Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53   >>
30 besök senaste veckan (278305 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kapa i den där karossplåten för att få mer plats hade varit mitt val .

Känner igen ditt dilemma. Jag sitter nu i en sits där jag faktiskt har tid (men begränsningar ekonomiskt) så jag resonerar för egen del att passa på att få rätt på de saker jag har. Detta eftersom jag nog inte få kommer få denna möjlighet någon annan gång. Så jag förstår helt om du fortsätter stångas med turbomaskinbygget

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Börjar med en bra upplevelse av ett företag: https://www.j-spec.se/

Jag beställde lite olika saker som behövdes för att få ihop oljeslangar, kylvatten och avgas, en detalj hittade jag bara på J-spec så det fick bli beställning från dem.
Leverans gick snabbt och kom på en fredag, först på lördag föremiddag hämtade jag packetet på ICA och traskade glad i hågen hem. Fast när jag öppnade så såg jag att en sak var fel, det som jag bara hittade på J-spec.
Påsen den låg i hade rätt märkning men det var fel innehåll i påsen, antagligen från deras leverantör.

Så ett mail till J-spec skickades på lördagen, i princip när jag vaknade på måndag morgon så skickade de ett mail "Oups, vi skickar rätt detalj".

Snabb leverans i första vändan: thumbs up
Snabb och bra rättelse: thumbs up
Kommer jag att handla där igen? thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Kapa i den där karossplåten för att få mer plats hade varit mitt val



Så här är tankarna nu, i med sugmotorn ASAP! Då har jag en rullande bil...

Bygga ett eget grenrör kan ju vara en rolig erfarenhet?
Det löser så många problem/potentiella problem
- Det kan gå hel fritt från styrstag och motorfäste, jag slipper köpa styrknutar för några tusenlappar.
- Det kommer inte så nära bromsvätskebehållarna
- Enklare att dra avgas och det kommer inte helller att ligga så nära torpedväggen så att den blir tokvarm (det blir den allaredan iofs)
- Det löser en massa problem helt enkelt...

Så tanken nu är att köpa ett gäng rörböjar i svartstål, kollektor och fläns mot turbon och sätta igång.
Varför svartstål? Billigare är en anledning men också att det är det första grenröret jag gör så då kan jag istället göra nästa variant bättre på alla sätt med lite erfarenhet i bagaget,
Fast tankarna kom direkt på om jag nu inte kan använda grenröretså kanske jag inte heller behöver använda samma turbo... Men nä, nånstans får det bli stopp.

I förra veckan var jag på snabbbesök i verkstan, tanken var att jobba på ordentligt och kanske tom få i sugmotorn?


Optimist...
Jag flyttade tillbaka startmotorn och sen tänkte jag använda kylröret jag hittade för min gamla lösning tar onödigt mycket plats, Men med startmotorn på plats får jag inte på kylröret, med kylröret på plats får jag inte dit startmotorn.
Så nu står sugmotorn jämte bilen med startmotor och kylrör på plats. Det jag funderar på är hur kabeldragningen till startmotorn egentligen var.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Skönt att veta att det snart är sommar med lååång ledighet för att mecka.

Jag håller tummarna för att du får till en smidig lösning. Men håller med Eddie lite. Bättre göra det ordentligt på en gång.
Frågan är om du kan bygga nytt grenrör när motorn inte är på plats. Är det inte risk att du inte får tillräcklig frigång, så när du sänker ner motorn igen så tar det i alla fall i någonstans.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Daniel Engström skrev:
Skönt att veta att det snart är sommar med lååång ledighet för att mecka.

Jag håller tummarna för att du får till en smidig lösning. Men håller med Eddie lite. Bättre göra det ordentligt på en gång.
Frågan är om du kan bygga nytt grenrör när motorn inte är på plats. Är det inte risk att du inte får tillräcklig frigång, så när du sänker ner motorn igen så tar det i alla fall i någonstans.


Finns väl ingen som bygger bra grenrör på plats i bilen???

Man riggar turbo och turboflänsen samt flänsen mot topplocket i bra position. Frigång, möjlighet att komma åt och dra fast anslutningar, rör och slangar, avgas bra dragning etc.
Sen svetsar man några plattjärn mellan dessa så turbon och fläns sitter i en fix position gentemot topplocket.

Sedan bockar man några extra 'plattjärn' där det är dålig frigång etc så man vet vad man måste hålla sig innanför.

Sedan flyttar man detta till svetsbänken och bygger grenrör. Kanske någon provmontering men beror på hur kritiskt trångt det är...

_________________
Roland Johansson
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Rolle Scirocco skrev:
Daniel Engström skrev:
Skönt att veta att det snart är sommar med lååång ledighet för att mecka.

Jag håller tummarna för att du får till en smidig lösning. Men håller med Eddie lite. Bättre göra det ordentligt på en gång.
Frågan är om du kan bygga nytt grenrör när motorn inte är på plats. Är det inte risk att du inte får tillräcklig frigång, så när du sänker ner motorn igen så tar det i alla fall i någonstans.


Finns väl ingen som bygger bra grenrör på plats i bilen???

Man riggar turbo och turboflänsen samt flänsen mot topplocket i bra position. Frigång, möjlighet att komma åt och dra fast anslutningar, rör och slangar, avgas bra dragning etc.
Sen svetsar man några plattjärn mellan dessa så turbon och fläns sitter i en fix position gentemot topplocket.

Sedan bockar man några extra 'plattjärn' där det är dålig frigång etc så man vet vad man måste hålla sig innanför.

Sedan flyttar man detta till svetsbänken och bygger grenrör. Kanske någon provmontering men beror på hur kritiskt trångt det är...

Det jag menade är att det är svårt att måtta om man har lyft ur motorn. Då har man inte de referenser som du beskriver. Då kan man även göra misstaget att det inte går att montera/demontera utan att behöva ta ur motorn.
Att man inte knökar in en massa rör och försöker svetsa på plats vet jag.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Ähh ihop med skräpet och kom till Lunda den 3 juli. Kommer köra en heldag där då privat med ett fåtal bilar

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jonas Jonsson skrev:
Ähh ihop med skräpet och kom till Lunda den 3 juli. Kommer köra en heldag där då privat med ett fåtal bilar

thumbs up


Do it Marcus

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Daniel Engström skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Daniel Engström skrev:
Skönt att veta att det snart är sommar med lååång ledighet för att mecka.

Jag håller tummarna för att du får till en smidig lösning. Men håller med Eddie lite. Bättre göra det ordentligt på en gång.
Frågan är om du kan bygga nytt grenrör när motorn inte är på plats. Är det inte risk att du inte får tillräcklig frigång, så när du sänker ner motorn igen så tar det i alla fall i någonstans.


Finns väl ingen som bygger bra grenrör på plats i bilen???

Man riggar turbo och turboflänsen samt flänsen mot topplocket i bra position. Frigång, möjlighet att komma åt och dra fast anslutningar, rör och slangar, avgas bra dragning etc.
Sen svetsar man några plattjärn mellan dessa så turbon och fläns sitter i en fix position gentemot topplocket.

Sedan bockar man några extra 'plattjärn' där det är dålig frigång etc så man vet vad man måste hålla sig innanför.

Sedan flyttar man detta till svetsbänken och bygger grenrör. Kanske någon provmontering men beror på hur kritiskt trångt det är...

Det jag menade är att det är svårt att måtta om man har lyft ur motorn. Då har man inte de referenser som du beskriver. Då kan man även göra misstaget att det inte går att montera/demontera utan att behöva ta ur motorn.
Att man inte knökar in en massa rör och försöker svetsa på plats vet jag.


Man måttar ju INNAN man lyfter ut motorn, samt gör några 'platsreferenser' där det är trångt.

Då kan man skicka i annan motor, hänga på gammal turbo bla bla medans bygget pågår, och det passar sedan när det monteras.

_________________
Roland Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Magnus Thomé skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Ähh ihop med skräpet och kom till Lunda den 3 juli. Kommer köra en heldag där då privat med ett fåtal bilar

thumbs up


Do it Marcus


thumbs up


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Man riggar turbo och turboflänsen samt flänsen mot topplocket i bra position. Frigång, möjlighet att komma åt och dra fast anslutningar, rör och slangar, avgas bra dragning etc.
Sen svetsar man några plattjärn mellan dessa så turbon och fläns sitter i en fix position gentemot topplocket.


Prexis så tänkte jag göra.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Tord skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Ähh ihop med skräpet och kom till Lunda den 3 juli. Kommer köra en heldag där då privat med ett fåtal bilar

thumbs up


Do it Marcus


thumbs up



Det hade varit kul, men det hinns inte.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
En motor har åkt ur.


En annan har hittat tillbaka



Fy fan... det är ett tvåmansjobb att få i den, iaf om bilen står på pallbockar.
Att få transaxelröret att linjera med motorn så att allt går hela vägen in i lagret i veven är inte enkelt.
Börja med att justera höjd och lutning på motorn, ryck lite i den, när den inte går i så in under bilen, ryck och slit lite i transaxelröret (nämnde jag att avgassystemet under bilen sitter kvar?), ryck lite i motorn underifrån, ut från under bilen, justera höjd och lutning på motorn, ryck lite i motorn, in under bilen igen... repetera sedan 7000 gånger innan den bara glider i.



Men efter en massa slit så sitter grenröret iaf med några skruvar och inpassat i resten av avgasssystemet. styrstaget är på plats, motorfästen var ett helvete att få dit (dels är det det, dels hade någon tagit några distanser för att kolla tätheten på IC'n )

Kvar är:
Koppla ihop elen inuti bilen (snabbt och enkelt, allt har sina egna färger där det bara sitter kabelskor)
Få dit gummidutten i torpeden som innehålller alla kablöar in i bilen (brukar vara jävligt)
Slangar till kylsystemet. iom att jag bytt lite så behöver jag hitta några nya slangar
Gasvajer
Sen kan motorn startas, för att köra är det mycket mer men det är mest rätt på skruvande som går snabbt.
Nåja, måste kolla om det är hål på oljekylaren med. Glömde det... går iofs snabbt att koppla förbi om det är hål.


Det finns en kabel jag inte hittar vart den skall gå, en blå kabel jag har dragit en gång i tiden mellan motor och bil, den slutar med en kabelsko men jag hittar ingenstans där den skall sitta (som den når till) och jag har heller inget minne av att koppla loss den. Efter att sumrat vart den tar vägen i bilen elsystem så verkar det vara till kyltempgivaren. Men på givaren där sitter samma kabel som det gjort de senaste 12 åren och den når heller inte dit. Nåja, funkar inte tempmätaren så får jag lösa det då.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Idag kom ett meddelande om att det fanns ett packet att hämta, väl hemma så var det dags att leta fram delar för att börja se hur det kan bli.

Några rör är restade och alla som jag fick är inte heller med på bilden.

Hittade en topp som var hel där jag trodde den trasiga toppen var, den där listan med motordelar jag gjorde en gång i tiden vore bra att ha känner jag ibland.
Flänsarna mot toppen kom från en annan låda, den ena är nog för en seriöst portad topp för hålen i flänsen var alldeles för stora.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:
Idag kom ett meddelande om att det fanns ett packet att hämta, väl hemma så var det dags att leta fram delar för att börja se hur det kan bli.

Några rör är restade och alla som jag fick är inte heller med på bilden.

Hittade en topp som var hel där jag trodde den trasiga toppen var, den där listan med motordelar jag gjorde en gång i tiden vore bra att ha känner jag ibland.
Flänsarna mot toppen kom från en annan låda, den ena är nog för en seriöst portad topp för hålen i flänsen var alldeles för stora.


Den nya flänsen kom från mig eller?
Isåfall skars dom fram, för att skjuta in röret i hålet.
Fick du med en plunch som var ovalt formad?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Dude skrev:
Den nya flänsen kom från mig eller?


Jupp.

Dude skrev:
Isåfall skars dom fram, för att skjuta in röret i hålet.
Fick du med en plunch som var ovalt formad?


Ingen plunch vad jag kommer ihåg, det borde jag funderat ett bra tag på när jag skre ner allt jag fick/hade.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Sen hände inte så mycket mer...

* mer delar beställdes
* Jag funderade mycket på där motorn satt motorrummet, jag fick för mig att den satt flera cm åt höger och väldigt nära stötdämpartornet. Men det är enda sättet den skulle kunna sitta på...
* Även om det inte är mycket att skruva ihop så tog energin slut, sommaren las på annat.
* Det bästa var Bistings brainstorming kring grenrör, när det här väl tar fart igen kanske jag skall testa att göra två versioner?

Fast i helgen ruttnade jag på andra saker, funderade på vad som kunde ge lite energi och behövdes göras någon gång. Så två timmar spenderades på att få tillbaka fjäderben, bromsar och framlyktorna. Plastkåporna har fått färg på sig så de ser lite fräsha ut men det var ett helsicke att få tillbaka dem när lyktorna satt i bilen redan (fästen för huven är i vägen). Så lite har det blivit gjort iaf.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hittade plunschen förresten👍

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Sedan i början på juli och efter ett bra snack med Anders så har det i princip inte hänt ett skit med bilen. Tanken var att få i den fungerade motorn och kunna köra i somras, men jobb hemma och att permitteringen avbröts i förtid gjorde att det blev lite tid lagt i garaget.
Bruksbilen däremot har det meckats med, de sista hjullagren är bytta så nu är alla bytta i år, mm, mm.

Så nu gick tanken på att byta tillbaka och fortsätta med turbobygget. Men sen såg jag att det är besiktning i vår igen och jag har två val:
1. Antingen sätter jag ihop bilen och försöker besiktiga nu (om det ens går?) för att slippa bry mig om det i två år, då kan jag göra vad jag vill i vinter
2. Gör allt klart med turbo, Maxxecu, etc, men i vår får jag montera bort turbon och slänga på grenröret och försöka besiktiga med Maxxecu. Det jag funderar på är om det då sägs något om tirrsumpspump och Maxxecu? Iofs så går det att montera på originalsprutet på den motorn rätt så enkelt...

Så det är vad jag funderar på, och att hitta tid/ork att vara i verkstan.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Efter att det inte hänt så mycket så var det dags att något hände, jag får se sommaren som över...

Utgångsläge en motor i med el och kyl att koppla.


Mitt i är det ingen motor i



Lagret för kardanen till vevaxel, först en distans mellan lager och svänghjul som drogs ut lite:


Här med distansen borta.

Jag får inte ut lagret och jag vågar inte vålda på heller. Vilket lager Anders trollade fram har jag inte en susning om, och jag tror inte han minns det heller.
Iaf så köpte jag ett lager till Opel Omega tidigt för att känna och klämma på, men det är alldeles för kort för attt passa både i vevaxeln och i "distansen". När jag letade hittade jag ett lager kallat HK 1522, innerdiameter 15mm, ytterdiameter 21mm och längd på 22mm, det är 7mm längre än originallagret och borde sticka in i vevaxeln in bit, då sitter den både där och i distansringen mellan svänghjul/lager.
Någon som vet vart man kan köpa ett sådant över disk i Stockholm?

HK1522:
https://www.skf.com/group/products/rolling-bearings/roller-bearings/ne . . . .

Edit: Kostar 29:- i frakt på https://www.kullagret.com/category/sok-ditt-nallager?tg%5Boption%5D%5B . . . . så kanske lika bra att beställa där.


Efter att den andra motorn trillade i så var det dags att fundera ett tag. Nu blir det utplacering/bygge i denna ordning: Generatorfäste, motorfäste och sist får turbon hitta plats och efter det börjar jag på grenrör. Här är liten Biltemagenerator som börjar hitta hem




Nåja, efter några timmar såg det iaf ut såhär.

Motorn måste ur minst en gång till, för att få koppling och lager ditsatt.


Sen såg jag denna igår så den får hamna här med.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354





Påminner om mina funderingar när jag skulle bygga generatorfäste till en likadan generator - tänk på att med denna placering av generatorn så blir det svårt att få till justeringen av remspänningen med tanke på att du redan är på max avstånd mellan vevaxel och generator. I mitt fall så löstes det eftersom jag också behövde ett brythjul för att remmen ska gå fritt.

Min lösning ser ut såhär:

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53   >>
30 besök senaste veckan (278305 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande