Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 51, 52, 53   >>
28 besök senaste veckan (278309 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Här händer inte mycket, mest en massa funderande och ändrande av planer.

En sak som jag har funderat på är olja till turbon. Tanken var att ta olja ur något av "originalhålen" på insugssidan på motorn, det är ont om plats för nu sitter det en oljepump i vägen för dem. Jag kan modda fästet till oljepumpen för att plats med en koppling bakom men sen ställde jag mig frågan varför?

Vad finns det mer för ställen där det finns oljetryck?

Det finns ju pumpen, vid oljefiltret och anslutningen på blocket. Men då blir det en slang runt hela motorn.

Kan jag istället använda en av de "pluggade" utgångarna i toppen för olja till turbon? Här nedan är "pluggen" urskruvad:


Om det funkar så blir det kort och smidig dragning till turbon och enklare att komma åt om något skulle strula.


Oljetrycksgivare tänkte jag sätta vid oljefiltret, så där behöver jag hursomhelst gör något så det är inte svårt att dra slang till turbon, bara långt och inte så snyggt.
"Oljetryckvarningsgivare" sitter redan i hållaren till oljefiltret så det blir bra att återanvända.
Oljetempsgivare sitter det idag i oljetanken, borde det sitta någon annanstans?

Edit:
Mer saker som hände när jag började hänga på mer och mer saker på motorn var att jag insåg att allt inte får plats där de borde...
Den lilla generatorn får inte alls plats där den skulle ovanför oljepumpen, den får istället bo på avgassidan på motorn. Men där bor ju styrstaget till styrväxeln? Suck... Den får helt enkelt fästas i det nya motorfästet som behövs där, ett problem den dagen motorn sitter i bilen.

Det är också varför inte kabelhärvan har gått framåt, vissa delar är gjorda men sen insåg jag att jag inte vet vart en del saker hamnar eller gjort antaganden som visade sig vara fel så då kanske det är bättre att vänta. Nu vet jag iaf vad jag vill ha, vilka in/utgångar i boxen som skall användas så den dagen det är dags borde det går fort (berömda ord... ).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Här händer lite, men inte mycket...

I sann tradition så kanske det är viktigare att fokusera på det som inte går så bra.

Denna skruven/pinnskruven på toppen från Kebaben gav mig en massa huvudbry. WTF???

Det går rätt igenom in i vattenkanalen. Nåja, det får sin förklaring...

Efter att ha satt på en annan topp, satt dit kamaxlar, fixat markeing på remhjulet när motorn är nollad och fixat en massa saker som var ditsatta men inte för gott så var det dags:


Skruven i den andra toppen är till för att fästa spännaren till kamremmen när man inte har en kamremskåpa. Något jag dumt nog hade tänkt ha.


Redan vid det stadiet så insåg jag att det fanns potentiella problem.
På den ena sidan sitter inte en skruv för att hålla fast kamremskåpan än, så där tar justerskruvarna till de ställbara kamdreven i.



På andra sidan går de skruvarna fritt!!!
Men vad spelar det för roll när kamdrevet ändå tar i skruven som håller kamremskåpan på den sidan. Lägg märke till det lite blankar området på drevet...



Sen skulle jag vända motorn upp och ner, jag såg till att ventilkåpan var iskruvad och att alla skruvarna hade gäng så att inte de skulle fara iväg över hela golvet, jag är ju inte dum heller!
Att vända motorn gick lugnt och bra, inget 0,2 sekunders vändning här inte.
Men de där tändspolarna som satt i toppen, de satt inte där så länge.



Nåja, bara ett kontaktstycke som gick åt pipan som tur var.


Sen har jag meckat Opel idag, eller Opel förresten. Opelnyckel iaf, de drabbas ju av problem med att bladet går av och sen är enklaste att köpa nyckelhus på Ebay.


Så nu har jag två fungerande nycklar igen. Båda två kan man låsa med, men bara en kan man låsa upp med.


För övrigt anser jag att alla måste älska Puddles:


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Det här hoppas jag slippa se på länge.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Adjö!

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Snyggt Markus thumbs up

Är du intresserad av dom delarna till styrningen jag har liggandes?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Snyggt Markus thumbs up

Är du intresserad av dom delarna till styrningen jag har liggandes?


Intresserad, men jag tänkte vänta lite och se om jag behöver något. Jag lever på hoppet att det kanske kan gå utan, styrstaget som sitter där nu har bara åkt <15 mil hitills.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare


Det har ju bara tagit i lite på båda sidorna, sliter det in sig tror ni?

Nä, fram med vinkelkapen ikväll.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:


Det har ju bara tagit i lite på båda sidorna, sliter det in sig tror ni?

Nä, fram med vinkelkapen ikväll.


En fråga i all välmening.
Varför i helvete ska du behålla bakplåten??

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Dude skrev:
Marcus Gustafsson skrev:


Det har ju bara tagit i lite på båda sidorna, sliter det in sig tror ni?

Nä, fram med vinkelkapen ikväll.


En fråga i all välmening.
Varför i helvete ska du behålla bakplåten??



Därför att... ja, därför att... för att!

Nja, det enda anledningen är att bilen antagligen kommer att se mer gatåka än banåka, jag vill kunna ta den till jobbet med lite "extraturer" på hemvägen. Jag inbillar mig att kamrem, mm, blir lite mer skyddat då.
Å andra sidan åkte ju Kebaben utan kamremskåpa och den åkte ju av i varenda leca-/grus-fålla som finns i alla väderlekar som tänkas kan utan problem.
Dessutom var just ett fäste till kamremskåpan orsaken till att motorn rasade på Mantorp, så jag borde verkligen undvika det som har orsakat problem tidigare.

Så den enda vettiga orsaken just nu är för spännaren till kamremen, om jag inte vill byta topp till Kebabtoppen eller modifiera denna toppen som Kebabtoppen.
Jag kanske skall prova den yttre kåpan också, tänk om den också tar i...

-----------------

Men oavsett vad jag skrev ovan finns det egentligen en enkel orsak till det, jag har betämt mig för attt sluta vela om vilken topp, hur skall saker göras, hur skall oljeledningar dras, mm, mm. Istället så kör jag på och visst kan det innebära merjobb på olika saker (tex bakplåten) men jag tror att det ändå går snabbare än att hålla på att vela. Det får bli vad det blir... I värsta fall har jag två C20LET block och fyra turbo-kolvar till när skiten rasar.
(och en massa C20XE-delar )


Tanken nu är:
1. slå ihop motorn (block/topp)
2. Gå över bilen och vad som behövs fixas på den, dvs rostlagning på nåt ställe
3. Lyft ut motorn (nåja, kanske som steg2 beroende på rosten
4. Gör nya motorfästen, som kommer att dubblera som generatorfäste på vänster sida
4. Sätt på alla "jobbiga" delar (som är jobbigt att komma åt i bilen) på den nya motorn
5. I med skiten
6. Fundera ut vad som blir problem (styrstag, nya slangar till oljebehållare/filter, mm, mm)
7. Göra kabelhärva och sätt dit allt som går kring det.
8. Slangdragning för turbo/IC/insug
9. Avgassystem (tight mot motor/svänghjulskåpa och högra upp i kardantunneln än idag).

Saker som fattas: bränsletrycksregulator
Saker jag velar om: köpa större spridare eller inte (röda Saab-spridare nu), köpa bättre bränslepump eller inte (sitter en från Calibra T på nu)

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Dude skrev:
En fråga i all välmening.
Varför i helvete ska du behålla bakplåten??



Din... din... din jävla... sätta myror i huvudet på mig!!!

Nu har motorn ingen topp på sig längre.

Istället står en annan topp vid sidan om för "modifiering".

Här börjar modifieringen för att kunna ha varmt vatten så det blir myssigt i bilen.


Den där skall in i hålet, som inte riktigt finns än


Nu är det hål! Nu skall den bara in där, Internät säger "Lägg den i frysen, slå sen in den lite lätt utan att använda övervåld. Använd INTE något tätningsguck!".

Skall jag lite på Internät? Den ligger iaf i frysen nu...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Värme är kamremmens största fiende 😉
Du kan ju sätta dit den yttre kåpan, med lite fix thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Dude skrev:
Värme är kamremmens största fiende 😉
Du kan ju sätta dit den yttre kåpan, med lite fix thumbs up


Skiter i kåpa nu...


Nu sitter en annan topp på plats. Det som är kvar att göra är att få in vattenstosen till kupevärmen i toppen, det blir spännande. Efter det blir det en logistikövning.

En liten "oups" blev det med bilen, den måste besiktigas i vår/början på sommaren. Jag trodde det var nästa år...
Så där har inget hänt heller, förhoppningsvis kan den besiktigas om två helger och sen börjar rostlagning. Det är inget som de kommer att slå ner på, samtidigt vill jag inte behöva stressa på med det för att kunna besiktiga, utan det är lika bra att ta det när bilen funkar just nu.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Här var det länge sedan det skrevs något... Numer är det körförbud på bilen.
På besiktningen så fick jag en kille som inte gillade bilen, låg, båge, skalstol, dålig ergonomi pga pedalstället och diverse annat gjorde att han var tvungen att hitta något. Eftersom han inte hittade någon av de uppenbara sakerna (mjo, jag vet... skall fixa...) så blev det till slut ombesiktning pga "Otillräcklig fastsättning, höger lykta". Den kunde ju vippa upp och blända mötande trafik, den går ju trots allt 20-30 mil per år och säkert någon enstaka med lyktorna uppe.

Men sen rann tiden iväg, sjuk, bytt jobb och nu står den med körförbud och jag har 10 dagar på mig att besiktiga innan det blir total ombesiktning.
Jag fixade iaf höger lykta, men jag undrar vad han tycker om vänster?


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Bilen besiktigades förra veckan med resultatet att jag har en ny favoritbesiktningsstation. thumbs up

Sen blev det lite mysturer på Södertörn, i början gick det bra och ju fler turer ju mer gashäng blev det. Eftersom jag inte riktigt gillar att pedalen fastnar i botten så blev det dags att fixa det (och jag tror inte mottrafikanterna gillar att det står en gammal skruttbil vid vägkanten med nån snubbe som fixar lite ).

Det engelska mjukstålet som håller gasvajern byttes mot lite bastantare grejer men jag råkade göra den lite för hög. Nåja, inga problem med det...

Det första problemet var att den tog i vajern till bromsjusteringen ibland, enkel lösning = plocka bort vajern till bromsjusteringen. thumbs up

Nästa problem så här ett år efter att vajern till bromsjusteringen togs bort är att bromsvågen måste vandra av sig själv. Gaspedalen går helt fritt när bromsvågen är i mitten eller på sidan för frambromsarna, men i ändläget för mer bakbromsar hakar gaspedalen i bromsvågen.
Det jävliga är att nu är bilen byggd runt just fästet för gasvajern. Den sitter skruvad underifrån i gspedalen, som sitter i pedalstället. För att ta bort pedalstället måste cylindrar bort, osv, osv, osv.
Eftersom jag inte hittade dremeln så var det enda jag fick in en roterande fil för att kunna slipa ner fästet.


Nåja, nu går det fritt men det där med att bromsvågen vandrar får jag titta mer på också.


Egentligen tänkte jag snygga till en gammal rostlagning som inte känns bra längre så jag ville banka metall och svetsa.
Men när jag väl såg hur mycket jag behövde ta loss för att komma åt att göra det så gick det från ett projekt på någon timme till någon dag. Eftersom det håller och är funktionellt så fick det vara tills i vinter.

Däremot har jag surfat på alldeles för många sidor om rostiga 944'or på sistone, så det blev en genomgång över vad jag kunde hitta.
* Två tidigare rostlagningar av mig måste göras snyggare/bättre
* insidan på en tröskel behövs lagas, annars tror jag de är i hyfsat skick. Om än i behov av färg här och där...
* det finns en rostbubbla på taket, det är också ett projekt för vintern isåfall.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Fredagen ägnades åt att besöka AN3 och Sifvert för lite blandade gottpåsar.

Bla skruvar för att kunna låsa bromsvåg


Några cylindrar har bytts under tiden och rör har då dragits så att de passar, men vem fan hade placerat den cylinder jag skall byta under allt annat?


Dessutom, hur får man ut den här skruven?

Det syns inte hur tight det är uppåt mot instrumentbrädan och hur djupt in det är, att dessutom vara lång är inte en bra kombination.

Med magi och svordomar så lossades skruven, brickor och skruv fiskades upp från där de hade behagat gömma sig när allt lossades. thumbs up

Så dags att sätta tillbaka allt! Eller nä, inte allt för det skall ju dit men en ny cylinder.

Här är början iaf:

Jag har skruvat i och ur massor av skruvar/muttrar, jag har dragit åt skruvar så hårt att jag dragit av dem och allmänt misshandlat skruvar. Men jag har aldrig varit med om att dra gängpaj så jävligt som jag gjorde igår direkt när jag skulle skruva på den övre muttern. Den bara snurrade runt utan att varken gå in eller skruvas av. GAHHHHHH!!!!
Svordomar, magi och stor polygrip blev räddningen sen gick resten som en dans.

Jag började justera in pedal och bromsvåg som så att det blev bättre än sist.
Nu hamnar bromsvågen bakom fästet till gasvajern, men med justervajer och muttern till det så får jag automatisk gas när jag bromsar beroende på hur bromsvågen står...



Längre kom jag inte, när jag började lufta bromsarna så var det tydligen dags att ge sig in till stan för att käka och titta på bilar.

Här åt vi inte, men några hade bra utsikt när de åt:


Vissa hade med sig vovven i bilen (det vita i fönstret):

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Kvällens mysmeck ställs in för riktigt hederligt grismeck...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Ibland tror jag det bor troll i bilen. Bromsarna var "klara", luftade med bra känsla i pedalen och pedalhöjder justerade till långt bätttre än tidigare. Bilen har inte körts på väg, men kördes för några dagar sedan fram och tillbaka för att se om det verkar fungera.

Igårkväll var tanken lite mysmeck och kanske en lite tur för att testa bromsarna på riktigt. Men jag hann knappt börja med myset innan det var dags att putta fram bilen:

Den hade kissat på sig...

Det är ett återkommande tema verkar det som, genom åren har värmeventil, kylare, mm, spontant börjat läcka.
Men denna gången kunde jag först inte hitta varifrån det kom, och eftersom det spöregnade igår så tittade jag även på taket om det hade läckt in men det gjorde det naturligtvis inte.

Läcker det här?

Nä, inte vatten iaf. Det är olja från ventilkåpan som har fuktat under årens lopp.


Men här då?

Jupp, det är returen från värmepaketet in i mitt hembyggda kopplingsrör.
Helt plötsligt så var slangen lite lös, den satt knappt på röret.
Det är ju bara 8-10 år och ett gäng mil sedan jag satt dit det...

Funderade ett halvt ögonblick på att bara försöka dra åt slangklämman och vara glad, men sen var det dags at bli realist. Har röret rostat sönder eller vad har hänt?

Så jag petade på slangen lite och då:

Ett vattenfall! Nästan kontrollerat dessutom...

På ena sidan är röret 22mm och på andra är det 19mm, det är på 22mm som det läcker och den lossnade hur lätt som helst. Andra sidan var en kamp, jag har aldrig varit med om slang till att sitta.

Eftersom jag inte ville ligga under så kämpade jag en stund med att få upp den, och där klipptes skiten sönder.


Så här står den och skämms nu...


Idag får slang inhandlas, någon som har ett bra tips på 1dm slang som är 19mm i ena änden och 22mm i andra?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540




_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
https://www.do88.se/sv/artiklar/silikonslang-svart-075-0875quot-19-22mm.html

Lite för lång iofs, 102 mm...



Öhhh... Det var ju precis vad jag efterlyste...
Det trodde jag aldrig, det blev dagens asgarv.

Nä, så lätt skall det inte vara. Slang är inhandlad för fulfix i bästa stil och hade jag inte åkt på förkylning så hade jag varit i verkstan och fixat det nu.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Ny sida? Nä, nåja det får väl vänta lite.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Gammal och ny slang...


I mitt Biltemabotaniserande så hittade jag en slang som kanske kunde passa och som gjorde att jag slapp slangadaptern. Så istället för att byta 1dm slang så byttes hela rasket.
Andra slangar köptes också om det inte skulle fungera.

Eftersom det är som det är och inte är som det var så sitter det en Opelmotor i bilen, jättelätt att komma åt kopplingen till värmepacketet vid torpeden. NOT!
Så efter att ha lossat fel slang och lite annat tjafs så kom den nya iaf på plats, passar kanske inte 100% eftersom den bråkar om plats med en annan slang men det funkar.

Varmkörd men inte helt luftad eftersom luftskruven inte lossande (vem har 5,5mm insex egentligen???) och jag behövde åka hem och laga mat, men det höll tätt iaf igår. En till slang kändes lite suspekt så den tänkte jag byta också.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 51, 52, 53   >>
28 besök senaste veckan (278309 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande