Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1094 besök totalt |
Vilket är ditt bästa race?
Jo, jag vet. Det är lite Zatzy-varning på den här tråden, men jag skulle bara vilja veta.På ett eller annat sätt har ni säkert varit inblandade i något sorts race. Så kom igen nu, avslöja era bravader för mig. Jag lovar att inte skvallra. För att inspirera får jag väl lägga nivån "rätt" ifrån början: Här en sann, och rätt rolig historia på detta ämne: Hade varit inne i Kalmar efter jobbet på ett par ärenden, och var nu på väg hemåt per cykel. Vädret var så där lagom, utan alltför mycket sol eller blåst och tempot var snarare behagligt än högt. Halvvägs hem, efter 5km, hör jag plötsligt ett tjirp-tjirp-tjirp-ljud någonstans ifrån, och jag börjar titta runt på däck, bromsar, kedjeskydd och annat som brukar kunna ligga emot. Ja, så gott det nu går under tiden man rullar framåt, men inget avvikande syns. Men så skymtar jag någon bakom mig, och strax efter kör han om. Han är 7-10 år äldre än mig, ganska slarvigt klädd, cykeln är en gammal ballongdäckare som inte sett en oljekanna de senaste 15 åren, och blicken som han ger mig när han åker om innehåller något som min far efter 25 år inom kriminalvården tolkade som "för mycket amfetamin". Han får fortsätta ostörd. Men så, någon kilometer senare, tänker jag om. Jag skall ändå duscha och klä om direkt när jag kommer hem. Det är väl lika bra att få lite flås samtidigt? Följaktligen höjs tempot en hel del och i uppförsbacken mot Kalmartravet tar jag in det mesta av det försprång "den höge" skaffat sig. Och i kraft av de 10 växlar min dåvarande cykel hade gör jag processen kort med honom precis innan vi når gamla Smedby. Trodde jag åtminstone. 500 meter senare hörs ett välbekant oljud, dock nu med en helt annan frekvens. Någon har börjat flyga lågt bakom mig. Och det är nu tävlingsmänniskan tar över: Han är INTE snabbare än mig! Så det är bara att lägga på ett bra tryck på pedalerna och se hur långt det räcker. In i "centrala Smedby" går det duktigt fort, och jag fattar än idag inte hur han kunde hålla det tempot på en sådan cykel (Fast doping kan ju göra underverk, sägs det). Men jag var nog lite fräschare, för jag hörde åtminstone hur järnvägsövergången lite längre fram började signalera i god tid. Men det gjorde inte han bakom mig. Så när jag släpper av och börjar rulla frihjul, tar han i för kung och fosterland och kör om. Omkörningen följs av en stirrande blick, ett brett leende, en uppsträckt, knuten högerhand, och ett högt, segervisst JAAA! 3 sekunder senare har han uppfattat det som jag redan gissat skulle finnas där: Nerfällda bommar, parkerade bilar, och allmän trängsel. Själv kan jag bara se på bakifrån och njuta. Han gör allt fel ifrån början, istället för att gira upp på den folktomma trottoaren satsar han på den smala remsan som är mellan bilar och trottoarkant. Redan i vanliga fall är den trång, och under inbromsning med en gisten ballongdäckare måste det vara som att navigera i ett sugrör. Första bilen missar han, vid den andra börjar han vingla, och vid den tredje går det åt helvete. Cykeln tar i betongen och sen studsar han som en flipprkula över bilen bara för att stanna i "göra snöängel"-positionen mitt på motorhuven. Att bilen i fråga tillhörde en kompis pappa, och var en Mercedes som man då bara ägt i tre månader gjorde ju inte saken bättre. Så jag tog trottoarvägen, gled fram ända till bommarna och lyssnade. Inte ens ett passerande SJ-lok kunde dämpa det illvrål som utstöttes inifrån bilen, och det var nog bara hustruns närvaro som hindrade ägaren ifrån handgripligheter. Riktigt hur det slutade vet jag inte, för jag körde därifrån så fort jag kunde. Jag kände att det jättegarv som bubblade upp inom mig kanske skulle misstolkas av någon inblandad. Bräck den om ni kan ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
|
Men vad fa..Här lämnar man ut sin själ, och så skrattar folk bara
![]() Kom igen nu pojkar, ingen falsk blygsamhet, utan vräk på bara. Annars får jag väl posta nån annan bravad, som när jag hamnade i en puckelpistbacke med min snowracer eller nåt sånt... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
|
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1094 besök totalt |