Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52, 53   >>
25 besök senaste veckan (278300 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tror det är ett BMW lager
Jag har slutat använda rullager och svarvar dom i plast istället(ibland i silikonbrons eller nåt skit man har haft liggandes )
I ditt fall vore det perfekt att göra så, iom att man kan göra dom så långa man behöver thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Dude skrev:
Tror det är ett BMW lager
Jag har slutat använda rullager och svarvar dom i plast istället(ibland i silikonbrons eller nåt skit man har haft liggandes )
I ditt fall vore det perfekt att göra så, iom att man kan göra dom så långa man behöver thumbs up


Det började med en adapter i silikonbrons för länge sedan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=911452#911452
Finns det chans att det fungerar bättre nu?
'

Du menar något sånt här?



Edit: Såg bilden en halvtimme senare...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Påminner om mina funderingar när jag skulle bygga generatorfäste till en likadan generator - tänk på att med denna placering av generatorn så blir det svårt att få till justeringen av remspänningen med tanke på att du redan är på max avstånd mellan vevaxel och generator. I mitt fall så löstes det eftersom jag också behövde ett brythjul för att remmen ska gå fritt.


Smart med remspännaren!

Jag såg att fästena skulle bli lite svåra som den satt där, men för att vara ärlig så satt den på pallbocken mest för att se hur den gick fritt från framvagnsbalk/styrväxel.
Över generatorn så kommer rör från turbo till IC att gå, det måste sen dyka ner framför generatorn och ut framför vänster hjulhus.

Jag "tror" att det kan bli något sådant här så det blir lite bättre, den kommer iaf att hamna så långt ner den kan.

Jag har fantastiska Paint-skills!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:

'

Du menar något sånt här?



Edit: Såg bilden en halvtimme senare...


Tror inte det blir bra med plast där (för lite gods kvar)
Har du fått ur lagret?
Annars funkar det ganska bra med att fylla hålet med fett, och ta ett dorn/axel el likn som är tight i hålet och bara klappa till.
Fettet driver ur lagret oskadat thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Dude skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

'

Du menar något sånt här?



Edit: Såg bilden en halvtimme senare...


Tror inte det blir bra med plast där (för lite gods kvar)
Har du fått ur lagret?
Annars funkar det ganska bra med att fylla hålet med fett, och ta ett dorn/axel el likn som är tight i hålet och bara klappa till.
Fettet driver ur lagret oskadat thumbs up


Fettmetoden har jag använt många gånger med framgång, dessutom får man städa bort en massa fett efteråt thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Dude skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Du menar något sånt här?



Edit: Såg bilden en halvtimme senare...


Tror inte det blir bra med plast där (för lite gods kvar)
Har du fått ur lagret?


Ritningen på.... eh... adaptern är inte skalenlig och jag vet inte hur långt in "kardanen" faktiskt kommer.
Jag tänkte så här kring lagret, det är ett senare problem.
Jag har inte fått ut lagret och motorn hänger nu i stativet så det är svårt att komma åt.
Jag beställde två sådana lager jag hittade och tänkte se om de verkar passa på en av de andra motorerna, funkar inte det så ger jag mig kanske på att få ut lagret eller se om det går att få en adapter svarvad.

Motorn måste ur för att montera koppling och det kommer att vara bland det sista jag gör. Jag har några funderingar på koppling med, men det kan jag ta efter att jag avrit i verkstan igen.


Dude skrev:
Annars funkar det ganska bra med att fylla hålet med fett, och ta ett dorn/axel el likn som är tight i hålet och bara klappa till.
Fettet driver ur lagret oskadat thumbs up


Anders Karlsson skrev:
Fettmetoden har jag använt många gånger med framgång, dessutom får man städa bort en massa fett efteråt thumbs up


Jag ser framför mig en gejser av fett när jag klappar till ett dorn med slägghammare.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:
Dude skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Du menar något sånt här?



Edit: Såg bilden en halvtimme senare...


Tror inte det blir bra med plast där (för lite gods kvar)
Har du fått ur lagret?


Ritningen på.... eh... adaptern är inte skalenlig och jag vet inte hur långt in "kardanen" faktiskt kommer.
Jag tänkte så här kring lagret, det är ett senare problem.
Jag har inte fått ut lagret och motorn hänger nu i stativet så det är svårt att komma åt.
Jag beställde två sådana lager jag hittade och tänkte se om de verkar passa på en av de andra motorerna, funkar inte det så ger jag mig kanske på att få ut lagret eller se om det går att få en adapter svarvad.

Motorn måste ur för att montera koppling och det kommer att vara bland det sista jag gör. Jag har några funderingar på koppling med, men det kan jag ta efter att jag avrit i verkstan igen.


Dude skrev:
Annars funkar det ganska bra med att fylla hålet med fett, och ta ett dorn/axel el likn som är tight i hålet och bara klappa till.
Fettet driver ur lagret oskadat thumbs up


Anders Karlsson skrev:
Fettmetoden har jag använt många gånger med framgång, dessutom får man städa bort en massa fett efteråt thumbs up


Jag ser framför mig en gejser av fett när jag klappar till ett dorn med slägghammare.


Bör vara tight passning av dornet

Annars får du göra fegmetoden.
Jänkarna använder bröd istället. Lite krångligare och tar mer tid.
MO är dock samma thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Dude skrev:
Annars får du göra fegmetoden.
Jänkarna använder bröd istället. Lite krångligare och tar mer tid.
MO är dock samma thumbs up


Råglimpa eller källarfranska?

----------------------

Igår skulle bli en kväll i garaget, men det blev målande, mm, hemma istället.

Däremot fick jag hem två lager och en Dumleklubba igår, jag får prova en i motorerna hemma och se hur det verkar fungera.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Marcus Gustafsson skrev:
Dude skrev:
Annars får du göra fegmetoden.
Jänkarna använder bröd istället. Lite krångligare och tar mer tid.
MO är dock samma thumbs up


Råglimpa eller källarfranska?

----------------------

Igår skulle bli en kväll i garaget, men det blev målande, mm, hemma istället.

Däremot fick jag hem två lager och en Dumleklubba igår, jag får prova en i motorerna hemma och se hur det verkar fungera.


Med din tur så tror jag att Dumleklubban skulle fungera bäst

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Generator jobbades det på igår.

Utgångsläget, en generator, två 4mm plattjärn med hål, en skruv och en mutter.


Igår hade jag gett vad som helst för en tving, men magneter dög.

Jag insåg snabbt att jag behövde bättre referens för att kunna linjera upp generatorn, men funkade det?

Det blev många försök för att se var den hamnar bäst, med plattjärnet som referens så upptäckte jag att jag hade hållt den lite för långt fram och det räckte för att den tänkta platsen inte fungerade,



Det ena fästörat punktades dit, det lyckades på andra försöket.

Det andra hamnade ute i luften...
Nu hamnar den högre upp än vad jag trodde först, men å andra sidan är det bra avstånd till motorfäste och styrstaget nu (ett tag var jag innne på att hissa upp hjulet så högt det bara går får att se om styrstången till hjulet verkligen skulle gå fritt).
Jag plockade även fram turbon och måttade in den för att se så att inlopp och tryckrör skulle kunna gå fritt.


Finn ett fel...

Först punktades det dit lite mer plattjärn så att inte främre fästet hänger i luften.
Det var inte förrens jag la på en rem och försökte se om det linjerade upp som jag upptäckte ett misstag. På motorns remhjul så går remmen direkt vid framkant, på generatorn är spåren 1-2mm in från framkant. Om det spelar roll vet jag inte, men främre fästet är löst nu igen och nu blir det lite mer avstånd mellan fästöronen så att jag kan justera generatorn i längsled med brickor.


Edit:
inkoppling någon gång...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag ska ägna mig åt liknande jobb inom en snar framtid så jag tittar på och försöker inte göra likadant.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Jag höll ju på och bökade med generatorfäste för några månader sedan. Jag gjorde avståndet mellan fästöronen bredare än generatorn så att jag ska ha möjlighet att finjustera placeringen genom att använda tjockare eller tunnare brickor.

Sen använde jag en jigg för att placera generatorn "i luften" och ändå kunna mäta och kolla från olika håll.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Jag ska ägna mig åt liknande jobb inom en snar framtid så jag tittar på och försöker inte göra likadant.



Jag lovar att dela med mig av alla misstagen och inga framgångssagor.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Jag höll ju på och bökade med generatorfäste för några månader sedan. Jag gjorde avståndet mellan fästöronen bredare än generatorn så att jag ska ha möjlighet att finjustera placeringen genom att använda tjockare eller tunnare brickor.

Sen använde jag en jigg för att placera generatorn "i luften" och ändå kunna mäta och kolla från olika håll


Det är först gången jag gör ett fäste för en generator, så det blir en del lärdomar på vägen tex brickor i längsled för att justera generatorn. Gör om gör rätt....

Smart med jiggen, fast jag är mer "gör ett par fästöron, håll upp generatorn, punkta dit det..." och sedan be till högra makter att det blir bra.
Det bakre fästet blev bra, och hade jag bara fått ditt främre så hade jag varit själaglad.

Sen är det lite spännande att stå böjd ner i motorrummet med generatorn i ena handen och svetsen i andra och försöka måtta in generatorn i rätt läge samtidigt som svetsmunstycket skall hitta rätt. Det tog ett tag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
I lördags var tanken att byta bromsar, mm, på sambons Skoda och sedan hålla på med Påffen, men eftersom Skoda är efterblivna och tom har en sämre konstruktion på bakbromsarna är Opel Insignia så blev det inte så mycket gjort på Påffen.

Jag satte bara dit de här söta tvingarna jag köpte för att göra livet lättare:


Och eftersom tiden drog iväg med BROMS-bytet så blev det köpemat med lyckokakor, det var en jävla tur att jag fick denna och inte sambon:

(det är sant!!! jag fick den efter bromsbytet.)

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Jag troddet det var flera månader sen jag var i verkstan, men det var bara en dryg månad för igårkväll blev det en snabbvisit.

Punktade dit fästet för generatorn, med lagom rörlighet i längdled så att den linjerar.


Funderade igen på motorfäste...
Jag hade ett första tänk på hur fästet skulle kunna vara, då gjordes "plattan" som skruvas i motorn. Sen kom verkligheten på besök och jag la till en bit metall för att fästa där. Sen...

...kom generatorn på plats och nu går tanken på att fästet skall sitta i tomrummet mellan vevaxelsgivaren och det jag svetsade på för ett tag sedan. Tomrum går bra att fästa saker i...

Men det blir rakaste vägen utan konstiga vinklar, jag tror det blir bättre

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Motorfäste påbörjat, ja det tar mer plats än vad det borde göra med nu blir det enkelheten som styr.

Efter att ha gjort världens största motorfästesplåt i 5mm plåt så kan man ändra sig i hur fästet skall se ut, då får man svetsa på mer material...


Så här blir det, fast numer även fastpunktat.


Andra sidan lär inte gå till historien som något vackert, men förhoppningsfullt funktionellt. Djupt nere bland kylvattenslingor och torrsumpspump. Det blir spännande att se om jag får bort fästet och torrsumpspumpen för en skruv sitter riktigt illa till.


Med ett motorfäste på plats så började jag måtta in turbon, det kan bli jäkligt spännande.
Det där med lika långa rör från cylindrarna till turbon kan jag nog glömma, jag är glad om det ens blir rör som kommer fram.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Började med att punkta fast kollektorn på plattans mot turbon


Kollektorn passar, typ. Det får bli svets, kap och roterande fil sen får att få det bra.


Jag tittade på insuget, det finns en svetskant på 2-3mm runt insidan som sticker upp, den fick ge sig för kraften hos en roterande fil.

jag tror inte jag gjorde det värre iaf, men en kant på 2-3mm kan ju inte finnas som en förträngning på insidan av flänsen.

Typ här, ungefär, kanske...

Motorfästet kommer att göras om, den horisontella delen kommer att minska på höjden men förstärkas med 6mm plattjärn på sidorna för att behålla styrkan.

Ungefär så här från detta hållet, typ... kanske...


Jag funderade en massa på hur jag gör detta bra, bla funderade jag igen på att se om generatorn verkligen inte får plats under insuget men det förkastades. Även att sätta flänsen "upp och ner" med turbon uppåt, osv. Men det fick bli här. Ett rent helvete att försöka hålla turbon på rätt plats, med andra handen hålla plattjärnet, med tredje handen hålla svetsen, med fjärde handen...


Började se på rördragningen, är lite rädd för att jag har för få tighta 90graders böjar.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Lathet, håglöshet och andra prioriterade saker har gjort att det inte hänt så mycket här. Den gången jag skulle åka till verkstan så kom jag dit och upptäckte att låset frusit, eftersom jag hade ny bil så fanns det inge bra saker i den för att tina låset så jag åkte hem igen. Så engagerad var jag...

Men det finns en sak som har legat i bakhuvudet sedan jag köpte bilen, något som aldrig har fungerat men borde göra det för det är det minsta man kan begära när man köper en bil (iaf av Anders tycker jag ). Så efter +10års funderingar och funderande på om jag skall klaga hos Anders så tog jag tag i saken själv:


En nyckelknippa, på bilnyckeln syns svagt en liten sak under bladet som inte fungerar.


Pillar man lite på nyckelelen så trillar den isär och då uppenbarar sig oanad grotta med massa baketerier och smuts.


Under den svarta pricken gömde sig en udda formad sak, vart sjutton får man tag i en sån?


Som en slump låg det ett nyinköpt udda format batteri lite längre bort på bordet, efter en stunds gnidande och sanerande så var bakterierna döda och smutsen låg i papperskorgen. Funktionsprovet var spännande, skulle det verkligen fungera? Om inte var hitttar jag den lilla lampan och hur sjutton skruvar jag i/ur den? Spänningen var olidlig....


Den har lyser som en... en... ja, tänk er det svagaste ljuset ni vet och så gör ni det ännu svagare. Så lyser det fast värre, men det lyser iaf.

Tid att äga bilen och fundera på om det inte är dags att göra något åt lampan: 10-13 år
Tid att fixa det: 5 minuter, för jag tappade fjädern i mitten och den var ett helvete att hitta/sätta tillbaka.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Någon kanske tror att jag ligger på latsidan med Påffe, och det gör jag med.

Men efter mycket om och men och hur dra rör till kollektorn så kom jag fram till att jag inte kan ha turbon där den sitter nu, den kommer att slå i annat när motorn rör sig.

Hur jag kunde missa det fattar jag inte, men alternativet är stummontera motor, kapa ur lite på fjäderbenstornet, flytta wastegateklockan, ha annan extern wastegate eller hitta ett lite annat ställe för turbon. Det får bli ett annat ställe.

Jag blev less, sparkade på skiten, åkte hem och löser det en annan dag (nåja, klockan var sent så det var ändå dags att åka hem ).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Åkte till verkstan med ett uppdrag, dra lite rör...


Ett rör på bild, och större delen av ett annat rör glömde jag ta bild på.

Sen åkte jag hem, när jag skulle skriva detta läste jag:

Marcus Gustafsson skrev:
Någon kanske tror att jag ligger på latsidan med Påffe, och det gör jag med.

Men efter mycket om och men och hur dra rör till kollektorn så kom jag fram till att jag inte kan ha turbon där den sitter nu, den kommer att slå i annat när motorn rör sig.

Hur jag kunde missa det fattar jag inte, men alternativet är stummontera motor, kapa ur lite på fjäderbenstornet, flytta wastegateklockan, ha annan extern wastegate eller hitta ett lite annat ställe för turbon. Det får bli ett annat ställe.

Jag blev less, sparkade på skiten, åkte hem och löser det en annan dag (nåja, klockan var sent så det var ändå dags att åka hem ).


Måste nog åka dit snart och kolla på hur det där med frigång är egentligen för det här hade jag helt glömt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 50, 51, 52, 53   >>
25 besök senaste veckan (278300 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande