Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 51, 52, 53   >>
32 besök senaste veckan (278517 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
I ett försök att få ny sida....


Hur många fettkuddar åtgår i Påffens broms/kopplings-system?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



Varför inte köpa en hel tub istället ? Blir nog billigare och räcker längre än kuddar.
https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&produ . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Detta är bisarrt underhållande . Oavsett så håller jag tummarna att du får rätt på kärran su du får åka lite också thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Jag vågar snart tro att Pontiacen kommer rulla 100 mil innan denna hinner göra det.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



And ersJepp sson skrev:
Jag vågar snart tro att Pontiacen kommer rulla 100 mil innan denna hinner göra det.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Jag vågar snart tro att Pontiacen kommer rulla 100 mil innan denna hinner göra det.


Jag har faktiskt kört lite i år, en 20-30 mil har det säkert blivit. Men mest har den stått på pallbockar...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Så lite mer...

Ett gäng slangar till byttes, en som det fanns några få vattendroppar under och en som "kändes" konstigt när jag klämde på den.

Gamla och nya slangar


Kyltvätska fylldes på och den varmkördes/luftades utan läckage. thumbs up
Sen var det dags att åka hem.

Nåt jag också haft problem med på sista tiden är en efterhängsen förkylning om inte vill ge sig, med feber i omgångar och mått allmänt kasst så det har inte funnits tid/ork för... ja, något egentligen.


Men igår var det dags igen, bara kolla om det läckt och se över höger hjul. Något har gnisslat ibland därifrån, om det är bromsar eller hjullager vet jag inte men jag vill titta på det för att veta,
Sen kanske jag kunde få ta en tur på Södertörn i solen?

Men vad spelar det för roll egentligen, när bilfan hittar på nya fel i verkstan hela tiden? Jag tittade in under bilen och det var blött... blötare än nar jag åkte ett gäng dagar tidigare.

Bensin, tändstickor, explosiva ämnen i allmänhet flög genom huvudet ett tag.

Nåja, det var väl bara att krypa in under bilen och se vad som läcker. Efter många om och ett antal men så var det iaf lite blött på insugssidan, men var läckte det ifrån? Inte något ställe som det läckt på den senaste tiden iaf.
Så då var det bara att börja montera bort saker för att se var det läcker. Efter ett tag så hittades en lite pöl:

I mitten till höger om generatorn på slangen som går till vattenpumpen.

Så, bort med generator så jag ser lite mer.

Sidan på blocket var fuktigt.

Här var det blötare:

Det läcker lite från antingen topplockspackning eller från toppen till insuget, så det vara bara att göra rent allt, torka av och sedan se om det går att dra åt insuget mot toppen,
Men ingen har tänkt på servicevänligheten på en Opelmotor i en Porsche, mycket irriterande. Allt sitter ju ivägen. Så de som är enklast får plockas bort för att komma åt, men inte ens då går det bra.


Spridarbryggan sitter med två skruvar, plättlätt att få bort. Skruvarna är special M6 med "mutterdel" på mitten, ovan på den sitter en annan mutter som håller jordkontakter på plats. Men nåt jävla spånhuvud har satt dit en låsmutter på ena sidan för jodkablarna, nåja bara en jordkabel gick av innan jag fick kapa och slipa av 10'ans nyckel för att kunna komma åt, det kanske ser ut som det finns massor av plats, men det gör det inte. Tro mig.


Nåja, allt drogs lite till med hopp om att det håller tätt. Gör det inte det är nästa steg en ny insugspackning, eller skroten.
Generator, mm, har inte monterats tillbaka för jag vill kunna se om det inte håller tätt vilket inte heller gjorde att motorn varmkördes.


Idag var jag tillbaka en snabb sväng för att se om det hålelr tätt och det gjorde det än så länge,
Men för att allt inte skall vara glatt och enkelt så fanns det mer, just nu står bilen med nosen väldigt högt i vädret. Vid varmkörning/luftning så behövs den sänkas ner för att det skall bli enklare. Någon gång har vinkeln på bilen blivit för mycket för en av bromsvätskebehållarna, så det svämmade över och hade runnit bromsvätska längs en karosskarv i motorrummet och blivit en pöl där vecket tog slut vid torpeden. Jippi... eller nåt.


Det jag funderar på nu är om bilen är hemsökt eller om det finns en elak garagetomte som fixar småfel där det inte funnits tidigare. Hur kan det annars bli TRE ställen där det läcker kylvätska när det inte läckt där tidigare? Nåja, jag får ringa en exorcist...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Bilen har hållt tätt och jag har lyckats köra lite.



Jag bytte till en mindre bormscylinder på bakbromsarna och justerade lite på bromsvågen och igårkväll var första gången jag kunde köra på väg.
Bromsarna fungerar bättre än på väldigt länge, lite mer arbete behövs med bromsbalans men det skall väl gå. Som det är nu är bromsarna iofs lite svårdoserade, och det är enkelt att råka låsa upp höger fram (alltid det som låser upp).

Skälet till att köra bilen var att ett hjullager gav upp på bruxbilen, så det blev byte av det samt stötdämpare och bärarmar på den.



När jag åkte hem med Påffen igår var det mörkt, alltså mörkt på riktigt och ute i obygden finns inga gatljus. Då uppenbarade sig nya fel...
* Ingen instrumentbelysning
* Ingen tuta
* Ingen vindrutespolning

Jippi...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Marcus Gustafsson skrev:
Bilen har hållt tätt och jag har lyckats köra lite.

Plötsligt händer det thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
En lördag åkte jag till verkstan för att få lite mysmeck ur världen, de sär småsakerna som inte är viktiga men som är bra att få gjort nån gång.

Men vad spelar det för roll när man kommer till verkstan och ser detta?



Det bra är att det inte är min bil som läcker!!!
Det dåliga är att taket läcker... Mysmeck inställt.

...ett tag iaf.
För sen blev det lite gjort iaf, en sån sak är fastsättningen av bromsvätskehållarna som varit lite halvtaskig.

En av slangarna svettades bromsvätska och var gammal, här är den efter att jag tömt ur vätskan (därför slangen är blöt) och jag drog av den för hand utan att anstränga mig.


Plåt och behållare


Mindre plåtbit


Plåtbit och behållare


Lackbox!!!


Sen torkade inte färgen i den takt jag ville och hade tid med... så det blev inte så mycket mer. Dessutom behöver jag tänka om upplägget, för det funkar inte.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Men jag var ju tvungen att starta bilen iaf, å det gick ju som vanligt.

I videon syns motorlampan nere till höger när motorn startade, och sen hur man blinkar ut felkoder.




Orsaken var att när jag satt på bilen och fipplade med bromsarna och annat på torpeden så råkade slangen från luftmassemätaren lossna.


Kan inte ens starta bilen utan felkoder...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Motorn som skall få turbo någon gång...

Nollade vevaxel, sågade skåra i remhjulet så att man kan hitta tillbaka, använde "pekpinne" som satt på ett annat oljepumpshus. Det är klart att det kan flytta på sig, men...



Efter en stunf satt löphjul och kamrem på plats. Jag har väl inte bytt kamrem jättemånga gånger, tillräckligt för att känna mig bekväm med det, men den här gången trilskades allt innan den satt rätt och inte hade vandrat iväg.



En balk under behövs bytas, eller behövs och behövs... jag har rostlagat den för länge sedan och jagär väl inte nöjd med det längre. Visst, det håller och har inte rostat men varför inte göra det bättre? Jag får ju ångest av allas metallhantverk här...

Så jag behöver två L-bitar 40 cm långa, det här var ett test om jag kunde göra det i ett stycke med Julas "bockningsverktyg" för skruvstäd.




Njä... när jag gör det på riktigt så får det bli mindre bitar som passar längdmässigt i käftarna och sen svetsar jag ihop dem på bilen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Jag har bock på jobbet om du vill ha bättre precision, bara säga till 👍

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Cooper Killen skrev:
Jag har bock på jobbet om du vill ha bättre precision, bara säga till 👍


Tack Kristofer, men det klarar sig. Precisionen behöver inte vara inte så hög på de bitarna.
Däremot har du något annat i garaget jag vill prata om att låna någon gång... (en motorlyft)

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pansarplåt?

Ser tjock ut, är det 1,5-2mm?

0,8mm räcker bra och väger mindre

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Igår började med det roligaste som finns, rostlagning.

Jag såg att på insidan av bilen så har sparklådan rostat av i anslutningen till torpeden, och det känns spontant som en bra punkt att allt håller ihop. Så dags att göra något åt det och samtidigt gå igenom det hörnet på bilen. Jag lagade rost där för ~10 år sedan och jag kan väl konstatera nu att det gjordes hellre än bra.
Egentligen skulle jag kapa bort det men det känns som en för stor operation nu.

Sparklådan är i övrigt i bra skick bortsett från att den är bucklig och ful(), det är bara de sista 3cm mot torpeden som är dålig. Det skulle vara enkelt att laga, om det inte fanns en instrumentbräda och massa annat som gör det böckigt att komma åt.
Skitigt är det i bilen nu dessutom.


Utsidan, tre av hålen är för svetspunkter som håller sparklådan och det fjärde gjorde jag för att jag kunde.

I övrigt behövs golvets infästning mot torpeden bytas/ses över också men även plåten ovanför rambenet i motorrummets infästning i torpeden. Och hur sjutton jag skall byta den plåten vet jag inte, det är nog motor ur som gäller om jag inte lyckas kapa ett 4*4cm hål högt upp på torpeden under/bakom instrumentpanelen och sen dessutom svetsa dit en plåt.

I övrigt verkar det vara friskt, speciellt sparklådan som var har mardrömmar om. .

En bråkdel av alla verktyg som används

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
steffe skrev:
Pansarplåt?

Ser tjock ut, är det 1,5-2mm?

0,8mm räcker bra och väger mindre


Just den var 1,2mm, men det finns 0,9mm plåt också att använda.
Det var mest ett test om det gick med den metoden, jag har en annan metod att testa med bara för skojs skull. Men jag tror inte på den egentligen utan är mer nyfiken på hur dåligt det blir.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Marcus Gustafsson skrev:
Cooper Killen skrev:
Jag har bock på jobbet om du vill ha bättre precision, bara säga till 👍


Tack Kristofer, men det klarar sig. Precisionen behöver inte vara inte så hög på de bitarna.
Däremot har du något annat i garaget jag vill prata om att låna någon gång... (en motorlyft)


Lyften får du gärna låna, bara att ta när du behöver den

thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Jag stod och funderade på hur jag skulle komma åt rosten vid rambenet och fem minuter senare tog jag ett foto:


När jag stod där var det i princip bara att sätta på framskärmen och sen ut och åka, men det sket sig ju.

Massor med saker lossnade



Det spelar ingen roll att jag har tömt kylsystemet, klämt på alla slangar och lyckats fånga nästan allt vatten för efter 30 minuter kommer det ändå plötsligt en halvliter vatten ur kylsystemet. Nåja, imorgon kanske det blir rostlagning på riktigt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Cooper Killen skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Cooper Killen skrev:
Jag har bock på jobbet om du vill ha bättre precision, bara säga till 👍


Tack Kristofer, men det klarar sig. Precisionen behöver inte vara inte så hög på de bitarna.
Däremot har du något annat i garaget jag vill prata om att låna någon gång... (en motorlyft)


Lyften får du gärna låna, bara att ta när du behöver den

thumbs up


Jag tog dig på orden, nu står bilen utan motor.

På väg ut förvånansvärt enkelt, även om oljetråget tog i framvagnsbalken mer än jag mindes så den behövde släppas helt. Oljekylaren fick vara kvar inkopplad, det kan väl inte vara fel?


Motor ute, sekunden senare var det olja på golvet.

Antagligen hade jag inte varit så försiktig som jag trodde med oljekylaren för det verkar som att den började läcka.

Utan motor:

Vid cirkeln är det ett hål jag slog upp pga rost, jag vet inte hur jag skall komma åt det om inte motorn åker ut.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Se vad mycket plats, bara stoppa i en LS nu

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 51, 52, 53   >>
32 besök senaste veckan (278517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande