Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Heigos burar
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (23013 totalt)
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Heigos burar? Funderar på att sätta in en sådan i min gat-944 tillsammans med godkända stolar för att kunna köra clubrace, kvällsträningar och kanske PCSR med den.

Man bultar i den har jag förstått, är det enkelt? Behöver man borra/svetsa fast plattor eller liknande? om man börjar med en båge (som räcker för ex.vis PCSR) kan man då komplettera med helbur senare?

Tips och erfarenheter? thumbs up
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Alla burar och bågar jag hört talas om bultas, alternativt svetsas fast i golvet, innerskärmar, hatthylla, dörrstolpar etc. Kravet på fästplattor är nog 150x150 mm, typ 3 mm tjocklek, lika stora på båda sidor om golvet. Kan vara lite svårt att få till pga att golvet i en bil aldrig är plant. Fästbultarna till plattorna bör vara minst M10.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Vad säger SBP om man stoppar in båge?
Jag och Mats har tankar om att bygga en banbil.
I den tänkte vi stoppa in två sittakvarstolar med inte nickapanelen bälten och inte få taket i huvudetbur.
Det vore ju tråkigt om man lägger ut pengar på något om Storbror ändå säger
Erfarenhet emottages

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

PelleM skrev:
Vad säger SBP om man stoppar in båge?
Jag och Mats har tankar om att bygga en banbil.
I den tänkte vi stoppa in två sittakvarstolar med inte nickapanelen bälten och inte få taket i huvudetbur.
Det vore ju tråkigt om man lägger ut pengar på något om Storbror ändå säger
Erfarenhet emottages


Finns trådar som gått igenom den frågan. Prova sökfunktionen

_________________
Magnus Thomé
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



PelleM skrev:
Vad säger SBP om man stoppar in båge?
Jag och Mats har tankar om att bygga en banbil.
I den tänkte vi stoppa in två sittakvarstolar med inte nickapanelen bälten och inte få taket i huvudetbur.
Det vore ju tråkigt om man lägger ut pengar på något om Storbror ändå säger
Erfarenhet emottages


Som sagt, sökfunktionen är bra
Min bil reg besiktigades med fyrpunktsbåge och i registrerings beviset står det att bilen har bur, jag antar därför att du måste ombesiktiga bilen för att få det godkännt och infört i reg beviset. Samma procedur som vid installation av dragkrok

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Har själv en Hegio helbur och det som kan sägas är att kvaliten är super!! Är mycket nöjd och snygg är den också!

Bara att köpa

Du kan PM:a mig om du vill ha nummret till den som sålde den.

Mvh

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Anders Karlsson skrev:
Alla burar och bågar jag hört talas om bultas, alternativt svetsas fast i golvet, innerskärmar, hatthylla, dörrstolpar etc. Kravet på fästplattor är nog 150x150 mm, typ 3 mm tjocklek, lika stora på båda sidor om golvet. Kan vara lite svårt att få till pga att golvet i en bil aldrig är plant. Fästbultarna till plattorna bör vara minst M10.


Jag kollade precis efter båge till min 911:a.

Det fungerar så här:
-För båge (roadsport, PCSR) finns inga krav på fästpunkterna. Heigo har båge till både 944 och andra 911 som man bultar fast i fästpunkterna för säkerhetsbältena(denna båge är alltså godkänd för Roadsp. Och PCSR). Denna båge heter CLUBSPORT eller CLUBSPORT RS (med tvärsträva). Med denna båge behöver man alltså inte modifiera sin bil alls (svetsa, borra etc,) HEIGo har även en båge för insvetsning i bil, denna kräver dock att man levererar bilen till HEIGo (eller en HEIGo representant) för insvetsning. (Vet dock ej om denna finns till 944)

- För bur(helbur) så måste buren uppfylla reglementet enl. SBF. Detta innebär svetsade förstärkningsplattor och sedan bultad bur i dessa. Dock kan en certifierad bur undantas ock godkännas som den är. Så vitt jag vet har Heigo inte FIA certifiering för sina burar.

- Heigo säljer ombyggnadskit för att bygga om från båge till bur, då måste man skicka bågen till Heigo så svetsar de på extra fästen mm. På Heigos hemsida kan man beställa detta till CLUBSPORT bågen, dock är frågan om fästpunkterna i såfall är godkända.

- Prislista, katalog etc finns på www.heigo.de

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Jag är grymt sugen at köpa en båge att ha bakom stolarna från heigo. Ska bara lista ut vad jag ska ha för bil att sätta den i

Som exempel denna:

http://www.heigo.de/ASP/index.asp?PID=&ACT=102&WKA=958&WKC=1&CAT=3&SCAT=Porsche
Nån som har koll på frakten till Sverige?

Finns det konkurenter med samma koncept i Sverige/Tyskland/Nederländerna?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 160



Porsche-Daniel skrev:

Finns det konkurenter med samma koncept i Sverige/Tyskland/Nederländerna?


Sök på "bur", "båge" eller liknande så får du nog ett antal träffar där detta ämne tagits upp tidigare. I Sverige finns KBT Safety, RallyProdukter, med flera som kan bygga bur på "frihand" i din bil. De kanske dessutom har klara burar till din bil.
/ola Jidebom

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



JMT skrev:
Porsche-Daniel skrev:

Finns det konkurenter med samma koncept i Sverige/Tyskland/Nederländerna?


Sök på "bur", "båge" eller liknande så får du nog ett antal träffar där detta ämne tagits upp tidigare. I Sverige finns KBT Safety, RallyProdukter, med flera som kan bygga bur på "frihand" i din bil. De kanske dessutom har klara burar till din bil.
/ola Jidebom


Sketans!

Jag skulle skrivit att jag redan har sökt...

Jag vet några. Tex Guss & Karlstorps järn och smide.

Men det är väl mest riktiga burar?
Jag vill ha en båge som jag skruvar i utan att behöva bygga om hela bilen och "förstöra" inredningen. Gärna med färdiga priser så man kan jämföra lite, man är ju snål!

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Porsche-Daniel skrev:

Men det är väl mest riktiga burar?
Jag vill ha en båge som jag skruvar i utan att behöva bygga om hela bilen och "förstöra" inredningen. Gärna med färdiga priser så man kan jämföra lite, man är ju snål!


TA sportvagn säljer fvds sortiment www.fvd.de men det blir nog inte billigare att handla i sverige.

om det inte är så noga att den ska va godkänd så kan jag böja till lite VPrör för några tusen. Håller bra sålänge man inte voltar

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Lotus Samuel skrev:
Porsche-Daniel skrev:

Men det är väl mest riktiga burar?
Jag vill ha en båge som jag skruvar i utan att behöva bygga om hela bilen och "förstöra" inredningen. Gärna med färdiga priser så man kan jämföra lite, man är ju snål!


TA sportvagn säljer fvds sortiment www.fvd.de men det blir nog inte billigare att handla i sverige.

om det inte är så noga att den ska va godkänd så kan jag böja till lite VPrör för några tusen. Håller bra sålänge man inte voltar


De hade bara till de där VW Bubbla GTI

Huvudfrågan var egentligen vad det kostar att skicka buren?
Det måste ju vara skrymmande.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Levin Racing säljer Heigos burar/bågar...dom tar 3700 för en båge till 924/944 och jag tror den kostar 290 Euro direkt från Heigo...skulle nog tro att frakten kostar mer än mellanskillnaden!

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Rylander skrev:
Levin Racing säljer Heigos burar/bågar...dom tar 3700 för en båge till 924/944 och jag tror den kostar 290 Euro direkt från Heigo...skulle nog tro att frakten kostar mer än mellanskillnaden!


Tack! thumbs up

Iofs så kostar den _272 men det är ju inte så stor skillnad
Men det betyder att frakten skulle kosta mer än 1200:-
Kan den verkligen göra det?

Var finns Levins Racing förresten? Hemsida?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Jag kollade också på Heigos bågar men har bestämt mej för att låta JTI Motorsport bygga en båge. Man svetsar plattor i chassiet, svetsar bågen utanför bilen och skruvar sedan i den i plattforna. Kostnaden blir ungefär densamma (mest pga. den dyra frakten) och man får den som man vill (tex. så vill jag har ett extra tvärstag att fästa bältena i).

Sen vill det ju till att det går att göra så på den aktuella bilmodellen (att få in bågen i bilen när bågen är ihopsvetsad) men på 944'an skulle det inte vara nått problem iaf (man får plocka ur stolarna).
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Citat:
Tack!

Iofs så kostar den _272 men det är ju inte så stor skillnad
Men det betyder att frakten skulle kosta mer än 1200:-
Kan den verkligen göra det?

Var finns Levins Racing förresten? Hemsida?


Hmm, nä 1200 borde det kanske inte kosta...fast en båge är ju rätt skrymmande...

Levin Racing har tyvärr ingen hemsida (vad jag vet i alla fall)...tror dom håller till i Köping.

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003
Inlägg: 348



Rylander skrev:
Citat:
Tack!

Iofs så kostar den _272 men det är ju inte så stor skillnad
Men det betyder att frakten skulle kosta mer än 1200:-
Kan den verkligen göra det?

Var finns Levins Racing förresten? Hemsida?


Hmm, nä 1200 borde det kanske inte kosta...fast en båge är ju rätt skrymmande...

Levin Racing har tyvärr ingen hemsida (vad jag vet i alla fall)...tror dom håller till i Köping.

Hej,levin racing håller till i kungsör,det ligger precis utanför köping.Jag köpte min heigo bur av honom det är ruskigt bra passform på dom,man ser lite av den på bilderna på den blå RUF CTR som finns här på forumet.
Den buren kostade ca 12000:-
Tel till levin racing 0227-12200 070-5785785
Mvh Jens Pettersson

_________________
jens pettersson
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Tack för numret!
Ska se om man kan få tag i en prislista från dem.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 119



Är det någon som kan svara på om Levin bara handlar med Porschegrejer eller om det går att handla till VW från han också? Tänkte på Heigobur främst.

_________________
Johan Carlsson
Golf G60

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



hovang skrev:
Jag kollade också på Heigos bågar men har bestämt mej för att låta JTI Motorsport bygga en båge. Man svetsar plattor i chassiet, svetsar bågen utanför bilen och skruvar sedan i den i plattforna. Kostnaden blir ungefär densamma (mest pga. den dyra frakten) och man får den som man vill (tex. så vill jag har ett extra tvärstag att fästa bältena i).

Sen vill det ju till att det går att göra så på den aktuella bilmodellen (att få in bågen i bilen när bågen är ihopsvetsad) men på 944'an skulle det inte vara nått problem iaf (man får plocka ur stolarna).


Jag funderade lite på det här med båge och bälten. Hur brukar det lösas, i grenar där båge är tillåtet och 4-punkts bälte används. Har dessa bågar en bältessträva från början eller eftermonteras den? Påverkar detta godkännandet och därmed säkerheten för bältesinfästningen?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Daniel Bengtsson skrev:

Jag funderade lite på det här med båge och bälten. Hur brukar det lösas, i grenar där båge är tillåtet och 4-punkts bälte används. Har dessa bågar en bältessträva från början eller eftermonteras den? Påverkar detta godkännandet och därmed säkerheten för bältesinfästningen?


Klämmer in mig och lägger en följdfråga om rek dim på ev. bältessträva

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Sparade trådar/FAQ
Heigos burar
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (23013 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande