Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 51, 52, 53 >> 77 besök senaste veckan (278471 totalt) |
Då är det dax https://www.smorjbutiken.se/product/ _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Det proffsiga sättet att få ur den avdragna skruven är väl att sätta upp topplocket i en fräs eller rejäl pelarborrmaskin och mäta in så hålet är i linje med borrspindeln.
Sen tar man ett lätt skär med en pinnfräs så skruven får en plan yta, annars vandrar borret och går av. Har man ingen lyxig fräs eller pelarborr så kan den här satsen funka https://www.biltema.se/verktyg/handv Jag skaffade en sån för några år sedan för att få ur ett gäng avdragna pinnskruv ur ett C30SE-topplock, funkade bra men det krävdes en stadig hand för att pricka mitten på skruvarna. Det är för övrigt den toppen som sitter i min bil nu, så den överlevde misshandeln. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Drog häromdagen sönder de två små försänkta insexskruvarna som håller bromsskivan på plats när hjulen är av. Gick ju att borra bort skallen så att jag fick av bromsskivan men fan vad mekigt att få ut den lilla stumpen utan skalle som satt kvar på bilen
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag köpte en sådan, det var trots allt löning förra veckan. Nu har jag inga problem med avdragen skruv längre! --------------- På tal om något helt annat, hur får man ur ett borr som gått sönder i ett hål? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Ring Joe Labero _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Nä, riktigt så illa är det inte.
Men jag köpte satsen ovan, och i steg nummer två gick det borret av och satt i hålet. Efter två omgångar svordomar var den ute. Men inte fan greppade pinnarna man skall slå i det uppborrade hålet. Så jag borrade upp det lite till, och gängade det sen. Nu kan jag skruva i en skruv. Som vanligt kommer saker att gå åt helvete, men vad gör det? Det är bara att anpassa sig och försöka med nästa sak, till slut funkar förhoppningsvis något. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Ber till gud att du använt något billigt skitborr från tex bilbutteriks och borrar ut det med ett bättre borr eller pinnfräs. _________________ Roland Johansson |
||||||
Ja... en dryg månads mellanrum mellan uppdateringarna är väl lagom, iaf med tanke på tempot.
Försök till bättre hjulinställning har gjorts, de breda R-däcken har åkt på, bilen har backat från mittgången i verkstan till platsen. Länge har jag varit sugen på att ta den till jobbet när vädret har tillåtit, men sen var det tid, ork, lust... ja... Idag konstaterades några saker, nackdelen med att köpa en jävla massaprylar av Dude är att det är en jävla massa prylar. Idag moddades plattan som sitter bakom löprullar, mm, för kamremen så att den kan komma på plats: Nåja, nu går den att få dit iaf. Så hur blir det om man sätter dit löphjul, spännare för kamrem, mm? En bit på väg iaf!!! Men inte fan passade det, något saknades bakom löphjul och spännare. Efter ett gediget detektivarbete (nåja) konstaterades att nummer 6 saknades. Kostar bara massor att beställa på Ebay... Fördelen med att köpa en jävla massaprylar av Dude är att det är en jävla massa prylar. Visst låg det något sådant i en låda? Efter två sekunder i garaget hittades: Nu är det mesta samlat eller beställt, det enda jag vet att jag saknar är en bränsletrycksregulator sen skall allt finnas. Snart dags för denna mardrömmen: Tanken är att bara sätta ihop allt snabbt för att kunna göra elhärva, först efter det sätts allt på plats ordentligt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
För att roa er så kan jag visa på vad som ger mig huvudbry...
Eftersom jag började fundera på el så kunde jag väl peta ner tändspolarna i toppen? Korta Vag-spolar, passar klockrent och får plats under tändstiftskåpan dessutom! Testade de på en av de andra motorerna när jag fick hem dem så det är lugnt. Men igårkväll passade de inte lika bra? De vobblade mest runt och jag fattade inte alls hur de skulle kunna sitta kvar på tändstiftet. Ett tag funderade jag på om jag drömt att de passade så perfekt. Så jag hämtade en annan ventilkåpa för att testa. Lika jävligt... Hur i h*lv*t* gick det här till? Så dags att ta en tändspole och jogga ner till garaget och testa på en annan motor, passade som handen i handsken (inte vad jag tänkte skriva, men jag är pryd idag). Här är en fjärde ventilkåpa med spolarna i: och underifrån Det som skiljer på de två första är att den "guldiga" delen är bortkapad, antagligen för att enklare få på/av tändkablar som inte ser ut som Opel originalkablar. Men det syntes inte att det var bortkapat förrens jag letade efter det. Nåja, enklaste är att använda en okapad ventilkåpa så att spolarna sitter ordentligt och plugga ventilationshålen. Sånt sysselsätter jag mig med på kvällarna. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Nu söker jag efter åsikter om elkablar till motorhärva och vad för storlek på kablar.
Kommer detta att funka? Matning/jordning av el till tänspolar: 2,5MM² Jordning av signal till tändspole: 0,75MM² ??? (separat jordning av varje spole) Matning till spridare: 1,5MM² Till givare: 0,75MM² (TPS, vattentemp, lufttemp, mm) ??? Jeppson tvinnade sina kablar, hur mycket av ett måste är det? Jag har aldrig gjort något sådant, så jag är totalt idiot. Och nä, jag tänker inte löda någon skarv. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Kabelareorna är Du är väl inte färgblind.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jag körde 0,5mm2 till alla givare och allt 5V. Prova om du får plats med en 2,5mm2 i kabelskon till tändspolen - det fick inte jag... Tror det blev 1,5mm2 i slutändan. Skulle gissa att 85% av mitt elsystem är 0,5mm2.
Tvinna är ganska enkelt - sätt kablarna i skruvstäd och håll dem spända mellan tummen och pekfingret medan du backar bakåt. När du når änden är det bara att stoppa in dem i chucken på borrmaskinen - se till att alla kablarna fortfarande är lika spända. Och sen är det bara att skruva. Backa lite innan du släpper chucken, så slipper du att kabeln drar ihop sig som ett nystan när du är klar. Det är smidigt eftersom alla kablarna hålls samlade och när man eventuellt sprättar upp en kabelstam i framtiden är det förhållandevis lätt att se vad som går till vad. |
||||||
Det där med att prova om den får plats i kabelskon var en bra ide, det har jag ju inte gjort. Jag har försökt läsa igenom det jag hittar på Rejsa (din tråd runt sidan 120 kan jag snart utan till ), en massa googlande och ett gäng andra fordonssiter. Skälet till 0,75 är att det finns "överallt", Såvida ingen pekar på var man kan köpa löver disk i Stockholmsområdet så behöver jag beställa och det vete tusan om jag har tålamod med. Eftersom kablarna till givarna är långa redan i kabelhärvan i sprutet så är det "bara" jordningen som jag behöver lägga till på dem. Äandra sidan, har jag väntat länge kan jag kanske vänta lite till...
Nyfiken fråga för att lära mig. Hur gör man med tex signalkablarna till spolarna? Där kommer ECU'n att sitta i kupen, Signalkablarna går igenom torpeden ut i motorrummet och jordningen av signalkablarna sker i toppen nära spolarna. Tvinnar man ihop de fyra signalkablarna, för att sedan tvinna in signaljordarna där det går i den "stora" härvan och sedan låta det förgrena ut sig tvinnat till respektive spole? Eller skall man bara tvinna ihop där det går med respektive signal/signaljord? Dvs signalkablarna går otvinnade till bakkant av toppen där signaljordarna börjar och därifrån tvinnas respektive signal/signaljord ihop fram till spolen? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jag är inte det men det är många, många, kablar och inte alla kommer att användas heller har jag insett. Men jag insåg att jag behöver mer struktur på saker än vad kopplingsbilden på ECU ger, så det skapades ett excelark med alla kablar (utom de uppenbara) och vad jag behöver för att matcha ihop det. Då lossnade saker som vart magnetventilen till laddtrycket skall gå osv, men också uppenbara tokmissar jag inte har tänkt på. Tex tomgångsmotorn skall tydligen också ha en kabel från sprutet... Men det där med färgblindhet är lite intressant, jag är inte färgblind men min ögon ser färger lite olika. Det märks inte om båda är öppna, men tittar jag med en och sedan andra så skiljer det lite. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
[quote="Marcus Gustafsson"]
ELFA Kungens kurva låg de alla fall tidigare, brukar ha på metervara Tydligen så finns ELFA fysisk butik bara i Solna nu. _________________ Olle Danielsson #88 Stötdämparexperten |
||||||
Det är klokt att dokumentera allt man gör Jag har gjort några insprutningshärvor på diverse rallybilar, och där har vi använt en färg på kabeln.....svart av den anledning att den fina pur kabeln bara finns i svart. Några tips på tillvägagångssättet när du gör härvan. Bygg den på plats i motorrummet och bestäm vars du har tänkt att ha ECU:n placerad i bilen. Börja sedan med den kontakt som är längst bort så att säga och dra kablarna lämplig väg till nästa kontakt på vägen mot ECU:n signalkablarna skall så klart vara så långa att dom når fram till boxen.... plus kabeln till givarna skarvar man ihop på vägen till baka mot boxen. Sen börjar man med kabelhöljet från där kontakterna sitter och går mot boxen. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jag får plats med 2,5mm2, precis testat.
Här var en massa bra tips. Jag är inte säker på att jag tänker följa en del av dem. Jag har ett starkt skäl till att inte bygga den i bilen, även om det vore det absolut bästa! Bilen står i en verkstad några kilometer bort, inte jättevarmt på vintern/hösten men fullt drägligt. Motorn står i badrummet på undervåningen i huset... Så bara för att göra det enkelt för mig och hålla motivationen igång, det är enklare gå ner för trappan för 20-30min på kvällen än att byta om, sätta sig i bilen och åka iväg, värma upp verkstan och sedan börja sätta igång. Längdmässigt tänkte jag så här: Kabelhärvan är idag 2,9m lång från MaxxEcu, börjar jag med det som sitter längst bort (tempsensorn, 1 på bilden nedan) och drar in den i originalhålet (2 nedan) i torpeden genom att gå över motorn vid kamdreven och sedan bakåt i "spridarbryggan" så borde jag ha 1,5m kabel invändigt i bilen. Då kan jag välja vart den skall sitta (tänkte antingen på originalplats framför passagerarnas fötter eller där handskfacket sitter). Resten av kablarna hittar sen sin plats efter det, typ. 3 är spjällägesgivaren och på undersidan av det svarta röret bakom sitter lufttempgivaren. Magnetventilen till laddtrycket vet jag inte vart den hamnar, antingen sätter jag så mycket jag kan på insugssidan av motorn och försöker hålla det lite dolt eller så sätter jag saker där det är enklast att komma åt dem. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Haha så jäkla bra Jo jag har massa bilderlar hemma med. Men så har jag inte längre någon tjej _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 51, 52, 53 >> 77 besök senaste veckan (278471 totalt) |