Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
1, 2, 3 ... 51, 52, 53   >>
25 besök senaste veckan (278300 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Hej

För ett tag sedan vart jag lite less på allt möjligt och tänkte bland annat köpa mig en pryl. Med pryl menas nåt som kostar en del pengar och som man kan ha större eller mindre nytta av, pryl i detta fallet var tänkt som ny dator, nya möbler i köket, radiostyrt flygplan som man kunde krasha direkt eller nåt liknande. Men i närheten fanns en Porsche -944 till salu, så det fick bli prylen.

En röd 944 med färgglad Benetton inredning. Bilen kommer aldrig att platsa som en av de finaste 944'orna som finns men det är heller inte meningen, det skall bli busbil. Dvs hobby/sommar/banträffsbil nummer två för min del. Singel med tre bilar...
Tanken från början var att det var en bil som det bara var ut att åka med och som jag förhoppningsvis skulle slippa oroa mig för på samma sätt som min Calibra när man kör på träffar (där är det mer kommer fördelningslådan att hålla, kommer jag att skjuta nästa turbo osv). Dvs minimera mek och strul och maximera köra!!!


Efter köpet fick bilen stå kvar hos säljaren i väntan på lite småfix, bla läckte det in vatten i bilen när det var blött ute. Så en kväll försökte jag luska reda på var det kunde tänkas läcka in, 944'orna läcker tydligen ofta in vatten i kupen från att det blivit hål i plåten som håller batteriet eller från någon av dränerinsslangarna från takluckan. I plåten under batteriet fanns tre hål (ej rosthål utan fina runda hål, i ett satt det en skruv med silikon som tätning) och de las igen. Vid ett senare tillfälle var det sjöblött på golvet, så tackluckan togs bort för att se var det läckte in från den. Man kan nöja sig med att säga att satt man på förararsätet så regnade det på en, även om tackluckan satt på plats. Blött iaf...
Även dräneringarna i motorrummet var igentäppta med löv och annat bråte.

Sedan lät en diskussion mellan Dude på forumet och mig ungefär såhär:
"-Nä, skall vi få ordning på det här så får vi riva ner innertaket."
"-Mja, nja jag vet inte..."
"-Skall vi fixa det måste innertaket ner."
"-Mja, nja, vet inte... Oki"
Vem som sa vad lämnas åt läsarens fantasi.

På några sekunder var innertaket borta, nästa diskussion:
"-Nä, det är nog lika bra att riva ur inredningen för att fixa detta ordentligt."
"-Mja, nja jag vet inte..."
"-Annars kommer det bli svårt att fixa"
"-Mja, nja, vet inte... "
"-Ska det inte vara en busbil?"
"-Jo"

Att riva ur inredning ur en 944 går på minuter ( ), det som var värts var att komma över någon slags menatl spärr att börja plocka ur inredningen. Det som mötte oss i taket var:


om någon påpekar för mig igen att Opel rostar säger jag bara, "-Porsche rostar mer".
Den enda rosten på bilen är iofs den i innertaket.

Asfaltsmattorna på passagerarsidan såg inte så fräsha ut de heller:


Så en helg beväpnade jag mig med vinkelkap och började fixa

För den som vill ha ett tips så flyger maskeringsplasten gärna runt lite när det blåser ute, kommer man för nära med vinkelkapen så tar det 0,0005 sekunder innan allt är invirat

Efter några timmar var innertak och golvet nerslipat och fixat samt rostskyddsmålat








Vad ångorna från förtunning och färg gjorde med mig när jag målade skall vi inte prata om, ett tag funderade jag på att sätta på takluckan uutifall att jag helt plötsligt skulle få vinagr och flyga ur bilen. Nä, så illa var det egentligen inte men det kändes mer än vad det borde ha gjort.

Det var vad som hände de första 3(?) veckorna i mitt Porscheliv. Total körsträcka i Porsche: 3 kilometer??? och det var provkörningen.

Just det, bilder på bilen

Notera färgglad inredning, en sittastill stol ingick i köpet. Framstolar/baksäte/ratt i skinn kan säljas eller bytas mot något kul Porsche/Opel relaterat.



Här syns det lite att den är ganska skamfilad i lacken, men vad gör det? Vad äv väl fin lack när den möts av Lecakulornas fina blästring vid avvåkningen?


Edit:
Bra att ha länkar så att jag hittar dem i fortsättningen:
Tändning på C20XE/C20LET: http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=93538
117 eller 123 grader (hur vet man vilket man har???)

Elkopplingen mellan bil - motor:
Bilsida: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=792593#792593
Motorsidan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=783434#783434
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=816685#816685

Elschema för min bil (citat från senare sida): http://www.patandracing.se har verkstadsmanualer till 944'an, inklusive elscheman, det är Vol-4-electrics typ sidan 174 som passar min bil, Vol-5-electrics går inte.

Bromsar, från: http://vdubengineering.com/technical/porsche-brake-conversions/
944:

NA: Steel single piston ATE caliper front (56mm) and rear (38mm). Front vented rotor (282 x 20.4 x 35mm) and rear vented rotor (290 x 20.4 x 71mm). Hub PN: 477.405.605D

Turbo 1986: 4 piston fixed aluminum black brembo caliper, axial moutn front and rear. front vented rotor (298 x 28 x 45.5mm) and vented rear rotor (299 x 24 x 71mm). Hub PN: 951.351.605.00.

Turbo 87-89: 4 piston fixed aluminum black brembo caliper, axial mount front and rear. front vented rotor (298 x 28 x 74mm) and vented rear rotor (299x24 x ??)87+ Hub PN: 951.341.605.3R

Turbo S: 4 piston fixed aluminum black brembo caliper, radial mount front, and axial mount rear. Front vented rotor (304 x 32mm x ??) and vented rear rotor (299 x 24 mm x ??).

http://www.tceperformanceproducts.com/bias-calculator/


Brígbrake-kit använder Wilwood 120-6816, nästa generation av oket verkar vara 120-13844

Volvo 240-4kolvsok på 944: https://rennlist.com/forums/924-931-944-951-968-forum/962450-write-up- . . . .


Bromsrenoveringsatser, mm: http://www.biggred.co.uk/


Transaxellänkar:
https://rennlist.com/forums/928-forum/195832-transaxle-what-s-it-like- . . . .
https://rennlist.com/forums/928-forum/178818-torque-tube-rebuild-pictu . . . .
https://rennlist.com/forums/928-forum/241127-correct-replacement-torqu . . . .
Triggerhjulet i växellådan har 8 pulser per varv

Koppling:
Navet: https://dalhems.com/sv/p/bf94b2b475cd4fdc9037d0cc8c9f298b/lamellnav-25 . . . .
lamellnav 25,4mm + (26,2mm) dia/23 splines spetsiga
25,4mm diameter är för axlar med trubbiga splines, och 26,2mm är för axlar med spetsiga splines. Navet passar på bägge.
cc 65mm mellan bultarna. 8st hål med 6,5mm diameter. Styrningsdiameter för lamellen är 45,8mm

Från en annan sida:
pilot diameter = 14.9mm
spline count = 23
spline diameter = 25.4mm



Styrlänk
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570. . . . .
BORGESON 3/4DD X 3/4DD
Splines: 11/16"-40


Hjulinställningsberäkning: https://robrobinette.com/DIYAlignmentCalculator.htm


Torrsump:
http://forum.wscc.co.uk/forum/topic/100158-c20xe-dry-sump-questions/
http://www.sbdev.co.uk/Dry_Sump_Systems/Dry_sump_Systems/Dry_Sump_Syst . . . .
http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/Oil_systems/2L%20XE%20Dry%20sump%20 . . . .
http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/Oil_systems/Dry%20sump%20fitting%20 . . . .

SBDev om oljor skrev:
OIL-EN-RP-XPR-10W40-01
This oil is able to offer protection your engine even at high oil temperatures. The engine block on a XE is made of cast
iron so has virtually no expansion with heat, but as oil temperate rises the viscosity of the will reduce.
Advised oil temperature range
(Always monitor Oil temperature it is dangerous not to)
Min 60C
Max 125C
Optimal Oil temp 80C to 100C
Advised oil pressure range
Set PRV to achieve 65-85psi when oil is at running temperature and engine revs are between 3500rpm and Max revs.
Idle pressure is a result of Oil viscosity and temperature, expect between 25-35psi and NOT adjustable with PRV


SBDev: http://www.sbdev.co.uk/Vauxhall_Set_Up_Information.htm

-----------------
Moment topplocksbultar
http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=77043

Coscast (Cosworth) satt på den ursprungliga LET motorn
Märkning Coscast
Hårdhet 350 N/mm
1987 - 1989 Kadett-E
1993/8 - 199x Astra-F, Calibra/Vectra
Med nya Original bultar anges att denna topp dras med 25Nm sedan 90°+90°+90°=270°.
Med använda Original bultar dras den med 25Nm sedan 90°+90°+45° = 225° (testat och fungerar).
Med ARP pin-bultar anger ARP 20Nm +95Nm men den dras då i omgångar 25+45+25Nm.

KS (Kolben-Schmidt)
Märkning GM700
Hårdhet 380N/mm
1989 - 1991 Kadett-E
1989 - 1993/7 Astra-F, Calibra/Vectra
O B S - Viktigt - Opel rekommenderar lägre moment för toppen.
Med nya Original bultar anges att denna topp dras med 25Nm sedan 65°+65°+65° = 195°.
Med Z20 packning och dom här momenten kör jag med kompsänkta kolvar 8,6 och 2,3 bar laddtryck utan problem.

---------

Övriga moment: http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/TORQUE_SETTINGS/2-0L%20XE%2016V.pdf . . . .


---------
Turbosport-länkar
Helpful XE conversion thread
XE Installations

------------
Delar och bilder på Opel-delar:
http://ecat24.com/opel/catalog/models/1/
https://vauxhall.7zap.com/en/car/

---------

944 länkar:
Rostlagning på Rejsa
RC-korrektionkit och verktyg för låsa styrväxel på Rejsa
Verktyget för att låsa styrväxel skall ha gänga M10X1
Sömsvetsa fronten
Mer sömsvetsning, se även chassie bilder 10, 11, etc

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Så, med rost ur vägen påbörjades kamremsbytet och motorkuddsbytet som jag fick hjälp med av Dude (detta bör läsas "Dude fixade, Marcus var mest förkyld och snurrig" ). Innan dess fick jag hemläxa, hur tar man bort AC-kompressorn?

På en 944 så sitter generatorn och AC-kompressorn på samma rem och kompressorn används för att spänna remmen. det finns mycket skrivet om 944 på nätet, men inget om hur man ersätter AC-kopressorn med någon annan lösning. Efter ett tag hittade jag iaf detta från ett företag i USA http://www.paragon-products.com/product_p/pp944.acdel.kit2.htm?. Ett "AC delete kit".

Men fästet såg bekant ut? Noggranna, långa och djuplodande studier av Porsche PET (varför har Opel inget liknande???) visade att det fanns ett original fäste för bilar utan AC som ser exakt ut som det Paragon säljer och att det för 1,5 år sedan kostade 1200:-.

Iaf, igår byttes kamrem, motorkuddar, balansaxelrem är fför fjollor och en lösning på generatorremmen kommer nog någon på (läs Dude ).

Eftersom jag var förkyld glömdes kameran bort till på slutet:

Notera det fina originaltillbehöret

Jag hade aldrig kunnat gissa tidigare att Porsche skickade med en Biltemaskyffel som originaltillbehör för at hålla uppe motorhuven

Nu vet jag bättre

2,5 liters rak fyra


Här sitter generatorn, luftburken står på den.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Jag vill passa på att tacka Dude (ibland känd som Anders) för all hjälp (tid, plats mm mm) och för att han får lyssna och svara på mina frågor. I texterna ovan innehar han rollerna Dude, någon samt säljare.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Så vad finns det för planer framöver? Min förhoppning för i år är en bil som mäktar med konbaner och banträffar utan att strula allt för mycket.

Inredningen är urplockad och en förarastol finns, springer jag på någon beggad passagerarstol så kommer den att hitta in i bilen. Baksäte? Jag är över 1,9m och fick klaustrofobi när jag såg det och tänkte på om jag skulle få plats där, så det hittar inte tillbaka
En rolig detalj är att endast sätet bakom passagerastolen har bälte, ej det bakom föraren.

Det finns massor av prylar att köpa till dem, men min förhoppning är att köra bilen lite och sedan se vad som behövs förbättras. Jag har ju knappt kört bilen än så jag vill veta hur den funkar först innan man börjar köpa massa saker. Bilen är dessutom ettt hopplock av delar från en massa årsmodeller, tex är inredningen bytt till en från -85B eller senare, aluminiumbärarmar sitter på och datummärkningen på prylar är lite blandat.
Fast visst vattnas det i munnen när man ser: http://www.elephantracing.com/suspension/swaybars/944swaybars.htm

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kul att någon tog hand om den, verkar ju behöva lite kärlek. Angående ACn borde ju någon på 944sverige vet hur du ska göra. Villdu ha ställbara krängare men till mindre pengar finns ju weltmeisters alternativ. Porsche center har också billiga krängare från 968ans M030 kit. 30mm fram, ihålig kostade i trakterna kring 2700, bakkrängaren kostade i trakterna kring 1400-1700 om jag minns rätt, den är justerbar i 3 lägen dessutom . Det finns sjukt mycket eftermarknadsprylar att köpa. Håll dig borta och kör bilen istället, det blir så dyrt annars

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Cédric skrev:
Håll dig borta och kör bilen istället, det blir så dyrt annars


Finns ju så många sidor med saker man vill ha....



R-däck beställda av Raketservice, som alltid trevligt bemötande och kanonservice. thumbs up
Delar till halvbur beställs i morgon så fort som möjligt, för leverans någon gång nästa becka.

Edit. becka... jag skyller på förkylningen det räcker inte med att jag inte kan prata riktigt längre utan stavar förkylt också.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Delar till halvbur beställs i morgon så fort som möjligt


Halvbur (och plattor) beställt från Finess. det finns hopp om

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Generator åter på plats och inkopplad.

Istället för att köpa ett nytt/beg fäste för 1400:- (tog ju bort ac som agerade spännare tidigare), så modifierades ac:ns vantstag och fick agera spännare till generatorn.
Krävdes bara en ny rem på 875mm för att fungera thumbs up

R-däcken kom idag och monteras troligen imorgon

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Dude skrev:
Generator åter på plats och inkopplad.
R-däcken kom idag och monteras troligen imorgon




Jag glömde tacka innan när jag var förbi dig ,

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Dude skrev:
Generator åter på plats och inkopplad.

Istället för att köpa ett nytt/beg fäste för 1400:- (tog ju bort ac som agerade spännare tidigare), så modifierades ac:ns vantstag och fick agera spännare till generatorn.
Krävdes bara en ny rem på 875mm för att fungera thumbs up

R-däcken kom idag och monteras troligen imorgon


Skulle ni kunna ta någon bild på lösningen?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
TPR skrev:
Skulle ni kunna ta någon bild på lösningen?


originalstaget för att spänna AC-pumpen är kortad. Anders verkar ha tänkt ut en smidig och bra lösning.

Ledsen för det suddiga kortet, kan fixa bättre en annan gång


Nackdelen?

Luftfilterboxen får försvinna, generaton kommer för högt upp..

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Dagens övning blev till stor del att göra om det som jag gjorde sist, dvs måla. Asfalstmattorna under på förar och passagerarsidan satt kvar, jag hade tänkt fixa det sen (dvs senare, i framtiden, nästa år eller aldrig ) men nu försvann de. Värmepistolen letades fram ur gömmorna där den har legat i 5 år och sedan var det dags att värma och skrapa bort, det blev en del. Så var det dags att tvätta rent och måla om golvet:


Ingen skillnad mot bilderna lite längre upp.

En annan sak var att det skulle bytas bromsvätska. Beväpnad med ett "ta luft ur däcket och sätt tryck på bromsvätskebehållaren" skred jag till verket. Fast stoppet kom fort, när jag anslöt luften bubblade det och fräste och hade sig.


En anslutning kaputt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Mer mattor försvanna ikväll:

Nu försvann de som satt under fönstret/på hjulhuset. Den där jäkla ullgrejen de har limmat fast blir jag tokless på. Hur man än försöker ta bort den så dammar det och har sig, ikväll testade jag att ha på förtunning på nägra ställen och sedan låta det verka. Funkade kanon, och förtunningsyrslen infann sig.
Ryggstödet till baksätet försvann även det.

Hittade ett problem med bakluckan, nu är det enklast attt öppna det om man är två. På 944'or så trycker man på en knapp för att öppna bakluckan, men stötstången till ena låset har någon "fixat" tidigare med påföljden att det inte alltid tar. Att "fixa" det igen så att det blir rätt blir en senare fråga.

Nån som tror på banträff 4maj?

jo, jag...

Idag har jag åkt bil i alldeles för många timmar. 4 minuter i Eskilstuna resulterade i:

Någon har lagt in avloppsrör eller avgassystem i bilen?



Ännu mer rör i bagaget?


En halvbur hämtades i Eskilstuna från http://www.Finess.se . Trevliga killar och bra service.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338



Bra jobbat! 10 dagar sen urartade det....

Lycka till

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Marcus Gustafsson skrev:
förtunningsyrslen infann sig.

För lite mer effektivt arbete (dvs mer skruva och mindre pga lösningsmedel) så rekommenderas en andningsmask som klarar organiska lösningsmedel. Feltema har en billig (typ 149kr) som antagligen är iaf hjälpligt OK.

Fick vansinniga 924-flashbacks när jag såg asfaltsmattorna på golvet men plåten verkar ju ha klarat sig skapligt! Lycka till m fixandet!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
tvalkopp skrev:
Bra jobbat! 10 dagar sen urartade det....

Lycka till


Nja, det tog lite mer tid än så faktiskt.
Jag har väl ägt den i en dryg månad nu, bilderna är postade de dagar som de är tagna.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det här kan ju nästan bli lite skoj!

Bur, r-däck och riktig stol tar inte många dagar att sätta dit = 4 maj helt klart möjligt!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
Det här kan ju nästan bli lite skoj!

Bur, r-däck och riktig stol tar inte många dagar att sätta dit = 4 maj helt klart möjligt!


R-däck + stol klart. Bur på måndag thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dude skrev:
Westfield skrev:
Det här kan ju nästan bli lite skoj!

Bur, r-däck och riktig stol tar inte många dagar att sätta dit = 4 maj helt klart möjligt!


R-däck + stol klart. Bur på måndag thumbs up


Jag trodde du hade sålt bilen?

Har du tid över?


_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
Dude skrev:
Westfield skrev:
Det här kan ju nästan bli lite skoj!

Bur, r-däck och riktig stol tar inte många dagar att sätta dit = 4 maj helt klart möjligt!


R-däck + stol klart. Bur på måndag thumbs up


Jag trodde du hade sålt bilen?

Har du tid över?



Nja tid
Hur ska jag annars få bilen från gården, ifall jag inte gör klart den

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Dude skrev:
Westfield skrev:
Skitsnack...


Mer skitsnack...



Nu blev det helt plötsligt väldigt mycket OT i den här tråden... Och det från en moderator.
Nä, skämt åsido, jag är väldigt tacksam för alla hjälp och goda råd jag får av Dude.
Däck!!!

Ikväll skall det tittas på krängningshämmaren iaf.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
1, 2, 3 ... 51, 52, 53   >>
25 besök senaste veckan (278300 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande