Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
wrc sista året 2010?
3665 besök totalt
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569


Trådstartare
wrc sista året 2010?

Har hört ryktas att wrc är utdöende? stämmer det?
är det s2000 som ska ersätta?
Varför i så fall lägger man ner wrc 2010?

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20255



s2000 förväntas bli billigare så det blir fler tävlande i snabbaste klassen.

om det lockar fler Fabriksteam vette sjutton.

Men s2000 låter lite ynkligt i skogen jämte WRC's turbobröl.
Men man vänjer sig.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Niklas Falk skrev:

Men s2000 låter lite ynkligt i skogen jämte WRC's turbobröl.




Ööööö, och vilka rallytävlingar lyssnar du runt på???

Just ljudet är ju det samtliga jag pratat med tar upp som största själ att byta från könlöst turbofrustande med älgjaktsresponssytem...

En hysterisk sugmotor ylar ju så den hörs flera km i förväg, det gör inte en trist turbomaskin.

Att låta mycket är inte liktydigt med att låta väl.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20255



Re:

Andreas Lidström skrev:
Niklas Falk skrev:

Men s2000 låter lite ynkligt i skogen jämte WRC's turbobröl.




Ööööö, och vilka rallytävlingar lyssnar du runt på???

Just ljudet är ju det samtliga jag pratat med tar upp som största själ att byta från könlöst turbofrustande med älgjaktsresponssytem...

En hysterisk sugmotor ylar ju så den hörs flera km i förväg, det gör inte en trist turbomaskin.

Att låta mycket är inte liktydigt med att låta väl.
Jag har naturligtvis inga problem med ylande högvarviga maskiner där jag är van att höra dem (dvs på banan). Men i skogen har det varit andra ljud ganska länge. Möjligen är det endast en vanesak men Sandells pega "ljudpresenterades" ungefär som en Juniorbil (dvs högvarvig minimotor och tvåhjulsdrift) trots att det är nåt helt annat.

Men större marknad för s2000 reglementet (några få saker är väl gemensamt mellan Rally och Racingvarianterna?) borde ju göra grejerna lite billigare. Åtminstonde borde det vara större chans att tekniken trillar nedåt när volymerna blir större.
Det kommer att bli kamp i toppen oavsett reglemente men det hade ju varit skoj om det hade varit fler än fem förare inom fem minuter när rallyt är över.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Tobias Jonasson
Värnamo
Här sen Dec 2003
Inlägg: 61




_________________
Alfa Alfetta GT-SA -75 (Räserbilen)
Alfa 155 V6 -93 (Bruksbilen)
Alfa 75 TS -88 (Skrotfärdig)
Alfa Giulia TI -64 (Finbilen)
Alfa 75 TURBO (Vinterbilen)
Citera
MartinSkarin
Värnamo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 68



Skitfräna bilar tycker jag!!

Tror det kan göra en hel del på antalet fabriksteam och även antalet privatteam som är med. I S2000-bilarna får man inte använda magnesium å titan å sånt i hjulupphägning som i WRC vad jag har förstått, det är mycket sådana grejjer som gör det billigare och "enklare" att bygga. Växellådan är väl en aning enklare men motorn kostar nog samma. Vet inte hur man ska hantera Grupp N klassen dock. Men det kanske man har tänkt på med de nya klassindelningarna som kom i år.

Å det kommer ju höras ända ner till Småland när svenska går!!

_________________
Martin Skärin
Mitsubishi Galant Rally
http://www.martinskarin.com
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Re:

MartinSkarin skrev:
Å det kommer ju höras ända ner till Småland när svenska går!!


Tror du det när man får flytta upp till Dalarna eller Östersund

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7226

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu är det lite väl mycket OT om ljud. Åter till trådställarens fråga.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569


Trådstartare
Helt klart vore det kul att få med lite fler fabrikat och förare i toppstriderna.
Kommer dock sakna fyrverkeriet i skogen...
Hur ser reglerna ut för s2000bilarna? får man åka med turbo i dom?
varför inte köra med wrc och införa förbud mot vissa material i vissa delar.

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re:

Kraniel skrev:
Nu är det lite väl mycket OT om ljud. Åter till trådställarens fråga.


Jävla glädjedödare. >







_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20255



Re:

Tim skrev:
Hur ser reglerna ut för s2000bilarna? får man åka med turbo i dom?
om jag fattat det rätt så är det samma motorreglemente som för WTCC. Men om man kommer att tillåta TDI i Rally är ju en lite annan femma (TDI fungerar nog bättre i skogen än vanlig högvarvig benson/E85 men det enda ljud de ger i från sig är växlingsknallarna).

Man kan ju fundera på vilka bränslen de kommer att köra med också...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
TomasL
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 180



S2000 tillåter inte överladdning. Vet inte om TDI-varianter räknas in i S2000-reglementet eller om det är ett tilläggsreglemente, men S2000 i grunden tillåter som sagt inte överladdning.

_________________
Tomas Landin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tidigare har det varit en hel del skillnader mellan racing/rallyreglerna vad det gäller trimningen. Slutresultatet har blivit ganska lika, men tex har där inte funnits ngn varvbegränsning i rally, ventilstorlek och kamtider lite annorlunda osv osv. Småsaker som vi vid sidan om egentligen inte märker så mtk av.
Prestandan är relativt lika med liten fördel till friare regler i rally. Dock nerplockade lite på toppen till fördel för mer vrid/bredare register.

Lämnar väl bortåt 280hk, så som banbilarna oxå gör.

Reserverar mig dock för regeländringar på senare tid jag missat.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
P_e_r_r_a
Kil
Här sen Aug 2007
Inlägg: 125



s2000

Jag tror att det kommer bli bra, kolla IRC + S200 i Australien och Sydafrika

Fabrikanter som kör/är på g:

Fiat
Ford
MG
Peugeot
Suzuki
Skoda
Toyota
VW


Mvh

Perra

_________________
Per Erik Rundqvist
Citera
sikis
Luleå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 96



om jag inte missminenr mig så tyckte jag att dom pratade om att införa enhetsturbo i s2000 klassen också någon gång till att det blir stora klassen 2010, men bara vad jag hört kanske nån mer som hört nå om det.

_________________
Fredrik Sundvall
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19104



Re:

Tobias Jonasson skrev:
Lyssna och njut!


http://www.youtube.com/watch?v=AQwYh_jAYos&feature=related





sikis skrev:
om jag inte missminenr mig så tyckte jag att dom pratade om att införa enhetsturbo i s2000 klassen också någon gång till att det blir stora klassen 2010, men bara vad jag hört kanske nån mer som hört nå om det.


Hoppas verkligen att det bara är lösa rykten, stabilitet i reglementet är nåt som verkligen behövs och att tillåta turbo vore väldigt dåligt IMo.
Bättre i såna fall att tillåta lättare bilar, det är ju ett steg i rätt riktning på alla plan. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
wrc sista året 2010?
3665 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande