Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Börja köra roadsport klass C ?
1, 2, 3   >>
14951 besök totalt
mitze
Stockholm / Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare

Har surfat runt en del på olika hemsidor då jag funderat på hobbykörning på bana.

Tror roadsport C verkar vara rätt för mig? Det är en lättare form av racing där man kan köra
väggreggade bilar utan bur?

Vad för bil skulle ni rekommendera? Funderar på en Audi A3 1.8T eller Golf 4 1.8T....

ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Roadsport C är för 2 sitsiga sportbilar, så en Audi eller Golf funkar inte där.
Vanligaste bilarna är väl Miata och Porsche 924

MSCC
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Njaeh, du måste ha en bil som klassas som sportbil.
och vad som är en sportbil - därom tvistar de lärde.

Sen tror jag minsann att minst båge är krav numera.

Miata eller Porsche 9xx är säkra och beprövade kärror

Lycka till! thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Sportiga bilar har varit på tal några gånger i förarföreningen, men det är inget aktuellt för 2008.

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Vad hände med Streetsport?

Många ville vara med och köra SPVM men när klassen väl skulle dra igång var det ingen som ville köra?

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Det är väl som vanligt, mycket snack och lite verkstad.

Krav på båge har funnits i bra mer än 15 år nu. MGCC har det inte, men tycker inte heller att de uppräknade bilarna klassar in hos dem.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
mitze
Stockholm / Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Tråkigt... Vad finns det för klasser för en audi eller golf? Förstår inte att miata klassas som sportbil.

Det här med bur förstår jag inte.. Skulle inte roadsport vara en klass för vanliga bilar. Inte har man en bur i sin vanliga bil.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

mitze skrev:
Tråkigt... Vad finns det för klasser för en audi eller golf? Förstår inte att miata klassas som sportbil.

Det här med bur förstår jag inte.. Skulle inte roadsport vara en klass för vanliga bilar. Inte har man en bur i sin vanliga bil.

Sportbil är ett svårt begrepp... Porsche 944 kan ju klassas som en vanlig coupe om man vill(2+2 sitsig) Likaväl skulle en Renault Megane Coupe kunnas klassas som sportvagn om man vill det. (2+2 sitsig)
Bur är ju för säkerheten, och i en sportbil kan man ju ha båge. För det är ju en sportbil...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re:

mitze skrev:
Förstår inte att miata klassas som sportbil.
.

Tips: Räkna sittplatser!

Av samma skäl är inte en V70 en sportbil trots hur många basketbollar,golfklubbor och surfbrädor man än får in i skuffen på den även om volvoreklamen tycker man ska betrakta den som en sådan.

Vad är en sportbil för dig då?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Pär Hylander skrev:
Av samma skäl är inte en V70 en sportbil trots hur många basketbollar,golfklubbor och surfbrädor man än får in i skuffen på den även om volvoreklamen tycker man ska betrakta den som en sådan.
Du menar som en viss 2+2 combicoupé då (Porsche9x4 är ju en 2+2 laståsna, för de som inte förstår piken)

Ska man vara riktig petig så är det Sportvagnar det handlar om, och genom åren har det givits en och annan dispens. Tittar man i gamla startlistor så finns det ibland annat än "rent tvåsitsiga sportvagnar, coupéer alt. cabrioleter".
1987 var det tre Honda CRX med (en i B och två i C). I C kom de på plats 1 och 3 i serien. 1988 var de inte med.
Det var lite gyllene år för Roadsport. 1987 var det 23 i A, 27 i B och 20 i C som samlade poäng.

En sportig bil kan var en som låter wroom, allt upp till betraktaren att avgöra.

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

crx har bara två sittplatser...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Idag tävlar man inte med vanliga bilar, man kör mest banträffar. Det är en viss skillnad där...
Har du sett hur fort det går på banorna nu för tiden? Jag är lite förvånad äver att det inte är fullburskrav i alla klasser. Jag antar det kommer ändra sig första gången någon gör en riktig praktvurpa i en Seven...

Kollat hur dina funderingar matchar SSK:s reglementen? Småbilar i olika utföranden är väl rätt vanlia där.

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Re:

mitze skrev:

.

Tvåsitsig och dom två platserna ät trånga, bakhjulsdriven, pinsamt kort växelspak, dubbla triangellänkar runt om, alla svensksålda med diffbroms, lätt, onödigt bra väghållning original och bra balans mm mm....

Vad är det som inte gör en Miata till en sportbil?

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

FSN skrev:
mitze skrev:

.

Tvåsitsig och dom två platserna ät trånga, bakhjulsdriven, pinsamt kort växelspak, dubbla triangellänkar runt om, alla svensksålda med diffbroms, lätt, onödigt bra väghållning original och bra balans mm mm....

Alltså, alla trånga, obekväma, högljudda skapelser med max två nästan acceptabla sittplatser kan man cleara som sportbil! thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
FSN skrev:
mitze skrev:

Alltså, alla trånga, obekväma, högljudda skapelser med max två nästan acceptabla sittplatser kan man cleara som sportbil! thumbs up
Kom dessutom ihåg att det sedan länge inte är nån självklarhet att en sportvagn skall ha högre prestanda än en matkassetransportör.
Det går att göra tävlingsbil av vad som helst, tom Seat och Daewoo, och snabbt går de rackarna också.

SSK Klass 1 (Fyndbörsen Cup) är ju ett ställe som rymmer det mesta (ca Grp N). Det finns även färdiga bilar att handla för rätt små pengar. Men tröskeln in där kan kännas högre än att rulla in med sin hottade gatbil på en klubbtävling när man känner för det.
Har man handlat tävlingsbil och skaffat allt runtomkring så tar det emot att avstå ett par tävlingar.

Två sevens som krokar ihop efter stående start är inget jag vill bevittna. Hastigheterna är rätt höga även i de långsammare klasserna och att kunna slå armbågen i Armcot ser inte jag som en fördel.
Helbur (hockeymål) och sidonät vore en fördel, det går ju tom att göra demonterbart.

mitze
Stockholm / Malmö
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Fiat coupe turbo fungerar det? den har 2+2

Nissan 200NS, vad är det? Har haft 2 st 200sx men har aldrig hört någon 200ns...

Så jag måste inhandla in bil som finns på listan och sedan sätta in en bur?
Några tips på vart man kan göra det billigt om man inte kan svetsa själv..

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

mitze skrev:
Fiat coupe turbo fungerar det? den har 2+2

Nissan 200NS, vad är det? Har haft 2 st 200sx men har aldrig hört någon 200ns...

Så jag måste inhandla in bil som finns på listan och sedan sätta in en bur?
Några tips på vart man kan göra det billigt om man inte kan svetsa själv..

Köp en färdig! thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Coupen klassade in för 4 år sen i alla fall. Skulle inte tro det har ändrats.
Listan är långt ifrån komplett, är man osäker skall man ontakta regelskrivarna. 200 i alla dess utföranden har jag svårt att se att den skulle bli nekad.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Jag börjar ana en viss förkärlek till överladdat. Kolla upp reglementet och kolla med Brolund angående biltyper och bedömningar.
Det jag kan säga är att överladdade motorer i princip bara klassar in som heloriginal, beräkningseffekterna blir rejäla (men inte orimliga men ger oftast A). Med heloriginal avses i detta fall helt original trycksidor, fritt på turbons sugsida samt downpipe och bakåt. Dessutom drabbas du av 15% påslag från besiktningsinstumentets effekt för datorstyrt sprut (anses programmerbart oavsett hur svårt det än är).

Det är alltid bäst att vända på stenarna innan man handlar bil och börjar bygga. Halvbur är minimum, vagnboksbesiktaren är den som avgör vad som är godkänt.

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Jag körde några tävlingar med min Fiat Coupe, tror det var 2003 eller möjligen 2004. Inte snabbast i klassen, men klart kul ändå. Då klassades den som en sportbil i alla fall, men det där verkar ju som sagt variera över tiden.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Pär Hylander skrev:
Du menar som en viss 2+2 combicoupé då (Porsche9x4 är ju en 2+2 laståsna, för de som inte förstår piken)

Ja, visst är det härligt med konsekventa regler

Ska det hårda kritiriet vara att man inte ska få plats med ihopfälld barnvagn så diskvalificerar det P 9x4 medans det kvalificerar min Volvo S80 (lucköppningen i skuffen är nog för litet, fick inte in en skrivare jag köpte i lördags)

1, 2, 3   >>
14951 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande