Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3, 4 ... 51, 52, 53   >>
33 besök senaste veckan (278314 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Det har inte hänt så mycket på sistonde.
Nya skivor & belägg är beställda.
Gamla bilder på bromssaker:








En blinkers har fixats
Konstaterade att bränslerören baktill inte var de bästa så det bör bytas någon gång snart
Eventuellt är det något strul med avluftningen av tanken, det kan föklara en återkommande bensindoft då och då.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Så vad har hänt sedan senast då? Inte mycket... :-(

En körning på Emmaboda ställdes in i sista sekund.
Bilen läcker bensin när man har mycket i tanken och går ej att tanka fullt (för då rinner det man tankar i rätt ut på backen ). Felsökning på det pågår fortfarande, har hittat en slang som skall bytas men om det verkligen är den som är dålig är jag inte 100% på. Det roliga är att det finns två anslutningar (till avluftningen???) ovanpå tanken, för att ens kunna komma åt dem så måste tanken ner... Och eftersom det är en 944 så sitter växellådan bak under tanken och måste ner innan tanken tas ner. Av det man ser och känner på tanken så finns det ingen rost iaf, det skulle vara om "taket" har blivit helt genomrostat men inte resten.

Så efter session på en GDS-hall förra veckan så körde jag hem och efter ett tag upptäckte jag att hastighetsmätaren inte fungerade. Den fungerade på vägen dit, förhoppningsvis har jag bara råkat komma åt sladdarna till givaren i växellådan när jag letade läckor från tanken.

Men den är rolig att köra.

Edit: För den som undrar ser en tank ut så här:



Runt påfyllnadshålet och vid 17 så finns det små fina hål i golvet, annars täcks tanken av en plåt som ligger dikt an.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Här var det länge sedan det skrevs...

Bromsarnas byttes mot nya skivor och belägg, alla skakningar och vibrationer försvann. thumbs up

Hastighetsmätaren kickade igång efter lite pill och har fungerat... thumbs up ...fram till i torsdags thumbs down 45 mil på motorväg i sommmarvärme utan hastighetsmätare avnöjts i fredags. 35 av de milen var jag genomsvettig, sättet att uthärda är: fläkten på fullt blås, sidorutan lite nervevavad och hörlurar till mobilen så att man kan lyssna på radio och som dämpar oväsendet. Fast funkar inte hastighetsmätaren är det väl fri fart som gäller på E4'an?

Kinnekulle besöktes, där blev bensinläckageproblemen ännu värre. Jag har bytt en del slangar och slangklämmor (en del hade rostat sönder) och trodde att det var bättre. Men på Kinnekulle så forsade det ut när man svängde, dumt nog hade jag dessutom tankat mycket i Götene. Men två pass körde jag innan det var dags att packa ihop och bege sig hem. Kort sammantfattning:
* Bortsett från bensinen så höll bilen och bromsarna.

* In under bron kände jag aldrig att jag inte litade på bilen eller att jag höll på att glida iväg, oftast blev det dock en liten inbromsning innan med det var nog mest mentalt iom den blinda utgången.

* Kvarnkurvan... Innan har jag alltid tyckt att bilen har ganska bra balans, lite understyrd men inte svår att få lite överstyrd om man lättar på gasen men här blev det fel. Bilen understyrde ordentligt (speciellt i ingången av kurvan) , man jag tror jag skall försöka bromsa in lite mer nästa gång och se om inte det hjälper mot understyrningen. Spårval då, i tråden om Kinnekulle diskuteras ett tredje spår där man följer högerkanten på kurvan istället för de två spåren som finns i banguiden och det spekuleras även om att det spåret kanske passar FWD bilar. Gissa vilket jag åkte? På nåt sätt kändes högerkanten narturlig och bilen hade grepp nog att hålla sig kvar där trots understyrning.

* Efter Mohlins knäpp vid punkt 14 på banguiden gick allt alltid åt h*v*t*. Där är asfalten lite gropig och där kändes det som att bilen tappade allt vad fäste heter och istället gled man iväg lång ut mot punkt 15 och var på väg ut några gånger. Jag stod och tittade på hur andra körde där och visst körde de igenom samma ojämnheter som jag men de verkade ha gott om grepp ändå. Nåja, nya dämpare och fjädrar finns det väl planer på tills nästa år. Jag försökte ta olika spår för att se vad som passad bäst men hittade inget som kändes rätt.

* TV-krönet. Ingången blev tillstrulad pga föregående sektion, men annars var det inga problem. Ett otroligt grepp var det i däcken och det spelade ingen roll hur man kom över krönet. Hade jag haft min Calibra och försökt köra vissa av de spåren jag provade så är jag övertygad om att jag hade åkt av ordentligt, men nu höll bilen i.

* "Raksträckan" vid depån, här märktes det att min Calibra har mer knuff i motorn... Trots att jag antagligen hade högra hastighet ut på rakan så skiljde det ~40km/h i högsta hastighet innan man kommer fram till bron. Nu har jag iofs inte järnkoll på hastighetsmätaren när jag kör, men något åt det hållet.

Vad har mer hänt då?
* En splitter påbörjades som sommarprojekt men är inte klar.
* Mer asfaltsmattor är borta
* Bensintanken och alla slangar får man ta en ny titt på.
* Bilen känns väldigt mjuk bak, man känner det inte så mycket på bana konstigt nog men på små roliga vägar gör det sig påmint.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Bara lite bilder från de senaste veckorna:


Calibran och Porschen, första gången Calibran var ute sedan förra sommaren.


Efter att bilden tog fick Calibran tillbaka EVo intercoolern (bortplockad inför besiktningen) och lite annat småpyssel. Det som behövs göras för att köra är att fixa kränghämmarstaget på höger sida (verkar paja för eller senare på Calibra, finns dock en senare modell som inte går sönder), montera fronten, bakjolen och framskärmen. Dock finns det en lista på saker att fixa, tex var det inbrott i vintras och Calibran stod olåst, inte nog med att de tog slutsteg och stereon utan de klippte av alla kablarna till stereon. Plåtdelar mm behövs bytas, men inget som inte gör att det inte går att köra.



Där jag bor byggs det mycket nu, varenda gräsplätt eller parkeringsplats används för att bygga hus. Detta gör att parkeringsplatser är svårt att hitta. Idag fick iaf Porschen stå ute en liten stund och när jag kom ut fick jag se...







Skoja bara, kunde inte låta bli... ;-)


Jag har även funderat lite på väghållning, Ground Control i USA säljer coilover dämpare både bak och fram. Fjäderkonstant bestämmer man själv vad man vill ha och framdämparna går att ställa kompression och retur på, men bakdämparna är inte ställbara vad jag vet. Skulle gärna vilja veta mer om dem innan jag beställer.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Bla efter besöket på Kinnekulle så insåg jag att något måste göras åt bensinläckaget/bensindoften. En begagnad plasttank inhandlades raskt för att ersätta den sönderrostade plåttanken och efter ett tag var bilen inbokad på verkstad för byte av tank (jag är inte rädd att byta tank själv, men för att få ner växellådan som sitter under tanken ). Efter att ha lämnat bilen till Linbvall Bil så konstaterades att den nyare plasttanken inte får plats på bilar med gamla bakdelar, dels är plasttanken större samt på nyare bilar sitter det en balk bultad som man måste ta bort för att få ner tanken och givetvis så är den svetsad på äldre bilar. Iaf så revs låda och tank ner och ganska snabbt hittades något "kul"...

På bilden ovan av tanken finns en punkt 5 som är en del av avluftning till tanken, detta är ett plaströr som såg ut så här:


Det som är knottrigt på bilden är:


Den stora "knutan" är hål där bensinen har läckt ut. I bensintanken fanns det inga uppenbara rosthål, men lite ytrost. Jag slipade av det och rostskyddsmålade och sedan leverades tanken tillbaka för montering och bilen hämtades imorse. Än så länge har det inte läckt eller luktat bensin om den.

Tack till Lindvall Bil samt Dude!!!

Det "rolig" med bilen är att det är delar från nästan varenda årsmodell som har tillverkats. Jag skrev tidigare i tråden om Gelleråsen i våras och bensinmätaren som visade roliga utslag, det beror på att all el i bilen är från en nyare årsmodell med plasttank (som är större) och där nivågivaren skiljer sig åt. När tankmätaren går ner på det röda finns det ~30 liter kvar i tanken... Nåja, man lär sig något nytt varje dag.

Kvällen var tänkt att ägnas åt bilen, och så blev det men inte det jag hade tänkt göra utan jag letade istället fel på laddningen. Voltmätaren i bilen har alltid visat samma sak, men idag efter att jag hade hämtat den så visade den på mycket mindre. Totalt har bilen körts ~20 mil idag, det mesta med så mycket elpryttlar det bara går påslagna, och är det något fel med laddningen så borde det ha hänt något.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Så efter lång tid är det dags att skriva ner lite om vad som har hänt och inte hänt.

Rejsaträffen på Sturp klarades av. Mycket bra träff och många trevlig, roliga, människor!!!
Det gick att åka bilen hela vägen upp och ner, men efter 15-20mil så fick man så ont i arsl... baken så det var dags göra ett stopp och gå en sväng. Dock kördes ~45mil i ett sträck på vägen hem utan några större problem. Hörselkåpor och MP3spelare gör det uthärdligt...

Jag påbörjade resan ner allaredan på torsdagen för att klara av ett 50-års kalas i småland och slippa köra hela vägen på fredagen, det gjorde att fredagen kunde ägnas till lite småfix och kolla över saker. Jag försökte åka ner så att jag skulle vara där i god tid men kom ändå iväg för sent så när jag kom till Sturup så var körningen allaredan igång, så snabbt lastades allt ur och det var dags att ställa sig i kön för att köra. Jag har varit på Sturup tidigare, men inte sedan banan byggdes om. Trots att jag hade kollat på banlayout innan, youtube-videos, mm för att någorlunda veta hur banan gick så fick jag mig en chock på första varvet. Jag kon fram till första krönet och kom på att jag inte hade en susning om vad som väntade på andra sidan, svängde banan höger, vänster eller gick rakt fram? Nåja, det redde ut sig... Resten av de två passen jag hann med är det inte så mycket att orda om, jag lärde mig hitta runt lite bättre. Efter första passet blev det prat om däckstryck, och jag släppte ur en del luft ur däcken men det gjorde att andra passet mest blev ett driftingpass där baken tappade fästet i varenda kurva.

Efter en sen torsdagsnatt och en bitvis hektisk fredag gjorde att jag var ordentligt trött, så det blev tidig sänggång för mig. På natten mot lördag började det regna...

På lördagsmorgonen var det dags igen, men nu i regn. Någon som tror jag var nervös för att köra på regn med R-däck? De som gissade på skitnervös har rätt... Efter lite prat om däckstryck ("-Är det blött så är det bara att pumpa i så mycket man kan för att få upp tempen i däcken", ungefär... ) Nåja, man fick börja lite lugnt för att lära sig hur bilen funkade, och visst sladdade det runt lite här och var men inte alls så mycket som jag trodde. 944'an är ju lite lurig om man lyfter på gasen eller bromsar i en sväng, det gäller att våga gasa om bakvagnen släpper oplanerat. Att släppa upp på gasen för att få bilen lite mer överstyrd går att göra i vissa kurvor om man tycker att den understyr eller att man är på väg av, tex i "högfartsvänstern" så bromsade jag till lite innan, tog apex (nåja, jag var inom samma kvadratkilometer iaf) och sedan tyckte man att bilen understyrde ut över curbsen, ett litet lyft på gasen fick ut baken lite lätt och när man tyckte bilen pekade dit man ville så var det full gas igen.

Tempot gick upp under dagen och ett antal mentala "spärrar" togs bort (eller minskades iaf). På fredagen och början på lördagen så bromsade jag till lite innan "krönet", på lördag fm så började jag istället med ett confidence lift strax innan krönet och lite senare så höll jag full gas över krönet ner till inbromsningen för svängen. I "svackan" innan vänstersvängen gick det att bromsa riktigt sent och ändå svänga in utan några större problem, ibland fick man lite småkast men inget allvarligt. Rädslan för regnet försvan, det var jul kul att köra i regn!!! Eller oftast iaf, att ligga bakom 5 bilar på start/målrakan varav tre ligger i bred gjorde att vindrutetorkarna kändes underdimensionerade.

Att vara bland de främsta i kön ut på banan tyckte jag "underlättade", då hade man minst ett varv på sig att komma in i körningen igen och få upp tempot. Stod man långt bak kändes första varvet mer "stökigt", med mer bilar framför som drog upp vatten och det tog längre tid att få in rätt känsla.

Varefter dagen gick så fick man in ett allt bättre flyt. Fortsättning följer.... (inom de närmaste veckorna)

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Fortsättning...

Sturup, regn och åter regn på lördagen. Dagens höjdpunkt var att få åka ut på banan så att man fick en chans att köra och torka sig.

Ju längre dagen gick så gick det fortare och fortare, dessutom gick allt lugnare även om det regnade mer och mer. Regnet var inget problem förutom på eftermiddagen när bilen började vattenplana strax innan "chikanen", detta stället varnades det också på vid förarmötet att man kunde vattenplana på. För några dagar sedan diskuterades "känsla" vid banåkning och vilken känsla jag hade när allt flöt på, känslan jag hade på eftermiddagen var att jag låg ett eller två steg före bilen större delen av banan. Startrakan klarades, inbromsningen till startkurvan var inga problem, däremot instyrningen till högfartsvänstern fick jag inte till bra men efter det gick allt som på räls. Upp över krönet med fullgas, bromsa sent men hårt, ta apex och vara bredd på att bakvagnen kunde släppa lite, sedan fullgas ner mot nästa "krön" och där höll jag så långt till vänster det bara gick efter som jag tyckte det var mycket mindre vatten där, vänster framhjul var på den vita linjen över krönet och några meter till. Sedan bar det ner mot "chikanen", rakt fram, dutta till på bromsen innan man styr in mot höger curbs. Precis efter instyrningen så vattenplanade bilen, bara att vänta på att den skulle sluta med det strax innan man tog curbsen på höger sida och sedan rakt mot curbsen på väster sida med sen inbromsning, ibland trailbrake.

"Dammkruvan" strulade jag med fredagen och halva lördagen.
Vid inbromsningen försökte jag lägga i tvåan, men alltsom oftast så slutade det med att jag sabbade det och fick sladd i kurvan istället och tappade det mesta av farten. Lösningen blev att sluta att växla där, jag tog kurvan på trean och la i tvåan vid hårnålen istället. Kanske inte snabbaste sättet, men vartannat varv strulade jag till det så över en längre tid så vann jag på det. Kurvan ut på startrakan hände det också att jag fick sladd i och tappade massor av tid i.

På lördagen körde jag alla passen i min klass, Sedan var jag ute under open-pitlane tills jag behövde tanka (eller smita på pojkrummet ), väl klar med det så var det ut på banan igen,med stort självförtroende. > Det roliga var att man hängde på bilar och förare som borde vara mycket mer kompetenta, om det säger något om dumdristighet vet jag inte. På lördagens sista varv för min del så gick det snett, istället för att dutta på bromsen innan "chikanen", styra in, och sedan vattenplana så vattenplanade det direkt när jag duttade på bromsen. Så helt plötsligt var man passagerare... Bilen gick rakt fram ut i grusfållan utan att bromsa något innan, halvvägs igenom den när bilen bromsades in så fick jag iden att det kanske gick att köra igenom fållan. Det gick nästan, bilen grävde ner sig istället och jag blev stående någon med någon enstaka meter kvar av grusfållan så jag fick bli uppfiskad av Rescue-bilen. Det som slog mig var att det kändes som att det gick oerhört fort för dem att komma fram. Skador på bilen... det hittade jag mer av idag. Avgasystemet slog i drivaxeln (mer om det i ett senare avsnitt ), gruset slog i oljetråget och gjorde att kylflänsarna inte ser så vackra ut längre och lite lackskador under sparklådorna. De sista(???) stenarna som gömde sig i bakvagnen plockades bort ikväll. Otroligt nog klarade sig bränsleledningar och bormsrör! 5 minuter efter att jag kommit in i depån så stoppades all gatbilskörning för dagen. En dag med mycket åka...

På natten regnade det... men inte på söndagen.
Däremot var banan fuktig, jag körde ut så fort det bara gick och denna gången med Figgz i högerstolen. Eftet ett tag så var jag varm och svettig, dessutom började det imma igen på framrutan (när skall jag lära mig hur reglagen för defrostern skall stå? ) så då var det dags att gå i depå. Döm om min förvåning när Figgz sa att vi hade varit ute i 35 minuter, det var ju bara några varv?

Nåja, efter några minuter för att dricka lite och hämta andan så var det dags att köra igen ända tills gatbilskörningen blåstes av. Jag hann med att köra på ett pass till på söndagen och då hade det verkligen börjat att torka upp, då märktes det hur fel däckstrycket var. Nåja, det fick va när jag körde så det fick bli ett lugnt pass, bilen skulle ju hålla hela vägen upp till Stockholm igen.

Tack alla för en kanonhelg på "Barnens område" (och det som låg i anknytning till det )



Innan jag åkte ner ställde jag frågan om man behövde pass för att åka ner till Skåne, på hemvägen när jag passerade gränsen till Skåne så kom jag ikapp denna bilen:


Tullen... men de hade tydligen bättre saker för sig än att kontrollera Porschar på väg in i Sver...Småland.
De verkade vara tacksamma över att ha en bil bakom sig för de ökade farten till ett behagligt milslukartempo och sedan låg jag bakom dem ända tills Ljungby där jag svängde av för omlastning och kaffe.

Det enda jag behövde göra med bilen på hela helgen var:
* Justering av däcktryck
* Koll efter avåkningen, i samband med det kollades oljeförbrukningen och den var väldigt liten
* Ösa ur baksätet två gånger...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
oljestrul...
Efter Sturup fick bilen stå en vecka, sedan var det dags att ta den till jobbet en morgon. När motorn startades så slamrade det betänkligt om den, oljetrycksmätaren var i botten och oljetryckslampan lös med ett irriterande rött sken. Efter 5-10 sekunder stack oljetrycket i topp, lampan slocknade och det slutade slamra. Sådär höll det på om bilen hade fått stå några timmar, var motorn varm eller startades relativt snart efter att man stängt av den så var allt som normalt. Efter en fråga 944Sverige så kom ett svar som pekade på oljefiltret och backventilserna i det, filter och olja är inte dyrt så ett byte gjordes och problemet försvann. Nu finns oljetryck direkt vidd uppstart.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Efter oljestrultet var det dags att besöka Sviestad för att åka med OSC.

Vägen ner till Linköping var regnig. Resan lyftes dock av ett telefonsamtal, BMW hade träff på Mantorp och på väg ner var Pellesanslos på forumet (Hej Pär ). Det hela ledde till lite jämförelser på mellan bilarna och karavankörning söderut, efter en snabb kaffe vid Herrbeta så skiljdes våra vägar.
Pär i regnet:



Jag åkte två pass på morgonen, och den jäkla banan kom jag inte överrens med. Torparn körde jag i varje varv, men jag körde nog inte samma spår någon gång. Chikanen gick att köra riktigt fort i, om man vågade tänka bort däckstravarna och vad som händer om man tar dem med fronten.

Det är en fördel med en bil som Porschen, det är ingen puts, det är ingen glassätarbil eller milslukare utan helt enkelt en billig, bra, bil för banträffar. Sitter den i räcket så blir jag inte ruinerad utan köper en annan bil och har kul igen (eller plockar fram Calibran ).

Fast i andra passet så började jag fundera. Ibland lät det konstigt bakifrån, men inget ljud som jag sådär kunde komma på vad det var. Tankarna var hos växellådan och hur mycket skrotvärde en sådan har, men bilen gick ju framåt så det var lika bra att köra klart passet. När passet var avflaggat och bilen var på väg in i depån så hörde jag mer vad det var som var fel:


Finn fem fel... Ett tips, vinkeln på ljuddämparen är inte original.
Nåja, Linköpingsborna fick iaf något att titta på när bilen kördes till Biltema och tillbaka för provisorisk lagning.


Jag tackade för mig och åkte hemåt istället för att fortsätta på banan. Tack alla trevliga OSC'are och alla andra som gjorde träffen kul!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Ikväll skulle jag titta mer på avgasystemet och lite annat. Hittade dock en överraskning ganska snabbt:


Tips: Bilden visar främre bussning till länkarmen...
Nåja, nu sitter muttern igen men nästa gång jag håller på med bilen blir det Loctite på den muttern.

De sista stenarna från Sturup rensades ur från bakvagnen, någon värmesköld hade också blivit lite bucklig.

Så, nu är jag på dagens datum.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Härligt. Jag såg att Benetton Edition hamnat i ett anständigt garage thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Westfield skrev:
Härligt. Jag såg att Benetton Edition hamnat i ett anständigt garage thumbs up


Jupp thumbs up
Kan inte begripa varför någon skulle flytta ut därifrån ?

Nu är min monolog äntligen slut...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Marcus Gustafsson skrev:

Kan inte begripa varför någon skulle flytta ut därifrån ?


jajaja, retas lagom. Skaffa barn, hus, 60h/v arbete och jättelån, så får du se själv hur kaxig du blir

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Westfield skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Kan inte begripa varför någon skulle flytta ut därifrån ?

jajaja, retas lagom. Skaffa barn, hus, 60h/v arbete och jättelån, så får du se själv hur kaxig du blir


Jo, jag är tyvär fullt medveten om att det periodvis finns alldeles för lite tid över till "fritid" eller att kanske göra det man vill just då (om så bara för en enda kväll). Det är bara att hoppas på att livet i stort funkar och att man är nöjd.


Jag skrev ett långt inlägg om kvällen, men när jag postade kom det upp en vit sida...
Edit: Ha, om man stegade tillbaka i historiken så fanns inlägget så att man kunde posta det på nytt. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Ikväll slipades det plast. Bilen köptes med ett dimljus och efter ett tag damp det ner luftintag i brevlådan (se tidigare i tråden) där tanken var att ersätta dimljusen med luftintag för bromskylning. Delvis påbörjades detta under semestern och jag fortsatte ikväll.

Här syns högersidan:


En dum, jättestor, spolarvätskebehållare är lite ivägen. Normalt är större delen av hållet täckt av plast.
På vänstersidan sitter den kvarvarande tutan lite ivägen men det gick att vika den lite åt sidan, ena tutan fick respass när valet stod mellan tuta och luftfilter.

Sedan var det bara att ta luftintagen och börja slipa ner dem. Efter en stunds slipande så var det dags att prova och döm om min förvåning:


Det passade direkt, satt som om det var gjort för hålet. Vad gjorde jag fel???
Nåja, sedan var det dags att slipa ner andra sidans luftintag, nu var det dags att återställa ordningen. Först på tredje försöket gick det in och satt perfekt.

En tanken jag hade var att skruva fast dem med hållarna för dimljusen, men varför skall de lossas? Det kanske är lika bra att sätta fast dem med PL400?

Sedan funderade jag på slangar och hur de kan gå...
För att göra det på "riktigt" kanske det är lika bra att vänta tills i vinter och då göra nya bromssköldar med anslutningar för slangar. Sedan började jag fundera på tillfälliga lösningar (hoppas på tre banåka tillfällen till i år varav en bana jag inte åkt tidigare ), Porsche 968 har en lösning med sköldar som monteras på bärarmen. Sköldarnas enda uppgift är att föra upp luft in i hjulet, eller iaf baksidan på bromsskölden, och därigenom kyla bromsskivorna. Som tillfällig lösning kanske det räcker med att ha slang som pekar in mot bromssköldarna (ja, det finns hål i dem in mot centrum på bromsskivan)?



Någon gång har bilen "blingats" och "pimpats" till.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Tråden räddas från att nästan halka in på sidan två...

Inmåttning av hur en fullösning av kylslang skulle kunna gå:


Längst inne vid navet finns det hål i bromsskölden. Gör det någon nytta att dra slang fram till hålen och bara låta den blåsa där, eller skall man lägga energin på något annat och vänta på en bättre lösning senare i vinter?


Nu är den bucklig... Skallen alltså, den slog i både här och där och ont gör det.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Här fattas något:


Här fattas också något:



Men det blir nog bra till slut!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Marcus Gustafsson skrev:
Längst inne vid navet finns det hål i bromsskölden. Gör det någon nytta att dra slang fram till hålen och bara låta den blåsa där, eller skall man lägga energin på något annat och vänta på en bättre lösning senare i vinter?


Det är säkert bättre till än från. Slang kan du fästa med att trä lite grövre ståltråd genom små hål du gör runt hålet. Om hålet är för litet är det ju bara att ta upp lite i storlek. Det är säkert enklare om du tar bort bromsskivan först så du ordentligt kommer åt. Hade du hittat slang nånstans?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Marcus Gustafsson skrev:

Längst inne vid navet finns det hål i bromsskölden. Gör det någon nytta att dra slang fram till hålen och bara låta den blåsa där, eller skall man lägga energin på något annat och vänta på en bättre lösning senare i vinter?


Behöver du verkligen bromssköldarna?

_________________
--
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Hej alla glada, på grund av att mitt internet hemma inte har fungerat som jag har velat så har det blivigt dåligt med uppdateringar. En riktig uppdatering kommer senare...


Kort iaf:
* Avgassystem, nu sitter det nya saker på plats.
* Köp en en Porsche bli belåten, se naturen genom... Jag har mest ägt oplar innan och de påstås ju rosta, men mina har bara rostat i skärmkanter, sparklådor och dörrar. Här var ena fästet till en bärarm fram lite dåligt.

Igårkväll monterades bärarmen tillbaka, avgasystemet skruvades fast ordentligt, en liten tur togs och allt verkar sitta ihop. För att vara på den säkra sidan så tog jag bilen till/från jobbet idag, för kommer jag hem med den hel så bär det av för körning på Kinnekulle imorgon!!!

Några småsaker återstår men de fixar jag ikväll.


Jag vill passa på att tacka Dude för all hjälp med avgassystemet och förstärkning av bärarmsfästet!!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Koncensus om bromssköldar verkar vara "Äh, skit i dem..." så det får bli så.

På Sviestad gick avgassystemet av och innan Opel Sports Club's avslutningsträff på Kinnekulle var det dags att få det fixat. Med massor av hjälp och påhejningar från Dude så fixades de två mest akuta sakerna och vi börjar med avgasystemet:


På kortare tid än vad jag trodde var möjligt låg ett avgassystem färdigt att monteras på bilen. Då skall jag kanske inte nämna något om min vinkelkap (den enda som fanns tillhands) som råkade gå sönder (när jag använde den), men det blir jobbigare att kapa rör utan en.
I första utförandet fanns inget slutrör utan fritt blås efter sista ljuddämparen, naturligtvis blev det resonans och vibrationer mellan 2400-3000RPM men vem ligger där och fiskör? Jo, jag på väg till banan.

Dagen efter min provkörning så seglade en gammal tråd upp i "Skruva"-delen, Avgassystem, få ner ljudnivån. och jag tänker då på Christian Langes svar. Slutrör? Kan det vara något? Ja, äntligen dags att blinga till kärran med ett stort 9-tums, kromat, slutrör!!!

Sedan kom verkligheten ikapp mig:



Alla resonanstendenser och vibrationer försvann. Det är vinklat åt vänster mest för att att varenda gång jag har varit på Kinnekulle så har ljudmätningen varit på "innerplan", så om ljudet skulle vara ett problem så kanske det skulle hjälpa lite... Men nu var det inget problem.

Så nästa sak:


Rost i bakre bärarmsinfästningen, och en bult vars mutterstycke lossnat. Det flexade litegrann...

Men nu är det fixat!!!

Jag är skyldig Dude ett stort TACK för hjälpen med avgasystem och bärarmsinfästning!!!

Nästa del innehåller Kinnekulleträffen, inklusive besiktninsproblemet, bilstrul och kaffedoft i bilen men det är jag för trött för just nu.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3, 4 ... 51, 52, 53   >>
33 besök senaste veckan (278314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande