Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Placering AMB Transponder
1838 besök totalt
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Jag har sökt lite på forumet utan att hitta vad jag letar efter. Kanske någon kan hjälpa mig. Har precis skaffat mig en AMB transponder som nu skall monteras. Var? Jag är med så långt att den skall monteras vertikalt dvs med pilen nedåt marken. Antar att det ligger kabel nedgrävd som den mäter mot. Detta måste då betyda att det måste vara öppet nedåt eller? Antar därmed att det inte spelar någon roll vilken sida den sitter på på bilen? Slutligen, hur långt fram eller bak får/ska den sitta eller spelar det ingen roll? Den medföljande instruktionen var lite bristfällig....

Fixhult
Här sen Apr 2004

Är det inte styrt i reglementet så brukar det anses vara en fördel att ha den så långt fram som möjligt.
Tanken med det är att det transponderns passage över mållinjen som "räknas" (målfoto lär det inte bli tal om i "våra" klasser).
Vid stående start så placeras ju bilen ut, inte transponderplaceringen (så med transpondern i fronten är racet flera meter kortare än om den sitter i aktern).

Usch, va snäll jag är som delar med mig

och Nä, det står inget i Roadsportreglementet om transponderplacering (så slipper en och annan leta).

Edit: Dude har nog testat med transponder på rörlig pinne (för bättre kvaltid) men det tror jag garanterat är No-No

Egen tändningsmatad transponder är såå skönt att ha under tävlingshelgerna. De laddas inte ur, glöms inte lämnas tillbaka, kostar ingen deposition/hyra. Det bara fungerar.
Man får bara komma ihåg att dubbelkolla transpondernumret när man anmäler sig, sen dyker bara rätt tider upp på listorna.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Dom är inte i närheten av lika känsliga som tillverkaren påstår iaf. I min bil sitter den på insidan av sidorutan ganska långt ner och det är inga problem.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Dom är inte i närheten av lika känsliga som tillverkaren påstår iaf. I min bil sitter den på insidan av sidorutan ganska långt ner och det är inga problem.
Min sitter under ena stålkastaren med bara frontplasten ned mot asfalten.
om jag knölar till fronten så tar den kanske stryk, men då går jag nog inte i mål i det racet i alla fall.

shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack alla för hjälpen. Vad skulle man göra utan rejsa! och inte minst alla kunniga personer..

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

shasselg skrev:
Tack alla för hjälpen. Vad skulle man göra utan rejsa! och inte minst alla kunniga personer..
Exempel på montering (inte vackert men den har hängt kvar trots att den är oskyddad från däcksprut).

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:

njae..... det där varierar kraftigt från bil till bil utan synbarlig anledning........ vissa bilar verkar störa ut dom.

sen ser vi tidtagare att vissa bilar har dålig signalstyrka men när dom ändå ger konstant hela tiden så säger man inte till ..... men det är ju bara den tävlande som själv förlorar på om det missas... så om jag var tävlande så skulle jag gå och fråga tidtagaren hur många "hits" transpondern sänder under passeringen... Och om det är under 80 så skulle jag absolut försöka hitta en annan placering som är säkrare...

För det finns något som heter "brus" i tidtagningen som normalt sett ligger på 20-30 men ibland också helt utan synlig anledning kan sticka upp till både 60 och 80 och då tappar man signalen från dom transpondrar som inte har full styrka på sina "Hits" och då får tidtagaren antingen berätta för den tävlande att det är missade varvpasseringar eller vilket iofs är vanligare.... ljuga ihop det med en manuell passering inlagd i efterhand på en lämplig tid som inte ser misstänkt ut....

Transpondertidtagningen är väldigt säker om allt är bra med både transpondermonteringarna och slinginstallationer men det är ju tyvärr inte alltid så i verkligheten.....

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Transpondertidtagningen är väldigt säker om allt är bra med både transpondermonteringarna och slinginstallationer men det är ju tyvärr inte alltid så i verkligheten.....
På Falkenberg i höstas satt det en fotocell som backup, men de alternativtider som de pillade in var ibland ett par sekunder fel (vi fick justera resultatlistan två gånger innan vi blev nöjda).
Det var iaf inte min transponderplacering som fallerade (utan en batteritransponder i en Boxter).
Skoj att veta vad man ska fråga efter om man vill veta om man är nära problem (men inte en missad tid på en hel säsong räcker iofs som indicum).

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
På Falkenberg i höstas satt det en fotocell som backup, men de alternativtider som de pillade in var ibland ett par sekunder fel (vi fick justera resultatlistan två gånger innan vi blev nöjda).
Det var iaf inte min transponderplacering som fallerade (utan en batteritransponder i en Boxter).
Skoj att veta vad man ska fråga efter om man vill veta om man är nära problem (men inte en missad tid på en hel säsong räcker iofs som indicum).

Jag kan skvallra en del om vad tidtagningen brukar göra för fel eller ha problem med....

fast det gäller förståss inte SLC / 5papps tidtagning för dom killarna gör aldrig några misstag eller har några problem....

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Fredrik: Sant, dumt att generalisera men att den behöver sitta en viss maxhöjd från banan med fri sikt neråt är lite överdrivet IMHo.
Har pratat med tidtagare ang min placering och de har alla varit helt nöjda med den.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Fredrik: Sant, dumt att generalisera men att den behöver sitta en viss maxhöjd från banan med fri sikt neråt är lite överdrivet IMHo.
Har pratat med tidtagare ang min placering och de har alla varit helt nöjda med den.
Det viktigaste är att det fungerar, hur teoretisk korrekt det är spelar ju mindre roll när man väl verifierat funktionen.

På en sjua borde väl nån del av ramen framme vid kylaren fungera fint.
Det finns ju inte mycket i vägen till marken nånstans på en sjua iofs

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:

Det har iofs rätt mycket med farten på bilen att göra, dvs hur fort den passerar mållinjen där slingan är nedgrävd...

och du åker väl då inte så fort

skämt åsido..... har märkt stora skillnader från bil till bil även inom en entypsklass som Volvo S40, där en montering funker hur bra som helst på en bil , absolut inte funkar på en annan bil och då har vi ändå växlat transpondrar dom sinsemellan för att eliminera den faktorn.... Och varför det kan bli så har jag ingen aning om.....

Men slutsatsen som är väldigt bra att ta till sig är att GÅ till sin tidtagare och fråga hur många "hits" ens egen bil har och hur många "hits" dom flesta andra bilar ligger på..... Och helt enkelt testa sig fram tills man får en stabil och bra kontakt....

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Hehe, nä det går inte så fort det är sant.

Men jag jobbar på det...
Skall ju köpa en egen transponder också och då tänkte jag faktiskt sätta den på annan position.

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:

och man kan slänga dom i asfalten och låta röda plastlagret skalas bort och de fungerar fortfarande bra

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Så, nu är den monterad. Lade den så att den automatiskt går på med tändningen...det kanske var dumt...det är ju egentligen förhållandevis sällan jag behöver ha den på....kanske skall jag sätta dit en brytare?

Någon som vet om det finns utrustning på Gotland Ring för mätning?

Här sen Nov 2002

Re:

shasselg skrev:
Så, nu är den monterad. Lade den så att den automatiskt går på med tändningen...det kanske var dumt...det är ju egentligen förhållandevis sällan jag behöver ha den på....kanske skall jag sätta dit en brytare?

Någon som vet om det finns utrustning på Gotland Ring för mätning?

På Gotland finns det ingen slinga nergrävd och ingen tidsutrustning, vad jag vet.....

Allmänt banåkaforum
1838 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande