Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 52, 53, 54 >> 39 besök senaste veckan (287236 totalt) |
Problemet är ju att om man gör det, så måste ju den nya resulterande tiden multipliceras med Pi igen. Och så fort man tänkt ut den tiden, då måste man ... Projektplanering, det är svåra grejer det! OnT: Mitt enda knep som verkar fungera är att bjuda in (läs: be om hjälp från) vänner, gärna såna som måste planera lite eller åka en bit. Då måste man ta tag i det, och helst bli klar också. Och det blir så mycket svårare att distrahera sig själv med andra saker. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Många spekulanter på pallbockstronen här hör jag.
![]() Bygg klart så att ni kan ut och köra lite med er. Det är min rekommendation det ![]() |
||||
Och det rådet kommer från en expert i ämnet ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Fast Jeppson är ju ute och kör nu, och det gör ju även jag. ![]() ![]() Problemet är för många bilar så någon bil behöver få lite mindre tid än någon annan. ![]() Planen är att få igång Påffe och att i vinter byta plats på bilarna så Wesfield'en kommer någonstans där det finns lite mer utrymme, och framförallt värme, i vinter för att kunna göra saker på den. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
"Look I can fly!!!"
![]() 90 minuter tog det att få i motorn, trilska dit transaxelröret rätt (glömmer varenda gång hur jag ska göra det enklast ![]() ![]() TIll slut: ![]() Nästa gång, få ordning på elen till motorn. Enklast att göra det innan kylslangar, mm sitter på plats. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Idag skulle bli meckardag!!! Och det blev det, men inte så mycket på Påffe.
En fas försvann till elen, lamporna ovanför min plats slutade fungera så det fick bli det istället. Hann iaf med att konstatera att grenröret kommer inte att gå i med motorn på plats (fast det vet jag ju ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Alla säkringar i verkstan var hela... men lång historia kort, det finns huvudsäkringar i ett skåp någonstans på gården och när de byttes hoppade det igång trots att de gamla såg "hela" ut. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Den lille kabeln går dit, den lille kabeln går dit, den lille slangen går dit, den stora slangen går... ehhh...
![]() Spenderade lite tid i verkstan med att byta bromsar på bruksbilen och någon timme på den här bilen med, nu tror jag att jag vet var all el ska gå även om inte allt är kopplat än. Med en timmes jobb till så borde det gå att starta den igen, men någon timmes jobb till så sitter avgassystem, framskärmar, mm, på plats. Men det är en jäkla tur att jag tog bilder på en del kopplingar när jag plockade isär det för 4 år sen. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Å sen inser du att det var felkopplat... ![]() När blir det provkörning då? ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Om ett tag... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Först lite reklam för ett lokalt företag lite "längre ner" på gatan, Miata och Mini håller de på med.
Och på webben finns de med: https://www.teamseven.se _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Någon timme till blev det idag...
![]() ![]() En helt ofokuserad stund i garaget, ska jag börja med detta? När, jag börjar med det... eller det... eller det... ![]() Hittade en grov svart kabel som hängde under bilen, hittade en smal röd och en smal blå... ![]() Blå och röd var iaf lätthittade, den svarta ska gå till pluspolen på batteriet för det är matningen till startmotorn. För att få så mycket caster som möjligt ska de bakre främre bärarmsinfästningarna sitta så långt ut det går (eller var det inåt)? ![]() Iaf så bestämde jag tidigt att strunta i hjulupphängningen idag och bara fokusera på elen. Nästa gång kan jag prova att starta bilen (kanske). ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
För några dagar sen skulle mirakel ske...
Höger popup-lykta led av skarvade och gamla kablar som jag klippte av för att kunna få bort kabelhärvan, dags att lösa det! Ny H4 kontakt skulle skarvas in, behövde bara mäta vilken kabel som är vilken, det är ju enkelt... ![]() ![]() Batteri kopplades in, för första gången på 5 år hade bilen ström igen, det firade den genom att direkt köra runt popuplyktorna en gång! (den gör så om de inte är antingen uppe eller nere) Men inte fanns det ström på höger lykta, nada, inte en endaste elektron. Så jag kliade mig i huvudet och undrade vaffö inte det? Vänster lampa lös ju... Till slut tittade jag på säkringarna, och till höger halvljus hade gått. Så i med ny säkring, efter säkringen går den bara raka vägen till höger lykta, den delar inget med något annat... men trots det så går säkringen så fort den får ström genom sig trots att den inte är kopplad på andra sidan till något. Jag fattade inte varför, ville inte felsöka någon skitsak mer så jag gjorde vad varje vis person skulle ha gjort och gav upp. Det finns viktigare saker att lägga tid på än höger halvljus. Tex att få motorn att fungera. Så det enda jag åstadkom för några dagar sedan var att felsöka lite, slå en dunk olja i motorn och först efteråt titta om oljepluggen satt som den skulle. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Började med att sätta ihop kylsystemet med alla slangar sen var det dags att se om det går att få liv i motorn!
![]() Den kan ju iaf gå nått varv på startmotorn! Den lille gubben går till den lille gubben, och den lille gubben går till den lille gubben... ![]() Det tog ett tag innan jag hittade rätt i alla gamla el-synder för att få ihop det. ![]() Men vad spelade det för roll när inte ECU'n hoppade igång? ![]() Efter ett tag kom jag på att när jag plockade loss kontakter innan så hoppade en kontakt isär och jag fick sätta tillbaka alla kablar igen, kunde något gått fel då? Innehåll i en gammal Porsche-kontakt ![]() tre tåtar används, "Switched live", vattentemp till mätaren och... något annat. (Edit: Oljetrycksvarning) Hmm... ![]() På väg ihop igen... ![]() Nu hoppade iaf ECU'n igång, motorlampan lyser, felkoder kan blinkas ut, etc. Men den ville inte gå på startmotorn trots att ström fanns i kontakten som leder in till motorhärvan, och eftersom jag inte ville ligga under bilen idag och felsöka om jag satt något fel på startmotorn så var det dags att plocka ihop och åka hem. Kom på på hemvägen att jag inte mindes om oljevrarningslampan lös eller att jag hörde bensinpumpen heller, något att kolla upp nästa gång. Edit: Så att jag inte glömmer, igen... https://944hybrids.forumotion.com/t8
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
5 timmar i verkstan till ända, snart så...
![]() Först felsöka varför startmotorn inte gick runt när jag vred på nyckeln. ![]() Började från bilens elsystem, från tändningslås fanns det ström när jag vred på nyckeln och sen var det bara att följa det och titta i kontakter på vägen till startmotorn. Massa eltejp upplindad, mm, mm. Till slut så kom jag till insikten att det var nog lika bra att krypa in under bilen och se hur startmotorn såg ut. Vid startmotorn hängde det en grov kabel för sig själv... ![]() Ingen ström till startmotorn, om det är för att jag glömde den eller tänkte sätta ihop en kabel frpån generator till startmotor och sedan vidare till batteriet låter jag var osagt. Nu går iaf två kablar till batteriet precis som innan. Dagens höjdpunkt, att vrida på nyckeln! Det kom ett klick!!! Det fanns inte mer ström i batteriet. ![]() Men den försökte iaf Nästa felsökning var att undersöka varför inte bränslepumpen lät när tändningen slogs på. Lång historia kort, pumpen är kass, den får ström men det händer inget i den. Så jag letar ny... ![]() ![]() Lite mer eljobb gjordes, och sen funderade på vad jag skulle göra härnäst. Det finns en lång lista med saker, men en del vill jag inte göra förens jag vet att motorn går. Så istället skruvades bärarmar, mm, fast och även styrväxeln låstes: ![]() Då kunde jag göra en väldigt grov hjulinställningen enligt devisen lite snett är bättre än mycket snett: ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Spolarbehållren behöver hitta ett nytt hem, såhär ser den ut...
![]() Gjorde ett eget fäste och printade.... ![]() Hamnade alldeles för långt ut så V2 skrivs ut just nu ![]() Ska jag vara helt ärlig var det mest en övning i att CAD'a, men skulle det fungera med ABS eller kolfiberförstärkt nylon? Testbänk för bränslepumpar. den ena lever och den andra är död. ![]() Som vanligt låg jag under bilen med bensin rinnandes utmed armarna, mina slangtänger ville inte stoppa allt bränsle. Men till slut satt en annan pump på plats, och efter 20 minutes funderande på vilken kabel som egentligen matar soppapumpen så startade bilen direkt på först försöket. ![]() Men en slang till fuelrailen behöver göras om, så det blir en tripp till Hydroscand imorgon. Men allt ska naturligtvis inte fungera, när jag drog av täcket lossnade listen på bakstöten. ![]() ![]() ![]() ![]() Jag antar att jag får fixa sen, men först måste bakstöten bort så jag får bort alla rostbitar som sticker ut. Idag kopplades avgassystemet till grenröret. Hade jag tänkt till när jag satte dit grenröret hade det varit en baggis, men nu fick jag ta ner avgassystemet och sätta upp det igen eftersom gummiupphängningarna inte tillåt att trycka avgassystemet 5cm som behövdes bakåt. Eljobb har gjorts, bla är det inte halvljus på vänster strålkastare och helljus på höger, eller helljus på vänster strålkastare och halvljus på höger längre. ![]() Men jag ser iaf ljuset i slutet på tunneln nu, kollade över hjulupphängningen för att se om jag missat något skruv eller mutter, men allt satt fast. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Bilen är en fighter!
![]() Synd bara att den kämpar emot mig. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Igår skulle jag sätta på stötfångaren fram, den med ljus och blinkers i. Resultatet blev att två varsel/halv-ljus fungerar men bara ett helljus, vilket jag tar som OK eftersom de "riktiga" halv-/hel-ljusen sitter i popuplysen. Så skit i det, jag kan leva med det bara den blir besiktigad. Höger blinkers lagade jag för länge sedan genom att dra nya kablar till det, det fungerar. ![]() Vänster blinkers är dött, kaputt, avlidit och begravt sig... Säkringen till vänster framblinkers (alla blinkers har egan säkringar) har ström och pulserar så fint så. Men i kontakten finns ingen ström alls, den är tom på det. Jag är så less på kabelhärvan som går till fronten, i princip alla gummitättningar faller i samman av ålder, det är massor av kablar kontakter som inte används och det är kabelbrott både här och där vilket gjort att jag dragit nya kablar för: - Tempgivaren och fläkten har jag byggt eget till, för fläkten slutade få ström. - Tutan är numer en knapp på instrumentbrädan med en sladd som går till tutan, den slutade också får ström, - Höger framblinkers slutade fungera, den fick ingen ström. Så som snabbfix snodde jag ström från blinkersen på framskärmen och drog den vidare till höger framblinkers. Nu vet jag iofs att jag kommer dra en sladd, men vad är egentligen bästa sättet? Sprätta upp kabelhärvan och hitta var det finns kabelbrott och laga där, men om kablarna är gamla och spröda så kanske det blir kabelbrott någon annanstans? Kapa kabelhärvan 2dm ut i motorrummet, dra nytt till allt som ska fungera och inte dranågot till allt som saknar betydelse numer (dimljus tex)? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det ska gå att skicka ut signal i kabeln med en sån avbrottsdetektor man har till slingor till robotgräsklippare och då få en indikation på vart brottet sitter och vart man ska öppna kabelhärvan. Men det är inte nödvändigtvis så svårt att öppna upp en kabelhärva, inspektera för skador och sen lägga in den i robotslang eller tejpa. För genomföringar kan man köpa nya gummitätningar som man skär upp. Det som är svårt att få tag på är samma kontakter som orginal. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag hade inte tänkt tanken på en avbrottsdetektor. Gör jag något så (bättre än att dra extra kablar ![]() Kablarna har väl blivit "brutna" när jag flyttade runt å den när jag kapade och svetsade ihop bilen igen. Lyckligtvis är alla kontakter där (förutom till motorn till popupplysena) standardkontakter, så inga egna Porschekontakter. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Tur att den är konsekvent... ![]() ![]() ![]() ![]() Idag skulle en massa hända: - Montera nya bränsleslangar till fuelrail. ![]() - Jag tjuvade ström till framblinkersen från sidoblinkersen. Efter att batteriet blivit laddat så fungerade det. ![]() - Resten av lamporna i stötfångaren var döda... ![]() - Efter mycket om och men å ännu mer svordomar så fungerade iaf varselljus och blinkers. Det går iaf att besiktiga ![]() - Kollade att det fanns olja i motorn - Popuplysen började leva sitt eget liv. ![]() - Efter mycket om och men å ännu mer svordomar så verkar det som att motorn till lamporna gett upp. ![]() ![]() - "steloperera" popup-lysena = besiktiningsvänligt? Det hoppas jag iaf... - Vänster blnikers som jag drog ny el till slutar fungera... ![]() ![]() ![]() - Slog i en massa vatten i motorn, för att se om den håller tätt. Det gjorde den. ![]() - Provade att starta, det gick inte... ![]() - Nu hoppade resten av lamporna i störfångaren igång (inklusive "ljustutan"), men vänster framblinkers var fortsatt död. - Plocka i ihop verktyg, mm, mm. - leta efter behållare och slangar till broms/koppling, hittade två behållare och en slang. ![]() ![]() - Prova att starta motorn igen, den hoppade igång. ![]() Satan vad den slamrade, har nått vevlager gått eller har jag glömt fylla på olja? Efter någon sekund med hjärtat i halsgropen så kom jag på en sak, ventillyftarna!!! Efter en stund försvann slamrandet och efter jag satt i alla kontakter slutade motorlampan att lysa. ![]() Tanken var att varmköra den ordentligt, men den dog. Soppatorsk... ![]() Ja, det är iaf en del av det som åstadkoms idag, sitter nån och ruvar på en motor till framlysena tar jag tacksamt emot tips! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 52, 53, 54 >> 39 besök senaste veckan (287236 totalt) |