Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Diskussion för BMWSC-medlemmar: Banträffshelg eller dag ?
1, 2   >>
5640 besök totalt
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Med tanke på storleken på BMW Cup (närmar sig max antal enligt gällande banlicenser), och förfrågningar som poppar upp emellanåt om samarbete med andra klubbar, samt tävlingsserier så kan det vara dags att se över hur intresset är inom klubben vad det gäller att genomföra banträffar under en helg (lördag-söndag) i stället för under enbart en komprimerad dag (oftast lördag).

Samtliga involverade kan ha något att tjäna på samarbete både vad det gäller kostnader, och möjligheten till bantid.
Dessutom så begränsar en komprimerad banträffsdag storleken på våra arrangemang.
Är vi nöjda med vad vi har, eller vill vi fortsätta att växa såsom klubb/arrangör/tävlingsserie ?

Gatbilskörning ena dagen och tävling andra, eller en mix av båda under två dagar.
Fler alternativ finns säkert.

Fördelar/nackdelar ?

Ta möjligheten att vädra vad du tycker

Jönköping
Här sen Sep 2005

Man måste ju se detta som något mycket positivt. Det är kanon att klubben växer . Om vi tittar på att arrangera över både lördag-söndag kommer banbokaren Patrik bli glad, för vi kommer bli prioreterade av banägaren eftersom de föredrar att man bokar hela helger. Sedan om vi känner att vi kanske inte är tillräckligt stora för en helg men ändå vill pröva kan man ex köra gatbilar på lördagen och cup på söndagen och samköra cupen med någon annan cup (det finns många som är intresserade av detta). Likandant på gatbilssidan att bjuda in andra! och om vi växer som vi gör nu kan vi försöka öka sammarbete med andra arrangörsklubbar, på samma sätt som vi nu gör med MK Scandia. Om vi ska dela upp dagarna tror jag på att köra cup under en dag. . Tack för mig

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Diskussion för BMWSC-medlemmar: Banträffshelg eller dag

olof Johansson skrev:
Man måste ju se detta som något mycket positivt. Det är kanon att klubben växer

Verkligen, det är jätteroligt!!
Även om jag som varit aktiv på arrangörsnivå ett antal år vet att det går upp och ner. Det är både konjunktur och annat som påverkar. Mao skall man nog inte expandera alltför snabbt - å andra sidan kommer kanske verksamheten slå i taket och gå ner av den anledningen om man inte expanderar...?

Hobbe skrev:
Gatbilskörning ena dagen och tävling andra, eller en mix av båda under två dagar.

olof Johansson skrev:
Sedan om vi känner att vi kanske inte är tillräckligt stora för en helg men ändå vill pröva kan man ex köra gatbilar på lördagen och cup på söndagen och samköra cupen med någon annan cup (det finns många som är intresserade av detta). Likandant på gatbilssidan att bjuda in andra! om vi ska dela upp dagarna tror jag på att köra cup under en dag.

Kör man Cup och Gata olika dagar så är ju idén med en klubb borta. Den som minns en motion till årsmötet 2006 kan se att den tanken funnits redan innan.
Jag föreslår att man isf kör Cup över två dagar (kanske 3 heat eller ett 2hrs heat?) och däremellan sticker in en massa gatbilsköra. Eller så delar man klubben.

Jönköping
Här sen Sep 2005

ofta kommer de flesta cupåkare till banan dagen innan på em så finns det tid att vara social. Och möjligheten att hjälpa till med gatbilskörningen istället, likadant med gatbilskörare om några stannar. Men om man ska tävla två dagar försvinner hela helgen för då behöver man komma tidigt. Jag tror de flesta cupåkare vill tävla över en dag.

Här sen Nov 2002

Re:

olof Johansson skrev:
ofta kommer de flesta cupåkare till banan dagen innan på em så finns det tid att vara social

Fast inte med gatbilsåkarna som man hade hoppats, för dom flesta kommer samma dag.

olof Johansson skrev:
och möjligheten att hjälpa till med gatbilskörningen istället, likadant med gatbilskörare om några stannar

Det där tror jag blir svårt, det har det iaf varit förr.
Det hänger nog mycket på om man hyr in personal (bla flaggvakter). Då "måste" inte gat hjälpa cup med flaggviftandet, och vice versa. om man kör gatbilar på lördagen, så är förutom ett litet fåtal, kvar till dagen efter för att kunna heja på eller hjälpa till med cupen. Så rejsen kommer att gå med end dom närmast sörjande på länktarna och i depån. Vill vi ha det så?

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

om man nu skall ha en hel helg så tror jag de flesta bara vill köra under en dag = cupen ena dagen och gatbilar den andra.
Cup-förarna (iaf jag) vill gärna köra allt på en dag, tar minst på fritiden och man slipper dubbel boendekostnad. Helst lördag så man kan lasta av och vila upp sig på söndagen..

Gatbilsförarna vet vi sedan tidigare att de helst inte sover över.. Så en "delning" av verksamheterna är nog ett nödvändigt ont om man skall hyra bana en hel helg.

Bara mina åsikter.

Här sen Apr 2005

Hobbe skrev:
Är vi nöjda med vad vi har, eller vill vi fortsätta att växa såsom klubb/arrangör/tävlingsserie ?

Bra att fundera/dryfta frågan! -sen om rejsa är rätt forum (där väldigt få av våra medlemmar "hänger" kan ju diskuteras) -åsikter lär vi få av både medlemmar och "experter" och det var nog det som var din tanke hrr ordförande?

Anledningen att klubbar ringer oss är att vi är duktiga på att arrangera. Vi har ju haft långt gångna diskussioner om att sammarbeta med andra, men det gick ju mer eller mindre ut på att vi skulle göra allt själv. Min åsikt är att SC kan växa själv utan att ta hjälp av andra. Så länge vi har en styrelse som pallar jobba, medlemmar som ställer upp och gatförare/cupåkare som stannar kvar (& ökar i antal, dvs högkonjunktur) så tycker jag vi kör i egen regi. Skulle något av det jag rabblade upp ovan ändra på sig så får vi väl tänka om. Att sammarangera ställer också till det för inga medlemmar vill åka på 2 dagars arrangemang.

När det gäller banbokningar så prioriterar banägarna de stora tävlingarna och de som bokar fre/lörd/sönd, men jag vill också påstå att flertalet av banägarna är väldigt positiva till BMW Klubben (SC/CS) och tycker av någon anledning att vi är både professionella och trevliga så de fixar alltid våra önskemål (sen finns det alltid undantag, men vi väljer själv vart vi vill åka). Banlicenserna pallar också numerna ganska många bilar, väldigt få banor tillåter under 35 ekipage under tävling. Skall vi komma upp i 35 ekipage på Cup-sidan så skall vi öka 10 bilar i snitt från 2007.....

Bra att diskussionen kommer upp, men det finns enligt mitt synsätt ingen anledning till "oro".

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Patrik,
Det är ingen fara på taket i dagsläget, men vi "överlever" väl tack vare att inte alla cupförare skruvat färdigt till samma banträff ?
om samtliga inkl. "pallbockarna" dyker upp lär det bli trångt.

Nu är ju inte frågan ställd med avseende vad vi gör 2008 utan vad vi gör efter 2008 om vi förutsätter att antalet deltagande cupbilar, och gatbilar fortsätter att öka, samt att förfrågningar om samarbete fortsätter. Givetvis kan alla förutsättningar förändras.
En komprimerad bandag innebär under dessa förutsättningar begränsningar vad det gäller samarbete, antalet deltagande cupbilar, och/eller antalet deltagande gatbilar.
En diskussion om var ambitionstaket finns i klubben kan vara lämplig.
Nu är frågeställningen inte heller ett dåligt problem utan snarare ett bra problem.
Det är ju roligare att diskutera vad vi gör nu än motsatsen

När Frasse har slängt putstrasan efter Elmia, och öppnar forumdelen på hemsidan för enbart medlemmar så kan likartade mer detaljerade diskussioner av detta slag hållas där.
Tills dess får vi använda det minimala antal verktyg vi har i klubbens kommunikationslåda.

Arvika
Här sen Aug 2006

Jag förstår inte riktigt varför?
Sist jag åkte (Kinnekulle) var det en massa Audibilar som gjorde att det blev trångt. Jag hade inte blivit gladare av en tvådagarsträff men däremot av mindre bilar. Inser givetvis att klubben får pengar ju mer bilar som är med men kan inte förstå vitsen av att bjuda in andra klubbar om vi nu växer så mycket
Personligen anser jag att det är inte mer bantid som behövs utan mer kvalitetsbantid dvs färre bilar på banan samtidigt alternativt uppdelning efter erfarenhet/tempo. Kan ju kolla hur tandläkar/folkvagnsklubben gör. Tror det är roligare för alla och dessutom säkrare.

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Markus97 skrev:
massa Audibilar som gjorde att det blev trångt.

Japp, därför så fick tävlingssidan av SC tyvärr tacka nej till Beetle Cup bilarna som under många år tävlat tillsammans med BMW Cup bilarna. Även om inte Audisarna är många på gatbilssidan så kanske vi måste tacka nej till dem också i framtiden. Det finns ju bara två bil märken, nya BMW och begangnade...

Detta är dagens I-lands problem.... -"vi är för många bilar på banan sammtidigt"...

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Markus,

Visst kan vi begränsa antalet deltagande gatbilar, och fokusera på mer bantid/kvalité för färre antal till högre träffavgifter förvisso.
Det har varit uppe på tapeten tidigare bla via en motion på ett Årsmöte.
Då kan BMW Cup fortsätta växa, men gatbilsdelen begränsas.

Att både antalet gatbilar och cupbilar ökar är riktigt kul.
Frågan är vad vi gör när vi når en begränsande faktor (närmast BMW Cup vs banlicensen).

Syftet med diskussionen är att se över vilka alternativ vi har och vad vi önskar.

Frillesås
Här sen Mar 2008

Jag tror också definitivt på att köra vidare i egen regi och på endags-träffar för att slippa de problem som övriga redan har framfört.
Jag har fått känslan varje gång jag har åkt hem från en (endags)träff att alla är nöjda och har fått ut det de hade tänkt sig av dagen. Möjligtvis att abstinensen sätter in relativt snart igen, så att jag kan tycka att det är långt till nästa träff... Ett förslag skulle kunna vara tätare träffar (dvs. trycka in en endags-träff till) alternativt en tvådagars-träff (á la Knutstorp i augusti) innan sommaren?

Lyfter vi dock blicken och tidpunkten inträffar då antalet anmälda cup-bilar överstiger banlicensens maxantal, då har vi problem. Att dela upp klasserna i olika race med den mertid som går åt för det. Det leder i sin tur till mindre tid för gatbilarna och så är vi strax där med en tvådagars-träff. Det är ett klart markant trappsteg mellan en och två dagar. Lösningen måste isåfall ligga i olika kringaktiviteter som gör att vi lockar folk att vara kvar i två dagar. (Något Knutstorps-träffen har brottats med länge...) Idag är det ju egentligen bara två intressen vi tillgodoser; köra gatbil eller köra i Cupen. Därför stannar man bara en dag. Vad kan vi skapa mera som gör att folk tycker det är värt att lägga tiden på två dagar istället för bara en dag? Föreläsningar, mer Ring-Taxi, work-shops... Vad vill folk? Jag har tyvärr inget klockrent svar...

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Kristofer,

Precis. Om vi lyfter blicken.
Vi kan ju alltid sätta ett hänglås runt grinden under en tvådagarsträff...

Kungälv
Här sen Okt 2004

Här kommer lite åsikter från #23 (och tänk alltså på att detta är sagt ur en väldigt färsk cup-förares perspektiv):
Jag gillar upplägget för cupen som det ser ut idag. Det ger precis lagom med körtid, det är utspritt på förmiddag, lunch och tidig eftermiddag, vilket gör att man fixar det på en dag utan att man är hemma alltför sent vilket är viktigt för mig. Att ha cup utspritt på 2 dagar är alltså inte intressant för mig (en gång om året fungerar det eftersom det är en "säsongshöjdpunkt" och det faktum att det råkar utspela sig på min andra hemmaplan). Jag deltog tidigare i gatbilskörningarna och tyckte mot slutet att det blev mindre och mindre körtid, eller rättare sagt, det blev mindre på förmiddagarna och fortsatte att vara mycket tid på eftermiddagarna eftersom många, likt mig själv valde att avsluta dagen innan banan stängde.

Jag gillar att det är en blandning av cup och gata på samma dag och jag vill gärna att arrangemanget ska vara ett endagskalas. Utmaningen är allså hur man kan göra träffarna mer effektiva (=rymma fler bilar/heat utan att det upplevs som att det blir mindre körtid).

*om man är tvungen att dela på cupklasserna (och det är väl därför frågan kommit upp) så tycker jag i så fall att man delar tidskörningen i 2 grupper och drar ner från en timme till 35 eller 40 minuter per grupp.
Flytta tävlingspassen till kl 13 och 15.30 så att gatbilsåkarna får ett rejält pass mellan 10.15 och 13 och cupen utnyttjar eftermiddagen som oftast gatbilsåkarna utnyttjar mindre.

*2 besiktningar för gatbilsåkarna, en på morgonen och en vid lunch. Då kan man erbjuda dom morgontrötta/långväga gatbilsåkarna en eftermiddagskörning och förhoppningsvis utnyttja den lite glesare banan bättre på eftermiddagen (förutsatt då att man inte fyller eftermiddagen med cup enligt föregående förslag...).

*Samkör inte träffarna med Audi (har inget emot Audi!!! ) men sammarbeta när det gäller banbokningar om det är lättare att hyra en bana en hel helg. Säg att BMW hyr Mantorp en helg och kör sin träff på lördagen och så "lånar" man ut banan till Audi på söndagen - nästa gång gör man tvärt om.

/Mvh Dan

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Dan,

Två incheckningstillfällen för gatbilar är lättare att genomföra denna säsong då vi har inhyrda flaggvakter.
Träffavgiften kan vara densamma, men morgontröttheten avgör hur mycket bantid det blir.
Mer bankörning för gatbilar under förmiddagen kan också bli resultatet av två incheckningstillfällen (mindre kö, mindre antal bilar), och om vi senarelägger BMW Cup-schemat något.
Har samtliga sina personliga nummerlappar med sig slipper vi också onödig spill av tid med papper och tejp under incheckningen.

Samtliga -oavsett gatbilar eller cupbilar- önskar kunna ta sig hem snabbast möjligt.
Vi får ge och ta lite för att få ihop det.

Vi har ju som tidigare nämnt lyxen att kunna fokusera på enbart bankörning denna säsong då vi har inhyrda flaggvakter på prov så målet är att få till en banträff där samtliga deltagare får köra tills orken tryter. Bilen orkar - det är ju en BMW - men föraren kan det vara si och så med

Visst kan vi smörja arrangörsmaskineriet bättre, men oavsett ovanstående så kommer bantiden för gatbilar att påverkas om vi kommer till den tidpunkt då antalet cupbilar är så stort att vi behöver en uppdelning med fler deltävlingar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Putrix skrev:
Bra att fundera/dryfta frågan! -sen om rejsa är rätt forum (där väldigt få av våra medlemmar "hänger" kan ju diskuteras) -åsikter lär vi få av både medlemmar och "experter" och det var nog det som var din tanke hrr ordförande?

ordningsfråga Patrik, finns det något annat forum/chat där en majoritet träffas? Eller menar du att få av medlemmarna övht är ute på nätet? (I Cup-leden vet jag att mycket medlemskommunikation gick i mailkedjor, görs det fortfarande?)
Det är synd att fler inte "hänger" här. För Rejsa är stort nog för att nå "kritisk massa" och bjuda på intressant läsning av allehanda slag för alla som endast läser på BMWSC-delen av rejsa. Det ganska allomfattande "brus" av motor/bil-nyheter som rejsa bjuder på är unikt i Sverige. thumbs up

Hobbe skrev:
När Frasse har slängt putstrasan efter Elmia, och öppnar forumdelen på hemsidan för enbart medlemmar så kan likartade mer detaljerade diskussioner av detta slag hållas där.
Tills dess får vi använda det minimala antal verktyg vi har i klubbens kommunikationslåda.

www.bmwsc.com är och kommer förbli för litet för att kunna stå på egna ben. Det forum vi hade på www.bmwsc.com (och flyttade hit) var i princip stendött (det var därför det flyttades!).
Ett "eget" forum på hemsidan skulle stå på pallbockar, i bästa fall blir det något som folk tittar in på en gång i månaden. Då tycker jag att Rejsa i kombination med de förträffliga medlemsmail som Måns skickar ut är en mycket bättre form av medlems-information/kommunikation.
Men, om styrelsen bestämmer sig för att starta ett forum på www.bmwsc.com tycker jag att man skall ge det en ärlig chans och därför stänga BMWSC-forumet här på rejsa.

I trådens egentliga ämne har många kloka ord yttrats ovan. FTR så vill de flesta gatbilsåkare också köra en koncentrerad dag. Det visas om inte annat av att de kommer samma morgon och åker hem igen på kvällen.

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Micke,

Det är inte fråga om att stänga vår sektion av Rejsa.
Rejsa har såsom öppet forum mycket att erbjuda vad det gäller allmän diskussion, allmän klubbinformation, sprida intresset för klubben, och att få möjligheten att träffa, samt utbyta information med personer som har ett delat intresse.
Den delen kan inte ett internt forum på vår hemsida ersätta. Det har vi egen erfarenhet av.

Vad som har saknats är ett internt forum för styrelsen, och tex reglementsgruppen att få ut information till medlemmar enbart, såsom årsmötesrapporter, erbjudanden från våra sponsorer, vilka önskar att dessa sker i sluten form till medlemmar enbart, samt om nödvändigt ha en diskussion som vi enbart vill att medlemmar ska ta del av.
Emailutskicken kommer inte att upphöra, men då en förvånadsvärd stor del av medlemmarna byter emailadresser konstant, eller tom saknar emailadress innebär det att inte samtliga har en möjlighet att få ta del av våra informationsutskick.
Ett internt forum i kombination med emailutskick kommer att säkerställa att klubben har gjort vad som är möjligt för att nödvändig information når samtliga medlemmar.
Hemsidan kan man ju tycka är ett krav för medlemmar att besöka emellanåt om information önskas.

Lite OT vad det gällde trådens syfte, men vad tusan, man försöker göra vad man kan

Stockholm
Här sen Nov 2002

ok.

Här sen Apr 2005

BTG skrev:
I Cup-leden vet jag att mycket medlemskommunikation gick i mailkedjor, görs det fortfarande?) Det är synd att fler inte "hänger" här. För Rejsa är stort nog för att nå "kritisk massa" och bjuda på intressant läsning av allehanda slag för alla som endast läser på BMWSC-delen av rejsa. Det ganska allomfattande "brus" av motor/bil-nyheter som rejsa bjuder på är unikt i Sverige. thumbs up

Ja, all kommunikation med de som tävlar sker via mail, viss info läggs även ut på bmwsc.com + rejsa. Visst är rejsa bra, men inte till allt som Måns beskriver så bra. Jag hävdar fortfarande att en mycket stor del av cup åkarna inte "hänger" på rejsa fast de har tillgång till internet. För en tid sedan så fanns en tråd på rejsa med beskrivning om olika "rejsa profiler", jag sökte utan att hitta den tråden, ganska rolig läsning faktiskt där olika "rejsianer" beskrevs, bla så gick det ut på att de som verkligen tävlar/bygger race bil finns inte på rejsa....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Putrix skrev:
bla så gick det ut på att de som verkligen tävlar/bygger race bil finns inte på rejsa....

Det tror jag iofs är sant. Majoriteten av rejsainaerna tävlar inte. Men det är ju inget som inte kan ändras.

Frågan är då om det finns ett annat forum där de "riktiga männen" hänger? Eller om de helt enkelt inte hänger på forum? För min erfarenhet är att de inte gör det. Man deltager i sina respektive tävlingsseriers forum vad gäller arrangörandet, regler och reglementen. Men inte något annat.

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Jag köper ju Måns resonemang.

Men det här:
Putrix skrev:

Ja, all kommunikation med de som tävlar sker via mail, viss info läggs även ut på bmwsc.com + rejsa. Visst är rejsa bra, men inte till allt som Måns beskriver så bra. Jag hävdar fortfarande att en mycket stor del av cup åkarna inte "hänger" på rejsa fast de har tillgång till internet. För en tid sedan så fanns en tråd på rejsa med beskrivning om olika "rejsa profiler", jag sökte utan att hitta den tråden, ganska rolig läsning faktiskt där olika "rejsianer" beskrevs, bla så gick det ut på att de som verkligen tävlar/bygger race bil finns inte på rejsa....

..köper jag inte lika lättvindigt.
I brist på annat är det bara att tala om att detta är det diskussionsforum som gäller. Lite ansvar måste läggas på de aktiva.

Vad tycker CUP åkarna om gatbilsåkarna?
Jag får uppfattningen att åsikten är ungefär "Jäkla lamers till gatbilsåkare, de är inte riktigt hardcore som vi och vad ska vi ha dem till".

om det är så mycket folk som vill åka att det bär sig med två dagar så är ju det i grunden bra. Mer körtid åt alla. Av kostnadsskäl så vill nog de flesta köra CUP en dag och gatbil den andra.
Av mysighetsskäl så skulle man ju kanske vilja blanda över två dagar dock.
Det första gör ju att cuppen står utan publik och blir mer klubben för inbördes beundran.

Ett alternativ kan ju vara att om cuppen vill ha lite publik men inte behöver hela dagen att lägga in några gatbilspass. Locka de med gatbil att åka på en tvådagars turne de gånger man känner för det.

Jag skulle helt klart överväga det, särskilt när det är långt bort (vilket de flesta är) att åka dan före för att kika på cuppen och få kanske två körpass och sedan köra på söndagen.

Kan ju möjlig göra att cup åkarna hinner dra en repa i gatbilen dag två också. Eller att de kan ställa upp som instruktörer, för det behövs mer än publik på gatbilspassen.

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
5640 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande