Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... , 51, 52, 53   >>
32 besök senaste veckan (278307 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
doppel...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Någonstans har jag förlikat mig med tanken på att göra en ny huv. Precis vad jag behöver, mer jobb.

Men jag kan väl ändå lägga på den och testa hur det blir?



Det är ju flera centimeter upp till glasfibern, denna ljuger lite eftersom grenröret hamnar under "upphöjningen" jag gjorde för länge sedan.


Flera centimeter borde väl funka?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Ett till rör hittade sin plats, rör på andra sidan kommer att dras ungefär likadant.





Inte snyggt men funkar förhoppningsvis.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag tycker det ser ut som att du lyckats bra med svetsen mellan rören, men mot själva flänsen ser det nästan ut som när jag svetsar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Jag tycker det ser ut som att du lyckats bra med svetsen mellan rören, men mot själva flänsen ser det nästan ut som när jag svetsar.


Ja alltså... så blev det när kollektorn inte riktigt passade på flänsen. Det är iaf min ursäkt.
Den kräver lite jobb på insidan med roterande fil för att bli bra men det har jag räknat med sedan jag insåg att det inte riktigt passade.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Lite så här:



å sen lite så här:



Och sen efter en lång jäkla stund så är det hyfsat klart:




Snyggt? Nä
Perfekt avstämda längder? Njet
Kommer det att hjälpa till att ge mer än 150 hästar? Ja, det är ju förhoppningen.


Den låååånga kollektorn med inte så stor vinkel mellan rören hade jag kortat till en inte alls lika hög med vetskapen om att det kanske skulle bli ett mindre helvetet att svetsa ihop rören på insidan men det gick förvånansvärt bra. Jag har gått igenom alla svetsar två gånger för att som om jag missat någonstans, men jag behöver nog göra det en gång till.
Kvar att göra:
* Fixa svetsarna på insidan av flänsen mot turbon, den roterande filen låter så jäkligt och jag hittade inte hörselskydden idag (hittade de när jag skulle gå, hänger å bakspegelen på förardörren )
* Fixa till insidan på rören efter avgasportarna

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
En del av tillverkningen av ett grenrör, en stilstudie i hur man svetsar och säkert leverne.



Highlights på dessa länkar:
https://www.youtube.com/watch?v=EZO81SElbik&t=56s
https://www.youtube.com/watch?v=EZO81SElbik&t=125s

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Ser ju ut lite grand som om du uppfunnit den nya träningsformen "Svetsaryoga".

Stencoolt grenrör!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
OneYet skrev:
Ser ju ut lite grand som om du uppfunnit den nya träningsformen "Svetsaryoga".

Stencoolt grenrör!


Svetsaryoga
menar du att det finns andra sätt at svetsa?

Tack! thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Jag erkänner att jag inte vet vad jag skall göra härnäst, det finns massor av saker men i vilken ordning?

Problem: Besiktningen går ut om 12 dagar.

Alternativ 1: Gör klart allt med torrsump, turbo, IC-rör, avgas, insug, MaxxEcu, osv och få den att starta. Byt sedan ut turbo/avgas mot det gamla och chansa på besiktning.

Alternativ 2: Gör klart allt som jag har tänkt mig, men inte turbo/IC/avgas. Använd grenrör/avgas från den gamla motorn, se till att den går hyfsat på MaxxEcu för att gå igenom besiktningen, gör sedan avgas/turbo/IC och mappning efter det

Alternativ 3: Släng ur motorn, släng i den gamla. Åk och besiktiga... Då står jag där med en körbar bil och inte ett skit kommer att hända kring motorbygget förens nästa år. Bra för att köra nu iofs.

Jag lutar åt alternativ 2, gör en sugmotor som "bara" behöver sätta på grenrör/turbo/bygga avgas på för att få som jag vill. har jag väl en körbar bil så kommer orken/lusten/drivet att minska ännu mer tror jag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Marcus Gustafsson skrev:
Jag erkänner att jag inte vet vad jag skall göra härnäst, det finns massor av saker men i vilken ordning?

Problem: Besiktningen går ut om 12 dagar.

Alternativ 1: Gör klart allt med torrsump, turbo, IC-rör, avgas, insug, MaxxEcu, osv och få den att starta. Byt sedan ut turbo/avgas mot det gamla och chansa på besiktning.

Alternativ 2: Gör klart allt som jag har tänkt mig, men inte turbo/IC/avgas. Använd grenrör/avgas från den gamla motorn, se till att den går hyfsat på MaxxEcu för att gå igenom besiktningen, gör sedan avgas/turbo/IC och mappning efter det

Alternativ 3: Släng ur motorn, släng i den gamla. Åk och besiktiga... Då står jag där med en körbar bil och inte ett skit kommer att hända kring motorbygget förens nästa år. Bra för att köra nu iofs.

Jag lutar åt alternativ 2, gör en sugmotor som "bara" behöver sätta på grenrör/turbo/bygga avgas på för att få som jag vill. har jag väl en körbar bil så kommer orken/lusten/drivet att minska ännu mer tror jag.


Skit i besiktningen, gör rätt direkt och besikta när du är klar. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som farbror Barbro sa... är min input!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Nu händer inte mycket, på riktigt...

Jag har iaf beställt ny tryckplatta och lite ARP-skruvar av DLI teknik, förhoppningsvis har jag allt då för att kunna lyfta ur motorn och sen montera svänghjul, lager, koppling, mm. Då skall även motorfästena svetsas (och kapas ner och förstärkas ).

Insuget, spjällhus, mm blir från den motorn som satt i, jag funderade på att göra nytt men det får bli senare. Så det skall flyttas över. Sen är det bara att hinka i motorn igen och börja med resten.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Gjorde en insats för motorfästena och göra klart dem, men först skulle de ut ut bilen. Plattorna skruvades dit, sedan drogs det rör som punktades dit, plättlätt. Bortsett från denna jä..la skruv.

Tydligen fanns det ingen bra plats att komma åt den uppifrån.

Jag gjorde många övertalningsförsök (mestadels genom att svära åt den och hota den) innan den lossade.
Sen svetsades fästena, det på turbosidan behövde notchas lite för att får frigång så det förstärkes även på insidan.

Jag hann även med att mecka Skoda och Westfield, en bra dag. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Gjorde en insats för denna stackare i helgen.

Grenröret filades/slipades ner så att alla invändiga svetsar vid kollektorn inte stoppar flödet.
Skulle sätta dit de färdiga motorfästen på motorn när jag upptäckte att jag missat att borra ett hål och behöver ha bättre distanser.

Nästa steg: fixa motorfästens, sätta dit koppling, lyfta i motorn och sen börja på elsystem.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Jag vågar snart tro att Pontiacen kommer rulla 100 mil innan denna hinner göra det.



Med tanke på att Pontiacen redan rullat en del så tror jag Anders får rätt.
Eller...


Edit:
---------------

Jag har bestämt mig för att inte jobba på turbomotorn, mm, nu. Det blir för mycket att reda ut med göra kabelhärva, mappa, mm och sen dessutom få den genom besiktningen.
Så originalmotorn ska åka i så fort det bara går, bilen smällas ihop, skiten ska besiktigas, regnar det på årets första Bil&Bulle så ska den dit. Så får turbomotor, kabelhärva, etc, mogna till sig medans bilen körs (eller så kommer motivationen då).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Smyg eller kan vi känna lugnet

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Solen skiner, det är varmt för första gången på länge så vad kan man göra då när sambon säger att det är dags att hålla på i trädgården? Just det ja, sommardäcken... de ligger ju i verkstan och idag får man inte köra på dubbdäck. Hur ska jag lösa det? Enkelt, åker till verkstan och byter till somm... eh, slicks. Någon med känningar på vad för 255/40 20" jag borde ha på Tiguanen? Bra, men billiga?

Efter ett tag var sommardäcken påsatta trots det slicksliknande mönstret, eftersom andra bilar i verkstan är redo att köras så kan jag väl titta till Påffen också? En motor rullades fram och det mög som låg på den spreds över garagegolvet.

Sen började jag titta på vad som behövdes för att stoppa i det igen, startmotorn togs från turbomotorn och skruvades dit, mm, mm. Försökte dessutom se vart alla elkablar ska gå och nu tror jag bara det är en jag är osäker på.

Det går inte att se, men här är inloppet till vattenpumpen. Det hittade jag när jag kollade på vad som saknas och det ligger under insuget, bakom generatorn och tomgångsmotorn.

För att få det att fungera gjorde jag för länge sedan ett eget rör, det borde ju ligga någonstans.
En halvtimme spenderades på att leta efter det där jävla röret, jag har ju sett det i princip varje gång jag varit i verkstan och tänkt "-Där ligger det där röret, det kommer jag aldrig mer att ha nytta av och lika bra är det!". Men idag var det puts väck, jag letade högt och lågt, tittade i saker och under saker. Hämtade stege för att kolla på "bra-att-ha"-hyllan, osv, osv, men den gick inte att finna. Nåja, det finns väl mer att göra så bäst att gå tillbaka till motorn och se vad nästa sak att göra är.

Väl vid motorn... Kommer ni ihåg möget som spreds på garagegolvet när jag rullade fram motorn? Gissa vad möget bestod av:

Så efter en liten kamp satt det fast under insuget, bakom generatorn och tomgångsmotorn. Jag åkte hem sen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Bytte plats på motorer, nu sitter turbomotorn i motorstativet och skäms. Jag började plocka fram det som behövs för att sätta på kopplingen för sen är nästa steg att få i bilen.


Men jag hittade inte en distans Dude gjorde till mig för länge sedan.
Jag har försökt behandla det som den helige gral och alltid ha koll på var det, men nu är det puts väck.
Det är lite extra stöd till nållagret i veven och mot "torque tuben".

jag hade inge jättemycket tid, så nästa gång för det bli städning och letning.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Jag behövde akutfixa bromsarna på en bil, skittråkigt. Men när jag ändå var i verkstaden så var det dags att leva i fablernas värld ett tag. I mitt huvud är det ett två timmarsjobb att få i motorn och få det att fungera, men mitt huvud har tydligen skev tidsuppfattning.


Tiden att få i en motorn spenderades istället på att leta reda på saker att få ihop koppling, leta reda på vilket moment skruvarna ska dras med, osv. Sen gjordes ett halvhjärtat försök att få i motorn, halvhjärtat eftersom jag trodde att jag behövde skruva loss mer saker från bilen för att få i den men jag vill inte/hade inte tid med det. Så nu står den vid sidan om igen.
Motorn med torrsump är bara att hinka i, men motorn med våtsump behöver få bort framvagnsbryggan för att få i. Där ledsnade jag och sket i det.
Nästa gång ska motorn i, och jag kanske minns vart en del kablar ska gå...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Grundregeln är att alla beräknade tider ska multipliceras med Pi.
Plus lite extra för oförutsedda händelser, allt under förutsättning att alla grejor finns på plats.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Marcus Gustafsson skrev:
I mitt huvud är det ett två timmarsjobb att få i motorn och få det att fungera, men mitt huvud har tydligen skev tidsuppfattning.

Jag har hållt på 4 år med det. Och är ännu inte klar. Hur gick det till?

TurboB skrev:
Grundregeln är att alla beräknade tider ska multipliceras med Pi.
Plus lite extra för oförutsedda händelser, allt under förutsättning att alla grejor finns på plats.

Sen lägger man till moms.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... , 51, 52, 53   >>
32 besök senaste veckan (278307 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande