Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GLT16 1984 (2022-10-13: Linköping) | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16 >> 15 besök senaste veckan (183857 totalt) |
Sitter och räknar på min framfjädrar (a.k.a. 67-317 biltema) och har kommit fram till att om jag skall ha någorlund samma "ride height" som nu (och det vill jag) blir hjulfrekvensen fram caca 2,3Hz. Bak är den, med de fjädrar som redan sitter på plats, ca 2Hz. Bör jag byta även bak då för att matcha, eller kan jag köra så utan att få överraskande egenskaper?
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Nästan iaf Vad tros om att ha detta som förfilter ut till pumpen. Hålen är cirka 1x1mm. Kommer det göra någon nytta, eller kan man lika gärna låta bli. Tips på andra material som helst ska klara ganska höga temperarturer(när nedre locket med röret skall svetsas dit. Man kommer ju inte åt att byta/tvätta filtret med mer än att man sågar upp burken igen, kanske bättre å ha ett externt ist. |
||||
Ser mkt bra ut, Arvid!
Externt filter/sil kanske är bättre, om man skall ha något överhuvudtaget, förutom det som sitter i motorrummet. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Arbete har gått sin gilla gång under vintern, och fortsätter så. "Mycket" rostlagning har det varit. En cash-tank är färdigställd. Annars är det massa lösa trådar som trilskande koppling och bara påbörjat avgassystem. Läs mer. Se mer.
Någon som har några tankar om denna fundering?
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Jag vill gärna veta hur man bygger en cash-tank jag oxå. E helt tok-pank nu och skulle behöva lite cash...
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Det finns en anledning till varför jag stavar tanken... Hade den däremot varit byggd för vevhusventilationen skulle jag ha stavat catch-tank. Tänk på den ... _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Ska man vara petig så stavas det "cashE"... hehe. Annars har du rätt *Mr Messerschmidt i aktion!* _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Bilen är nu körbar och besiktigad. Första bankörningen för säsongen är till och med avklarad (gissa vilken bana... ). Några få saker skall göras/rättas till innan bilen är helt klar för säsong 2010. Tyvärr har jag fått prioritera bort nästa tidigare planerade banträff (Kinnekulle 19 juni, med STCS) , men ett antal banträffar under hösten skall jag definitvt vara med på. Tips på märkesoberoende banträffar för gatbilar mottages gärna.
Nedan ett axplock av alla nya bilder på min hemsida: Och en film från uppstarten. En fundering som jag försökt ta i separat tråd är: Finns det någon tumregel som man kan gå efter hur balansen i fjäderhårdhet (egensvängningsfrekvens/Hz-tal) mellan bak- och framvagn bör vara. Bör man sikta på "lika", eller någon differans, och varför? _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Mycket köra har det varit under hösten och än är det inte slut. Sista inbokade bankörningen sker på Sviesta 23/10.
Har varit på Mantorp, Sviesta, Kinnekulle och nu senast på Mantorp igen. Se filmer (och bilder) från körningarna här: http://hoftware.com/erally/99an.php (inte uppdaterad med alla ännu) _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Kul med 99a på bana "bror har oxå en 99t16 men den är nog till salu"
Vet du varvtider? _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Ingen aning, jag får kolla filmmaterialet senare. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Jaa... Man gör så gott man kan...
En av de roligaste (och mest utvecklande) bandagar jag varit på hittils. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Här är filmen från Mantorp i söndags: http://www.youtube.com/watch?v=8BXeH
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Härlig film: _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Kul o se sin egen bil osså _________________ Magnus Thomé |
||||
Uppdaterat nu! Se också: http://www.youtube.com/view_play_list?p=BD70E9F753E74196 _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Stod o rös när ja hörde din bil på AMS-träffen! Älskar verkligen ljudet från en turbomatad saab-motor med stort avgassystem Dignell som va med tittade konstigt på mej ibland hehe.
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Var på Sviesta i lördags för säsongsavslutning...
Saxat från 2010-10-23 Säsongsavslutning Sviestad:
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Arbetet på bilen börjar så sakteliga komma igång, men det har varit mycket investering och inredning i det nya garaget.
Inte så trångt i hörnan när bilen är utskuffad... Egenkonstruerad och -tillverkad bänk. Någon som är intresserad av en liknande? Jag och brorsan funderar på att starta tillverkning av bänkstommen. PM:a vid intresse. Upprensning inför ny "torpedvägg" Batterihållaren borta... Ny sits med träsmak (en plattform för bygge av nytt stolsfäste) I ett hörn av garaget står dessutom en bur och väntar. En fundering ang. bur och 3-p bälte: Att bältet inte får skava emot buren någonstans i något läge känns ju självklart, men hur är det med att montera bältet helt och hållet i originalfästpunkterna? Måste man det, det blir nämligen omöjligt i mitt fall då ena fästpunkten sitter i originalstolen? Tanken är givetvis att regga med bur. oregelbundna uppdateringar kommer ske löpande under vårvintern, håll utkik! _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Nu behöver jag lite hjälp i funderingarna kring "brandvägg"/lastsäkring mot bagaget.
Förra säsongen körde jag med en 2mm tjock plåt, fäst med 8st M6-skruvar, istället för baksätesryggen. Nu hade jag tänkt att sätta dit en tunnare plåt (0,7-0,9mm) som ska täcka ett större område, se bild. Meningen är att denna plåt skall vara ett stopp för last som jag har i bagaget när jag kör till bandagarna (tillsammans med en diagonalsträva i öppningen), men även som brandvägg, eftersom delar av bränslesystemet finns i bagagerummet (cash-tanken), och snart även spolarvätskebehållaren. Min fundering är om jag även måste/bör täcka karossidorna under sidofönstren, se bild. Hur tät (eller hur lite hål) bör en brandvägg vara/ha? Skall man täcka varje hål mot bagaget måste c-stolparna och ventilationshålen också täckas, vilket kanske blir lite väl bökigt? Hoppas någon förstår mina "förvirrade" funderingar och kan bistå med råd och tips... _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GLT16 1984 (2022-10-13: Linköping) | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16 >> 15 besök senaste veckan (183857 totalt) |