Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53   >>
25 besök senaste veckan (278300 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Idag blev det en lite stund till, framaxelbryggan, styrväxel och kopplingskåpan hade fått följa med hem för lite högtryckstvätt.

Styrstagen var två olika, men lika nya.
Jag trodde ett var dåligt så det byttes och strax efter när jag bytte massa annat beställde jag ett till för att byta även det, men det var ju med lite "komfortglapp" inbyggt i det.
Så ett till nytt stag beställdes som inte har det och idag var det dags att byta.



I min iver så råkade jag ha sönder gummidutten som täcker hålet för att kunna låsa styrväxeln när man gör hjulinställning (där har jag aldrig låst...). Jippi...

Här är hålet och till vänster inbuktningen som låser det.
men visst har jag läst här på Rejsa att någon gjorde ett eget liteet verktyg för att kunna låsa mha en bromsnippel och en skruv? Det var visst M10*1 i hålet...

Dags att inventera och se vad som finns...


Jomenvisst, det här kan kanske funka. thumbs up


Eller inte, det här hade jag glömt bort.

Funderade på att åka till Biltema, eller göra det en annan dag.

Skitsamma. det är klart att det funkar. thumbs up


Klar, och det fungerade utmärkt i hålet.


Men varför inte använda den andra nippeln? Jo, jag testade den först av allt i hålet men den fastnade efter nått varv så det var väl en annan gänga.

Eller inte, för efter jag skruvat i den moddade bromsnippeln så gick den i så lätt så och nådde hela vägen ner för att låsa. Jag fick väl loss skiten med "min" nippel...

På plats och låst.


Den andra sidan bytte jag damask på, till en som passar.


När jag höll på såg jag att brickorna på undersidan till motorfästena var dåliga, som för små och på väg igenom (måja, kanske inte). Bättre brickor sattes dit. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Porschebricka till vänster, Hornbach till höger.


Funkar för att hålla uppe värmeskölden. thumbs up



Sen började saker trilla in igen...



Nästa stora sak är nya motorfästen, här mallat för hålbilden för att motorfäste som även får bli generatorfäste.

Så på väldigt liten yta skall motorfäste, styrstag, styrväxel (den delen som sticker upp), generator, turbo, insugsluft och tryckrör från turbo till IC få plats. Det blir en spännande övning.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Den där tilton cylindern med nummer 1 på, är det något du kan tänkas att avyttra

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Den där tilton cylindern med nummer 1 på, är det något du kan tänkas att avyttra


Det kan tänkas hitta ett nytt hem.
Det finns två 1' och en 5/8" i Tilton. Jag kommer inte ihåg längden på tryckstången, någon av dem har en kortare för att få plats men det är ju enkelt att byta (tror jag har några olika längder).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Man lär sig något nytt varje dag
Den där pluppen för axellåsning har helt passerat min kunskapsbank , men nu vet jag vad den är till för thumbs up .

Det har blir ju riktigt bra thumbs up verkar som du har fått upp det vad man kallar tempo lycka till med fortsättningen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Tejptricket ! thumbs up
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Man lär sig något nytt varje dag
Den där pluppen för axellåsning har helt passerat min kunskapsbank , men nu vet jag vad den är till för thumbs up .

Det har blir ju riktigt bra thumbs up verkar som du har fått upp det vad man kallar tempo lycka till med fortsättningen


Tack, det här med korttidspermitteringar har både sina fördelar och nackdelar. I detta fallet var fördelen att nu toh jag mig tiden att laga rostenjag hittade på torpeden, nackdelen är att det blev mycket mer gjort och att jag inte kan använda korttidspermitteringen till att köra på roliga vägar.
De dagar jag är permitterad försöker jag komma iväg minst en timme iaf till garaget.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Tejptricket ! thumbs up


Jag måste ju visa att jag lär mig och tar till mig tips och tricks.
(I ärlighetens namn började jag med en tunn kartongbit och började göra hål i den, sen blev det inte bra och då kom tejpen fram )

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Maskeringstejpen fördes över till en tjock plåtbit, bara att böra borra och karva lite så blir det säkert bra, skönt med rak kant på plåten...


...så att det blir rakt och rätt.


Jag kanske skulle dubbelkollat vilka hål som linjerade på samma höjd när jag satte det på plåten. Nåja, skitsamma , det gör varken till eller från egentligen. Den främre biten anpassas när jag vet hur generatorn skall sitta och jag har allaredan trimmat till biten så den inte är så "sned" längre.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Fråga...
De gamla motorfästena var gjorda i 50X25 rör, men de jag har nu är 30X25 (eller om det var 40x25). Det borde funka???

Idag blev de en snabb sväng till garaget, det har inte blivit så mycket tid på sistone.

Men nya plattor tlll motorfästen gjordes och styrstaget sattes tillbaka.


Torrsumpspumpen och plattan till motorfästet sattes på motorn.


Så nu är tanken att mtoron skall i och motorfästen göras ASAP. Jag siktar på ~1cm mellan torrsumpstråg och framvagnsbalken, verkar det vettigt?

Det jobbiga motorfästet är på avgassidan, där kommer turbo, styrstag och IC-rör att behöva dela på platsen, så för att kunna göra vettiga motorfästen sattes turbon dit.


Sen tog jag en titt på IC'n som fått lite stryk när den legat hemma i garaget, är den verkligen tät?
Så jag kapade en kort innerslang i två delar, satte en ände över en anslutning och sen behövde jag täta den andra änden. Tur jag hade distanser till de gamla motorfästena för klämma ihop ändarna så de håller tät.



Det läckte som ett såll.

Men efter jag dragit åt plattorn mer och justerat slangklämmorna så hörde jag inget mer pysande, så jag lämnade den uppblåst med 1 bar i. Men den får åka ner i ett vattenbad innan jag litar på att den är tät, men nuhoppas jag iaf på den.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Tydligen behöver jag jobba mer hemma, med att byta lite olika staket så besök på byggvarhus, kapa träbitar och måla dem tar upp tid nu...

Men iaf två timmar har ägnats åt bilen.

jag funderade på bättre dragning av kylslangar/kylrör och råkade hitta ett rör i högen av delar från Dude, med lite moddning så kan det nog passa bra. Som det är så krockar det med framvagnsbalken.



"I believe I can fly..." nynnade nog motorn på.


Nähä, det gick inte på tvären.

Det här gick riktigt, riktigt, dsåligt och tog en massa tid. Hur svårt skall det vara att sänka i en motor, utan koppling eller styrlagret i veven? Jättesvårt tydligen.
Dessutom försökte jag få i den med styrstaget på plats för att se om det gick, det gjorde det inte. Men efter att ha tagit ur motorn och sedan höjt bilen så jag kan ligga under den och joxa med transaxelröret så gled den helt plötsligt in så fint så.

Styrstag och turbon vill ta upp samma plats, nåja knappast oväntat. Röret på bilden är för att se var man kan dra IC-rör någonstans.

Just nu funderar jag på ett ledat styrstag med 3 Borgeson knutar, med en lagring mot rambenet så det kommer längre bort. Eller leta annat grenrör som har turbon högre upp.

Det är inte långt mellan grenröret och torpedvägg samt bromsrör. Hur bromsrören skall dras om är klart, sen får det bli värmesköld mot bromsvätskebehållare och rör.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Marcus Gustafsson skrev:
Tydligen behöver jag jobba mer hemma, med att byta lite olika staket så besök på byggvarhus, kapa träbitar och måla dem tar upp tid nu...

Men iaf två timmar har ägnats åt bilen.

jag funderade på bättre dragning av kylslangar/kylrör och råkade hitta ett rör i högen av delar från Dude, med lite moddning så kan det nog passa bra. Som det är så krockar det med framvagnsbalken.
https://rejsa.nu/im/user/623/2020-05-19-09-14-17_20200518_145707.jpg


"I believe I can fly..." nynnade nog motorn på.
https://rejsa.nu/im/user/623/2020-05-19-09-16-17_20200518_153337.jpg

Nähä, det gick inte på tvären.
https://rejsa.nu/im/user/623/2020-05-19-09-17-03_20200518_160955.jpg
Det här gick riktigt, riktigt, dsåligt och tog en massa tid. Hur svårt skall det vara att sänka i en motor, utan koppling eller styrlagret i veven? Jättesvårt tydligen.
Dessutom försökte jag få i den med styrstaget på plats för att se om det gick, det gjorde det inte. Men efter att ha tagit ur motorn och sedan höjt bilen så jag kan ligga under den och joxa med transaxelröret så gled den helt plötsligt in så fint så.

Styrstag och turbon vill ta upp samma plats, nåja knappast oväntat. Röret på bilden är för att se var man kan dra IC-rör någonstans.
https://rejsa.nu/im/user/623/2020-05-19-09-21-41_20200518_165944.jpg
Just nu funderar jag på ett ledat styrstag med 3 Borgeson knutar, med en lagring mot rambenet så det kommer längre bort. Eller leta annat grenrör som har turbon högre upp.

Det är inte långt mellan grenröret och torpedvägg samt bromsrör. Hur bromsrören skall dras om är klart, sen får det bli värmesköld mot bromsvätskebehållare och rör.
https://rejsa.nu/im/user/623/2020-05-19-09-29-53_20200518_170425.jpg

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Marcus Gustafsson skrev:
Tydligen behöver jag jobba mer hemma, med att byta lite olika staket så besök på byggvarhus, kapa träbitar och måla dem tar upp tid nu...

Men iaf två timmar har ägnats åt bilen.

jag funderade på bättre dragning av kylslangar/kylrör och råkade hitta ett rör i högen av delar från Dude, med lite moddning så kan det nog passa bra. Som det är så krockar det med framvagnsbalken.
https://rejsa.nu/im/user/623/2020-05-19-09-14-17_20200518_145707.jpg


"I believe I can fly..." nynnade nog motorn på.
https://rejsa.nu/im/user/623/2020-05-19-09-16-17_20200518_153337.jpg

Nähä, det gick inte på tvären.
https://rejsa.nu/im/user/623/2020-05-19-09-17-03_20200518_160955.jpg
Det här gick riktigt, riktigt, dsåligt och tog en massa tid. Hur svårt skall det vara att sänka i en motor, utan koppling eller styrlagret i veven? Jättesvårt tydligen.
Dessutom försökte jag få i den med styrstaget på plats för att se om det gick, det gjorde det inte. Men efter att ha tagit ur motorn och sedan höjt bilen så jag kan ligga under den och joxa med transaxelröret så gled den helt plötsligt in så fint så.

Styrstag och turbon vill ta upp samma plats, nåja knappast oväntat. Röret på bilden är för att se var man kan dra IC-rör någonstans.
https://rejsa.nu/im/user/623/2020-05-19-09-21-41_20200518_165944.jpg
Just nu funderar jag på ett ledat styrstag med 3 Borgeson knutar, med en lagring mot rambenet så det kommer längre bort. Eller leta annat grenrör som har turbon högre upp.

Det är inte långt mellan grenröret och torpedvägg samt bromsrör. Hur bromsrören skall dras om är klart, sen får det bli värmesköld mot bromsvätskebehållare och rör.
https://rejsa.nu/im/user/623/2020-05-19-09-29-53_20200518_170425.jpg


Kapa lite i kompressorhuset, ta bort den löjliga trekantiga plåten du skruvat dit och svetsa dit en 90 graders böj så borde du få frigång mot styrstången.

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Kapa lite i kompressorhuset, ta bort den löjliga trekantiga plåten du skruvat dit och svetsa dit en 90 graders böj så borde du få frigång mot styrstången.


Trekantiga plåten är för att täcka hålet för dumpventilen som brukar sitta där, turbon köptes så av mig. Men det bästa hade varit att kapa bort hela delen för dumpventilen och svetsa igen det mycket tightare. Men det där med att svetsa aluminium är inte min grej... Vet du någon som kan det?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Idag gjorde jag några försök att se om det gick att få dit styrstaget, men det går inte om jag inte höjer motorn 20-30mm. Den tar i täckplåten för dumpventilen.
Iofs kan jag säkert höja allt, men hur kul ä de?

En massa andra saker mättes och tittades på, med motorn i bilen gjordes också ett till försök med kylröret som jag hittade bland Opeldelarna från Dude:

Fits like a glöv... thumbs up

Man kan nästan tro att röret är gjort efter motorn.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Idag har jag allvarligt funderat på vad jag håller på med egentligen. Suget efter att lyfta i den andra motorn, få ihop bilen och köra var hyfsat stor.

Det finns ingen egentlig plan eller övertygelse att allt kommer att passa, utan planen är att jag har ett gäng delar som jag så lång som möjligt skall försöka använda och modifiera där det behövs. Tex grenrör och turbo köptes för +10år sedan till en annan bil.
Hinder och problem vet jag att jag kommer att stötta på, men de tar jag när jag stöter på dem. Likadant vet jag att det finns beslut jag måste ta, men också att skjuta upp saker tills de verkligen behöver tas.
Tex motorfästen kan jag enkelt göra nu och jag tror jag har en plan för rör till IC som kommer att fungera men det finns även andra saker att ta hänsyn till, tex avgassystem som jag ignorerat för det behövs väl bara en tight 90gradersböj nedåt och sen en likadan som leder avgaserna in i tunneln (typ, nästan, börjar med det antagandet iaf så ser jag var det landar)? När väl avgassystemet kommer in i tunneln är resten enkelt, den enda frågan är om jag vill gå under eller över drivaxeln.


Men iaf så övade på att ha i och ur motorn ett antal gånger, nu börjar det gå smidigt.
Hemligheten är spännband under transaxelröret och dra det runt bommen till motorlyften, då slipper jag ligga under bilen och försöka hålla upp transalxelröret samtidigt som jag försöker lirka i motorn, för att upptäcka att motorn lutar i fel vinkel, springa upp och veva lite på lyftdonet och sen ner under bilen och börja om...

Jag fortsatte att titta på styrstaget, men det finns inte en chans att få dit samtidigt som turbon är där, huset till den gamla dumpventilen tar i.
Som jag ser det har jag två val:
1. Köpa Borgesson-knutar och dra styrstaget lite längre ut. Kommer att kosta massor, men blir säkert bra.
2. kapa av dumpventilsdelen på turbon och få någon att svetsa igen det.

Så här ser det iaf ut idag med pluggen:




Nästa rolighet på schemat var avgassystem, hur mycket plats finns det?
Det visade sig att det fanns ingen plats alls...
Turbon och avgasböjen har jag provat på motorn, men inte med kopplingskåpan på. När den gjordes så fanns det "extramaterial" som jag inte kapade bort helt. Det behövs nu och då fick det försvinna raskt.


Sen såg det ut såhär med böjen ditpunktad:



Här någonstans satte jag mig ner och letade nytt grenrör, vad finns det egentligen till motorn som går att köpa? Turbon måste upp och längre fram för att downpipen skall få plats mot torpeden, det skulle även lösa problemet med styrstaget och tryckrören (). Men efter en stunds googlande och tittandes på utbudet så tror jag inget köpegrenrör kommer att passa, de sitter på ungefär samma plats allihopa.

Så nu har jag tre alternativ:
1. I med andra motorn och kör, tar väl en dag eller så med hjulinställning etc, etc innan den är på rull.
2. Bygga nytt grenrör/få någon att bygga ett... lärorikt men inte så det var tänkt.
3. Fortsätta med samma grenrör, samma problem med styrstag men karva ut bilen:

All färg finns inte kvar efter jag försökte få i motorn...
Den inringade delen är ett utåtstående hörn som skulle behöva försvinna, kapar jag enligt bilden och sedan svetsar igen så finns det gott om plats för downpipen. Bakom torpeden finns i dagsläget inget så plats finns det på insidan.
Kan jag göra så? Tanken är isåfall en plåt som är välvd så det blir en konkav inbuktning istället.

Råd? Tips? Trix? Tankar? Allt tas tacksamt emot.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Mitten på grenröret är till vänster, vid tredje avgasporten. Jag hittar "billiga" kinagrenrör med turbon mer centrerad så där skulle jag vinna några cm.


Från undersidan på flänsen är det ~20cm till ovankant på ventilkåpan, men långt ifrån allt används.


Bara några andra grenrör





_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan du hinka ner gamla motorn utan problem så gör det så att du kan köra liket i sommar, det blir ju en "vinter" i oktober........

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det rimliga är väl att bygga ett grenrör så avgasbromsen hamnar där den får plats med rör in och ut.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Kan man inte banka till en oval och lite kortare downpipe? Eller det kanske inte får plats på bredden i stället. Att kapa ur ett hörn gör ju inget på bilen om det görs rimligt snyggt, men det kanske är lite fippel att rensa på insidan så man kan kapa och svetsa?

Bygga nytt grenrör känns kanske som att det tar en del tid om man aldrig gjort det förr. Kanske om man nöjer sog med en "limpa".

Dumphuset på turbon borde ju bara vara att såga av, om man känner någon som kan svetsa på ett lock sen.

Så, nu har alla givit olika råd, varsågod .

_________________
Markus Ålind
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Det är samma delning mellan avgasportarna på c20xe/let och 4G63.

Körde själv med ett grenrör till en Mitsubishi EVO, bytte bara flänsen mot toppen.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53   >>
25 besök senaste veckan (278300 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande