Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 51, 52, 53   >>
37 besök senaste veckan (278528 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
men vad är det där?
Har nån svetsat igen ett returhål i blocket? thumbs down

I övrigt sitter hålet här std på LET(i en färdig vårta med vinkel och allt):




Jag har inga som helt dubier om att det var för ett bra syfte, motorn har ju haft ett bra liv innan mig.

Så då återstår bara för mig att borra upp och gänga, typ AN8 (fast kanske JIC) med 14mm slanganslutning borde bli bra?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Hur sort bör hålet vara invändigt på oljereturen från turbon?

Original är hysat stort, över 10mm tror jag.
Skälet till att jag frågar är att jag köpte några AN-kopplingar med M12*1,5 gänga för få dit genom att borra och gänga ett hål i blocket. Men de var bara 5mm invändigt, räcker det (tror inte det själv egentligen)?

Idag har det bla bytts växellådsfästen, det behövdes efter besiktningsmannens omilda behandling.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2272



Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Så... då antar jag att 5mm verkligen inte räcker.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Det behövs terapiarbete, och dessutom att bli färdigt med något.

Färdigställer jag pedalerna går ju bilen att köra igen, så det är fokus nu (har jag nämnt att en motor står i badrummet? ).

Men nu vet jag iaf hur vajern skall sitta på gaspedalen, och hur bästa vägen bör vara. Funderar på om jag kan använda samma vajer och genomföringen i torpeden som innan, men då måste jag titta på bilen (den är en bit bort).

Pedalstället och bromscylindrar...


Jag har tre Tilton-cylindrar i 74 serien jag tänker använda, men några problem dyker upp:

* Tryckstängerna är för långa


Här har jag bytta tryckstång på den ena till en jag kapade för länge sedan med vinkelkap och sedan hade ett helsicke att få till så den tog gäng. Finns det någonstans i Stockholm man kan skaffa sig kortare tryckstänger, eller skall jag kapa? Om jag kapar, finns det gängsnitt för 5/16 UNF någonstans om det inte blir riktigt bra?



* Cylindrarna passar inte...

Cylindrarna kommer att sitta under fötterna, under en aluminiumskiva som kostade alldeles för mycket. Men sättet som man fäster behållare, eller i mitt fall adaptern för att ha behållare motorrummet (till vänster i bilden nedan), gör att det sticker upp för långt.



Nåja, om jag offrar 0,5 cm till av fotutrymmet genom att höja skivan så fungerar det. Men höjdutrymme finns det inte gott om.

* O-ring
Jag sabbade en O-ring som håller behållaren tät, var hittar man O-ringar som tål bromsvätska? Innerdiameter 33mm, ytterdiameter 35mm.

* Vätska

Tanken nu är att det får bli rör från cylindrarna upp till där cylindrarna satt innan för att enkelt skarva i bromsrör och kopplingsslang.
Men från behållare i motorrummet till cylindrarna vette sjutton. Jag är inte jättesugen på att borra tre stora hål för slang, kanske en slang till en bromscylinder och sedan en slang till en Y-koppling som ger vätska till en bromscylinder och kopplingscylinder? Kanske tom använda bränslerör, 8mm (koppar?), för att kunna göra skarpa böjar och sedan bara en slangstump för att få in det i cylindern? Så får det bli... bra att skriva och fundera.



Edit:
Tilton har humor, man kan beställa en O-ring: http://tiltonracing.com/product/o-rings/
men inte anger de dimensionerna...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag känner igen utmaningarna med att få ordning på pedalställ och cylindrar...det är en del mekande.

Stalltipset när man kapar gängade saker har du förmodligen koll på, men om inte... sätt en eller två muttrar på gängan du ska ha kvar. När du kapat, fila till änden så gott det går, och skruva sedan av muttrarna. Oftast drar de till gängan så det blir bra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Vad det gäller hål i torpeden så skulle jag satsa på skotgenomföringar som för bromsrör thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Vill du gänga om stången för att själva gängan blir för kort menar du?
Det är risk att gängsnittet går snett på stången, även om du redan har gänga som du utgår från. Det beror på hur långt du skall gänga. 10mm eller så brukar inte vara problem, men mer än så finns risk att det drar snett som sagt.

Ang. behållarfästet kan du inte luta plåten lite? det är ju närmast pedalerna som den måste vara riktig låg för att få bra geometri på fötterna. Benen ligger ju dock inte parallellt med plåten, så det kanske går att ha den lite vinkla? (eller vik den på mitten eller nåt?)

Hänger inte riktigt med på rör-resonemanget i slutet. Tänker du använda bränslerör på trycksidan? Det hade jag nog undvikit.
Pressa ett par slangar med kopplingar, dra på en gummigenomföring innan du pressar den som är tillräckligt stor för att kunna få igenom ena kopplingen genom plåten.
Jag hade nog inte krånglat med genomföringar och annat - det bygger och tar mer plats än man tror, man ökar komplexiteten och risken för att något skall börja läcka.


Kul tråd för övrigt. Läser den alltid, men jag kommenterar den alldeles för sällan dock. thumbs down thumbs up
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Vill du gänga om stången för att själva gängan blir för kort menar du?


Nja, är kanske otydlig.
Tryckstången är för lång, skruvar jag den så att den bottnar i "clevisen" så passar inte cylindrarna. Det blir nästan en centimeter kvar mellan cylindern och "fästet" den skall skruvas i.


And ersJepp sson skrev:
Ang. behållarfästet kan du inte luta plåten lite? det är ju närmast pedalerna som den måste vara riktig låg för att få bra geometri på fötterna. Benen ligger ju dock inte parallellt med plåten, så det kanske går att ha den lite vinkla? (eller vik den på mitten eller nåt?)


Det dumma är att det är just där hälen hamnar som det lyfts upp 0,5-1 cm. Inget jag känner mig orolig för egentligen, bara en till "oupps" som dök upp igår.

Bara för att vara supertydlig: Pedalstället är för bakmonterade cylindrar, dvs man lägger en plåt ovan cylindrarna som fötterna vilar på.

And ersJepp sson skrev:
Hänger inte riktigt med på rör-resonemanget i slutet. Tänker du använda bränslerör på trycksidan?
Det hade jag nog undvikit.


Där skrev jag samtidigt som jag funderade, kanske inte helt lätt att hänga med i mina förvirrade tankar.

Just nu är tanken:
* Trycksidan: Jag drar bromsrör från cylindrarna till där bromsrören började med den tidigare bromsvågen. Inte helt optimalt för bakbromsarna att rören går framåt/upp en meter för att sedan gå ner igen under bilen. Det här är första versionen, behöver jag sedan ta ur och i pedalstället så får det bli riktiga slangar även här samt dra rören till bromsarna smidigare.

* "Till-sidan": Behållarna hamnar på andra sidan torpedvägen, högt upp. Eftersom de är som de är (Tiltons) så är tanken att ansluta en slangstump (ID 10mm ) till behållaren, dra bränslerör ner till cylindrarna där det blir en slangstump för att få in vätskan in cylindrarna. Enkelt, billigt, funkar nu...
Kanske sätta så att det finns en behållare för bakbroms och koppling, ett hålmindre i torpeden.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag känner igen utmaningarna med att få ordning på pedalställ och cylindrar...det är en del mekande.


Jag tror jag skall använda en roterande fil också, för att köpa mig några mm till.

[quote="therealpinto"Stalltipset när man kapar gängade saker har du förmodligen koll på, men om inte... sätt en eller två muttrar på gängan du ska ha kvar. När du kapat, fila till änden så gott det går, och skruva sedan av muttrarna. Oftast drar de till gängan så det blir bra.[/quote]

Stalltips är bra, det där hade jag behövt förra året när jag stod där med en kapad stång som inte riktigt ville ta gäng.
Då trodde jag på ett annat stalltips, men det sket sig.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



:-)

Nästa stalltips...ska du ha slang till bromsvätska, se till att köpa slang som tål bromsvätska. Vanlig bränsleslang/oljeslang fungerar inte, det tar normalt sett bara veckor/månader innan slangen börjar svettas bromsvätska och till slut brukar den delaminera eller vad man ska kalla det.

Min uppfattning/erfarenhet är för övrigt att det är normalt att få kapa tryckstängerna för att få det som man vill ha det.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
therealpinto skrev:
:-)

Nästa stalltips...ska du ha slang till bromsvätska, se till att köpa slang som tål bromsvätska. Vanlig bränsleslang/oljeslang fungerar inte, det tar normalt sett bara veckor/månader innan slangen börjar svettas bromsvätska och till slut brukar den delaminera eller vad man ska kalla det.

Min uppfattning/erfarenhet är för övrigt att det är normalt att få kapa tryckstängerna för att få det som man vill ha det.

Gustaf


Just slangen har jag koll på, förutom det Tilton skickar med i sina förpackningar så köpte jag 1,5 meter slang för det sist jag var på NBM.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Pedalstället står på skrivbordet och väntar på ork, men nu börjar det infinna sig iaf. Det enda dumma nu är att jag hade sönder en O-ring på en cylinder som tätar mot "behållardelen som har en slanganslutning på sig". Suck...

Här borde jag varit för mer än ett år sedan:


Nu sitter iaf turbon ihop, men jag funderar fortfarande på oljeretur. Jag köpte diverse AN10 anslutningar för att koppla ihop det, men det skiter sig pga dåligt med plats för slang.
Allt finns för att borra och gänga M18X1.5 men innan jag har något jag vet fungerar vill jag inte borra.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Marcus Gustafsson skrev:
Pedalstället står på skrivbordet och väntar på ork, men nu börjar det infinna sig iaf. Det enda dumma nu är att jag hade sönder en O-ring på en cylinder som tätar mot "behållardelen som har en slanganslutning på sig". Suck...

Här borde jag varit för mer än ett år sedan:


Nu sitter iaf turbon ihop, men jag funderar fortfarande på oljeretur. Jag köpte diverse AN10 anslutningar för att koppla ihop det, men det skiter sig pga dåligt med plats för slang.
Allt finns för att borra och gänga M18X1.5 men innan jag har något jag vet fungerar vill jag inte borra.


stål eller rostfritt rör

En kort slangbit för att ta upp vibrationer och värmeutvidningsskillnader precis före oljetråg/block. Finn ju även kompensatorer att köpa om du inte vill ha slang någonstans.

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Pedalstället står på skrivbordet och väntar på ork, men nu börjar det infinna sig iaf. Det enda dumma nu är att jag hade sönder en O-ring på en cylinder som tätar mot "behållardelen som har en slanganslutning på sig". Suck...

Här borde jag varit för mer än ett år sedan:


Nu sitter iaf turbon ihop, men jag funderar fortfarande på oljeretur. Jag köpte diverse AN10 anslutningar för att koppla ihop det, men det skiter sig pga dåligt med plats för slang.
Allt finns för att borra och gänga M18X1.5 men innan jag har något jag vet fungerar vill jag inte borra.


stål eller rostfritt rör

En kort slangbit för att ta upp vibrationer och värmeutvidningsskillnader precis före oljetråg/block. Finn ju även kompensatorer att köpa om du inte vill ha slang någonstans.


Menar du att hitta ett rör, och sedan borra ett hål med "sugpassning" och sedan slå in röret? Kommer det att hålla tätt, och inte vibrerar loss?

Annars så får det bli gänga M18, i med en AN10 koppling och sedan en 90graders AN10 böj med slanganslutning uppåt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Fundering..en fläns med ett röri metall på turbon.,en anslutning med ett grövre rör i tråget/blocket..
Tryck på en eller flera oringar på det lilla röret som tätar i det grövre...lite smörja vid monteringen..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Fundering..en fläns med ett röri metall på turbon.,en anslutning med ett grövre rör i tråget/blocket..
Tryck på en eller flera oringar på det lilla röret som tätar i det grövre...lite smörja vid monteringen..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Marcus Gustafsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Pedalstället står på skrivbordet och väntar på ork, men nu börjar det infinna sig iaf. Det enda dumma nu är att jag hade sönder en O-ring på en cylinder som tätar mot "behållardelen som har en slanganslutning på sig". Suck...

Här borde jag varit för mer än ett år sedan:


Nu sitter iaf turbon ihop, men jag funderar fortfarande på oljeretur. Jag köpte diverse AN10 anslutningar för att koppla ihop det, men det skiter sig pga dåligt med plats för slang.
Allt finns för att borra och gänga M18X1.5 men innan jag har något jag vet fungerar vill jag inte borra.


stål eller rostfritt rör

En kort slangbit för att ta upp vibrationer och värmeutvidningsskillnader precis före oljetråg/block. Finn ju även kompensatorer att köpa om du inte vill ha slang någonstans.


Menar du att hitta ett rör, och sedan borra ett hål med "sugpassning" och sedan slå in röret? Kommer det att hålla tätt, och inte vibrerar loss?

Annars så får det bli gänga M18, i med en AN10 koppling och sedan en 90graders AN10 böj med slanganslutning uppåt.


Nej, göra som tex volvo gjort med jag tror både 740 och 940 turbo

Mot turbons lagerhus är en fläns bultad, i mitten på denna fläns är ett rör svetsat eller lött. Ut från motorblock (eller tråg) har du en rörstump, antingen med fläns likadant som mot turbon eller med oringstätnig etc.

Dessa två rör skarvar du ihop med en kort ~ 5cm lång slang. Rören kommer i princip träffa varandra men slangen kan ta upp lite felsnickrande etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Jag inser att jag inte gjorde frågan riktigt tydlig, ber om ursäkt för det. Nu är det för sent, för nu har jag gjort vad jag trodde skulle bli bra. Det kommer iofs att bli bra, snart. Mer om det senare, först kommer en annan frågeställning strax.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Jag var och hämtade en sak i verkstan och tittade på bilen, redan innan vet jag några saker som inte kommer att fungera.

Motorfäste, i dag går det upp, över styrstaget och sedan framåt/ner till fästet.



Fästet på motorsidan kommer att hamna bakom turbon som det är idag.

Istället funderar jag på att använda fästen längre fram på motorsidan, och använda fyrkantsrör för att göra så här:


Då blir det lägre i motorrummet och går "runt" styrväxeln, det jag funderar på är brytningen i "vinkeln", hur dimensionerat bör det vara för att hålla.

Turbon verkar gå fritt från styrstaget med några millimetrar, funderar på om man helt sonika kan snedställa motorn lite, dvs flytta någon cm mot andra hållet. Det tillsammans med ett riktigt stag som håller allt på plats borde funka galant.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



RHD konvertera istället ;-)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 51, 52, 53   >>
37 besök senaste veckan (278528 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande