Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Tinsfci skrev:
Björn Davidsson skrev:
Fick lite hjälp ikväll, mellan diskussionerna, av Pelle lönnborg ("Tinsfci" här på rejsa)

Skönt med 4 ögon och händer när motor hissades i!


Tack själv Björn! Det var trevligt Dessutom skönt att ha "mekat" lite med något iaf...


Tack Per!

( verkligen fint och välordnat det ser ut på bilderna, verkligen...)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag förstår hur fjädern ser ut.
Jag hade ett liknande hydrauliskt lager i en tidigare supra (har för mig det var corvette som har orginal)

I mitt fall på toyotan blev det kort om plats varvid jag plockade bort fjäder och svarvade om lite här å där för att få plats, den där fjädern behövs väll igentligen inte, (är mest för att underlätta luftningen??)

Som du beskriver det låter det som att fjädern krockar med sig själv lite, dvs det mindre fjädervarvet lägger sig först emot det större varvet innandet styr undan?
troligen innebär det inget problem när man kör , men vill man chansa

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
knotan skrev:
den där fjädern behövs väll igentligen inte, (är mest för att underlätta luftningen??)



Det måste väl sitta en fjäder (eller nåt) som drar tillbaka lagret lite grann från solfjädern, annars ligger det väl an och snurrar med/slirar och blir utslitet? du vill väl ha lite glapp, någon/ några millimeter i viloläge för lager/solfjäder? Det kanske är skitsamma på en sådan här bil som inte går många mil?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Nu sket jag i lagerstrulet. Har monterat in lagret och satt i växellåda i bilen igen. Luftade och provkände på kopplingen ,och det kändes bra i pedalen iaf.
Möjligen att gå ner en strlk i huvudcylinder, men sätter ihop och provkör nu.

Låda i..



Provar med Motul 300 75w-90 olja i lådan nu, får se om växlingarna går lättare.

Påbörjade även imontering av allt annat jag rev ur inför dynokörningen
Det gick lättare ta ur allt...🙄🙄
Försöker dock få i allt lite snyggare monterat och smyglätta med lättare fästen, skruvar etc..

Lite nytt har kommit hem iaf
Ny bromskivor fram, går upp en storlek i fram . 12.2x 1.25" . Nya fästen för ok har jag sen tidigare.



Ny tändspole inköpt samt lite småsaker. Ska hitta ett bra led bakljus/ regnljus oxå då det blir reglementskrav i år. ( bra!)

Sedan vann jag en tävling autoracing hade där man kunde vinna en uppsättning EBC rp-x belägg. Ja, vi kan testa iallafall.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Nu hänger jag inte med alls. På alla slavcylndrar jag har kommit i kontakt med så ligger fjädern där för att spänna lagret emot solfjädern.
Denna fjädern är väll dels just för att lagret ska få kontakt och snurra med, och inte glida emot solfjädern.

Det som tvingar tillbaka lagret är dels solfjädern som trycker tillbaka men även returflödet när du släpper huvudcylinder så har du ju fjädrar där uppe som ska lyfta upp pedalen och därmed drar med sig vätskan upp

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Björn Davidsson skrev:
Ska hitta ett bra led bakljus/ regnljus oxå då det blir reglementskrav i år. ( bra!)



*host* har varit krav under hela reglementesperioden.. tredje och sista året nu före nästa börjar..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
knotan skrev:
Nu hänger jag inte med alls. På alla slavcylndrar jag har kommit i kontakt med så ligger fjädern där för att spänna lagret emot solfjädern.
Denna fjädern är väll dels just för att lagret ska få kontakt och snurra med, och inte glida emot solfjädern.

Det som tvingar tillbaka lagret är dels solfjädern som trycker tillbaka men även returflödet när du släpper huvudcylinder så har du ju fjädrar där uppe som ska lyfta upp pedalen och därmed drar med sig vätskan upp



Jag är så snurrig nu så jag vet inte längre...

ja, håller med har sett det oxå, och har googlat massor i allt detta.

Dock vill Quartermaster ha spel på lagret, alltså fjädern som jag talar om drar faktiskt ihop lagret igen. Lagret skall vid montering shimsas in så att det ihopdraget har ca 3mm spel till solfjädern.

kolla här, Jag har gjort såhär och har BTW ett exakt likandant lager och samma låda, koppling allt.
https://youtu.be/R4zpW_fO8E8

Jag har fått det till nu ca 3mm spel mellan solfjäder och lagret.

lagret ser ut såhär:
https://youtu.be/5f6ktUlo2ao (710 series har jag)

De verkar som sagt inte vilja att lagret skall snurra med vid viloläge, Men som du säger har väl nästan allt annat i bilväg precis som du skriver? Nån annan som har koll? var alldeles för länge sen jag mecka koppling på brukshinkar...

Dock skall jag tilläga att de lager jag har (har 2st) så var fjädern bortagen på båda lager. Då får man ju effekten som du beskriver: lagret snurrar med, fast dock inte med viss "preload".
.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Närmar sig uppstart, men lite kvar. Ihopmontering pågår.

Nya skivor på ifram, väntar på nya beläggen jag vann.






Såklart fick jag modifiera mina nya fästen för oken, de hamnade väl långt ut på radien.

Chassiet och hela bilen är väldigt skitig, hann som sagt inte tvätta ordentligt efter sista racet med tillhörande oljeläck förra året. Men sätter ihop allt nu och startar upp så man vet allt lirar.

Allt under ihopmonterat igen.

Förgasare isärtagen och genomgången. Polerat upp venturis, blåst rent och nålborstat kanaler.

Innan



Satt som sjutton, syns inte på bilden men undersidan av venturisen ( grejorna i mitten av trottelhusen) var det rejält med vit ärg, tomteskägg.



Klart för start igen, hoppas hinna i veckan.


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Två steg framåt ett bakåt eller var det tvärtom..?

Glad i hågen lyfte jag ner bilen från bockarna bara för att upptäcka att den nygenomgångna växellådan läcker olja. Liten pöl på golvet



Bekräftade med uv lampa att det läcker mellan bakte struten och mellanplattan.
Lite skönt ändå, då slipper jag riva hela lådan, bakre struten går fort .



Fick upp bilen på lyften och rev ur lådan igen, lika bra fixa på en gång.

Hittade inget direkt fel, men misstänker oplana ytor.



Hade inget direkt att mäta med men lite googlade indikerar att de det inte är ovanligt då de två nedre skruvarna ej är genomgående till huset utan drar bara i mellanplattan. Vanligt att plattan blir krokig.

Nåväl, rengjorde och lade på silicon, på båda sidor packningen så får vi se.




Jag demonterade även fjädern i slavcylindern på urtrampningslagret. Vi testar får vi se..🤯😬


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Bra energi! Kämpa på!

Nu är ju anmälan till Kinnekulle öppen - äntligen racing!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Bilen iallafall startad igår kväll. Inga konstigheter och lät som den brukar.😀😎

I den ljumna och ljusa majkvällen ( eller hur..) passade jag på att tvätta av bilen oxå. Fasicken vad grisigt..

Svärfar knäppte en bild i duggregnet..



Karossdelarna fick en omgång med.

Lite kvar att göra innan racerready:
Fixa splittern ( ny kanske? , hur hinner jag det..)
Har inte fått beläggen än jag vann, knäpptyst från autoracing..🤯
Fixa belysningen på bilen.
Cornerweight
Mm mm

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Tvätta bilen?




Ser bra ut!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
dvorak skrev:
Tvätta bilen?




Ser bra ut!


Kombinationen med ett tidigare oljeläckage och sedan två regnrace gör mumma för att får skit att fastna ordentligt , Särskilt oxå om det fått bränna fast ordentlig en 5-6 månader i garaget sedan..

för en gång skull var motorn och växellåda det enda rena på bilen..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
får väl bjuda på några rupp..






skitig och jävlig, men alltid skönt med vårens första start.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Inget stort svänghjul där inte

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Låter såååå mysigt!

Alltså... fasen också! Nu blev jag kåt på att sätta V8 i PVn igen...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Provkört bilen lite runt garaget idag, kopplingen kändes bra, tar dock lite högt upp. Får justera pedalen lite. Dock hade jag svårt att få i växlarna, framför allt backen krånglar. Vill inte gå ur när jag försöker, får bråka.

Gammalt jänkeskit igen, det en Hurstspak på. Såklart finns det finare grejor.. men men..

Plockade ur spak ikväll och går igenom igen, möjligen är det lite väl glapp och dag för renovering igen..🙄🙄




Lite småfix hans med oxå några popnitar här och där och återmontering av kryssförstärkningen av ramen ovan motorn.
Ska se om jag hinner belysning i morrn..

Siktar på en provkörning på gtr Eskilstuna på lördag om vädret vill..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Kämpa Björn! Kärran kommer ju vara i bästa skicket på många år när du är klar. Får du ordning på det sista är du ju reda för race sedan.

Anmäld till Kinnekulle i juni?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Torkel K skrev:
Kämpa Björn!
Anmäld till Kinnekulle i juni?


Hej, nej inte än. Det krockar tyvärr med övriga livet, får se hur/om det går förhandla...😬🤯

Blev jobba hemma idag, så hann montera lite positionsljus på fronten på lunchen.




Hittade några små tunna kina led DRL på nätet. Tyckte dem satt ganska bra där så får prova. 100% Waterproof står det på förpackningen men vi får väl se..

Det är fotat i fullt dagsljus i motljus, så bilden ljuger lite, de lyser starkare än det ser ut.



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Fick ihop pusslet till spakmekanismen igår. Jag hade nog monterat en shims på fel ställe.
Provkörde igår utanför garaget, och det kändes mycket bättre.

Mina belägg som jag vann på Autoracings tävling har inte dykt upp och helt tyst från Autoracing. Har bara fått ett automatsvar med ärendenr. Konstigt och dålig reklam, är de sena eller leveransproblem kan de väl höra av sig. Borde ligga i deras intresse...

Jag monterade på en sats nya belägg av de Hawk jag hade liggande, igår iallafall. Nya skivor på så vill ha nya belägg. Då kan jag provköra bilen, så får jag väl byta senare om vinsten dyker upp..



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Blev en shakedown på GTR Motorpark igår iallafall! Tillsammans med ingemar och micke från Turnout trackday var det en salig blandning bilar på plats.
Det hade utlovats regn hela veckan och tillochmed på tidig morgon utlovades regn med uppehåll endast nån timme strax innan lunch. Nåja, jag hade regndäck o o regnjacka med.

Väl på plats hade det slutat regnat men var väldigt disigt och fuktigt ute. Monterade på regndäcken och tog några varv, men det började konstigt nog torka upp och framåt lunch var banan helt torr! Det kom inget mer regn förens 2 tiden. Monterade på slicksen och blev väl totalt en 30 varv kanske i några pass. Allt fungerade väl! Inga läckage och temperaturerna höll sig väl låga... växellåda ocj koppling funkade som det verkade oxå!
Skönt! Dock var chaffören rejält avdankad och hade problem med att hitta rätt med fötterna. Det behövs mer köra, fysjutton vad ovant det är...

Var stundtals tomt på banan trots ett 20 tal bilar på plats, så den som ville köra mycket hade haft en perfekt dag.

Det blev tillochmed några korvar i däcken men ingen temp att tala om.




Trots torrt var det otroligt halt i långa högern efter start o mål rakan. Var tvungen gå och kolla om det verkligen var torrt där, men såg torrt ut. Fick verligen smyga på gasen ut på rakan.. nån som vet varför? Driftingrester?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande