Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1395 besök totalt |
Vad ska man ha för racestol, i en Z3?
Jag tänkte jag skulle köpa en racestol för att ha i Z3'an när jag åker bana. Jag är 185 cm lång och väger ca 75 kg. Jag tänkte inte ha den i när jag kör med bilen till vardags utan montera i den när jag ska köra bana. Nån som har några tips på stolar? Den behöver ju inte vara godkänd eftersom jag inte ska tävla med bilen... bara det är en bra stol som man sitter vettigt i. Behöver heller inte det lättaste marknaden kan erbjuda då jag inte har för planer att lätta bilen nåt. Hur är det med fästen för stolen? Finns det att köpa universal eller bygger man egna eller hur funkar det? Är det någon som har monterat en sittastill stol i en Z3 så man vet om dom passar? Det är en M-Roadster. /Magnus |
||
Re: Vad ska man ha för racestol, i en Z3?
Jag hade en Sparco Corsa som jag fick modifiera lite så att det gick att stänga dörren. Ang infästningarna så är det kanske lättast att bygga själv av vinkeljärn. Jag har problemet att jag sitter för högt i dom man kan köpa. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||
Problemet är ju också att man hamnar snett om man använder originalinfästning för stolen. Infästningarna sitter förskjutet utåt i bilen, och originalstolen är byggd för detta, så att fästena på denna sitter offset, vilket gör att man hamnar i mitten av bilen ändå (med originalstolen). Byter man stol måste man tillverka något fäste som först skruvas i original infästning i golvet, och sedan har nya infästningspunkter för stolen, som sitter förflyttade innåt mot kardantunneln. Gör man inte detta sitter man som i en italiensk sportbil från 70-talet... Sedan brukar man behöva kapa av en liten bit på stolen (vid sidorutan) för att kunna stänga dörren.
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Jag satte i en Sparco sprint stol. Det är en rörramsstol som kostar runt 2000:-
Fästena är precis som 24-seven säger inte centrerade över stolen. Jag byggde egna fästen i aluminium. Finishen är inte tillsnyggad då jag stressade ihop fästena kvällen innan sista ringen resan förra sommaren ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||
Går det att använda dom vanliga bältena även om man sätter i en sån stol?
Den Sparco Sprint verkar ju rätt billig också... Hur är det att åka långt i en sån? Typ till Nürburgring? Vad är det som är så mycket bättre med dyrare stolar... har man nån nytta av en dyrare stol som hobbyåkare? /Magnus |
||
Re:
Jag använde orginal bälte. Det funkar men är inte optimalt, kan säkert göra det bättre än vad jag hade tid med vid det tillfället. Då jag inte kört lång i en glasfiberstol kan jag inte jämföra. Men sprint stolen är ganska mjuk i botten och fjädrar ju lite i förhållande till vad en gjuten stol gör. Jag hade en kudde i svanket för att göra det lite mer komfortabelt. Jag upplever inte orginalstolarna så komfortabla så det är definitivt värt att sitta stilla i svängarna på ringen även om det kan vara lite jobbigare att köra ner i sprinten...... _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||
Re:
om man säger så här, det gäller att köra riktigt fort för att komma fram så fort som möjligt. Vid macken kommer man knappt ur stolen för häcken och benen har somnat, men annars inga problem. Så brukar mina ringen resor vara ![]() _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||
Jag har en Sparco Evo2 och sitter kungligt i den. Visst är möjligheterna att sträcka på sig eller i övrigt röra på sig mer begränsade i en sådan stol än i en orginalstol men jag sitter ändå bättre i sportstolen än orginal.
_________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Testa stolen innan du köper den, jag satt inte särskilt bra i sprinten. Däremot är många lite dyrare stolar väldigt bekväma.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Jo jag har tänkt att provsitta lite först...
Vad är det för skillnad på alla stolar? Finns ju typ Sparco Evo, Evo 2, Evo 3? /Magnus |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1395 besök totalt |