| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur räkna när man har dämpare som avlastar fjädrarna ?
|
3850 besök totalt |
|
Jag kommer att ha dämpare bak där man med gastryck uppnår en viss lyftkraft och avlastar fjädern. Jag vet ungefär vilken front/rear wheelrate jag vill ha på bilen men hur räknar jag nu när bakfjädrarna bli avlastade av dämparna? I mitt fall tänkte jag ha 120 N/mm fram och 150N/mm bak, omräknat till wheelrates 108 resp 90 och en front/rear wheelrate på 1,2. Dämparna kommer att avlasta ca 52 kg per hörn bak (15%). Ska jag gå ner 15% på bakfjädrarnas wheelrate (och alltså bakfjädranas hårdhet) för att hålla egenfrekvensen samma eller ska man tänka på nått annat sätt nu när jag inte kan jämföra front/rear wheelrate på samma sätt längre? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Re:
Spec från tillverkare, man får 4 kg lyftkraft per bar och kan variera trycket 6-20 bar. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Re:
Jag tänkte såhär: f = sqr(k/m) / (2*pi) där massan är den massa fjädern belastas med. Om dämparen lyfter med 15% av vikten i ett hörn kommer fjädern att belastas 15% mindre och därmed så ändras egenfrekvensen f, eller tänker jag fel? Mitt problem är att med dom nya bakdämparna med "lyftkraft" (framdämparna har inte denna feature) vet jag inte hur jag ska välja fjädrar. Utan "lyftkraften" vet jag ungefär ivlken front/rear wheelrate jag vill ha för att få "rätt" balans i bilen (jo jag vet att det är krängningsmotstånd front/rear som ger balansen men med alla andra parametrar konstanta så kommer det vara val av fjäderhårhet bak som avgör) /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Det blev plötsligt ett icke-problem.... det visade sig att även Bilsteins gasdämpare har en lyftkraft som ungefär motsvarar den lägsta tryckjusteringen på dämparna jag ska ha.
Det hade fortfarande varit intressant att veta vilken inverkan dämparens lyftkraft har, har svårt att tro att dom skulle ha denna "feature" med justerbarhet om det inte fanns nån poäng med den (finns även på ett antal andra dämpare som JRZ och Protrac). /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Re:
Man kan alltså justera gastrycket i dämparen...? Kraften därifrån borde ju adderas till den från fjädern, och därmed skulle man kunna finjustera hårdheten en aning med detta. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Som sagt så funkar det likadant på en bilstein dämpare. Dessutom så kommer trycket stiga en hel del när dom blir varma. Och dom blir ordentligt varma om man nu inte kör som en kärring. Mao så kommer du få en förändring av fjäderkonstansten under racets gång. Det är bla. därför man kan få en förändring i balans under ett race. Det beror inte bra på däcken som många tror.
Justering av trycket vill jag påstå är till för att lägga sig på rätt nivå för att undvika kavitation vid olika temperaturer eller beroende på hur långt racet är. |
||||
|
|
||||
|
Re:
annat än att den är liten. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Fick idag mothugg av ytterliggare en persomn som kände siug tvekande inför att det skulle betraktas som två parallellkopplade fjädar eftersom dämparen kraft är konstant ?
Den har väl ingen traditionell fjäderkonstant, kraften är konstant (och känd), eller tänker jag fel?
Nix, den har justerbar komp och retur som vanligt detta ska vara ytterliggare en feature... Saxat från deras hemsida: " In other damper designs the function of gas pressure is to keep the fluid compressed and to prevent it from cavitations. In the MOTON damper it serves a different function. When the gas pressure (nitrogen) in the adjustable reservoir works against the cross section of the piston rod it results in an added lifting force on each corner of the car. This lifting force is offering a support to the main spring. The MOTON damper is able to carry part of the weight of the car, permitting the use of softer main springs. The gas pressure in the reservoir can be varied between 6 and 20 bar. It is a very effective tool for pitch and squad control and for stabilizing the total platform of the car during cornering." Tänk om man ändå läst lite mer mekanik... /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Andreas,
Köp de där fjädrarna vi pratade om häromdagen! Skulle det visa sig att det blir för mjukt så köper du bara nya. Det drabbar ju ingen fattig
Teoretiskt kan vi utreda detta till domedagen men svaret kommer inte förrän du testat på riktigt! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Re:
Det låter ju helt enkelt som om man har en ställbar gasfjäder genom det valbara gastrycket. Om det inte är ventiler och saker som reglerar detta så borde det ju i så fall uppföra sig som vilken fjäder som helst - men då blir det ju ingen konstant kraft! Kraften beror ju normalt på hur mycket man trycker ihop dämparen, eftersom gasen komprimeras i motsvarande grad. Tycker det osar lite vrid vs effekt...!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Redan köpt , men jag hade gärnat velat förstå hur det funkar också...
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Re:
Jag har förstått det som en konstant kraft oavsett kolvens läge men det kan ju vara fel... annars blir det ju precis som du säger som en gasfjäder. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Är det en konstant kraft oberoende av dämparkolvens läge så borde ju kraften från dämparen enbart påverka svängningsrörelsens jämviktsläge, I detta fall ride height.
Svängningsrörelsen i sig sätts ju igång av att massan rubbas från sitt jämviktsläge en viss stäcka i en viss riktning. Lägesrubbningen kommer då att få fjädern att utöva en kraft på massan i motsatt riktning motsvarande "lägesrubbning x fjäderkonstant". Den konstanta kraften från dämparen bidrar inte i detta dynamiska förlopp utan har redan "förbrukats" i att ride height lyfts upp en viss sträcka. Eller tänker jag fel? _________________ Peter Burda |
||||
|
Fjäderkraften från dämparen är inte konstant. Då dämparen komprimeras; 'kommer trycket, och således även fjäderkraften, att öka.
Fjäderkraften bestäms, till största del, av produkten av trycket och kolvstångsarean. Fjäderkonstanten bestäms, till största del, av förhållandet mellan kolvstångsvolymen och gasvolymen. Exempel: Med ett gastryck på 13 kp/cm^2, en kolvstångsdiameter på 23 mm, en gasvolymsdiameter på 50 mm och en gasvolymslängd på 50mm; 'blir fjäderkraften 54 kp och fjäderkonstanten 0,23 kp/mm. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3850 besök totalt |