Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Baffling av tråg. | 1, 2 >> 16851 besök totalt |
Har ikväll byggt om mitt tråg till Volvo turbon. Har jag gjort rätt ? Några synpunkter ?
Lite bilder: |
||||
Dom här plåtarna tycker jag ser konstiga ut.....håller dom inte kvar oljan uppe i övre delen. Detta skulle i såfall göra att vevaxeln kan piska upp oljan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det där såg inte kul ut. Enda chansen är att klä in vevaxeln med en rullar plåt som går enda upp i blocket.....med louvers i rotationrriktningen...så att oljan "hyvlas" bort av vevens rotation. Hmmm.......förmodligen fattar ingen detta... En sådan plåt finns till Chevy.......kanske Mäkinen kan hjälpa till att hitta en bild _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Butterfly, org sitter det en skrapplåt för vevaxeln, kan ta lite kort på den sen om det skulle hjälpa?
Mitt tråg ser inte exakt ut sådär, utan kommer att tillverkas själv av alu-plåt, men det blir ungefär samma mått.. Mats, org sitter den fram, men jag måste ändå göra om pickupen när jag har gjort om tråget. Tråget på bilderna är ett jättedyrt köpestråg från Englad, dom verkar ha satt pickupen längre bak iaf. Pumpen sitter iaf på vevaxeln så ingången för pickupen är längst fram i motorn. |
||||
http://static.summitracing.com/globa Summit Racing är en trevlig shop. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jag fattade! Fy fan va ja e smart! /Den ständigt ödmjuke _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ja med fattar Satt en sån på min Diplomat 73:a 5.4L A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||
oljetråg går inte att bedöma på bilder så enkelt. Nu kan jag nog säga att det här inte är direkt bra. Hur det bör se ut är något jag inte kan återge i tråden. Men oljetråg är KOMPLICERAT.
Att oljan kommer bort från vevaxeln är viktigt. Annars piskas luft in i oljan. Luft smörjer inte som bekant. Det betyder att vi måste (som Butterfly säger) hyvla bort oljan från veven. Vidare måste vi skydda tråget från vevaxeldrag, sk vind plåt. Är tråget grunt måste baffling med dörrar eller sving pic up användas. Mitt tråg är extremt grunt, och det är det fjärde i ordningen innan det funkade. Så grunda tråg kräver egenterligen torrsump. Ett djupt tråg är alltid lättare att få att fungera. Men det kan ju vi banåkare inte ha. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Jag lägger mig också i lite här.
Eftersom jag flyttat bak motorn ca 10 cm och bytt framvagn på Rekorden så måste tråget byggas om. Som det är nu kommer paralellstaget till styrningen att löpa rakt igenom tråget, funderar på att lösa det med ett rör igenom tråget. Ganska sunkig lösning, men staget måste ändå demonteras när motorn ska lyftas i. Naturligtvis ska tråget bafflas också, i både längs och sidoriktning. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Intressanta svar !
Anledningen till att jag satte dit plåten på ovansidan var att del hosisontella skvalplåten lutar ner mot pumpen. Så att olja kommer att finnas över den om man ser till oljesticksnivån.(syns dåligt på bilden) Vid en inbromsning kommer den oljan att åka fram därför satte jag den där. Men när jag tänker efter så gör den nog mer skada än nytta. Är lätt att ta bort så det är inga problem. Göran, vilka detaljer är det du tycker ser fel ut ? Förstår att det är svårt att förklara i ord, men någon detalj som inte ser rätt ut. För övrigt kan jag säga att tråget är kapat 30 mm och pickupen till pumpen likaså. Visst är det komlicerat att få till bra och visst vore torrsump att föredra. Men man måste sätta nivån någonstans både vad gäller tid och pengar, annars kommer jag aldrig att få köra bilen. |
||||
Nu till att börja med så hade jag tänkt det. Men har väl tänkt att bytta det mot ett lättare sen. Hinner inte med allt på en gång. Just nu är första prioritet att få bilen besiktad och körbar. Men det är ju smidigare att göra det nu..... men så är det med allt ! |
||||
Visst är det så. torrsump är dyrt, och man vill åka också. Vad jag ser så är det ett orginaltråg som är utbyggt undertill. Konceptet funkar som regel bra vad gäller att säkerställa olje försörjningen. Däremot blir inte borttagandet av olja som flyger runt veven bättre. Den delaen av tåget är ju fortfarande orginal. det innebär att du fortfarande håller mycket olja i motorn under körning. Tråget bör ha samma djup under hela motorn och en effektiv oljeavskiljningsplåt. Du kan titta på min site http://hem.passagen.se/hemipanter/ Där finns några bilder på mitt tråg. Jag skulle tro att du kan åka med ditt tråg, men om vi skall diskutera design så måste vi gå lite längre och bena upp det hela. Då är det främst vind-oljeavskiljningsdelen som lämnar en del att önska. Ett annat svar, många tråg har styrstag- kuggstång genom tråget i ett rör. Så e det med kompromisser. Helt OK i mina ögon. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Tack Göran! Jag har redan misslyckats med ett tråg, dels läckte det som ett såll och dels kan jag ändå inte använda det pga den bytta framvagnen. Surt att göra en massa arbete i onödan.
Wackts tråg kommer från en B20 från början, eller har jag fel? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Aluminiumtråg är inte bra på en 7:a. Tål inte hårda inbromsningar. Ett plåttråg blir bara buckligt. Om det är en x-flow snurra så kör med enkelgradig olja för att få oljetryck som är ok. _________________ Jan Nagy |
||||
Jag har läst och funderat en hel del på detta ämne till min egen motor. Insåg att jag har många teorier men ingen praktik, och att då göra något eget är lika med stor risk att göra fel.
Dock kan jag återge mina teorier och tankar tänkte jag så andra kan testa dem innan jag själv gör det Hursomhelst, som sagt, en s.k. windage tray måste finnas mellan vevaxel och oljetråg. Denna har uppvikta "flaps" i den riktningen som oljan kommer farande när den slungas av vevaxeln. Dessa har jag sett brukar vara en fyra-fem cm långa och ca 1cm breda på en vinkel av typ 30* eller så. Tråget i sig måste ha tillräcklig volym (typ 4-5l för normalstora 4-cyl motorer). Tråget är sedan uppdelat i en eller flera kammare. Pickupen får aldrig komma ovanför ytan och en motor kanske har 2l i omkrets, dvs. från trågets "kalla" volym av 5l måste 3l vara tillräckligt för att täcka pickupen. Så som jag tänkt, en bil accelerarer inte så fort, men bromsar med kanske 1g kraft, svänger i minst 1g kraft plus lutning. I en behållare, med 1g sidokraft, lutar ju ytan 45*, har vi 1,5g blir väl lutningen 56* - jag skulle räkna med kanske 60* som absolut maxtal. Dvs tänk dig att du lutar tråget i 60* vinkel, och givet då kanske 3l olja i den - täcks pickupen fortfarande? oljan måste ju också ha nånstans att komma in, dvs. det måste finnas hål nånstans. Detta innebär ju att olja kan komma ut, men om hålet placeras i mitten kan olja komma in, men inte ut under kurvtagning iom. att den slungas åt sidorna. Det går att göra kammare och "skvalpskott" m.h.a. dörrar, flaps eller "trap-doors" som är vanliga namn. Helt enkelt dörrar som öppnar och släpper in olja men inte ut - man skapar nästan en s.k. swirl pot (typ som i bensintanken). Här är en länk på detta: http://www.ele.tut.fi/~vvieri/eengin Andra konstruktioner bygger på att styra oljan ner under ett "däck" som är tätt, och väl där nere är alltid pickupen täckt p.g.a. volymen (och 60* regeln). Här är lite lektyr: http://www.sylva.co.uk/cvh.html http://www.stotti.freeserve.co.uk/te http://dspace.dial.pipex.com/ian.cro Här är så som jag förmodligen skulle gjort eller nånting i denna stilen i alla fall (alla detaljer givetvis inte uttänkta) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Nu kan ju jag accelerera rätt bra, men trots det så tänker jag att under acceleration så har vi ju belastningar i motorn medan under bromsning så skär den inte på tio meter, OM den skulle råka få lite luft. Missförstå mig rätt, motor ska INTE råka ut för detta. Det är bara det att jag lagt marginalerna åt det hållet. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Det kan du sannerligen!! Ingen av mina bilar kommer dock troligen ha liknanade accelerativa förmåga, givetvis ska man ju tänka på detta, men kanske motsvarande 1,5g i acceleration/lutning kan man ju kanske dra ner lite på. Kan dock tänka mig att löser man det ena riktningen så ger sig de andra rätt automatiskt _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Angående oljepumpen som Per Wackt använder:
Per och jag har diskuterat lite om oljepump tidigare... Jag har kollat lite med olika kompisar och fått höra ett rykte om att oljepumpen från en volvo 360 skulle passa i motorn och ha ett kortare pickuprör än std. B230 's pump... Per valde att kapa pickupröret och få det svetsat, jag sitter i samma sits som honom precis och ska bygga om mitt tråg... -Vet någon om ryktet om 360's pump stämmer ?? Den skulle ju ev. gå att använda i så fall i en sådan här situation....eller.... //arrow// _________________ Nickname: Arrowsmith |
||||
Sparade trådar/FAQ Baffling av tråg. | 1, 2 >> 16851 besök totalt |