Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
Höstracet Knutstorp 14/9
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8816 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Fick nedanstående info mailat till KSVK:s mail i veckan. Har man en sportbil med vagnsbok är det mycket race för pengarna (race 700:-, prova på 250:-). Hur är det med Göran och Pär, skall ni dit? Någon annan kanske? Har jag bara fått bukt på ett mystiskt oljeläckage skall Alfan få nöta asfalt igen.

07:00 Anmälan och besiktning öppnar
08.40 Förarsammanträde

09.00 Fri träning Roadsport A + B med tidtagning
09.30 Fri träning Roadsport C + Historic med tidtagning
10.00 Fri träning RS med tidtagning

10.30 Tidsträning Roadsport A + B
10.50 Tidsträning Roadsport C + Historic
11.10 Tidsträning RS

11.30 - 12.15 Prova på bana

12.15 -13.00 LUNCH

13.00 - 13.45 Prova på Bana

13.45 Tidsträning Roadsport A + B
14.00 Tidsträning Roadsport C + Historic16.15 - 17.00
14.15 Tidsträning RS

14.45 Race A+B 20 varv
15.15 Race C+Historic 20 varv
15.45 Race RS 20 varv
16.15 Fri körning
Notera att alla tider är preliminära !

Prova på bana är för olicensierade sportvagnsåkare som under lugna former vill prova sin bil på bana.Buskörning stoppas direkt.De som vill får en licensierad MGCC-åkare med i bilen som kan ge råd om spårval mm.
Fri körning är för licensierade åkare som vill prova varandras bilar

Mer info bör kunna hittas på www.mgcc.nu

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



P.P. skrev:
Fick nedanstående info mailat till KSVK:s mail i veckan. Har man en sportbil med vagnsbok är det mycket race för pengarna (race 700:-, prova på 250:-).


Är medlem i MGCC, har licens men ännu ingen vagnsbok, antar att det betyder att man inte får köra på tidsträningarna och istället bara köra 'pröva på' passen


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Du får alldeles säkert köra utan vagnsbok, det brukar inte vara några problem alls. Skoj att se att det finns fler MGCC medlemmar i Stockholm

_________________
/Patrik Rylander
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hep, hepp, hepp, lugna och fina nu. För två år sen VET jag att det hade varit OK, då jag hade en "stickor och Strån"-kamp med en 911 Carrera som var helt standard och vars förare körde i jeans och bomulls-skjorta. MEN, jag TROR att man ändrade det förra året. Ring till Lars Bondesson hos MGCC, han är tävlingsledare och VET.

(Vore intressant upplevelse att bli omåkt av 600hk+ Vette när man sitter i en 150hk- Alfa )

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Rylander skrev:
Du får alldeles säkert köra utan vagnsbok, det brukar inte vara några problem alls. Skoj att se att det finns fler MGCC medlemmar i Stockholm


Detsamma Trodde det bara var jag som var knäpp som gick med i en klubb i södra sverige och bor i Stockholm

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



P.P. skrev:
Hep, hepp, hepp, lugna och fina nu. För två år sen VET jag att det hade varit OK, då jag hade en "stickor och Strån"-kamp med en 911 Carrera som var helt standard och vars förare körde i jeans och bomulls-skjorta. MEN, jag TROR att man ändrade det förra året. Ring till Lars Bondesson hos MGCC, han är tävlingsledare och VET.

(Vore intressant upplevelse att bli omåkt av 600hk+ Vette när man sitter i en 150hk- Alfa )


Jag får ta och höra med Lasse, om man inte får åka där kanske det blir en långtripp till Nürburgring istället

hk hjälper inte så mycket när det svänger, där kanske jag blir frånåkt av en ettrig Alfa

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Till mitt försvar kan jag säga att jag bodde i Malmö tills för ett och ett halvt år sedan

När jag tänker efter så kan det vara så att dom skärpt till reglerna, jag vet att reglerna för klädsel skärpts till. Du kan väl slänga in ett svar här när du pratat med Bondesson, vore skoj att veta vad som gäller!

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag avser åka!

Ska "bara" ha ihop motorn i veckan!

Så sent som förra året gick det bra att åka med sin vanliga gatregistreade sportvagn om man hade personlig skyddsutrustng, jeans är alltså inte ok.

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag kommer troligen inte. Ska på RHK:s säsongsavslutning på Mantorp dagen före där min flickvän har en chans att ta hem Formel Vee mästerskapet (hon ligger tvåa i serien nu). Risken är stor att vi kommer hem lite väl sent på kvällen och då orkar jag nog inte hasa mig upp så tidigt att jag hinner ner till Knutan.
Men, vi får se. Det brukar vara en trevlig tävling och RX-7:an är körklar så...
Leif Ampler i Roadsport C har sagt att han kommer så det blir en svart Miata i alla fall.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Rylander skrev:
Till mitt försvar kan jag säga att jag bodde i Malmö tills för ett och ett halvt år sedan

När jag tänker efter så kan det vara så att dom skärpt till reglerna, jag vet att reglerna för klädsel skärpts till. Du kan väl slänga in ett svar här när du pratat med Bondesson, vore skoj att veta vad som gäller!


Jag fick ett väldigt kortfattat svar: 'Du kan åka utanför tävlan.'
om det sedan innebär att man endast får köra 'prova-på' eller om man också får köra tidsträningarna framgår inte

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Jag kanske fattar trögt [trött och uttråkad...], men vad gäller egentligen?

1) om man som jag inte har en bil med vagnsbok, och inte är medlem i MGCC - får man köra då?

2) OK, man får inte ha jeans... vad accepteras då; 3-lagers Nomex, blåställ från garaget, eller vad?

Jag har telefon - och vet hur man använder den - men om någon här kan svara så vore det ju smidigt

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Reglerna för MGCC:s klubbmästerskap gäller. Jag har saxat från www.mgcc.nu

Reglemente för MGCC:s klubbmästerskap

Roadsport A - enligt Clubmen's formula
Roadsport B - enligt Clubmen's formula
Roadsport C - enligt Clubmen's formula
Historic- Bilar tillverkade t.o.m. 1965. ID-handling krävs ej, däremot måste bilarna vara tidsenliga.
RS-Modsport o.Racersport 1800.

Licens
Engångslicens kan utfärdas vid behov.

Vagnbok
Krävs ej.

Förarens utrustning
Godkänd skyddshjälm, handskar, racingoverall, skor av läder/flamsäkert material.

Skyddsbåge/bur
obligatorisk i bilar utan bärande takkonstruktion.
Dock inte i Historic-klasserna A-E t.o.m. 1961 års modell.

Bälten
Minst trepunktsbälten. I Historic-klasserna A-E inget krav.

Däck
Enligt Clubmen's Formula. I Historic är inte R-däck godkända.


Detta tolkar jag som att man kan köra med t ex en "Folkraceoverall" och alltså inte behöver 3-lagers + underkläder men däremot SBF godkänd hjälm. Förra året verkade de släppa igenom sådant i alla fall.
Att de inte vill låta dig köra Corvette annat än "utom tävlan" beror väl på att de insett hur otroligt stark motor du har!
Tydligen har de "fri körning" för funktionärerna under lunchen, ca 1,5 timme, så är någon intresserad av det så är ni nog välkomna!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Jag skulle vilja vara med och köra men jag kör på Svista dagen innan,
jag har en enlagers nomex overall som jag har tänkt att sälja
om det är någon som behöver en till Höstracet.
Rejsa.nu priset är 700:-

//Niklas

_________________
Niklas Lövgren
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag kommer garanterat till Höstracet.

Kan tillägga att tidigare har det varit så att tidsträningen har gällt som raceresultat. Själva rejset är mer som en kul grej, visst blir det rejs men man behöver inte nödvändigtvis försvara platsen och poängen med framskärmarna, det är liksom redan avgjort.

Ett bra sätt att rädda bilen på.

Tror att detta upplägg även gäller Höstracet.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Wankelsport skrev:
Reglerna för MGCC:s klubbmästerskap gäller. Jag har saxat från www.mgcc.nu

Reglemente för MGCC:s klubbmästerskap
Förarens utrustning
Godkänd skyddshjälm, handskar, racingoverall, skor av läder/flamsäkert material.


Detta tolkar jag som att man kan köra med t ex en "Folkraceoverall" och alltså inte behöver 3-lagers + underkläder men däremot SBF godkänd hjälm. Förra året verkade de släppa igenom sådant i alla fall.


Hmm... min hjälm är definitivt INTE godkänd av SBF - suck
Det var länge sedan jag kollade på hjälmar; om jag inte minns fel fanns det då bara EN godkänd hjälm, nämligen (öppen) Peltor - någon som kommer ihåg? Vilka är godkända idag?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Det är Peltor G6 som gäller............

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kan ju tilläggas att man måste ha en gällande racinglicens oxo....!

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pär Hylander skrev:
Kan ju tilläggas att man måste ha en gällande racinglicens oxo....!


Engångslicens gick ju att lösa?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



FSN skrev:
Det är Peltor G6 som gäller............


Du skojar - vem på SBF är delägare i Peltor? thumbs down

Är det bara jag som inte har en sådan?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Det borde fungera med hjälmen Race också den är SBF godkänd,
den är desutom billigare enda nackdelen är att den har sämre passform
och man får lättare skallskador

_________________
Niklas Lövgren
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Dennis Kullman skrev:
Pär Hylander skrev:
Kan ju tilläggas att man måste ha en gällande racinglicens oxo....!


Engångslicens gick ju att lösa?


Tror inte att engångslicens är ok till tidsträning och race

"Prova på bana är för olicensierade sportvagnsåkare som under lugna former vill prova sin bil på bana.Buskörning stoppas direkt.De som vill får en licensierad MGCC-åkare med i bilen som kan ge råd om spårval mm.
Fri körning är för licensierade åkare som vill prova varandras bilar"

Försök att få tag i Birger Elfström (jag PM:ar mobilnummer och mailadress) han är tävlingsledare, hör med honom hur ni skall ordna till det så att du kan köra. Går säkert att lösa på något sätt, det har eftersökts flaggvakter som kan köra under lunchen (1,5h uppdelat på två grupper?)

Du har PM

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Inför träffar
Höstracet Knutstorp 14/9
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8816 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande