Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Tips om outstanding products
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (96283 totalt)
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Stratosquattro skrev:
Rain-X. gör rutan ren vid regn. När man kär ica 100 blåser regnvattnet av.

Skitbra!!

Fog-X finns också, funkar som namnet säger...
'

Jag vill säga tvärtemot. Rain-X är det sämsta jag nånsin använt. All fukt blir finfördelad istället för att bli till störe droppar. Livsfarligt och inte bra.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



Mooseman skrev:
Stratosquattro skrev:
Rain-X. gör rutan ren vid regn. När man kär ica 100 blåser regnvattnet av.

Skitbra!!

Fog-X finns också, funkar som namnet säger...
'

Jag vill säga tvärtemot. Rain-X är det sämsta jag nånsin använt. All fukt blir finfördelad istället för att bli till störe droppar. Livsfarligt och inte bra.


Jag går på stros linje. Gillar Rain-X skarpt. Min 99a har en så pass välvd ruta att vattnet rinner bort närmast av sig självt med Rain-X, vilket hjälper till mkt då torkarna alltid haft ett tufft liv på 99/900or.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 88



Ragnar skrev:
Mooseman skrev:
Stratosquattro skrev:
Rain-X. gör rutan ren vid regn. När man kär ica 100 blåser regnvattnet av.

Skitbra!!

Fog-X finns också, funkar som namnet säger...
'

Jag vill säga tvärtemot. Rain-X är det sämsta jag nånsin använt. All fukt blir finfördelad istället för att bli till störe droppar. Livsfarligt och inte bra.


Jag går på stros linje. Gillar Rain-X skarpt. Min 99a har en så pass välvd ruta att vattnet rinner bort närmast av sig självt med Rain-X, vilket hjälper till mkt då torkarna alltid haft ett tufft liv på 99/900or.

mvh/Ragnar
Håller med!
Skulle köra ca 40 min en höst för några år sedan och det regnade hela vägen och torkaren på förarsidan la av (900i) efter 10 mil. Gick inte laga på plats så köpte en flaska för att prova och kan inte säga annat än att jag blev inponerad. Faktist bättre sikt på min sida utan torkare än den andra med

Instämmer angående Sonax produkter samt Hagmans fälgrengöring, Turtle funkar oxo men svider ÖVERj-vligt på nävarna.
AmorAll plastrengöring är en annan produkt som jag tycker funkar bra.

_________________
--Jonas Engström--
Åker gammel 9000 med bur
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Tips! För er som har problem med korrosion och svampväxt på el och batterikontakter
Holts No-crode. Smetade på överallt på min marcos batterikontakterna ser fortfarande efter 1.5 år sedan ut som nya,innnan tog det 3 veckor så hade man utfällningar. Elsystemet funkar perfekt använder alltid detta till kontakter numera. Tidigare använde jag polfett utan speciellt goda resultat.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Jag brukar förstås koka upp vanligt vatten och hälla över batteripolerna när de ser grisiga ut. Det är rätt prisvärt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Lennart Mäkinen skrev:
Jag brukar förstås koka upp vanligt vatten och hälla över batteripolerna när de ser grisiga ut. Det är rätt prisvärt.
iofs billigare men med tanke på vad denna lilla tub räcker till så tror jag att energikostnaden för att värma upp vattnet (förutsatt att man har vatten som är hyfsat mjukt uppsala 26 grader Dh ) överstiger inköpskostnaden ganska snart. Sen har jag för mig att andra elkontakter inte alltid tycker lika bra om vatten .

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



cat7even skrev:
Sen har jag för mig att andra elkontakter inte alltid tycker lika bra om vatten .
Sånt där förstår inte jag. Jag gick elkraft i gymnasiet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag jobbar som IT-programerare, ibland får man felmeddelanden typ "bla bla outstanding transaction bla bla". Är det bra?

Rain X ÄR bra. Har funderat på att ha det på lacken också, men inte vågat. Någon som provat?

Lennart pratade om kokande vatten, men det ansågs dyrt av somliga med el och allt. Men den här då: Sota motorn genom att hälla vatten i förgasaren, motorn igång på runt 2-3000 varv! Jag läste det i Hot Rod Magasin en gång och har provat det. Jo, motorn slutade knacka efteråt.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
90 quattro
Västerås
Här sen Sep 2003
Inlägg: 18



GunnarÖ skrev:
Ett litet förtydligande, när jag pratade om Lahegas fälgrent (46) så pratade jag om deras proffsserie. Därmed är jag rätt säker på att den inte ingått i något av Bilsports test. De testen brukar behandla konsumentprodukterna.

Ett annat plus med den är priset, 250:-/5l. Vid användning rekomederas utspädning mellan 1:1-1:10 (Al-fälgar 1:5-1:10). Jag har spätt 1:2, vilket ger ett faktiskt literpris på ~17kr/l.

/Gunnar


Kan skriva under på det jag med!
Det enda som vekligen tar bort det där gula ingrodda även på extremt skitiga fälgar. thumbs up
Deras konumentserie som finns på sprayflaska håller inte alls samma nivå.

_________________
Mvh Eric Lindblad

Det som inte går att skruva isär går att slå sönder...
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50



Tycker åxå att RainX funkar superbra... i kanske 50 mil, sedan är det bara junk. Först flyger regndropparna av så man aldrig behöver använda vindrutetorkarna, men sen när hinnan blir lite mattad bildas det som en fet hinna på rutan. Då hjälper inte ens torkarna för att få den ren, det blir hela tiden lite vatten kvar. Är det sedan så att det är en varm sommardag så det finns damm ute så blir rutan mycket skitigare om man har rainX på, med resultatet att den blir svårare att få ren. Det blir lixom en fet hinna som dammet fastnar i.
Själv föredrar jag en ordentligt rengjord ruta med fräscha torkarblad.

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag tippsar om biltemas handrengöring.. säljs i 1kg burkar á 30:-/burk

Bättre än vissa rengöringar jag testat ute på industrier.
Jag har hällt över krämen i mer praktiska burkar med skruvlock.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Eric Josefsson skrev:
Jag tippsar om biltemas handrengöring.. säljs i 1kg burkar á 30:-/burk

Bättre än vissa rengöringar jag testat ute på industrier.
Jag har hällt över krämen i mer praktiska burkar med skruvlock.


Jupp, för burken blir man knäpp på. Skitbra som barnlås eller ja..man vet alldrig när man får upp dom...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Speciellt med motorolja, drivknutsfett eller andra konstiga sörjor på händerna

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Eric Josefsson skrev:
Speciellt med motorolja, drivknutsfett eller andra konstiga sörjor på händerna


Been there, done that

När ni ändå är på Biltema så kan detta vara intresant om den inte redan finns i verktygslådan



http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=880&iItemId=18381

Minsta svetstången kostar 25 spänn och när man t.ex har dragit sina luftningsnipplar runda på dom bakre oken som sitter på lådan mot golvet (alfa transaxel i mitt fall) så är dom helt suveräna

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Kunta skrev:

Minsta svetstången kostar 25 spänn och när man t.ex har dragit sina luftningsnipplar runda på dom bakre oken som sitter på lådan mot golvet (alfa transaxel i mitt fall) så är dom helt suveräna


Dessutom suveränt att knipa åt t.ex bränsleslangar med vid filterbyte.. till skillnad från dom "specialverktyg" som dom säljer för just det ändamålet

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Jag tycker att HP Hempinol handrengörning fungerar väldigt bra.
Det bästa avfettningsmedlet jag hittat (hittils) är MAC 1-2-3 som säljs på OK mackar.

Var kan man köpa den Lahegas proffsavfettning, jag måste ju testa!

_________________
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Stratosquattro skrev:
Rain-X. gör rutan ren vid regn. När man kär ica 100 blåser regnvattnet av.

Skitbra!!

Fog-X finns också, funkar som namnet säger...



nåt som har stor betydelse är hur sliten rutan är.
Det blir klart mycket sämre effekt om rutan är lite sliten
Citera
Spectre

Här sen Jan 2003
Inlägg: 32



Red Lines växellådsolja MTL gjorde underverk på min saablåda. Bästa jag gjort för bilen.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Spectre skrev:
Red Lines växellådsolja MTL gjorde underverk på min saablåda. Bästa jag gjort för bilen.

Tvärtom för min gamla triumph låda

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Beeblebrox skrev:
Tycker åxå att RainX funkar superbra... i kanske 50 mil, sedan är det bara junk. Först flyger regndropparna av så man aldrig behöver använda vindrutetorkarna, men sen när hinnan blir lite mattad bildas det som en fet hinna på rutan. Då hjälper inte ens torkarna för att få den ren, det blir hela tiden lite vatten kvar. Är det sedan så att det är en varm sommardag så det finns damm ute så blir rutan mycket skitigare om man har rainX på, med resultatet att den blir svårare att få ren. Det blir lixom en fet hinna som dammet fastnar i.
Själv föredrar jag en ordentligt rengjord ruta med fräscha torkarblad.


Men är det ingen som har provat RainX på backspeglarna? Jag har lite problem med att få bort vattnet där på min 'tjänstebil' Mercedes Atego '03, nån käck tysk har kopplat eluppvärmningen av backspeglarna så att den startar vid 0-graders utomhustemp med följd att det blir väldigt svårt att ha koll bakåt vilket jag gärna vill ha Det borde bli bättre med RainX tänker jag men nån kanske har provat, så jag inte köper en outstanding product i onödan, misstänker att det går åt några buteljer till framrutan på den bilen

_________________
Peter Karlsson
Citera
Spectre

Här sen Jan 2003
Inlägg: 32



cat7even skrev:
Spectre skrev:
Red Lines växellådsolja MTL gjorde underverk på min saablåda. Bästa jag gjort för bilen.

Tvärtom för min gamla triumph låda


Gäller att ha lite teknik
Citera
Sparade trådar/FAQ
Tips om outstanding products
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
14 besök senaste veckan (96283 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande