Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1589 besök totalt |
Vad använda för att balansera ut ett garagegolv?
Tanken är att jag skall skapa mig fyra distanser som jag kan placera på sina specifika platser på garagegolvet och ställa bilen på för att få den stående helt i våg. Med det fall som är i garaget idag mot brunnen är det inte helt idealiskt för att göra chassimätningar. Jag är ute efter något som jag kan stapla på varandra med tunn tjocklek men ändå stabilt och som inte komprimeras när man lastar... Någon typ av platta som är större än däckets anläggningsyta. Första tanken är plattor som man förr hade i köket för att få shackrutor, men jag hittar inget motsvarande nu. I slutändan vill jag ju ha något homogent på varje position, men först måste man ju ha något att måtta med, eller limma ihop de lösa plattorna. Eller så får jag väl ställa bilen på plats, markera hjulen och sedan mäta med vattenpass för att se hur höga distanserna skall vara, men det hade varit lättare att mäta några extra gånger med "något" på plats. Allra helst när man vill korsmäta några gånger först. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 ![]() Saab 9-3 -07 |
||
Det är betonggolv antar jag?
Det som jag hade gjort för att få fram tjockleken på distanserna är att borra, sätta i plugg och skruva i vanliga skruvar som man kan justera vid avvägningen. Jag hade använt mig av ett gammalt hederligt avvägningsinstrument, (förlängt) vattenpass funkar ju kanon också, men då är det viktigt att mäta med passet åt båda håll så man kan få bort ev. mätfel. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||
om konstruktionen du nu väljer bygger några cm så går det ju alltid att mäta nivån på alla samtidigt med lite slang, några t-kors och vatten .
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
||
Tack för alla svar hittills, men den viktigaste frågan var vad jag kan använda för något att ändra höjden med, inte tekniken att ställa höjden.
Niklas Rosell är närmast med en vettig lösning för att kunna fixera en referens medans man gör justeringen, och den var välkommen för så hade jag inte tänkt alls tidigare. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 ![]() Saab 9-3 -07 |
||
Jag gjorde det i måndags hemma i garaget, använde vanliga karosseribrickor och spände en tråd mellan dom. Tråden lindade jag runt träbitar som låg bakom brickhögarna så att tråden spänns/löper ovanpå brickhögarna. Sedan måttade jag mitt digitala vattenpass mot tråden och justerade med brickorna.
Tog lite tid att kors och kontrollmäta allt flera gånger för att få fram ett resultat jag vågade lita på -men det fungerade i mitt garage! (3mm lutar det mot golvbrunnen på mätpunkterna). Så nu har jag fyra punkter.. saknas bara plattorna för hjulen.. ![]() _________________ Torbjörn Holst ![]() Den gula bytt mot en låg röd.. |
||
oljehärdad masonit
![]() Lägg med dom glatta sidorna mot varandra i sista lagret, så får du en glidplatta som inte låser fjädringen mellan justeringarna(när du släpper ner den från domkraften s.a.s) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Re:
Kanonsvar! Det verkar ju finnas i vettiga tjocklekar också ![]() _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 ![]() Saab 9-3 -07 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1589 besök totalt |