Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 -92 Sportbil året runt => inlöst
1, 2, 3, 4   >>
31622 besök totalt
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
Jag har en längre tid haft en fundering på hur det skulle vara att ha en sportbil som året-runt-bil.
Visst, det rullar mängder med mäktiga bilar på träffar under sommaren. Men hur är det att leva med dom hela tiden? Klarar man en vinter? Och hur kul är det att jobbpendla?

Massa tankar har farit runt i huvet senaste året. Vilken bil skulle passa sig att ha året runt? Familjebil finns redan, så den behöver inte vara praktisk. Klarar en Brittisk cab vår Svenska vinter? De kör ju gärna Eliser året runt på sin ö. Men här, i Sverige? Nä, det borde nog vara en coupé i alla fall.

För inte så länge sedan såg jag en Maserati Quattroporte svänga in vid dagis. Dom har ju gått ner ruskigt mycket i pris. Men nej, det klickar inte heller. Lite för praktiskt med fyra dörrar dessutom. Och lite för modern. Jag skulle gärna vilja ha en lite äldre bil.

Så plötsligt dök en lämplig kandidat upp, och jag kände att "här har jag min året-runt-bil".


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
Sagt och gjort. Jag slog säljaren en signal. Fick en ganska klar bil av vad det var jag var på gång att köpa. Vi kom till och med överens om priset över telefon.

Ett par dagar senare tog jag flyget från Bromma ner till Ronneby.




Säljaren mötte upp och jag fick en stund med bilen. Den var relativt väl överrenstämmande i skicket efter vad jag hade fått höra via telefon.

Men då jag bara köpt en enkel resa, var valet egentligen ganska enkelt.
Vi skrev på alla papper och jag körde lycklig därifrån.
Undra hur länge det håller i sig?

Here I go!!


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
Från och med nu kommer jag ocensurerat att dokumentera min vardag med sportbil. På gott och på ont.
Jag hopas på detta sätt kunna inspirera fler till att använda sina bilar oftare.

Men jag har lite regler som jag själv ska försöka att följa.
1.) Det är alltid läge att köra sportbil.
2.) Så länge jag är själv ska jag in i det längsta ta Porschen.
3.) Jag ska inte välja bruksbilen bara för att jag är slö.
4.) Försköna eller förfula inte verkligheten.

Alla frågor och diskussioner är välkomna.

Nu till bilen:
Det är en Porsche 968 från -92 med 8 tidigare Svenska ägare, och som vid köpet hade gått hela 26'836 mil!!!

Den är inte bara lackad i den vackra färgen Amethyst Metallic, utan första ägaren tyckte det var en bra ide att även insidan fick samma färg, nämligen full läder i kulören Magenta.

Tillvalslistan innehåller följande:
139 - Heated Left Seat - optional
327 - Radio - 1992 model year Blaupunkt "Symphony RDS"
340 - Heated Right Seat - optional
403 - Pressure cast 17" wheels
437 - Comfort seat left (Full power seat left - optional)
438 - Comfort seat right
490 - Hi-Fi sound system - optional
498 - Without rear model designation
573 - Air conditioner
650 - Sunroof

Utöver ovanstående är det förstås elhissar, elspeglar och dubbla airbags.
Originalfälgarna är dock numera ersatta av smidda "Design 90" 16" fälgar, och originalradion är ersatt av en usel JVC med glappkontakt i frontpanelen. Men på pluslistan står fungerande AC!!

Bilen importerades från Tyskland i Maj 1998, och hade då gått 13'903 mil.
Sedan dess blivit väl omhändertagen, och det finns mängder med servicedokumentation fram till 2009. Därefter är det blankt i boken. Dock finns samtliga besiktningsprotokoll från det att bilen togs in i Sverige.

Nu kommer jag att ägna hösten åt att köra för att se vad som behöver åtgärdas för att få den i bra vardagsskick.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Trevligt!!

Minns med glädje när jag o frun enbart hade Porschen i 2 år/6000 mil.
Den är inte det minsta otrevlig på vintern!

God lycka!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Trevligt!!

Minns med glädje när jag o frun enbart hade Porschen i 2 år/6000 mil.
Den är inte det minsta otrevlig på vintern!

God lycka!
Tjena!

Minns att jag förr ofta läste din tråd på 944Sverige. Numera hänger jag sällan där.
Kör du fortfarande Porschen?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Berg

Här sen Maj 2004
Inlägg: 75



968: orna är fina bilar så det är bara att gratulera. Dock finns det en sak med motorn förutom det vanliga med kamrem och det är kedjan mellan kamaxlarna. Kanske du känner till och har kollat. Annars bör du göra det relativt omgående. Det som händer är att dreven på axlarna samt spännaren blir slitna och axlarna kan då komma ur fas med varandra. Jag har en beskrivning på hur man gör inspektionen som du kan få om du vill.
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Mysig bil.

Bruksade en 944 året runt i tre år för länge sen. Var en jättebra vinterbil. Pendlade Österlen-Stockholm varje vecka, och det var ett nöje.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
Berg skrev:
968: orna är fina bilar så det är bara att gratulera. Dock finns det en sak med motorn förutom det vanliga med kamrem och det är kedjan mellan kamaxlarna. Kanske du känner till och har kollat. Annars bör du göra det relativt omgående. Det som händer är att dreven på axlarna samt spännaren blir slitna och axlarna kan då komma ur fas med varandra. Jag har en beskrivning på hur man gör inspektionen som du kan få om du vill.

Hej Mars.

Har haft en 968:a tidigare, så jag känner igen problemet. Det är en av sakerna jag måste se över. Ventilsallad gillas inte ens av vegetarianer.
Rembyten gjordes -09 av Sandén och den har inte gått särskilt långt sen dess. Däremot finns inga anteckningar om kontroll av kedja/glidskena & dreven.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
Jens L skrev:
Mysig bil.

Bruksade en 944 året runt i tre år för länge sen. Var en jättebra vinterbil. Pendlade Österlen-Stockholm varje vecka, och det var ett nöje.

Kul att höra.
Jag ser fram mot att köra bakhjulsdrivet efter alltför många år med framhjulsdrivet.

Vad hade du för dimensioner på vinterdäcken? Antingen köper jag en uppsättning beg (bruka komma ut på hösten/tidig vinter), eller så sätter jag på vinterdäck på 16".

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Daniel Engström skrev:
Jens L skrev:
Mysig bil.

Bruksade en 944 året runt i tre år för länge sen. Var en jättebra vinterbil. Pendlade Österlen-Stockholm varje vecka, och det var ett nöje.

Kul att höra.
Jag ser fram mot att köra bakhjulsdrivet efter alltför många år med framhjulsdrivet.

Vad hade du för dimensioner på vinterdäcken? Antingen köper jag en uppsättning beg (bruka komma ut på hösten/tidig vinter), eller så sätter jag på vinterdäck på 16".


Nu frågade du inte mig, men jag körde med 205/55/16 dubb runtom och trivdes väldigt bra med det.

Numera är 16-fälgarna skodda med r-däck, men är lite sugen på att skaffa isdäck nu när jag bor när en sjö som plogas...
Har kört den på sjö innan och det är inte det minsta tråkigt!!!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gillar tråden och dess syfte thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Daniel Engström skrev:
Jens L skrev:
Mysig bil.

Bruksade en 944 året runt i tre år för länge sen. Var en jättebra vinterbil. Pendlade Österlen-Stockholm varje vecka, och det var ett nöje.

Kul att höra.
Jag ser fram mot att köra bakhjulsdrivet efter alltför många år med framhjulsdrivet.

Vad hade du för dimensioner på vinterdäcken? Antingen köper jag en uppsättning beg (bruka komma ut på hösten/tidig vinter), eller så sätter jag på vinterdäck på 16".


Oj det kom jag inte ihåg (1997......) Men det var plåtfälgar! och smala däck. Och sen hade jag några lådor vin där bak

_________________
Jens Lanvin
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Johan Sjöström skrev:
Gillar tråden och dess syfte thumbs up
+1! Såpass att jag sökte av Blocket efter 924 att ha som vinterbil!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Gillar tråden och dess syfte thumbs up

Det är det som är meningen.
Mera vardagsliv med Porschen kommer efterhand.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
Davve skrev:
Johan Sjöström skrev:
Gillar tråden och dess syfte thumbs up
+1! Såpass att jag sökte av Blocket efter 924 att ha som vinterbil!

Ha, Ha. Kul att du gillar iden.
Det är bara att scanna blocket så hittar du säkert lämpligt objekt på inte så lång tid.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
FROST!!!
Första för säsongen.
Det hade jag inte räknat med, så jag fick plundra en av de andra bilarna på en isskrapa.




En annan kul sak som hände häromdagen är värt att berätta.

Av någon oförklarlig anledning var påfarten från jobbet till E4:an grusad med smått rullgrus.
Den första reaktionen när man hörde oljudet i hjulhusen var att direkt dra ner på farten och sakta köra igenom.
Sen kom den här känslan som vi som gillar bilkörning har. Här gå att köra på ställ!! Så jag tagga ner en växel, gasa till ordentligt och körde med snyggt ställ genom kurvan.
Bilen bakom var nog inte överförtjust över mitt körsätt.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Kul grej att rapportera detta, keep it up! Körde en 200sx förra vintern, det är så roligt att gå på bredställ hela vintern!

I år får du vinka om du möter en silvrig miata, som är min bruksbil för denna vinter. Tänker köpa odubbat så man kan sladda mest hela tiden

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
Veckans huvudbry.

Nu när det börjat bli kallt på mornarna vore det fint att ha lite värme i den gigantiska bakrutan. Problemet är bara att bläcket som ska ansluta till värmetrådarna har lossnat någon gång under bilens livslängd, se bild.
Visst vore det enkelt att löda dit den igen. Men jag vågar inte gå på med lödkolven och värma till 400grader för jag är rädd att rutan spricker.
Finns det något annat fiffigt sätt att få dit den? Eller någon som har erfarenhet att löda/värma en ruta och vet att det håller.



_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Jag och en kollega testade att löda fast en sån på en bakruta en gång. Det gör iaf inte jag fler ggr, Blev mkt att dammsuga o sen en ny bakruta.

Säger inte att det är omöjligt, men vi misslyckades iaf. Skulle isåfall försöka hitta ngt ledande som går att limma med. Vet inte riktigt vad bara.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



http://www.autokatalogen.se/afw/taby/view_article_info.do?articleIdNo= . . . .

kanske finns någon ännu bättre n den om man besöker butiken

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Jag tror att man måste kombinera den vätskan med ngt lim isåfall, Bara vätskan har nog ingen limmande förmåga

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 -92 Sportbil året runt => inlöst
1, 2, 3, 4   >>
31622 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande