Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 51, 52, 53   >>
107 besök senaste veckan (278610 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
J.Schuman skrev:
vad det gäller frontplåten så behöver du inga skruvar under om du skruvar den i ytterhörnen och bakkant så kommer den ingenstans alls...

Jag vet hur jävligt den på min 924 satt utan en enda skruv...


Nja, jag vet inte om jag kommer att skruva de ytterhörnen mot framskärmarna.

Det finns två anledningar till det:
1. Jag har två nospaneler, den andra är kapad precis i framkant där den viker in under plåten och även "fästen" mot innerskärmarna är kapade. Så på den finns inga fästen alls mer än i bakkant. Tanken är att göra så att båda kan användas, där den ena kan användas till olika "försök" någon gång i framtiden (tex fäste för lampor, hål mostvarande de på 944 turbo, etc).
2. den finns idag bara fäste i ena framskärmen och jag tänker inte plasta in något i den andra... Enklare och snabbare att svetsa på en bit plåt och några muttrar.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Mycket jobb du lägger ner Marcus. thumbs up


Nja, det blir någon timme i stort sett varje dag när jag är permitterad. Dagsrutinen är att stiga upp 0530, få undan "måsten" (handla, köpa prylar, mm) på förmiddagen och sedan någon gång efter lunchtid åka till bilen för att åka hem lagom tills utfodring med familjen.

Daniel Engström skrev:
Men är det inte dags att skrota pop-up lyktorna för ett par GTS varianter nu när du ändå har halva bilen nerplockad?


Tanken har funnits där, mycket drivet av turbobygget.
Min första tanke var att dra ner tryckrören bakom lamporna utanför rambenen, men där sitter ju stoppen för lamporna ooch lamporna i sig så de behövde försvinna. Så jag har tittat en massa på Hellas 90mm moduler, lite på deras 60mm moduler, och funderat på hur jag kan få ihop något. Jag hittade dessutom billiga 90mm lampor på Ebay så det behövde inte heller bli så dyrt.

Även om de kanske inte skulle ge lika bra ljusbild så är det strunt samma, bilen körs inte så mycket och i princip bara när det är ljust så ljusen beshövs mest för att synas, inte att se.

Slutsatsen är iaf att jag tror jag kan få ihop något, jag är inte riktigt säker på exakt hur men jag tror att jag får lära mig helt nya saker för att få ihop det (bra=lärandet i sig är en drivkraft). Det kommer att ta en massa tid, antagligen mer tid än vad jag tror.


Så jag skiter i det.
Nu när jag har hållt på så inser jag att det kanske blir smidigare att dra tryckrören neråt innanför rambenen och sedan under dem, då behöver jag inte bli av med lamporna. Sen kommer jag antagligen inte att orka med det heller...
Hela det här jobbet drevs av att laga rost och få en säker bil, rosten satt vid tröskellådans infästning mot torpeden på höger sida, infästningen av höger ramben och jag funderade på vad som skulle hända om något hände (krock, dikeskörning, etc, etc). Nu kanske det inte hade hänt något men det känns iaf bättre att veta att det är friskt.
Som en del i att laga rosten så var det enklare att ta ut motorn, och då kan jag lika gärna få fart och driv i turbobygget istället så den kommer i.

Så där är ambitionsnivån, en säker bil med annan motor som fungerar.
Allt annat som inte drivs utifrån något av det försöker jag strunta i, bortse ifrån och inte lägga tid på för då kommer jag att vara klar när jag går i pension. Så GTS-lysen får vänta, men skulle någon skänka färdiga insatser och plastlock så tas det emot.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Är du 100% säker att du hamnat helt rätt i fritidsyssla?
Puuuh, jag hade kroknat....


Nä...

Det krävs väl att man är lite dum i huvudet och tänker att "-Men det här får jag ju ihop snabbt om jag bara skulle vilja" för att inte krokna.
Sen är det så att just nu har jag tiden, jag har aldrig dragit det så här långt tidigare så det är en ny erfarenhet och ett eget lärande. Lärandet i sig är en drivkraft, kah kommer knappast att göra om det här på 10 bilar till.

Likadant är det med turbobygget...
1. Den enkla vägen hade varit en helt standard C20LET-motor på 204hk, allt finns för det inklusive kopplingen till bilens elsystem. Det enda som hade behövt göras är ny downpipe som ansluter till det befintliga avgassystemet och tryckrör till IC. Då hade jag fått mer hästar i bilen iaf. Det ligger Enemchipp till C20LET och skräpar hemma, så det hade kunnat bli lite mer fart på det ändå.


2. Med lite mer hk så finns det EDS steg3 (3+???) som ligger hemma och skräpar, då skall motorn ge 315hk om man tror på det.

3. Eller så tar man den jobbiga vägen, motor som är ett hopkock av C20XE/C20LET, torrsump, annan turbo, MaccECU-insprutm, det behövs göras kabelhärva till det (va fan har jag gett mig in på... ), helt nytt avgassystem, tryckrör, etc, etc, etc. Fundera på vad behöver jag för bränslepump, ny sitter det en från C20LET och den kanske räcker för mitt mål men kanske lika bra att köpa en bättre. Bränsletryck, vad skall det vara? Mm, mm, mm. Funderar på om styraxeln får plats (om inte köp BorgWarensson knutar, en extra led och sätt lagring på rambenet, kostar massor numer med dollarkursen)? Osv...

Så där ligger lite av att inte krokna, det är nya saker och frågeställningar hela tiden. Men det är inte det snabbaste sättet, det är inte det billigaste sättet och det kommer säkert att finnas bilar att köpa för motsvarande peng som jag kommer att ha lagt ut spm går mycket bättre, men då har inte jag gjort det.

Jag räknar kallt med att den första delsegern är att motorn öht startar, den andra att få den mappad/bromsad till 300hk och den tredje när motorn rasar. Sen kommer att ta reda på varför och sen ändra det som behövs för att få en driftsäker motor.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
J.Schuman skrev:
I det där fallet hade jag kapat av "krockbalken" och ersatt med ett burrör med bultade ytterkanter och byggt en snygg luftstyrning.


Luftstyrningen blir svår, för den yttre kofångaren med blinkers och varselljus kommer sitta ivägen. Men det kanske går att karva lite i den med för iaf bättre luftstyrning...

Det var ingen dum ide med burröret!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Insidan på krockbalken, lecakulor...


Enda sättet att komma in är genom små hål (syns till vänster) som sitter på baksidan av "balken", den måste grävt ner sig ordentligt för att de skall komma ända upp dit.


Det blev ju mer plats framåt iaf.


På den här höjden hamnar den, det krävdes lite mer filande på bilen för att få upp den.


Men nästan halva IC'n hamnar bakom krockbalken.

Jag funderar också på vad som är bäst att göra:
1. Trycktesta IC'n, håller den så försök räta ut så mycket det går av kylaren och använd. Läser jag på diverse forum skall den iaf klara av upp till 400hk utan problem (original i bilen den är från ~280hk)
2. Köp en ny IC, storleksmässigt på ~500*300 för cellpaketet och ta att den övre delen hamnar bakom krockbalken. Det blir ju ändå lite distans fram till krockbalken.

Det leder till nästa fundering vad som blir bäst för storlek på tryckrör, 2,5' eller 3'? Jag läste någon här på Rejsa som förordade grova tryckrör, men samtidigt har jag bara kravet att det skall fungera och det kanske "räcker" med 2,5' som gör det lite lättare att dra rör (kanske).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13273



det är bra med lite lecakulor när du ska plantera krukorna på terrassen! thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686



Marcus Gustafsson skrev:

Jag funderar också på vad som är bäst att göra:
1. Trycktesta IC'n, håller den så försök räta ut så mycket det går av kylaren och använd. Läser jag på diverse forum skall den iaf klara av upp till 400hk utan problem (original i bilen den är från ~280hk)
2. Köp en ny IC, storleksmässigt på ~500*300 för cellpaketet och ta att den övre delen hamnar bakom krockbalken. Det blir ju ändå lite distans fram till krockbalken.

Det leder till nästa fundering vad som blir bäst för storlek på tryckrör, 2,5' eller 3'? Jag läste någon här på Rejsa som förordade grova tryckrör, men samtidigt har jag bara kravet att det skall fungera och det kanske "räcker" med 2,5' som gör det lite lättare att dra rör (kanske).


Jag skulle kolla om befintliga IC'n är tät och behålla den.

Det underlättar för dig om du kan ha samma dia. på tryckrören som på anslutningar till IC och turbo/spjällhus. Att kona rör är knöligt, om det nu inte finns smidiga slangar med övergång.
Annars skulle jag använda den mindre diametern då det är smidigare att få plats med och rören har mindre bockradie.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Finns väl ingen anledning att ha grövre rör än anslutningarna på IC:n?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är nästan man får lite dåligt samvete att jag sålde den till dig

Äh! Skojade bara
Du har ju lärt dig en massa på vägen thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag tyckte min bil var isärplockad
Känner igen mig i mycket här
Lycka till med fortsättningen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Jag skulle kolla om befintliga IC'n är tät och behålla den.

Det underlättar för dig om du kan ha samma dia. på tryckrören som på anslutningar till IC och turbo/spjällhus. Att kona rör är knöligt, om det nu inte finns smidiga slangar med övergång.
Annars skulle jag använda den mindre diametern då det är smidigare att få plats med och rören har mindre bockradie.


Jag trodde jag hade grejer att kunna provtrycka den med, men det ituklippta innerslangshjulet från en moped jag använde för att provtrycka kylaren var visst för liten.
Håller IC'n tätt så använder jag den och rör i samma storlek (2,5'), utloppet från turbon är ju dessutom ~60mm (mätte precis).
Kona rör tänkte jag inte göra, det finns perfekta övergångar i silikonslang för det.

Sonett7 skrev:
Finns väl ingen anledning att ha grövre rör än anslutningarna på IC:n?


jag ville minnas att någon argumenterade för så stora tryckrör som fick plats, det fick ner gashastigheten innan spjällhus/insug som skulle vara bra laddtryck, mm, mm.
Det blir ändå några övergångar mellan storlekar eftersom utloppet på turbon, IC'n och spjällhuset har olika diametrar,så då tänktejag att det kanske är lika bra att ta 3'. Men det blir det som IC'n har, blir det IC'n jag har så blir det 2,5'.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Dude skrev:
Det är nästan man får lite dåligt samvete att jag sålde den till dig
Äh! Skojade bara
Du har ju lärt dig en massa på vägen thumbs up


Jupp, det är en resa med många klurigheter att fundera på längs vägen. Inte helt dumt för en kontorsråtta att göra något mer praktiskt. thumbs up

Och lärdomar kommer, och en del saker lärt jag mig tydligen aldrig. Som det här med att montera bort saker, jag borde lärt mig att montera bort massor av saker när jag håller på för annars är de i vägen eller försvårar men jag försöker alltid montera bort så lite so möjligt för att det skall gå snabbare och enklare men det blir aldrig så.

Andra saker jag lärt mig av dig är ju att fundera på vad som kan gå fel egentligen? I detta fallet ingenting, jag vet att det handlar om att skruva isär och skruva ihop, misstag kommer jag att göra och de kostar tid och pengar men inga stora pengar.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jag tyckte min bil var isärplockad
Känner igen mig i mycket här
Lycka till med fortsättningen


Det är ju bara att allt framför torpeden som går att skruva bort är bortskruvat och en del saker som inte går att skruva bort är bortkapade istället, allt annat sitter ju kvar.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Krockbalken kapades ner lite och innersidan svetsades tillbaka. Lite halvjobbigt eftersom bilen står med nosen långt ner sedan motorn lyftes ur och det är enkelt att kliva i och ur motorrummet då.

Nu finns det plats framåt, IC'n jag har är 70mm tjock så det finns hyfsat med plats.


Jag vinner inga pris för snygga svetsar, men de håller förhoppningsvis.


Tanken är att förstärka på framsidan med, jag hade en i mitt tycker bra plan där jag började kapa till rör men innan de punktades fast så bestämde jag mig för att testa med stötfångaren på plats. Det passade inte alls...

Så nu har jag en annan plan, men inget som jag tycker är akut utan det kan gott få mogna lite medans jag gör annat.

Det kom lite färg på de ytor som är "klara", kvar är tre hål i torpeden men de kommer inte att svetsas igen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Idag var det nospanelen som stog på tur, hur skall den sitta fast egentligen?


Jag började med att passa in den:

Dagen till ära hade jag dessutom köpt en ny svetstång, efter idag är den mitt favoritverktyg.

Men sen kom jag ju på att motorhuven är svart och framskärmarna är svarta... ångest.
Så den svarta sattes dit för att se om den passar, den är lite buckligare och böjd pga av ovarsamhet hemma i garaget.


Så jag funderade på hur det skulle fungera om jag vill ha en röd nospanel på dagen och en svart på kvällen, tänk om jag inte kan bestämma mig?

Så jag började rikta upp den svarta

Här ser man min "fina" urborrning och kapning av svetsarna på den röda, på den svarta behövdes framkanten vikas in lite mer och lite bucklor riktas, Det blev inte bra, men bättre. ;-)
Fast sen släppte jag tanken på den svarta.

En plåtbit togs fram och fixades för att passa mot bilen, sedan passades den in mot nospanelen.



Sen punktades den dit:


Och på andra sidan

Eftersom jag inte är plåtvirtuos så slog sig plåten på den ena sidan, ordentligt. men själva panelen är fortfarande rak. Framför ligger den svarta.

Så efter det var det dags att se om det fortfarande passar, det är ju ingen garanti.


Här skulle en bild på hela panelen vara, men tydligen ville kameran fota taket.


Nästa steg i detta är motsvarande plåtar på den svarta, sedan hänga på framskärmarna för att se om det passar och när det passar borra tre hål per sida genom "bilen" och den påsvetsade plåten. Sen svetsas muttrar fast och sen är det bara att skruva ihop skiten.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Jag funderade tidigare på hur undersidan på locken till strålkastarna skulle behandlas, de såg inte så fina ut.


Jag provade med rostätare, det tog en del men efter lite mer jobb så är de iaf grundade.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Tanken var att göra fastsättning för frontplåten och börja på vänster sidas motorfäste, det enda jag hann igår var fastsättning av frontplåten.
Det skulle ju vara så enkelt, bara hänga dit framskärnarna för att se att allt linjerar, borra lite hål, svetsa fast muttrar och sen är det klart.

Här var det ju bra direkt, det röda fnaset på framskärmen är sedan jag testade Plastidip utan framgång.


Här linjerade det inte så mycket som önskat...


Efter lite bank, lite böj och lite svordomar så gick det iaf att få in muttern som håller ihop framkanten.


Närt allt linjerade var det dags att ta fram borrmaskinen, borra lite hål, svetsa lite svetsmuttrar på väl valda ställen och sen är den klar.

Totalt 6 M6 skruvar kommer att hålla den på plats, tre i varje lyktpotta och två i mitten, men det blev det inga bilder på.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Den ena plåten till lamporna hade en stor buckla på sig, det hade behövst en STOR och djup blopp spackel för att få det jämnt. Eftersom det är läge att testa nya saker så kanske tennspackla? Men nä, istället åkte mothåll och hammare fram och efter en stund var den stora, djupa, bucklan förvandlad till flera små bucklor.



De går inte att se när ovansidan är nermattad men jag känner 4-5 pyttesmåbucklor med fingrarna. Det får lite filler lösa innan färg, det är lagom för ambitionsnivån.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Ambitionsnivån på det här är ju inte att bygga nåt som ser tokbra ut direkt, men en sak blev jag förundrad över. Jag har använt samma sprayburksfärg tidigare, den sätter sig bra och är slittålig. Men inte denna gången, på några ställen där plåten under är konkav så verkar färgen ha lyft från grundfärgen (Hagmans) och färgen lagt sig några mm över grundfärgen. Så när jag kände på det det så var det som en "luftbubbla" som det gick hål på, färgen är hård och det blir bara småflisor när man drar lite i det. Det är bara på konkava ytor det blivit så.



Vad kan det bero på?
För varmt? (knappast)
För kallt när det härdade? (mer troligt)
För dåligt underarbete?
För tjockt färglager?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
jag frågade tidigare var man kunde hitta brickorna som håller värmeplåtar, mm. De finns att beställa på Ebay, Amazon, etc och vissa har hyfsade priser medans andra tar bra betalt (5 för 150:-).

Fast det dök upp ett oväntat resultat, Hornbach.
De säljer de nedan styckvis, men de ligger även i 25-styckspåsar. Så en sådan fick följa med hem och verkar funka perfekt!


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Jag lärde mig återigen här hur man kan göra bra mallar med hjälp av maskeringstejp och en skitig handske.
Maskeringstejp över två hål


Lite skitig handske på det så syns två hål, ett sort avlångt och ett litet runt.


Nåja, början till att kapa till en aluminiumbit som skall täcka hålen.


Och en för att täcka där den gamla slavcylindern satt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 51, 52, 53   >>
107 besök senaste veckan (278610 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande