Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Spårval racebil vs standardbil
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8602 totalt)
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320


Trådstartare
Noterade när jag var på Ferrari weekend på Mantorp o såg bla. challenge bilarna hur dom gick in i Pariserböjen..det som förvånade mej var att dom allra flesta av dom körde innerspår i början av böjen..detta även om dom inte var jagade bakifrån

I Porscheklubben får man lära sig ett helt annat spårval dvs. att styra bilen mot vänsterkant efter start o målkurvan..ligga kvar långt till vänster för att sakta dyka in mot en sen apex och i princip kunna ta hela böjen i ett enda rattutslag...

Har racebilarna sådan fart att dom aldrig "orkar" in till vänstern efter start o målkruvan eller vaffö är det på dette viset då?
F1-bilarna körde vad jag såg däremot mera "rätt" i mina ögon..

Nu tror jag ju inte att dom inte vet hur dom ska köra utan bara nyfiken på varför dom kör som dom gör..

..bara en fundering av en banamatör



A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mja hmm jooo, jag har inga tvärsäkra svar, snarare några funderingar och observationer....

Jag undrar om det inte är så att PCS-instruktörer vill att vi ska åka i ett för svansmotorbilar säkert spår, som kanske dessutom inte är helt uppdaterat för den förändring/utveckling som varit.

Jag har börjat åka tillsammans med räserbilar på Knutan i år, tidigare har jag bara åkt banmöten där med PCS. Andra räserbilsförare med likartade bilar som min (9x4) tyckte att jag åkte ett "gammalmodigt" spår över NGK. Dom menade att man åker fortare om man åker rakare. Jag vet inte med säkerhet för det är min rädsla för NGK som begränsar farten där...

Ett annat ställe är insvägningspunkten efter korta rakan upp mot hårnålen. PCS-banmötes insvängningspunkten är mycket senare än vad som förefaller vara optimalt för 9x4:or.

Jag är dock inte alls säker på detta. Och vad gäller Pariserkurvan har jag ingen aning.

_________________
Pär Hylander
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Har aldrig kört Mantorp hur konstigt det än kan låta så jag kan inte uttala mig om hur man tar Parisern.

Ett ställe som skiljer sig markant på olika bilar är annars första vänstern i depåkurvssektionen på Gelleråsen efter rakan efter hårnålen (är ni med?). Den kurvan skall enligt skolboken och laptimern tas så att man slickar vänsterkanten innan man går in i den påföljande högern. De flesta singleseaters kör så. Många standardbilar driftar dock ut här och kommer därigenom att missa en optimal ingång i högern. Det är ju en avvägning mellan att hålla fart i kurvan och ingångs- VS utgångshastighet. Utgångshastigheten är dock extra viktiog här eftersom din utgångshastighet här styr din fart längs hela rakan.

Ett annat exempel är TV-böjen / TV-krönet på Kinnekulle som har väldigt olika spår beroende på bil & förare.

Knutstorps hårnål, Idioten, kan du i princip ta nästan hursomhelst. Du får en rakare utgång med ett senare apex. Idioten kan också tas med ett betydligt tajtare spår. Det är ingen skillnad. det går så sakta i allafall att det inte gör någon skillnad varvtidsmässigt.

Jag hade förresten ett intressant "moment" på NGK krönet i somras. Jag svängde in lite sent med fullt spjäll på sexan över krönet. Känslan var kanonbra. "Antingen åker mitt personbästa eller så driftar jag ut" han jag tänka innan jag driftade ut... Annars är krönet och den efterföljande vänstern en härlig kombination.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Jag vet inte hur det ligger till med det där. Men när lillebror körde där för ett par-tre helger sedan så åkte han, främst i parisern, inte alls samma spår som de andra. Han höll ett tightare spår men kunde köra snabbare än de andra ändå. Tyvärr höll det inte för honom i racen, punktering i det första och i det andra sprack bromstrumman bak och bilen satte sig på rumpan...

Angående spår på Karlskoga så, när jag körde där i början driftade jag ut till höger men när jag testade att hålla ett tightare spår där för att få bättre fart genom högern kapade jag bra mycket med tid. Körde R5 Junior.

Likaså på Kullen, där gled jag ut en bra bit medans de andra höll sig mot vänsterkanten. Kan göra fina omkörningar där genom att ta mer fart genom kurvan o sen köra "rakt" istället för att hålla vänster...
Men man kör ju om där man får chans, oavsett om det är yttern, innern, ovanför eller under

_________________
Mattias Nordenström
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Det är ju också skillnad på det snabbaste spåret runt en bana och racespåret. Brassar man på för sig själv så finns det ju ingen som försöker tränga sig förbi, så då är det helt okej att lämna stora luckor utan att någon klämmer sig imellan och skall om.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Just högern in i Parisen finns det väl lika många spår som förare. Beror mkt på vad för bil man åker oxå.

Svår kurva innan man får koll, vilket jag nog inte fått än...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



om Parisern kan man väl säga att om man tar den fel räcker inte asfalten till i utgången, fråga mig inte hur jag vet...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Spåren kan ju även bli lite olika beroende på tex förhållandet mellan sidogrepp och axförmåga.

Lite hästar, framhjulsdrift o slicks blir ju något helt annat än massa hästar, fyrhjulsdrift o gatdäck

Fast det var nog inte anledningen i fallet med Ferrari Challengebilarna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Sörpan skrev:
om Parisern kan man väl säga att om man tar den fel räcker inte asfalten till i utgången, fråga mig inte hur jag vet...

...Har vi gått samma kurs, LHS?



_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Finns nog många exempel där det skiljer, har väl två som jag kommer på direkt, båda på Knutstorp

Efter rakan (ingången till Ronnie P), idealspåret som brukar läras ut är att man skall ligga långt ut till vänster hela vägen, gör det under en tävling och du har hela kön på innern . En annan fördel med att gå rakare in i den kurvan är att man kan bromsa lite senare (vilket kan behövas ibland).

Ingången till Liton, där händer det också att bilar sticker in nosen om man åker för "idealiskt" in i den, då får man snällt flytta på sig och åka på yttern...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
En annan fördel med att gå rakare in i den kurvan är att man kan bromsa lite senare (vilket kan behövas ibland).


*harkel* VISSA kan ju behöva det ja... Men växlar man bara ner i tid så driver det fint utanför det svarta oxå har jag hört...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
*harkel* VISSA kan ju behöva det ja... Men växlar man bara ner i tid så driver det fint utanför det svarta oxå har jag hört...



_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Spårvalet i Parisen förbryllade även mig en del.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
*harkel* VISSA kan ju behöva det ja... Men växlar man bara ner i tid så driver det fint utanför det svarta oxå har jag hört...




Ett annat "allternativ" (är egentligen inte ett allternativ om man har bråttom.) är att välja "rakfram-spåret" just där... Ganska djupt med småsten där... Å fråga nu inte hur jag vet det...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463





Har hört att 'vissa' använder det spåret på Falkenberg också med mindre framgång

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:


Har hört att 'vissa' använder det spåret på Falkenberg också med mindre framgång


Min tur att

EDIT: "Kom just på" att jag provat varianten "växla ner så driver det nog" igen Kvarnen på Kullen oxå...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Johan f.k.a M3E30 skrev:

Ingången till Liton, där händer det också att bilar sticker in nosen om man åker för "idealiskt" in i den, då får man snällt flytta på sig och åka på yttern...


Upptäckte ett nytt spår i Liton senast på knutan.. Provade svänga in lite tidigare efter lilla krönet och snedda nerför backen. Bilen satte sig bättre mot marken och man kunde vänta att bromsa tills man var ända nere i svackan. Det blev ju 2 apex i kurvan men det kändes betydligt snabbare och stabilare. Skulle vara kul att klocka tider genom det partiet och få svart på vitt på vilket som är snabbast..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Arne skrev:
Upptäckte ett nytt spår i Liton senast på knutan.. Provade svänga in lite tidigare efter lilla krönet och snedda nerför backen. Bilen satte sig bättre mot marken och man kunde vänta att bromsa tills man var ända nere i svackan. Det blev ju 2 apex i kurvan men det kändes betydligt snabbare och stabilare. Skulle vara kul att klocka tider genom det partiet och få svart på vitt på vilket som är snabbast..


Känns som en bra beskrivning på hur jag numera åker där också. Perfekt ställe för omkörningar om man har bra bromsbalans i bilen och kan bromsa sent. (Läs E30 )

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dax att förklara detta spår lite tydligare. För jag är trög som vanligt.

Menar ni att ni åker stumt ner för backen och först bromsar snudd i höjd med första apex!!!???

Känner att det var för längesedan jag åkte på Knutan...
Minns ju inte riktigt hur jag åker där. Men den är svår den kurvan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
...bra bromsbalans i bilen och kan bromsa sent. (Läs E30 )



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Jepp. I Liton kan du utnyttja bankningen mellan apexen alldeles ypperligt. Går bra med lätt bil och bra bromsar.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Sparade trådar/FAQ
Spårval racebil vs standardbil
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8602 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande