Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (171113: Norge-artikel)
tråden läst  
128516 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Nästa>>
 
   
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2017 13:13     Re: Citera

beepbeep skrev:
Loppen är ganska irrelevanta egentligen. Kolven tätas av gummiringen. Dvs. tätningen sker mellan kolvens (förhoppningsvis högpolerade) yta och O-ringen...


Så är det.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2017 13:23     Citera

Huvudcylindern är nu demonterad och isärplockad. Framför allt yttre tätningar på yttre kolven såg trött ut (den närmast servot). Det hade läckt bromsvätska från huvudcylindern mot servot. Änden av kolven, utanför tätningen, och även yttersta delen av loppet, hade någon brunaktig beläggning. Detta kan nog var orsak till att det kändes som jag förlorade tryck under bromsning.

Jag hade kvar kolvarna från min gamla huvudcylinder som jag bytte ut för 6-7 år sedan, med då nya tätningar och de har aldrig använts. Nu upptäckte jag att de kolvarna är i stål och de som sitter i min nuvarande är i aluminium, samt har lite andra dimensioner än de gamla. Tanken är att plocka över de "nya" tätningarna till aluminiumkolvarna så att kolvarna hör ihop med sin cylinder. Är de dumt att använda tätningar som legat monterade (bara på kolvarna ej i ett lopp) så länge?





_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jan 2017 19:23     Citera

Förutom allmän rengöring av alla beståndsdelar, blev det delvis nya tätningar i huvudbromscylindern. Tätningarna närmast respektive fjäder hade för stor innerdiameter från stålkolvarn, så jag rengjorde de som satt på aluminiumkolvarna och återmonterade.







_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Feb 2017 22:14     Citera

Under den gångna helgen renoverade jag bakoken. Inget att direkt anmärka på, det var lite metalspån-/sandglitter i vätskan i högra oket, men kan lika gärna kommit dit när jag demonterade kolv och dammtätning. Justerskruven för handbromsmekanismen i högeroket var tydligt sliten där kuggarna är i ingrepp. Intressant var att loppen i båda oken var ytbehandlad precis som utsidan, kan inte tänka mig att det var så original... Det var olika gängar på luftnipplarna, och den i renoveringssatsen passade inte det ena oket, tur att jag sparat de gamla.

Sedan upptäckte jag att vänster bakhjulslager kändes och lät grusigt/torrt. Så jag försökte byta det härom kvällen, men det var felkonstruerat för hur min bil ser ut. Även om jag beställde ett lager för 900 1988-1993 och min bakaxel är från 900 1992. Änden på lagrets innerbana sticker inte utanför huset/navet som på det gamla lagret, vilket får till följd att huset tar i bromskölden innan lagret bottnar mot ansatsen i axeln. Inte bra!

Det gamla lagret hade tecken på varmgång på innerbanorna, och fettet som sipprat ut kändes mer som,och luktade transmissionsolja. Kan tänka mig att ett kärvande bromsok förr, förra sommaren kan ha bidragit, och/eller dåligt åtdragen navmutter.













_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Feb 2017 18:10     Citera

Så fick jag ett lager/nav som var av rätt utförande, tack Saabklubben för bra support och snabb hantering! Med lite fett och extra övertalning gick lagret på axeltappen. Det värsta är att jag nu inser att höger lager inte har så många mil kvar heller, kanske lika bra att byta det också nu?

Bromsröret höger bak har i flera år varit "vågit" i änden mot oket, på grund av att nippeln har kärvat och röret har blivit vridit vid tidigare försök att lossa den (numera sätter jag en klick kopparpasta eller fett som tätning mot smuts och fukt i bakkant på nippeln mot röret, och det fungerar utmärkt). Har tidigare gjort bedömningen att detta inte påverkar bromsprestandan, och jag tror väl inte det nu heller, men för att vara på den säkra sidan har jag gjort ett nytt rör.











Se också min hemsida: http://hoftware.com/erally.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Feb 2017 22:39     Citera

Denna helg har jag gått en match mot en fastrostad stötdämparskruv. Jag vann till slut, men var lite mör efter. Värme ville jag inte använda, eftersom jag inte ville bränna bussningen. Det löste sig med en massa hamrande, följt av en natt indränkt i 5-56, följt av mer hamrande. Länkarmen blev dock lite stukad, men det gick att återställa. Jag plockade bort bussningen för att rengöra från 5-56 och upptäckte att den var lite sliten, så den ska nog bytas så småningom.

Allt detta för att jag skulle demontera länkarmarna bak för att inspektera bussningarna. Då passade jag även på att byta fjädrarna bak från de kapade Mercedes-fjädrarna jag kört med de senaste 6-7 åren, till nya Lesjöfors sänkfjädrar. Ska byta fram också, får se vad det gör för väghållningen.







_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Feb 2017 01:31     Citera

Medan jag bestämde mig för hur jag skulle lösa bromsslangarna till framoken har jag sysselsatt mig med att montera ok och slangar bak, justerat in handbromsen, byta en spindelled fram och fortsatt på ett projekt som jag påbörjade för över ett år sedan (mer om det när det är klart inom kort).











_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2017 15:15     Citera

Nu har det spårat ur...




...eller?

Det har varit lite stiltje på sistone i väntan på bromsslangar fram och fjäderkompressionsverktyg. Nu har jag fått bromsslangar fram, det visade sig att Speedparts hade kvar några exemplar av deras specialtillverkade slang för stora 9000 ok på 900 som de inte annonserade på hemsidan.

De nya fjädrarna bak verkar ge en något högre "åkhöjd", nu finns det kanske plats för större hjul?

Fjäderkompressionsverktygen låg tydligen på landet så jag fick vänta ett tag innan jag kunde åka och hämta dem. Sedan demonterade jag vänster framfjäder. Det visade sig att det var lite glapp i bussningarna till den övre länkarmen, ridå... Då var det förmodligen glapp på vänstersida också. TIllbaka med fjädern och ur med motor och växellåda för att kunna få ur de övre länkarmarna. Och där står jag nu. Behöver nya bussningar och en ny länkarm då gängan på ena sida av höger länkarm var så dålig att den inte går att rädda. Passar väl också på att fixa några småsaker jag upptäckt nu när motorn ändå är ur.













_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2017 16:55     Citera

För balansens skulle (i alla fall mentalt) blev det två nya övre länkarmar.
De är ca 2 mm längre än mina befintliga och de lämnar lite övrigt att önska angående finishen, framför allt i förhållande till priset, - grovt slipade svetsar, mycket svetsstänk även i hål och på monteringsytor.







_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Christer Johansson
Kopparberg





Här sedan: 04 Feb 2011
Inlägg: 144
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2017 17:18     Citera

Kineserna verkar vara dåliga på att mäta saabdelar. Det säljs 9-5 bärarmar som också är längre. Mätte 2 grader camber på en bil som det var såna på.


_________________
Christer Johansson

Seven amatörbygge 2014 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1482690#1482690
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Mar 2017 22:49     Re: Citera

Christer Johansson skrev:
Kineserna...


Vet dock inte var dessa är tillverkade.

Hittar jag lämplig plåtbit imorgon ska jag tillverka nya schims för att kompensera för längden. Sedan borde jag göra en hjulinställning.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Mar 2017 17:33     Citera

Går otåligt och väntar på nya bussningar. Så så mycket annat (t.ex. återmontera bromsarna fram och byta fjädrar fram) än småplock går inte att göra innan dess...


Egentillverkade 2mm schims för att kompensera för de längre nya övre länkarmarna.


Äntligen urkapning i motorhuven för frigång mot övre främre hörnet på cylinderhuvudet.


Oljesöligt bakom remskivan. Läckande packbox? Rengöring, ny packning till oljepumpslocket och ny packbox tar förhoppningsvis hand om problemet.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Mar 2017 03:56     Citera

Nu är det inte långt kvar. Återstår typ bara att fylla diverse vätskor och provköra.



Min leverantör av nylonbussningar hade fullt upp, så det fick bli Powerflex Black Series från Speedparts istället.


Övre länkarmar färdiga för montering.


Monterat.


Ny fjäder, nyrenoverat bromsok, nya RedStuff-belägg och ny stålomspunnen bromsslang höger fram.


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2017 23:35     Citera

Tog en provtur med 99:an efter jobbet. Men, vibrationerna/slagen vid bromsning är kvar, precis som förut. Vad ska jag göra nu?



_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Christer Johansson
Kopparberg





Här sedan: 04 Feb 2011
Inlägg: 144
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2017 00:15     Citera

Hjulinställning? Har upplevt toe out på 99 och 900 som ett problem vid hård broms på asfalt med 2 toe och 0 till 0,5 neg camber, det känns som om hjulen slits mot varandra.
Men samtidigt tyckte jag att 0 till -1 funkade bäst på grus med noll till en liten aning negativ camber.

Slår det varje hjulvarv eller känns det som om bilen lyfts innan det släpper?


_________________
Christer Johansson

Seven amatörbygge 2014 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1482690#1482690
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2017 00:44     Citera

Ja, hjulinställningen erkänner (skamset) att jag inte har den minsta koll på. Men från det att jag inte hade problem till att problemen kom förra våren hade jag inte gjort några som helst ändringar i hjulupphängningar eller bromssystem, och jag har inte upptäckt att något krökts eller så.

Vibrationerna kommer mer eller mindre så fort jag tittar på bromspedalen i hastigheter över ca 50 km/t och är kvar ju hårdare jag trycker. De finns även där om jag "tvärnitar" direkt.

Det vibrerar/slår regelbundet och konstant, inga uppehåll.

---

Andra saker jag har funderat på om det kan påverka:

- Efter att ha bytt vänster hjullager bak kändes även höger lite grusigt, men inte glapp, men jag har inte bytt det, kanske jag borde det?
- En av gatåkarfälgarna (vf) kärvade helt plötsligt lite väl mycket på navstyrningen efter en bankörning i våras (utan att jag kört med den på banan) och även på den spindel/nav jag bytte till senare. Kan fälgen ha blivit skev? Borde inte det märkas även när man inte bromsar i så fall?
- Kan dåliga styrleder och/eller spindelleder (som jag inte upptäckt) ge dessa problem utan att märkas när man inte bromsar?
- Jag upptäckte inte något glapp i bussningarna i bakvagnen, men om de kärvar och inte rör sig som de ska kanske de kan ge upphov till vibrationerna?


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nikel
Uddevalla





Här sedan: 24 Aug 2005
Inlägg: 10511
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2017 02:15     Citera

Skeva skivor eller beläggning på skivorna.

Du har ju ätit upp bromsbeläggen på en dag så jag skulle tippa på att du överhettar skivorna och så slår dom sig.
Skaffa kylslangar.

Mät skivan när fälgen är monterad.
Det kan vara något jox där med.


_________________

ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
beepbeep
Uppsala





Här sedan: 06 Feb 2003
Inlägg: 2949
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2017 08:15     Citera

Tyvärr brukar smälta belägg anlägga en ojämn film av material på skivan som sedan omvandlas av värmen till någon sorts hård cement.

Dvs. skivan blir inte skev men denna yta har annat friktionskoeficient än resten av skivan och man upplever pulserande broms. Tyvärr är effekten självförstärkande då det hårda cementen står mot slitage bättre än resten av skivan och tids nog blir skivan ojämnt sliten också.

Enda botemedlet är att antingen svarva av ytlagret eller byta skivan. Personligen anser jag att du ska gå till Biltema och köpa ett par släta skivor...det funkar bäst och så länge man inte överhettar/smälter beläggen kommer de att hålla länge.

Jag har kämpat med det själv....körde min tunga familjebil på Gotland ring (med helt nya skivor/belägg) och beläggen gick från 100% till 5% på tio varv. Skivor var i stort sett nya förutom för "beläggsmet". Jag monterade nya belägg och trodde det räckte men snart tillkom vibrationer då "klägget" omvandlades till karbid. Då var det bara att slänga skivor och köpa nya...


_________________
G o r a n B e g i c e v i c
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Apr 2017 22:34     Citera

Tack för alla idéer. Detta var lösningen (precis som Goran gissade):





_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400


Senast ändrad av rallyelwood, 02 Apr 2017 09:06, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nikel
Uddevalla





Här sedan: 24 Aug 2005
Inlägg: 10511
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2017 01:44     Citera

Toppen.
Montera kylning med så kommer du spara både belägg och pengar thumbs up


_________________

ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
rallyelwood
Galgbacken





Här sedan: 03 Mar 2004
Inlägg: 391
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2017 09:03     Re: Citera

Nikel skrev:
Toppen.
Montera kylning med så kommer du spara både belägg och pengar thumbs up


thumbs up


_________________

Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GLT16 1984 (171113: Norge-artikel)
tråden läst  
128516 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.312 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec