparen att hålla.
På corvetten sprack Apple dämparen efter bara ett par race. Man måste använda dämpare som är helsvetsade i lite grövre material, typ som Flowmastern.
Har kollat lite på Hookers aerochamber dämpare som verkar vara hyffsat grov.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Istället för att kapa upp huven så borde det väll gå att knåpa ihop något som inte bygger så mkt på höjden, så att du istället får luftfiltret framför förgasaren...


Kladdade väldigt snabbt... Mörkgrå=förgasare, Ljusgrå=luftrenare



_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Japp, det var så vi hade tänkt.
Men vi måttade lite fel.
Huven ligger nu spänd över flottörrören på fuggen, gelcoaten har redan spruckit då vi var lite entusiastiska att lägga på karossen
Alternativet är att byta insuget mot ett lägre men det är inget ...hmm alternativ.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



ok...

Kanske läge då att bygga en ram air-huv???

http://images.google.se/images?hl=sv&q=ram+air&btnG=S%C3%B6k+b . . . .


_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Björn Davidsson skrev:



Med lite knep och knåp, går det att sänka den undre plåten till luftrenaren ganska rejält. Nästan ner till färgasarfoten.. Då får ni dit ett högt luftfillter...utan att det sticker upp allt för mycket.
Ni kommer naturligtvis att få ta hål i huven i allafall....men tar ni luften bakifrån...som det ska vara på en sådan bil...blir bulan på huven minimal.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Japp, Plåten som ligger där är bara en kallekustom för att testa....
Har en jättefin underdel från en chryslerluftburk, tror jag det var. Den är ca 5cm lägre och har riktigt fina radier upp mot trottelhuset

Men som sagt, huven ligger nu på ventrören och man behöver nog mer utrymme än så.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



grym bil! blir kul att höra hur den går på bana!

_________________
Christian Lindén
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Idag satte vi sticksågen i huven o kapade upp ett hål stort (litet) nog för att vår kallekustom luftrenare skall gå fri.



Som synes behövde vi inte kapa hela vägen runt om.
Nu står vi då i tankarna hur vi bygger ett scoop över det här... Vi kommer nog behöva göra hålet lite större så att det blir lite utrymme mellan filter och huv. Tanken gick direkt till att göra ett kaxigt scoop i aluminiumplåt med lite snygga bockar, synliga popnitar, och sedan nita fast på det på huven.
Detta pga att det känns som att plasta ett scoop kommer ta en jäkla tid att få snyggt med spackling, lack mm.
Underifrån ser det ut såhär:



Hann idag oxå nita fast alla plåtar i det som blir bakre kupéutrymmet.
Fotat från passagerar sidan...



Såhär såg det ut när vi fick bilen. Vi hade först tanken att gränsa av förarautrymmet längs med b-stolparna men ångrade oss. Detta utförande var ok enl. besiktningsfarbrorn, bara vi byggger in oljetanken under ett lock och skärmar av mot bensintanken. Precis bakom oljetanken kommer byggas en plåt som sluter tät mot bakluckan/bakrutan.

I övrigt fick jag en tanke på hur mycket bakaxeln kommer att väsnas... Quickchange dreven är rakskurna och redigt tilltagna i dimension. Kan vi räkna med ett ordentligt vinande?


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Ett tag sen man skrev här nu, kom lite emellan ...

Det börjar brännas nu. Mycket smågrejor är klara och det börjar dra ihop sig till banåka.
Hoppas på att hinna klart till "Test ochTräning" på Sviestad måndag den 2a juni. Skulle kännas jätteskönt att testa den på en bana som man har kört många varv på.
Förarutrustning inköpt förutom hjälm och skor, som var slut. Blir o jaga i veckan...

All el inkopplad samt värmeskydd till kablar dragen.
Alla mätare inkopplade
Vevhusventilation klar
Uniballs bytta i framvagnen
mm.

Lite bilder:

Blev att göra ett lock ovanför oljebehållaren för att täta mot kupéutrymmet:





Sitter numer tätlist på och fäst med Duzar.

Fick tag i jättefin tätlist att täta mellan plåtarna i bak och bakre skärmarna:







Burstoppning nästan klart...:



Påbörjade idag det vi dragit oss lite för, nämligen den stora bakrutan. Har aldrig gillat att jobba i plexi makrolon eller dyl. Blev dock väldigt bra måste jag säga. Skönt med glasruta i fram, den här blir repig bara man tittar på den...



Går två (tre från början) aluminiumsträvor som förstärkning över bakrutan och dessa passade jag på att rosenpolera alá biltema...:







Blev tyvärr att lägga nåra duzar mellan makrolonet och glasfiberramen till luckan, pga att längden inte räcker...:


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
johan@speedlab
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 218



Måste rapportera att Pontiacen nu fått prova på lite svensk asfalt. Fick äran att var med som "coach" på Sviestad.

Allt började bra men efter några varv så kom Björne in med rinnande ögon och konstigt motorljud..
Då avgassystemet är uppbyggt av gamla Speedlab prylar så låg problemet naturligtvis där Några skruvar så att rören satt ihop så var det bara ut att åka igen. Det mesta fungerade bra, dock så steg oljetempen ganska raskt då inte kylningen var riktigt klar vilket gjorde att det bara blev korta sessioner på banan. Motorn svarade väl inte riktigt som den skulle, troligen tänd problem.
Hur som helst så såg Pontiacen riktigt fet ut och lät fantastiskt thumbs up Kan tänka mig att det dyker upp en film ganska snart.
Återstår naturligtvis en hel del justeringar men det ser lovande ut!

Björne får recencera körupplevelesen men det såg riktigt bra ut och han såg ut att trivas bakom ratten!
Så pass mycket att han började höjja farten en hel del, även i Torparn vilket kan ha sina konsekvenser med kalla slicks..


Ingen skada skedd!

När vi skulle åka hem så hände en osannolik olycka vid utfarten på banan. En Volvo på väg ut lyckades pricka bakskärmen på en Astro som kom från höger. Astron fick lite sladd och gränslade 30-skylten som stog (o)lämpligt placerad. Detta gjorde att Astron fick framhjulen i luften och plöjde ner i diket och träffade på stolparna på baksidan av Armco räcket. Astron kastades runt och klippte en av flaggstängerna som prydligt la sig tvärs över vägen! Volvon fick lite enklare skador men Astron blev riktigt illa åtgången. Inga personskador tack och lov. Vi hade första parkett ca 5m i från. Allt såg helt overkligt ut.
osannolika konsekvenserer av en relativt liten krock i låg fart!

Man får sig en tankeställare..Tänk om det gått i 70 eller 90!

/Johan

_________________
Johan Björkegren

www.speedlab.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



oj.. verkar haft en spännande dag killar

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
johan@speedlab.se skrev:
Måste rapportera att Pontiacen nu fått prova på lite svensk asfalt. Fick äran att var med som "coach" på Sviestad....


Har varit på jobb i holland i 9 dar så därför dröjde lite uppning här och nu i helgen som var så kraschade hårdisken hemma så därför blev det inget skrivet... >
För att fylla i det johan skrev så var det en lyckad provkörning måste jag säga.
Var rejält nervig innan jag körde ur depån, skulle växlarna gå i, skulle bakaxeln lira....?
Måste säga att bilen kändes väldigt snäll, var rejält orolig för att bilen skulle understyra som fan pga spolen i bakaxel (den är helt stel, finns inget diff.) men den kändes jättesnäll och styrde in bra, kändes lite neutral faktiskt.
körde nåra varv och kunde konstatera att allt verkade lira förutom bromsarna som kändes lite mjuka och motorn då som inte ville varva ur riktigt. Det verkar ha varit fördelaren då den numer är bytt och motorn svarar mycket bättre.
Nya belägg inköpta samt en förtrycksventil kommer monteras i bromssystemet.

Skall försöka kläma in en liten filmsnutt snarast om jag får igång datorn...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
länge sedan jag skrev här nu...
Min dator kraschade så det blev inte mycket material från sviestad, men nåra bilder och en liten driveby snutt räddades.

Avlastat och startklar på sviestad!


Litet klipp på en driveby på sviestad...
http://www.youtube.com/watch?v=vPEVBFRuPR4

Vi bestämde oss för att försöka vara med och köra SSK raceweek på kinnekulle i helgen som är. Speciellt fria träningen på torsdagen lockade. 600 spänn för att träna hela dagen!
Så det blev stressmek som vanligt veckan innan för att fixa till bilen för SSK:s reglemente.
Blinkers, lyse mm skulle på.

Speedlab-johan fixade boende i närhet av kullen, perfekt att komma dan innan och hinna installera sig.
Blev dock inte mycket sömn den natten, var skitnervig...

Tog det lugnt första vändorna och kände på bilen, dock så tappade den orken när jag lade i 4an på rakan.
Troligen flottörerna som var lite lågt ställda så till nästa vända bytte vi fugge och nu drog den fint, jävla drag!
Dock så började motoroljetempen klättra ordentligt efter en 4-5 varv så det blev depån. Vi misstänkte motorfel, men efter att vi kollat oljefiltren och ventiler, bestämde vi oss för att prova flytta oljekylaren samt dra ett par rejäla slangar från fronten för att kyla. Vi använde oss av luftintagen för bromskylningen då dessa inte används för tillfället. Farsan åkte och fick tag på en rejäl 110mm plastslang som vi pulade på plats i kardantunneln.
Väl ute på banan gick dock tempen upp fort igen samtidigt som oljetrycket blev allt sämre så det var färdigåkt.

I övrigt så kommer nog servostyrning att monteras då bilen är jäkligt tungstyrd.

Annars jäkligt nöjd, Det känns att det som behövs är varv på banan, var rejält feg i kurvorna

Depåbild



En bekant tog lite actionbilder, skall försöka klämma in den i dagarna

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 60, 61, 62   >>
79 besök senaste veckan (323771 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande