Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (2020-05-04: Ut ur idet)
3 besök senaste veckan (180460 totalt)
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 36020

Forumägare
Forumägare

bromskylningen thumbs up Med täcklock o allt thumbs up Tjusigt!


Jag tog en betydligt simplare väg, ger garanterat inte samma kyleffekt

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 230



Ser grymt ut!
Vad får du för tider på Kullen?

_________________
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande i Hondaklubben* 070-53 41 431
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
bromskylningen thumbs up Med täcklock o allt thumbs up Tjusigt!...

Daugaard skrev:
Ser grymt ut! ...


Tackar!

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Hiphip hurra!

För 10 år sedan köpte jag 99:an. Jag letade upp platsen jag fotograferade bilen på strax efter köpet och tog några nya foton för att fira.



Vid köpet överst.










Fler bilder: http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/bildgalleri-ny/category/160-10-arsjubileum

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Under semestern blev det två bankörningar; Mittsverigebanan och Helsinge motorstadion.

Mittsverigebanan 26/7:
Bromskylning blev precis klar dagen innan. Körde första passet med täckluckorna på plats, och andra passet utan täckluckorna. Mätte temperaturen på bromsskivorna med en IR-termometer efter passen. Resultat? Mycket osäkert... Körde med mindre attack det första passet, kanske därför jag mätte upp lägre temp utan bromskylning (med täckluckor)?

Det var MYCKET folk på plats, antagligen för att det var permiär på BUS1 (efterträdare till insomnade Onsdagsbus) och ett uppdämt behov av att köra bana och gnissla däck. Trots kort startsträcka för den "nya" organisationen var det välarrangerat.

Film:
https://vimeo.com/229050753


Protokollet


Däcksslitage


Vissa gillar när det ryker mycket om däcken...


I E4-kurvan, eller strax innan start och mål?


---


Helsinge motorstadion 29/7:
Några dagar senare begav jag mig söderut till Flygstaden i Söderhamn där Helsinge motorstadion finns. Det är en konbana i ena änden på före detta F15. Trevlig bana, kanske med undantag för slalombiten på baksidan. Jag är inte så förtjust i slalomkörning med 99:an... Trevlig arrangemang och ganska få bilar, jämfört med STCS:s övriga bankörningar.

Jag hade samma tillvägagångssätt får utvärdering av bromskylning som på Mittsverigebanan, med undantaget att jag var noggrannare med att hålla IR-termometern så när bromsskiva som det gick (stödd mot fälgen) och att jag mätt på tre ställen på bromsskivan. Resultatet var lika osäkert, ungefär samma medeltemperatur med som utan täckluckor...

Film:
https://vimeo.com/230066628


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Det skulle ju inte bli mer bankörning denna säsong...

När jag såg att det skulle bli säsongsavslutning på Linköping motorstadion kunde jag dock inte låta bli. Det var trots allt två månader sedan senaste bandagen.

Vädret var osäkert, men första passet var torrt och jag körd ca 4 sek snabbare än tidigare i våras med Saab Turbo Club. Visserligen hade vi då en chikan på bakrakan, men den var inte hela orsaken till att det gick snabbare denna gång. Lite annan stötdämparinställning fram, bromskylning, framvagnsinställning och mer slitna däck är skillnaderna på bilen. Ändå tror jag mer på att det satt innanför hjälmen.

Sedan var det blött, blött, blötare och blötast. Mycket svårt att hitta spår där det inte understyrde in i och spann ut ur kurvorna. Vid minsta lilla rattutslag och lite gas samtidigt spann det, så det var helt raka hjul som gällde innan gaspådrag. Ändå hur kul som helst.

Till slut blev det "lite för kul" och jag snurrade av vid infarten till rondellen. Jag fick rensa en del sand ur hjulen innan jag kunde åka hem.

Jag provade lite olika stötdämparinställningar fram för varje pass, men som tidigare var det svårt att direkt märka någon skillnad.









_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4229



rallyelwood skrev:
Jag provade lite olika stötdämparinställningar fram för varje pass, men som tidigare var det svårt att direkt märka någon skillnad.

Hur går du till väga när du provar olika inställningar?
Jätte stora steg åt gången eller små ändringar.

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
super7 skrev:
rallyelwood skrev:
Jag provade lite olika stötdämparinställningar fram för varje pass, men som tidigare var det svårt att direkt märka någon skillnad.

Hur går du till väga när du provar olika inställningar?
Jätte stora steg åt gången eller små ändringar.

//Nisse


Inte allt för små steg. Mina framdämpare har 24 lägen och denna gång provade jag läge 1, 6, 12 och 18, i följd. Tidigare har jag gjort lite mindre steg, typ 1, 4, 8 och 12. Sedan försöker jag utvärdera på hur bilen känns och varvtider.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
För drygt två år sedan var jag på semesterresa i Norge med 99:a. Min reseskildring publicerades i Saabklubbens medlemstidning Bakrutan i början av 2016. Nu finns den att läsa på min hemida:

Med racebilen till Norge



_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Premiär turen för 2018 är avklarad! Med helgens fina väder och mestadels torra vägar blev längtan för stor, så jag ställde på 99:an och gav mig ut på tur. Efter några mil fick jag soppatorsk, men det tog ett tag innan jag fattade vad felet var. Tur var att jag hade med mig en skvätt bensin så jag kunde ta mig tillbaka till en mack. Jag hade glömt bort att tankmätaren inte är att lita på längre... När jag kom tillbaka visade det säg att batteriet kokade, men varför vet jag inte? Generatorn laddar som den ska, men jag har ju inte varit snäll mot batteriet, t.ex. djupurladdat det flera gånger (läckström) och inte laddad upp det ordentligt efteråt utan bara startat med ett annat batteri och kört iväg. Så det blev en del sanering innan jag kunde återvända uppmärksamheten till min nyinförskaffade gammelbil.





Fler bilder: http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/bildgalleri-ny/category/50-osorterade-bilder




_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
I år "får 99an" känna extra mycket på att vara bruksbil. T.ex. cykeltransport. Några varv på en racerbana kanske det blir i sommar.


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Inför BUS1 på Mittsverigebanan i onsdags gjorde jag en okulär besiktning av bilen och upptäckte att det var hög tid att byta bakbromsbelägg. Nu är jag inne på tredje uppsättning bak, låt vara att en var begagnat när den monterades, utan att ännu ha bytt fram. Jag misstänker att det höga slitaget beror på en kombination av belägghyvlande (slitsade) skivor, belägg av originaltyp och att det ena (vänster) utbytesoket inte verkar helt ok. Det sliter betydligt fortare på vänstersidan. Jag bytte till belägg av originaltyp igen, men bytte också till släta skivor. Se graf nedan för uppmätt bläggtjocklek (mätt på plats i ok) som funktion av körsträcka.

Fram visar beläggen (RedStuff) viss tendens till att kladda på skivorna, men inte så illa som Tar-Ox-beläggen som jag hade innan (och som orsakade bromsvibrationerna i förfjol). Därför har jag letar efter belägg som tål högre temperatur, men inte riktigt hittat något.

Jag letar efter lämpliga nära-racing-belägg, som ska fungera hyfsat på gatan också, både för fram och bak. Tips och erfarenheter mottages gärna. Någon som har erfarenhet av de Pagid-belägg som säljs av Speedparts, t.ex.?

Bak har jag og900/9000-ok. Fram har jag 9000-turbo-ok.






_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Under semestern blev det två körningar på Mittsverigebanan. Här kommer film från den första:




(https://vimeo.com/album/5361450/video/285741998)

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Ligger lite efter på uppdateringsfronten här... Film från mitt andra besök på Mittsverigebanan i somras kommer här:




(https://vimeo.com/291313977)

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3005



Kul med film från mittsverige. Har aldrig varit där men nån gång borde det bli av.
Fräsig gammelbil du har också thumbs up Minns morfars 99a man åkte med som liten..som alltid luktade bensin invändigt.

_________________
M @r cus S v e nning son

Bmw 325 coupe -94
Bmw 328 coupe -95
Bmw 330 cab -01
Audi Q3 -18
VW Caddy -16
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Marcus S skrev:
... Minns morfars 99a man åkte med som liten..som alltid luktade bensin invändigt.


Det gjorde min med tills jag bytte ut bränsleledningarna som går genom kupén.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Dags för "bokslut" 2018. Sista bankörning blev på Mittsverigebanan under BUS1 Grand Finale, se film nedan. Mycket rolig och givande dag, jag körde mitt totalt snabbaste varv hittills med Toyo T1R-däck. Lägger man ihop de bästa sektortiderna totalt med dessa däck på Mittsverigebanan borde jag kunna köra ännu snabbare... Mål för nästa år?

Tanken i början av året var att koncentrera mig på enbart två banor för att utvecklas som chaufför snabbare. Det blev bara en bana, vilket var minst lika bra. Jag har haft lite svårt att "titta" några kurvor i förväg på bandagar tidigare, nu när jag koncentrerade mig på enbart Mittsverigebanan märkte jag redan vid andra bandagen att jag såg framför mig nästkommande parti på ett annat sätt och kunde planera spårval, etc, längre i förväg. Även om jag varit flera gånger på en viss bana tidigare är det ju som oftast ett år emellan, nu blev det betydligt kortare mellan gångerna och erfarenheterna från förra gång fanns i betydligt färskare minne.

Vidare har jag försökt träna häl-tå vid nedväxling. Ibland går det, ibland missar jag gaspedalen. En positiv effekt av tränandet som jag noterat är att jag i vissa fall, mer eller mindre automatiskt, har förberett och varit klar med växlingen inför en kurva betydligt i bättre tid innan det börjar svänga. Så jag fortsätter träna häl-tå, även till vardags.



Min varvtidsutveckling på Mittsverigebanan. Varvtiderna för båda däck-varianterna kryper nedåt med tiden. Kanske kan jag komma till R-däckstider med gatdäcken om jag håller på tillräckligt länge?



Än finns det material kvar på beläggen bak, som jag bytte innan första körningen i år. Jag hade hoppats på en något lägre slitagetakt nu när jag har släta skivor även bak, men det verkar vara samma som innan med slitsade skivor. Vid nästa beläggbyte bak blir det något annat än original.



Svårt att säga något om bromskylning hjälper. Grafen visar bromsskivetemperaturmätningar jag gjort med IR-termometer sedan jag monterade bromskylning fram, oavsett bana, väder, lufttemperatur, etc.

---




(https://vimeo.com/292457940)

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Den har vaknat ur vinteridet. Tog en tur tillsammans med brorsan i det fina vårvädret förra helgen.



_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Det bidde ett hål...


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3929



Håller du på och lättar den?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
bop
Katrineholm
Här sen Maj 2018
Inlägg: 280



coilovers?

_________________
Fredrik van Lienden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (2020-05-04: Ut ur idet)
3 besök senaste veckan (180460 totalt)
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >