Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 88 besök senaste veckan (287721 totalt) |
Strular motorn till lysena inför besiktningen räcker det med att koppla ur kontakten och manuellt skruva upp dem till rätt läge med vredet ...så får du lite tid till andra el-gremlins ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||
Jupp, finns två där fram.Men nu är de bortkopplade! 30 sekunder gammal bild ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Den behöver jag, jag tror kuggarna i min har gått... ![]() Vad vill du ha för den? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag kopplade ur kontakten igår, men det går inte att skruva upp dem manuellt. De rör sig någon centimeter uppåt sen snurrar bara "ratten". Så det blev steloperation igår. ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Kolla dina meddelanden på fejjan. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Har du koll på hur repsatserna är från dessa? ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Nope, det är mest för att hålla ihop "bra" länkar och info som jag behöver hitta då och då. Jag kommer inte ihåg om jag beställde från Utzon eller Sanden, men det var 15 år sen. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Antingen lossar den enkelt och lämnar en massa klet efter sig, eller så sitter den för jävligt. Inget mellanting! ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag köpte en sån, funkade bra men hjälpte inte mig. ![]() Istället var det läsa elscheman innan jag åkte till verkstan och knarka youtube-videos som löste saker. Eller rättare sagt, det var när jag började titta på saker med lite ny kunskap som saker började trilla på rätt plats. De enda bilderna jag tog: ![]() ![]() men nu har jag iaf en främre kabelstam som fungerar för det som finns (lysen och tuta), alla kopplingar och sladdar som drogs för att fixa blinkers, mm, mm, är bortplockade så de går inte motorrummet längre, kontakter på kabelstammen som inte används längre (till AC tex) är bortkapade och sparade i bra-att-ha-lådan och kontakter till lampor har bytts från gamla som håller på att trilla isär till nya. Allt i lampväg fungerar nu från "original" kabelstam utom en lampa (som inte behöver fungera för besiktning), men där sitter problemet inte i kabelstammen utan i lampan (=senare bekymmer). Ett tag funderade jag på att ge mig på och se om jag kunde få till originalelen till kylfläkten, men där hejdade jag mig för det fungerar bra. Lite youtube-videos om 944'ans elsystem: Elcentralen: Bakre kablestam: Ta ur och isär elcentral: Ta ut kabelstammar Blandat: _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Just ja, innan jag begav mig till verkstan så passade jag på att se vad elscheman säger om det jag behöver:
![]() "Connector" är där det ansluter till elcentralen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Fick lite kvalitetstid i verkstan...
![]() Bilen dog när den varmkördes, soppatorsk trodde jag. Så en dunk bensin fick åka med till verkstan, bilen tankades och sen hände inte så mycket eftersom batteriet inte hade så mycket kräm i sig längre. ![]() Behållare och slang till bromsarna monterades tillbaka och bromsarna luftades med "tryckluftsluftare" som man sätter på bromsoket. Tillräckligt bra när man är ensam i verkstan iaf. Slangarna till kopplingen monterades ihop, ena kopplingen var lite seg att dra åt. Fundera på det där med att lufta kopplingen och fylla på "baklänges", osv. Men jag tittade på slangen och funderade på om inte luftaren skulle gå på med lite våld, den sista luften kan jag ta när någon mer är i garaget. Och den passade så den blev luftad. ![]() Efter en stund satte jag mig i bilen, kände på bromsen, kände på kopplingen och såg en stråle spruta rätt upp i taket. "Lite seg att dra åt" visade sig vara gängpaj på en AN3/AN4-adapter, en ny inköpt på AN3Parts idag. Hittade också en pytteliten vattenläcka av typen det är torrt på golvet men likt förbannat hänger här en vattendroppe. Hoppas det löste sig med att dra åt slangklämman. ![]() Monterade tillbaka mer delar under bilen och hoppades sen på att batteriet var tillräckligt laddat för varmkörning. När jag vred på tändningen hände ingenting förutom alla lampor i instrumentpanelen som lös upp men i övrigt var det tyst, inte ens ett klick från startmotorn. Kopplade loss minuspolen och åkte hem. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 88 besök senaste veckan (287721 totalt) |