Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
Höstracet Knutstorp 14/9
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8816 totalt)
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



MGCC brukar dela sina träffar i två delar, en klubbmästerskapsdel som motsvarar Solo1, dvs bästa varvtid ger vinst. Det körs som en vanlig fri träning, sedan två tidsträning/kvalificeringar.

Därefter körs ett (ibland två) raceheat med startuppställning baserat på tidsträningen, det räknas separat och ger inte poäng i klubbmästerskapet.

Det är lite olika regler för detta också: KM-delen kan köras med en vanlig täckt SPORTbil och utan licens men heatet/heaten kräver båge, bälten etc enligt gällande standard. Man brukar kunna göra besiktning motsvarande eller för vagnbok också på plats om man frågar i förväg.

Kör man "allt" får man mycket bra valuta för pengarna, jag föredrar dock att bara köra på tid... lite mesig kanske....

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



P.P. skrev:
Fick nedanstående info mailat till KSVK:s mail i veckan. Har man en sportbil med vagnsbok är det mycket race för pengarna


Jag har bestämt mig för att åka ner och prova på lite trots att jag inte får köra tävlingsdelen. Har aldrig varit på Knutstorp så det ska bli kul

Tyvärr är min bil lite hög efter ombyggnaden av stötdämpar fästena. Pelle på Stötdämparexperten hade inte tid att bygga om dämparna samt sätta i kortare fjädrar förren nästa vecka, men det får gå i alla fall

Vi ses där !

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



seanr skrev:
Jag har bestämt mig för att åka ner och prova på lite trots att jag inte får köra tävlingsdelen. Har aldrig varit på Knutstorp så det ska bli kul

Vi ses där !


Kul!

Då lär vi synas där! Nu sticker jag från jobbet och hem till garaget för förhoppningsvis det sista skruvandet före nästa banaktivitet, som förhoopnignvis är falkenberg i morgon kväll.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
Pär Hylander skrev:
Kan ju tilläggas att man måste ha en gällande racinglicens oxo....!


Engångslicens gick ju att lösa?


Blev osäker nu.... det står ju precis som du säger om engångslicens på mgcc's hemsida!

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:

Då lär vi synas där! Nu sticker jag från jobbet och hem till garaget för förhoppningsvis det sista skruvandet före nästa banaktivitet, som förhoopnignvis är falkenberg i morgon kväll.


Ta det lungt på Falkenberg bara, tänk på att den är jävligt hal

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



...och hur sen är jag då?
Först idag upptäckte jag att KAKs körning på Gotland Ring ställts in - och jag som hänger här varenda kväll

Jag får nog ringa Birger - är det han jag tror att det är?
Mörk, rätt liten och smal (lätt thumbs up ), har en Elan +2 och har kört en massa Porsche genom åren? Var boss på Lotusklubbens träff på Knutstorp i somras om jag inte minns fel?

I så fall får jag hoppas att han glömt att han svartflaggade mig (inget bus - glömde bara handskarna...)

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Mörk, liten och lätt. Ja, det låter som Birger.
Huruvida han åker Lotus och/eller Porsche har jag ingen aning om. Alla gånger jag träffat honom har han varit funktionär.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Stämmer bra att han kör Elan +2 och tidigare körde han 924 Turbo (som jag sedermera även ägt) och 911 tror jag.

_________________
/Patrik Rylander
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jaha, synden straffar sig själv. Eller något sådant...Bara för att jag startade en tråd om höstracet så visar det sig att jag inte kommer att köra själv...Alfan har på senare tid utvecklat en hiskelig mängd "hosta". Tidigare har den bara skjutit lite ur 4:ans förgasarhals, men nu är det omväxlande ur alla, och betydligt kraftigare än tidigare. Min nästa bil blir med insprutning, det är ett som är säkert.

Fast om polaren bara får dit sin nya förgasare på sin ModsportCobra hänger jag nog på som hjälpreda/funktionär istället.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det var ju trist att höra!
Själv kommer jag inte. Jag stannar kvar på Mantorp på söndagen då vi ska fortsätta att köra Formel Vee. Ja, inte jag iofs men jag bistår med mekhjälp och att visa tider!

Ni andra får ha det så trevligt! Vädret verkar ju bli bra i alla fall.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Det blev en kanon dag på Knutstorp tillsammans med MGCC. Dimma och fukt på morgonen men sen kom solen

För min del blev det första bankörningen i år efter att ha fått bilen klar för en vecka sedan. Samtidigt blev det första gången någonsin jag varit på Knutstorp.

Klassen jag hör till är Roadsport A där tiderna låg på 1.07 till 1.10 förutom jag då som körde på 1.14 Jag får trösta mig med att ingen körde ifrån mig på rakan

Viktigast var att allt visade sig hålla och sitta ihop vilket man är lite orolig för när man haft bilen nedskruvad i smådelar. Ett mindre strul med vevhusventilation där jag måste tänka ut en ny konstruktion var det enda.

Tider samt bilder kommer säkerligen inom kort upp på http://www.mgcc.nu

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN med 924, Seanr med Corvette och undertecknad med 924 var på plats och rejsade. Eddie Varvstopp var på plats som besökare och kompis till honom vars namn jag tyvärr inte minns Kanske var där fler från rejsa.nu men det missade jag såfall.

För mig var det nypremiär med nya motorn. Dessutom två andra premiärer, dels fick jag se den svarta flaggan med orange prick. Hade nämligen tankat räsern hemma i Laholm och lagt tanklocket på macken där... hoppades på att dragbilens tanklock skulle passa bra, men det tyckte inte funktionärerna. Tack Eva och Karl för lång av Porsche-tanklock Det andra var premiärsnurr, gjorde en 180° i utgången på start och målrakan, vet inte vad jag hittade på, men plötsligt så tog bakvagnen ett av mig icke godkänt spår och därefter såg jag den näst mest besökta muren på Knutstorp komma farandes mot mig.... Dock slutatade det bra med stopp 5m från muren. Imponerande mängd rök det kommer av 4 låsta Pirelli PZero C !

Anders, Fredrik och Jag var ungefär lika snabba på tidsträningen, så vi startade rätt nära varandra. Dock rätt långt bak då Roadsport A och B kör tillsammans. Fredrik och jag hade kul och tät racing första varvet, jag låg ca 3-4 meter efter på långa rakan och precis när jag gick ut för kunna lägga mig i bromsa-om-på-insidan-spåret så kom det en raktframsnabb seven som jag inte sett i backspegeln, undrar vem som blev räddast? Jag blev skraj i ivf! Halvvarvet efter började min motor låta skumt så jag gick i depå, det var dock bara en lossad skruv till turbon som gjorde det läckte avgaser.

Anders Corvette låter..... mycket ! Lite svårdefinerat ljud, det liksom bara brakar till! Jag tror att hade man mätt med analog ljudmätare med visare och mätområde inställt på 100 dB område så visare krökt sig rejält . Läcker bil för övrigt, väldigt (opraktiskt?) låg fram och hjul i herrstorlek så att säga

Jag tror att Fredrik satte personligt igår, runt 1:13,5 . Undertecknad körde inte så fort utan lyckades av någon anledning få till bara ett varv på 1.12.96 dom övriga var markant långsammare med 1:14 och 1:15-tider. Men det var kul att köra ändå efter ett långt uppehåll pga samerbetsovillig motor.

Nästa Anderstorp på onsdag!

_________________
Pär Hylander
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vilken kalasracing , till och med från läktarplats (lådbilen står med trasig koppling). Jag smet med min chef som trimmat sin Hult-Healey att göra stordåd om 1.08,8 - inte illa för hemsnickeri, Volvochassi och Rovermotor! och på hemvägen lyckades vi bli omkörda av en viss Corvette minst fyra gånger, med tillhörande musikkuliss... Muller!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Måste erkänna att jag just nu är drabbad av en lättare ÅGREN över att jag inte ens lyckades ta mig dit ner och vara åskådare...

och till råga på allt är det jag som en gång skrev orden: "Det finns nämligen ingen som förlorar mer än du på att ha en halvfärdig racerbil i garaget." på ett annat ställe här på hemsidan. Snacka om att leva som man lär. NOT!

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
För mig var det nypremiär med nya motorn.


Vad blev det för motor? Vad väger din 924? Hade varit kul att jämföra tiderna med vår långloppsräser (944 med originalmotor).
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



hovang skrev:
Pär Hylander skrev:
För mig var det nypremiär med nya motorn.


Vad blev det för motor? Vad väger din 924? Hade varit kul att jämföra tiderna med vår långloppsräser (944 med originalmotor).



Hade varit skoj att jämföra. Jag tjatade på Christian hela förra veckan att ni skulle vara med men ni hade tydligen inte bilen klar.

944 original ?? Portad och lättat svänghjul ??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



FSN skrev:
hovang skrev:
Pär Hylander skrev:
För mig var det nypremiär med nya motorn.


Vad blev det för motor? Vad väger din 924? Hade varit kul att jämföra tiderna med vår långloppsräser (944 med originalmotor).



Hade varit skoj att jämföra. Jag tjatade på Christian hela förra veckan att ni skulle vara med men ni hade tydligen inte bilen klar.

944 original ?? Portad och lättat svänghjul ??


Vi har ingen vagnbok än - tänkte fixa det i veckan.

Jo den är lite portad och nu lättade vi svänghjulet när vi ändå var på och pillade på kopplingen (bytte packboxar).

Men det ger ju inga oändliga mängder extra hästar, det är fortfarande i rätt postnummerområde för att chassieskillnader skall komma fram tror jag.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



hovang skrev:
Pär Hylander skrev:
För mig var det nypremiär med nya motorn.


Vad blev det för motor? Vad väger din 924? Hade varit kul att jämföra tiderna med vår långloppsräser (944 med originalmotor).


Nytt block och nya (alldeles för dyra) JE-kolvar. Vev&topp och allt det andra samma som gamla motorn. 7,5 i kompressionsförhållande jämfört med 7,9 i dom gamla. Orginal förutom IC. Kanske 190 hk med orginal laddtryck som jag kör på.

1000-1020kg pendlade lastbilsvågen imellan. Endast lite soppa och utan mig.

Jag är rätt säker på att min bil fixar 1:10,x-tider med en skickligare chaffis än mig själv.

Vad åker ni på och vad väger en bil?

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
hovang skrev:


Vad blev det för motor? Vad väger din 924? Hade varit kul att jämföra tiderna med vår långloppsräser (944 med originalmotor).


Nytt block och nya (alldeles för dyra) JE-kolvar. Vev&topp och allt det andra samma som gamla motorn. 7,5 i kompressionsförhållande jämfört med 7,9 i dom gamla. Orginal förutom IC. Kanske 190 hk med orginal laddtryck som jag kör på.

1000-1020kg pendlade lastbilsvågen imellan. Endast lite soppa och utan mig.

Jag är rätt säker på att min bil fixar 1:10,x-tider med en skickligare chaffis än mig själv.

Vad åker ni på och vad väger en bil?


Vi har inte vägt åket, men vi gissar på runt 1.000 kg. 1:17 åkte Krille med den på knutan, men då spretar hjulen som en nyvaken ilgelkott eftersom vi inte gjort nån ordentlig hjulinställning, så jag vet inte hur representativ den tiden är.

5 oktober får vi veta lite bättre vad den går för, då är det ERF på knutan! :
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär: Med tanke på att våra bilar faktiskt väger exakt lika mycket (1090+ med förare och 10 liter bensin) och att bilarna gick skrämmande likt på rakan så har vi nog ungefär lika mycket krut under huven. Tur att jag inte skall köra i R2 på PCS banmöte på Knutstorp

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Pär Hylander skrev:
FSN med 924, Seanr med Corvette och undertecknad med 924 var på plats och rejsade. Eddie Varvstopp var på plats som besökare och kompis till honom vars namn jag tyvärr inte minns Kanske var där fler från rejsa.nu men det missade jag såfall.......


Det var Simon jag var med. Han brukar köra hoj i vanliga fall (är också medlem i HMS). Nu är han sugen på att köpa en gammal Veidec trophy hoj för att klubbrejsa med.

Det var kul att träffa (Pär, Fredrik å Anders) er i.r.l. Och inspektra era bilar samt ställa dryga frågor . Ni verkade ha kul och förskonade mot större missöden.

Nu är man ännu mer sugen på att skaffa en 944 till våren, vem vet ni kanke får sällskap....

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Inför träffar
Höstracet Knutstorp 14/9
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8816 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande