Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
9507 besök totalt |
Rally forum
Hejsan alla glada. Jag undrade bara om det va nån som visste om det finns nått annat svenska rally forum som är lite mer atkivt än detta. Jag vill lära mig lite mer om olika klasser, burar och allt annat runt omkring det. Tack på förhand. _________________ Rudi Apro |
||||
Då är det www.motorsport4sale.com som gäller.
Fast som forum så är det ganska så uselt tyvärr. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Re:
ok man får väl testa. Det jag undrar är väl vilka bilar man får köra i klass H? jag har kommit fram till att det är den klassen man ska börja köra i som nybörjare. Det smartaste är ju att köpa en färdig klass H bil och börja köra med den men jag vill ju så gärna köra fyrhjuls drivet och helst en subaru. En lite slöare variant än GT:n, det finns ju 1,8L och 2,0L man kan börja med. En annan ska jag undrar om man nu skulle bygga en bil som man börja köra med och efter nått/några år bytar motor till en starkare måste man då byta klass och bur samtidigt? Hehe Invecklat kanske Rudi _________________ Rudi Apro |
||||
Det bästa är nog ändå att börja i Grupp-E eller Volvo orginal Cup. Dessa bilar är inte särskilt dyra (25k för GrpE och 45k för VOC) driftskostnaden på dem är också väldigt låg jämfört med en Grupp-H bil. En Grupp-H bil börjar på ca 45k och går upp till flera hundra tusen.. Åker man en budget 4WD bil har man nog minst lika hög driftskostnad som i en hyffsat bra Grupp-H bil.
Visst går det klassa upp t.ex. en Grupp-E bil till Grupp-H men det är nog både billigare och bättre att sälja och köpa en annan, blir en hel del jobb med att bygga om bur och homologera om mm. Att bygga bil i någon annan klass än Grupp-E eller VOC skulle jag inte rekomendera en nybörjare, helst inte i någon av dessa klasser heller. Det finns massa saker man lär sig i början när man åker som man riskerar att missa när man bygger en bil och inte är tillräkligt insatt. För att svara på frågan om vilka bilar man kan åka med i Grupp-H så är det först och främst bilar med max 2V per cylinder som är klassade antingen nationellt eller internationellt. Sedan går även gamla Grupp-N och Grupp-A bilar in i klassen. Vanligast är Volvo 240, andra vanliga bilar är Ascona B, Volvo 940, Toyota Corolla, Toyota Starlet, Ford Escort mfl. /Martin |
||||
Re:
OK då fårstår jag lite bättre, Som sakt så hade det smartaste varit att köpa en färdig bil. Då kan man börja köra direkt och få lite rutin. Hur många olika klasser finns det? Vilken klass får man köra med turbo? Jag har byggt bilar innan, jag bodde i canada i några år och där jobbade jag som burbyggare, vi byggde mest roadraceing bilar men det fanns en och annan rally bil vi byggde. Jag va även med i subaru rally tean of canada och det är väl därifrån jag har fått kärleken till subaru. Så själva byggandet hade jag inte haft problem med, det är mer reglerna för dom olika grupperna jag behöver hjälp med. _________________ Rudi Apro |
||||
Re:
dom subarun är inte klassade bara gt och wrx sti ra som är klassade! ska du bygga bil som subaru så måste det vara fia klassat alt national special! dock med certbur i! |
||||
Re:
De klasser som finns i Södra Sverige är. Grupp-E: Standardbilar med bur, lite bättre stötdämpare och minst 15kg/kw i vikt/effekt förhållande. Ingen trimning tillåten. Volvo orginal Cup: Volvo 240, 740 eller 940. Endast Volvo orginaldelar tillåtna. Motoreffekt ca 170hk. Grupp-H: Max 2V/Cylinder, väldigt fritt vad gäller trimning och väghållning. Även Grupp-N och A bilar som är över 8 år gamla är tillåtna. NS4WD: Grupp-H för fyrhjulsdrivna bilar. Turbo tillåten. Grupp-N: Standard produktionsbilar. Rätt så sjyssta väghållningsgrejjer men inte så värst trimmat. Turbo tillåtet i alla fall i Grupp-N4 som är för 4WD-bilar. Grupp-A: Trimmade produktionsbilar. Turbo tillåten i Grupp-A4 som är för 4WD-bilar WRC: Grupp-A fast värre. S1600: 1600cc Grupp-A bilar fast med lite finare grejjer tror jag. S2000: 4WD, ingen turbo, max 2000cc. Kolla exempelvis www.motorsport4sale.com och www.resultatservice.com för annonser på bilar. Finns någont billigare 4WD Subaru Legacy just nu tror jag. |
||||
Men då fårstår man lite bättre, Tack för den fina info grabbar.
Jag såg den legacyn också., 89 ville han väl ha för den. Den skulle man då för i grupp NS4WD? Nä man får väl köpa en färdig bil och börja åka med den. Känns rätt så onödigt att lägga ner så mycket tid i nått man kanske sätter i ett träd första gången man kör hehe. Vad skulle ni rekomender som första bil till en nybörjare för en billig peng? _________________ Rudi Apro |
||||
Re:
Den går i NS4WD då ja. Men på 99% av alla tävlingar slås NS4WD, Grupp-A4 och N4 ihop till en klass. Då kör man även mot EVo 9 å Subbaru STI Mfl. Jag tycker Grupp-E är lämpligast, där får man en sjysst bil för 25 tusen. Inte hela världen att skrota. Annars är ju Volvo orginal Cup rätt så ekonomiskt ok med. En 240 kostar 45. Vill du åka Grupp-H kan du få dig en Ascona med 2L motor för ca 50 tusen. En 240 med normaltrimmad motor mm kostar ca 80-100 tusen. Vill du åka FWD så finns bl.a. Golf 1 som du kan få för 45 och uppåt och en tvåa för ca 80. Har du erfarenhet av att skruva mm så är det absolut ingen fara att ge sig på Grupp H, det kostar mer i däckslitage mm växellådorna är ofta rätt dyra och det går åt lite drivaxlar, men det går ju lite fortare med ![]() |
||||
Re:
Det låter bra. Dax att börja spara hehe. Vad skulle ni säga att skillnaden är i kostnad mellan grupp H och grupp E? Jag läste något om att man betalar för notbok och registrerings avgifter men jag hittar det inte det nu. _________________ Rudi Apro |
||||
Re:
Noter kan du ju ha fast du åker grupp E Registreringsavgiften du pratar om e vad ja tror avgiften för att regga bilen av nån i ditt distrikt Men största skillnaden e ju att en trimmad bilar kostar mer i slitage. En standard golf på 150hk sliter ju ingenting på däck om man jämför med en 940 på 250hk. Samma 940 har en låda för 50lök medans golfen har en för 5lök. En golf har dämpare för ca 10k medans 940 har för 40k. Kan fortsätta länge men du fattar säkert _________________ Andreas Linden |
||||
Hej
jag kan ge lite tips hur jag började mitt rallyåkande jag började som kartläsare och åkte tre stycken tävlingar, då lärde man sig roadbook och tidssystemet och allt, sen köpte jag en volvo 240 volvo original för ca 35000 kr, jag skulle rekomendera volvo oroginal, för det är en hyffsad billig klass och jämn klass, alla har typ samma delar i bilarna så det mesta avgörs på föraren. den 240in körde jag en sesong med, kostade ca 10 000 i delar och däck på en sesong, gjorde av med 6st däck, så lite skillnad på en grupp h bil. sen delar till volvo hittar man ju i stort sett överrallt tex, plåtdelar och sånt finns det ju mängder av, dock slitdelar får man bara använda volvo original delar, dock vissa delar som inte tillverkas längre är ersatta av eftermarknadsdelar, tex du får köra med bilstein dämpare m.m och sen har jag skippat att köra med noter fram tills nu, bättre att börja köra utan och lära sig läsa vägarna m.m. Och konsentrera sig på körningen sen nu när man lärt sig lite så köpte jag en grupp-h 240 för en halv årslön ![]() kolla: http://www.volvooriginal.com/main.ht men tips är som sagt att köpa en färdig bil till att börja med. MVH _________________ Henric Nilsson ----------------------------------------------- vw golf mk1 kitcar volvo 242 Grp H Rallybil http://www.hlm-motorsport.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
9507 besök totalt |