Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (2020-05-04: Ut ur idet)
4 besök senaste veckan (180459 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Nope! Bara tråkig rostlagning...

Före:


_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Först en papp-bit, sedan en plåt-bit. Nöjd med passningen, bara att smälta dit. thumbs up





_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Uppbyggandet fortsätter:





_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35957

Forumägare
Forumägare

Jävlar va meckigt! Kämpa på thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jävlar va meckigt! Kämpa på thumbs up


Meckigt, men lite kul också (att forma plåt iaf ).

AVO-dämparbussningarna verkar inte vara anpassade till bilen, så nu är bilen anpassad till de. När jag kom att tänka på att hålet var mindre i den bit jag kapat ur än det jag just hade borrat i den nya biten blev jag lite orolig att jag hade gjort motsvarande hål på andra sidan som original, men det visade sig att jag redan då hade koll på detta.

Nu återstår bara att kleta lite med karosskitt och färg:







_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
En blandad uppdatering


Stötdämparfästesjobbet målat och klart:



Nästa jobb på lista; byta bussningar till nedre länkarmarna bak. Jäklar vad de gamla nylon-bussningarna satt fast i bakaxeln.
Medels kniv, hammare bågfil och sticksåg samt efter ett antal förstörda skruvar, hylsor och förlängare gav de upp. De nya bussningarna är i polyuretan och ska förhoppningsvis göra bakvagnen mer följsam, både ur komfort- och race-synpunkt:




Cash-tanken var tydligen inte helt och hållet tät. När jag demonterade den upptäckte jag spår efter små läckage i några av svetsarna. Färg och epoxy slipades av och ny epoxy penslades på, så nu är den tät igen:


Dags, för de nya stötdämparna som krävde lite modifiering för att passa. Att de nedre bussningarna behövde trimmas visste jag, eftersom de gamla såg likadana ut. Sedan försökte jag mig på att modifiera justeringsratten för att kunna använda en nyckel för att vrida på den, eftersom det är för trångt att komma åt med fingrarna. Dock är jag inte helt övertygad om att det blev bättre, ska prova med en kort-nyckel också. Om inte annat kanske modifiering i alla fall ger bättre grepp för fingrarna? Sedan tyckte jag det behövdes en extra bricka vid den övre infästningen för att inte klämma sönder skyddshöljet vid åtdragning:






Och till sist börjar jag så smått förbereda banåkarsäsongen genom att spendera "massa" pengar också:

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1133



Avancerade kartongmallar ger mig Binky-feeling! När bygger du eget AC-system?

Var AVO-dämparna tänkta till en 99a, eller har du modifierat något som låg nära i mått?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Himlar skrev:
Avancerade kartongmallar ger mig Binky-feeling! När bygger du eget AC-system?

Var AVO-dämparna tänkta till en 99a, eller har du modifierat något som låg nära i mått?


Bad Obsession Motorsport ger mig en hel del inspiration, men också Urchfab... Men, oj vad långt borta jag är i färdigheter från att bygga ett eget AC-system, och mycket annat de gör.

AVO-dämparna ska passa 99 och 900, men som vanligt har de nog inte kolla på alla detaljer hur original-dämparna ser ut, eller installationen. I detta fall finns det inte riktigt utrymme i länkarmen för flänsarna på bussningen. Original sticker innerröret ut en bit på vardera sida om bussningen.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Har jobbat intensivt med att bygga om nerröret från turbon, den senaste veckan. Jag tänker göra en fylligare uppdatering om det och sommarens begivenheter vid ett senare tillfälle, under tiden får ni gärna kolla min Instagram-profil @rallyelwood för kortare uppdateringar.



_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Min semester började med drygt en veckas intensiv-meck för att få 99:an klar för sommarens drabbningar. Efter vårens stötdämpar- och bussningsbyte i bakvagnen stod montering av brandsläckare och lagande av avgasläckage kvar på listan.

Jag hade noterat ett tag att det läckte avgas från/kring turboflänsen och att det inte hjälpte längre att dra åt muttrarna. Flänsen hade också böjt sig betänkligt. Det första jag tänkte göra var att räta ut flänsen, förstärka den med påsvetsade ribbor och sätta fjädrar under muttrarna för ett något flexiblare förband. Men, när jag demonterade nerröret och lindade av avgasbandaget uppdagades betydligt mer jobb. Det var många och stora sprickor på flera ställen i första böjen ut från turbon. Jag började med att vara dumsnål och försökte göra en ny första böj av raka bitar jag hade liggande, men efter några dagar med "tårtbitsurkapande" insåg jag att det inte skulle bli bra alls; alldeles för mycket svets och första böjen har alltid varit för nära turbo så det varit svårt att komma åt muttrarna till flänsen. Dags att öppna plånboken alltså samt kapa mer i nerröret. U-rör från Biltema (mycket fina faktiskt) och svetsböjar från Mekonomen inhandlades.



















En kollega hade under våren råkat ut för en motorbrand på väg till jobbet i sin super-7:a. Lyckligtvis hade han brandsläckare i bilen och lyckades släcka branden och kunde sedan köra vidare. Det var den "spark i baken" jag behövde för att faktiskt åka och köpa den där brandsläckaren jag funderat på och köpa till bilen sedan länge. Bästa och mest åtkomliga platsen tyckte jag var på golvet framför förarstolen.





Till slut blev det äntligen dags att åka upp till Hälsingland, innan avfärd fyllde jag kylsystemet med kylarrens. Väl där upp, efter någon dags pustande, började jag skölja ur kylsystemet för att få bort alla rostavlagringar som flöt runt. Efter ett antal sköljningar och varmkörning emellan kände jag mig nöjd och fyllde på 30%-ig glykolblandning och satte dit en varmare (86°C vs. 82°C) termostat (för att jag inte hade någon annan till hands).



En dag när jag var ute och körde ryckte jag sönder innerhandtaget på förardörren. Lösningen blev ett mer race-inspirerat handtag. Inte för att det är särskilt mycket lättare, men det ser lite ballare ut...





Till Saabträffen i Gävle åkte jag sedan, se fler av mina bilder här. Jag passade på att åka längs gamla riks-13 på vägen hem.







Under någon av tillfällena när jag var ute och varmkörde motorn under kylarrensningen uppenbarade sig ett till synes intermittent fel, motorn bara dog och ville inte starta igen direkt. Första gjorde jag om kontakterna till tändspolen, för jag tyckte de såg lösa ut, och rensade ur kontakterna till fördelaren och tändmodulen. Sedan hade jag tur att jag hade ett bättre begagnat fördelarlock och rotor på landet, så jag bytte de också. Dock blev det ingen förbättring. Felet fortsatte att komma och gå. Till och med på sommarens första bankörning. Jag funderade sedan på bränslesystemet och kollade spridarkontakter och tryckregulator utan att hitta något konstigt. Jag bytte också bränslefiltret (vilket var 12 år gammalt, så det var dags att byta i alla fall). Det nya bränslefiltret var större i diameter så jag fick borra nya fästhål i bilen och göra en ny fästbygel. Till slut hittade jag (tror jag) felet; kontakterna till huvudbränslepumpen satt inte på som de skulle, så jag gjorde om sista delen av dess kabelhärva, med nya kontakter. Efter det har den betett sig som den ska.








Inför andra bankörningen på Mittsverigebanan hade jag hunnit få nya bromsbelägg; Carbotech XP8 (tack till Pean Sweden) för frambromsarna. Jag hade nya EBC GreenStuff för bakbromsarna liggandes så jag använde de där. Vilken skillnad i bromskänsla Carbotech-beläggen gjorde, både på gata och bana. Nu ska jag bara lära mig att bromsa senare för bättre varvtider. På bana märkte jag aldrig någon tendens till varmgång (som med tidigare RedStuff-belägg) och hela tiden var det bra bett och känsla! Håller XP8:orna lika länge (slitage-mässigt) som RedStuff-beläggen så kan de vara värda det mer än dubbla priset. Så om Carbotech-beläggen är dyra eller bara kostar mycket pengar får framtiden utvisa.








Film(er) från bankörningarna på Mittsverigebanan kommer så småningom. Till sist hoppas jag på minst en bankörning till i år, och fram till saltet går 99:an som bruksbil (har tröttnat något på Vauxhall:en; för många små irriterande problem just nu).



_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11388



Grym uppdatering!

Gillar verkligen stuket du har fått till thumbs up
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Brum
Sundsvall
Här sen Aug 2019
Inlägg: 9



Häftigt projekt!

Har du koll på vad bilen väger?

_________________
Rikard

BMW 330Ci
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Grym uppdatering!

Gillar verkligen stuket du har fått till thumbs up


Tack.

Brum skrev:
Häftigt projekt!

Har du koll på vad bilen väger?


Tack. Utan mig, med originalstol på förarsidan och ca ½ tank väger den 1120 kg enligt Bilprovningens våg.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare



_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Mer film från sommarens bandagar, båda från Mittsverigebanan och BUS1:

2019-08-14




2019-09-07



_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Här kommer den senaste kvartalsrapporten, håll till godo!


Efter somarens körningar på Mittsverigebanan blev det två bankörningar till under hösten; Gelleråsen och Sviesta. Film från den senare, och alla tidigare, finns att titta på i min spellista för bandagar 2019. Ingen film från Sviesta tyvärr.


En bild från depån på Mittsverigebanan och en på vägmätaren som visar att bilen (eller i alla fall själva mätaren) passerat 29 000 mil den gångna hösten.


(Klicka för större bilder!)


Någon gång mellan att semestern var slut och jag skulle preppa för nästa bankörning hade jag visst kört på något mycket hård, så illa att en framfälg fick stryk. Denna ska lagas, just nu sitter två av racerdäcken på tillfälliga fälgar.


(Klicka för större bilder!)


Så det där med att byta belägg utan att byta skivor, då tidigare belägg kladdad ner skivorna, kanske inte var det smartaste. Kan det vara så att kladdet från skivorna förts över till de nya beläggen? För att efter två bankörningar tyckte jag mig känna vibrationer i bromsarna. Så inför Gelleråsen bytte jag skivor till en uppsättning nysvarvade jag hade liggande. Bättre, men de skivorna har också blivit missfärgade. Går de också varmt? Bromskänslan har inte ändrats märkbart sedan jag installerade Carbotech-beläggen.


(Klicka för större bilder!)


Att döma av däckens slitagemönster kör jag mycket på utsidan av däcken. Kan beror på felaktig toe, men jag tror mer på för lite statisk camber (typ 0°).


(Klicka för större bilder!)


Inför sista bankörningen på Sviesta skulle jag passa på att byta generatorrem, och eftersom brorsan var på besök gav jag honom det uppdraget, för jag trodde det skulle vara ett enkelt jobb för en icke Saab-van. Det höll på att ta en ände med "förskräckelse". Den gamla remmen ville först inte komma ut förbi vevaxeltappen, med lite extra våld kom den ut. Men, det var ju inte lika lätt att installera den nya, då vi inte ville skada den. Med såpa och lite försiktigt våld kom den dock på plats, med minimala skador. Självklart hade jag skaffat en för lång rem, så den tjöt värre än den gamla och jag fick leva med det ett tag.

Eftersom min motor är från 1991 har den en längre vevaxeltapp än tidigare (hade en T16 från 1990 innan denna med kortare vevaxeltapp). Jag har masserat torpedväggen för det, men tydligen har jag aldrig försökt byta rem på just denna motor på plats i bilen, för en rem kommer inte (egentligen) förbi mellan vevaxeltapp/remskiveskruv och torpedvägg. Till slut blev jag tokigt på det eviga tjutandet och kapade upp ett "inspektionshål" i torpedväggen och tillverkade en lucka. Tar man nu bort luckan finns det plats för en rem att smita förbi, och jag installerade en rem med korrekt längd.


(Klicka för större bilder!)


Vinterns uppgraderingar

Den första innebar lite träslöjd. För att lättare kunna "häl-tåa" vid nedväxling på bana behöver jag höja bromspedalen och förskjuta den närmare gaspedalen. Prototypen jag gjorde för några år sedan fick tjäna som mall och sedan också slitagelager på den nya klossen. Klossen som förhöjer bromspedalen är tillverkad av tre ihoplimmade plywood-bitar och sedan sågad och slipad till en bra passform.


(Klicka för större bilder!)


Bromnskylningen som jag byggde i för-fjol har ingen fast anslutning i bromsskjöldarna utan slangen är bara fäst på undre länkarmen och riktad mot baksidan på oket. Nu är det dags att fixa en lite rörstump att fästa slangen i så att dess mynning följer med hjulets rörelse, samt en kanal som riktar luftflödet från slangen mot ventilationshål i mitten på skjölden. Än så länge jobbar jag i kartong, men snart blir det metallbitar av dessa.


(Klicka för större bilder!)

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Mellantidsuppdatering:

Jobbar vidare med bromskylningen.


Klicka för större bilder!

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
rallyelwood
Liljevalchhagen
Här sen Mar 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Då var 99:an ute ur idet.

Bromskylningsanslutningarna i bromssköldarna är klara.
Samtliga bromsok har fått mässingsbussningar, istället för gummi-dito. Och ja, det är mycket bättre bromskänsla, men man känner tydligt också slitsningen i skivorna...
Årets fototur avklarad.

Återstår att klura ut slangdragningen till nya bromskylningen.
Innan bilen är redo för banan ska också ny axelbandssträva svetsas in i buren.

Klicka för större bilder!

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (2020-05-04: Ut ur idet)
4 besök senaste veckan (180459 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >