Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (171113: Norge-artikel)
tråden läst  
128532 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Nästa>>
 
   
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2008 00:38     Saab 99 GLT16 1984 (171113: Norge-artikel) Citera

Jag köpten en 99:an på hösten 2007. Min tanke var första att bygga om chassiet med framför allt coil-overs. Bilen hade redan konverterats med hjulupphängningar och bromsar runt om från en 92:as og900 när jag köpte den, men siktet ställdes ganska snabbt om till att först T16-konverterat bilen.

- Specifikationer
- Bilder
- Filmer



Foto: Staffan Redelius


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400


Senast ändrad av rallyelwood, 13 Nov 2017 14:55, ändrad totalt 113 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2008 00:46     Citera

Jag är ju nybörjar på det här med chassiteknik/byggnad, men vill lära mig allt. Tanken var ju från början att jag skulle bygga om och förbättra chassiet först, men så blev det inte... Som det är i dagsläget så är siktet inställt på att byta dämpare och fjädrar samt samtliga bussningar för att få ett mer exakt chassi och att jag som förare skall få en bättre känsla om vad som försigår.

Då är frågan(orna) till alla er kunniga på detta forum: Hur skall jag tänka? Vad rekomenderas för förändringar? Bilen skall fortfarande vara drägliga att köra till och från banorna med samt även som bruksbil. Kom gärna med andra tips och funderingar om detta.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Patrik Ö
Stockholm





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 5186
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2008 12:36     Citera

Trevlig bil thumbs up Rediga bromsskivor.

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2008 11:42     Citera

Var ett tag sedan jag uppdaterade här (dessto oftare här). Var iaf till Pite med bilen i fredags och fick ett intyg; på vilken motor, vilka bromsar, m.m. som bilen hade; hos en auktoriserad saabverkstad. Regbes är på måndag i Skellefte.

Dock så har jag ett problem, LMM:n har gett upp, och för er som känner till og900 med Lucas system vet att dessa är riktigt känsliga. Det finns ingen längs vägen Arjeplog-Skellefte som tidigt på måndag morgon kan låna ut en fungerande Lucas-LMM?

Lite bilder så länge, kom ihåg att mer info och bilder kan alltid hittas på http://hoftware.com/erally/99an.php:


IC, LMM och luftfilter sitter trångt på vänstersidan


oljekylare (original 900, upponervänd) samt kylfläkt från Lada Niva monterade framför kylaren


Här monteras boxarna...


Höger fram


"Ny" downpipe, mkt gammalt lite nytt


Avgassystemet


I Öjebyn, på väg hem


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400


Senast ändrad av rallyelwood, 30 Sep 2010 16:04, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Patrik Ö
Stockholm





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 5186
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Maj 2008 20:08     Citera

Snygg bil thumbs up
99T16 är alltid rätt.

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
beepbeep
Uppsala





Här sedan: 06 Feb 2003
Inlägg: 2949
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2008 01:00     Citera

Hej!

Jag kör en Lucas-insprutad 900S till vardags och såvitt jag vet är dessa LMM faktiskt mindre känsliga än LH LMM då dom har ett separat rör till värmetråden och behöver således inte värmas upp efter avstängning för "självrening". Dvs. det är mycket sällan dom ger upp. Är du säker att det är LMM som har gett upp? Har du blinkat ut felkoder från sprutet och sett vad den klagar på? Det kan vara så enkelt att kabeln till LMM är trasig eller felkopplad?

om den ändå skulle vara trasig finns det gått om sådana på skrotar.

Lycka till!


_________________
G o r a n B e g i c e v i c
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Erneland
Löddeköpinge





Här sedan: 21 Apr 2004
Inlägg: 374
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2008 08:20     Citera

Vilken sleeper. Behåll den färgen thumbs up


_________________
Michael Erneland
BMW Alpina B10BiTurbo -92. Alpinvit #355/507
BMW Alpina B7 Turbo Coupe. SÅLD.
BMW 1602 -74.SÅLD!
BMW Alpina B7 TURBO -84.SÅLD!
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2008 19:18     Re: Citera

beepbeep skrev:
Hej!

Jag kör en Lucas-insprutad 900S till vardags och såvitt jag vet är dessa LMM faktiskt mindre känsliga än LH LMM då dom har ett separat rör till värmetråden och behöver således inte värmas upp efter avstängning för "självrening". Dvs. det är mycket sällan dom ger upp. Är du säker att det är LMM som har gett upp? Har du blinkat ut felkoder från sprutet och sett vad den klagar på? Det kan vara så enkelt att kabeln till LMM är trasig eller felkopplad?

om den ändå skulle vara trasig finns det gått om sådana på skrotar.

Lycka till!


Jag har iofs inte tagit ut felkoder, men då jag kopplar ur lmm:n är motorn körbar (har kört drygt 80 mil så t.o.m. idag), men när lmm:n är inkopplad går den knackigt på tomgång och dör eller hackar när man försöker ge gas.

Var och regbes idag. Visste inte att man kunde bli underkänd på felaktiga avgasvärden då, men tydligen är det nyligen infört. Jag behöver alltså göra en "omregbes" för 340 kr (!), skall se om man kan göra ett "deal" med min station att de fixar detta i samband med kontrollbesiktning, då de ändå skall mäta avgasvärdena...

Besökte även ett par skrotar efteråt. Den första hade två bilar med lucas-system (900s), vilkas lmm betedde sig precis som min då jag testade dem i min bil. Den andra skroten hade en på lager, även om den svajade på tomgång (som om den försökte hitta rätt läge) då jag testade denna, så betedde sig inte motorn alls på samma sätt som förut; det gick att gas utan att den dog. Bilen gick att köra (testade bara någon meter) utan att motorn dog. Jag har köpt två stycken av en privatperson för hälften av det pris den senare skroten ville ha för en, efter att de själva hade prutat ner den.

Det konstiga är att motorn gick alldeles utmärkt i 900, innan jag lyfte ur den. Antigen kan det blivit brott i kabeln (trots att jag inte klippt i den, eller skarvat), eller så har lmm:n fått sig en knäck då jag hanterat den, vilket jag tycker verkar vara troligast...


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jonka
Linköping





Här sedan: 14 Okt 2003
Inlägg: 1358
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2008 19:35     Citera

Att den fungerar bättre med LMM urkopplad kan ju bero på att styret går in i limp-home läge och går på förinställda värden. Det skulle ju kunna vara så att någon annan givare har pajat utan att lucas känner av det och därmed går bilen sopigt med lmm inkopplad. Gör en ordentlig kontroll och mät upp spjällägesgivare, tempsensor, ledningsnät m.m för att vara på den säkra sidan.


_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo GTV 2000 Bertone 1973
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
t16
Vetlanda





Här sedan: 30 Jun 2005
Inlägg: 323
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Maj 2008 22:16     Citera

Ett tips om du vill lära om chassi är att läsa Görans väghållningsbok, det är mycket lättare att hänga med när man vet vad förkortningar son rc, mr, cgh osv. är.

mvh


_________________
Dennis Mollberg

Alfa gt -76
saaben: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=69
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2008 11:07     Citera

jonka: Jag får nog ta och göra det.

t16: Jo, jag har den boken och har läst igenom nästan hela. Även och jag så småningom kom underfund med alla konstiga beteckningar så kommer jag ändå inte överrens med boken.

Begreppen och resonemangen går som int in, de beskrivs inte som jag har lärt mig grundläggande fysik och mekanik. Problem ligger väll i att jag är för högt utbildad...


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2008 11:36     Re: Citera

jonka skrev:
...styret går in i limp-home läge och går på förinställda värden...


Går den då på förinställda värden som beror på varvet, eller? Jag fick för mig att den använda TPS-signalen också, men den kanske skiter i "alla" givare?

Jag tycker att det jag skrev tidigare (se citat nedan) ändå tyder på att det är LMM:n, eller?

rallyelwood skrev:
...även om den svajade på tomgång (som om den försökte hitta rätt läge) då jag testade denna, så betedde sig inte motorn alls på samma sätt som förut; det gick att gas utan att den dog. Bilen gick att köra (testade bara någon meter) utan att motorn dog...


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Maj 2008 20:01     Citera

ok, nu har jag läst felkoderna dessa fick jag:

13221 - ingen signal från LMM:n (inte konstigt då den varit urkopplad)
13224 - fet blandning (i nödläge fettar den nog på)
13225 - felsignal från lambdan. Är uppmätt enligt verkstadshandbok, inga fel upptäckta. Har bara uppkommit en gång, återkommer inte efter att jag raderat felkoder.

Mätte upp LMM:n enligt verkstadshandboken; spänningsmäte mellan stift 35 på boxen och jord, fick 0,02 då det skall vara 0,2 - 0,7V

Mätte även upp TPS:n (även om ingen felkod visats) och fick 5,4kohm mellan stift 3 och 25 på boxen (1 och 3 på TPS:n), då det skall vara 51kohm. Men spänningsvärdena mellan stift 20 på boxen (stift 2 på TPS) och jord stämde med de angivna intervallen vid stängt resp öppet spjäll.

Alla kablar är kollade och de är hela. Hoppas min LMM:er kommer innan helgen, men jag är lite fundersam över motståndsvärdet på TPS:n, någon som kan förklara vad det är man mäter och om mina mätningar tyder på fel?


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Patrik Ö
Stockholm





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 5186
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Maj 2008 20:58     Citera

En idé kanske vore att bygga ett Megasquirt och använda istället?
Visserligen inte original, men det behöver ju inte SBP veta, LMM:en kan ju sitta där ändå.
Nu för tiden går det väl att bygga lambdastyrda MS-sprut?

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2008 08:38     Re: Citera

poh99 skrev:
En idé kanske vore att bygga ett Megasquirt och använda istället?
Visserligen inte original, men det behöver ju inte SBP veta, LMM:en kan ju sitta där ändå.
Nu för tiden går det väl att bygga lambdastyrda MS-sprut?


Är du tankeläsare? MS kommer så småningom, var så säker. Vad jag har fått reda på från de som kan mer om MS, kan man antingen låta systemet styra efter ett visst förinställt lambda-värde, eller så kan man helt enkelt mappa så att önskat lambda-värde uppnås. Man skulle ju även kunna ha tändning och laddtrycksstyrning i samma box...


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Maj 2008 20:18     Citera

Usch, vad jag är dålig på att mäta! Mätningen på LMM:n skall ju vara med boxen inkopplad, och mkt riktigt så stämde värdet denna gång, fick 0,39V Även de två LMM:erna jag köpt som ersättare låg inom gränsen (0,37V resp. 0,39V).

TPS:n verkar fungera. På ett ställe i verkstadshandboken står det att motståndet mellan pin 1 och 3 skall var mellan 4-6kohm, och på ett annat stod det 51 kohm, jag fick som sagt 5,4kohm. Så den stämmer ju. Även spänningsnivåerna med stängt resp öppet spjäll stämmer.

Nu börjar jag tröttna, vad kan vara fel? Vad gör att motorn dör så fort man gasar lite och det är svårt att varva någonting?


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Maj 2008 15:21     Citera

Fullt blås!

Nu fungerar motorn som den skall. F-n vad kul...

Felet då? Jo, skarvningarna jag hade gjort av kablarna till fördelaren. Det är annan kontakt på 900-fördelaren än på 99:ans originalfördelre, så jag skarvade helt sonika dit 900-kontakten. Skillnaden var att skärmningen på 99:ans kontakt var kopplad till ett av stiften i fördelarkontakten, till 900:ans fördelare går det en separat sladd till det stiftet. Jag hade lött ihop denna sladd med skärmningen. Nu på förmiddagen bytte jag till tändningskabelhärvan från 900:an, och helt plötsligt gick han lungt på tomgång och visade inga symptom på att vilja dö. "Turbokick" är en ganska härlig upplevelse...

Så är det någon som behöver en Lucas-LMM, vet ni var ni skall vända er... Jag har ju två över nu.

---

Tryckvakten till bränslepumpen skall väl inte vara öppen mellan de två vaccum-anslutningarna? Den som sitter i mitten kopplar man till insuget, eller hur? och den andra skall vara öppen mot atmosvärstryket? Som min är så sugs det in luft i den anslutning som är öppen. Är den trasig eller skall det vara så?

---

Håll utkik efter uppdatering med bilder och text på min hemsida innan helgen är över.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Maj 2008 15:35     Citera

Hemsidan är uppdaterad med (mkt) text och bilder.











Förresten, avgasvärdena är ok nu. Kontrollbes nyligen, dock så besiktigades den som om det var en 84:a med originalmotor. Skall förmodligen till Luleå i mitten på vecka och skall då se till att regbes blir gk.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2008 22:10     Citera

Upptäckte ju att jag i mitt inledningsinlägg skrivit att jag här i min projekttråd på rejsa.nu skulle koncentrera mig på chassit, när jag inte nämnt någonting alls om det. Dags att reparera detta...

Beroende lite på garagemöjligheterna till hösten har jag tänkt att modifiera chassit ganska kraftigt med bl.a. coil-overs fram/bak. Kanske egna justerbara länkarmar och en ny bakvag. Men tills dess skulle jag vilja uppdatera chassit så att det fugerade lite bättre vid bankörning än originalet (hur iofs int testat vad det går för). Vad jag läst mig till är att man vill ha en självsvängningsfrekvens på hjulupphängningen någonstans runt 2 Hz vid bankörning/till sportbilar. Någon som kan förklara mer ingående vad detta innebär, rent teoretiskt, och varför just denna siffra?

Vad skall jag sattsa på för (budget-) alternativ under sommaren? Behålla originaldämparna och skaffa styvare fjädrar? Byta till dämpare av typ "rally" också? Vad ger byte till nylonbussningar för skillnad, är det idé att byta om jag tänker riva ner hjulupphängningarna ganska snart igen? Kom med förslag, funderingar, rekomendationer...

Chassit är för närvarande, så när som på sänkfjädrar fram (-25mm) och 900 krängningshämmare bak, helt original.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2008 08:55     Citera

Diskuterade lite med en klasskamrat i helgen ang. Ombyggnad av chassit, vilket resulterade i detta:

Förutom coilover-konvertering och byte till nylonbussningar;
Sänkt infästning för panhardstaget bak så att det är parallellt med bakaxeln (vid stillstående)
Nybyggd, egenkonstruerad övre a-arm fram, med byte till liknande spindelled som används på super-7-replikorna (transit styrled), för att kunna åstadkomma lätt justering av cambrer. Sedan får jag fundera på hur jag skall ordna justering av caster. Att bygga ny a-arm har fler fördelar, som jag ser det: man kan lättare anpassa den för inbyggd hjulvinkeljusteringar, medför bättre anpassat undra coil-overfäste, m.m.

Vad tycker/rekommenderar expertisen här på forumet?

EDIT: Detta är tänkta att göras under hösten, tidigare frågeställning om mellanting kvarstår alltså.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
800Nm
Stockholm



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 05 Jan 2005
Inlägg: 13
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2008 11:24     Citera

På vår banracing-saab 99 (långlopp) är följande gjort: Bilstein dämpare, hårda fjädrar fram, mjuka bak, boxade bärarmar, jättemånga justerbrickor på bultarna som håller övre bärarmar (=mer camber), förstärkta övre stötdämparfästen fram (plattjärn uppåt utanför dämparen), saab 900 bakaxel (10mm bredare) stukad på mitten (för lite mer camber), original 9000turbo bromsar fram, krängningshämmare från 900 aero bak å fram. För att få mer caster kan man fräsa av nedre spindelleden 2-3mm eller kapa isär bärarmen längst in å flytta armarna framåt "längs axeln". Att göra egna bärarmar är väldigt tidskrävande å risken finns ju att man måste göra om dom flera gånger innan det blir perfekt.
SAAB 99:orna har mycket bra potential för grym väghållning.


_________________
Mattias Nilsson
BMW e30 m50turbo
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (171113: Norge-artikel)
tråden läst  
128532 ggr 
1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.351 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec